Permalänk
Medlem

F12 är bättre än P12 till kylare pga högre statiskt tryck. Så fläkten borde kunna snurra långsammare för att ge samma kylförmåga. Däremot är frågan om den lägre farten kommer att kunna sänka ljudnivån tillräckligt för att inte den "jobbigare" ljudkaraktären ska störa lika mycket som P12s karaktär.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

http://catalog.nidec-servo.com/digital/english/general/pdf/D1... Nidecs produktbland till GT säger att 1450rpms versionen har tryck på 0.051 inchH2O(1.29mmH2O) medans Noctuas är Speccad till 1.82 mmH2O vid 1200rpm och 2.61 vid 1500rpm.

Aja, bara man inte kyler hårddiskarna för mycket, då de går sönder mycket lättare vid låga än lite högre temps. Sedan kan det variera lite från model till model hur kalla de ska gå, men en långsamt fläkt borde inte ha några problem att kyla hårddiskar rätt.

Nexus är tysta javisst, men har personligen haft problem med alla som jag monterat horizontellt med blåset uppåt. De har börjat låta och tappa fart efter en inte så lång stund.

Ok. Skulle vilja se ett oberoende test som verifierar Noctuas siffror, då de verkar alldeles för bra för att vara sant. Men tack för infon, ska gräva vidare på egen hand.

Precis, diskar ska inte kylas för mycket, vilket Googles massiva rapport visade. Själv behöver jag två Nexus 120 på ~1000 rpm för att hålla mina fyra WD RE4-GP (uppenbarligen varma rackare) i min server på lämplig temp, så jag tänkte bara nämna att det beror på diskarnas antal och modell också.

Vad gäller Nexus så finns det förstås flera versioner, förmodligen inte ens tillverkade av samma kontraktör (då Nexus själva inte tillverkar något alls så vitt jag vet), där de allra äldsta varianterna verkar bäst. Nu när du säger det så hade jag ju två Nexus 120 strappade på en Accelero S1, horisontellt, och den som var av senaste modell gav ifrån sig missljud som du säger. Så Nexus är väl lite hit'n'miss nuförtiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nexus är glidlagrade, med enklaste sortens lager, och det tål därför horisontell montering dåligt. Och enda gången jag brukar rekommenderar Noctua eller andra dyra fläktar är för just liggande montering av fläktar för då behöver man stabilare glidlagerlager eller kullagrade fläktar för att de ska hålla någon längre tid utan att börja låta konstigt.

Så länge man är medveten om begränsningarna i montering är Nexus riktigt bra. Kan inte uttala mig om Nexus har bytt leverantör men det har varir Yate Loon som gjort Nexus 120 mm fläktar tidigare, om man surfar Amerikanska forum brukar Yate loon vara populära.

När det gäller trycket från Noctua (NF-P) har de i praktiska tester, på radiatorer till vattenkylning, visat sig fungera sämre än GT, så min tolkning är att GT har högre statiskt tryck.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

När det gäller trycket från Noctua (NF-P) har de i praktiska tester, på radiatorer till vattenkylning, visat sig fungera sämre än GT, så min tolkning är att GT har högre statiskt tryck.

Men det är mot NF-F som är intressant.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Men tjena. dags att få upp en gammal tråd.

Köpte nytt Chassi. Har 2 120 mm Corsair SP fläktar till top radiatorn och 4 st AF 140mm.
2 inblås front. en inblås i bott och en bat som utblås.
Allt går genom en PWM styrd fläktkontroller som kontrolleras av moderkortets CPU FAN uttag.
Tycker detta låter för mycket för min smak.

Vilka fläktar har jag testat då? .
Noctuas f12 samt p12.
Vortex Cougar.
Franctals.
Samt de phantek som följde med burken. (plocka dock bort 200mm i front och satte 2 140mm).

Min ultimata fråga är som innan.
Vilka är de absolut TYSTASTE fläktarna.
Ska man prova 3 st SilentWings 2 140 mm?.
mycket pengar för fläktar men sänker det ljudet på detta aggregat så är det lätt värt det.
Eller ska man prova de billigare Silentwings PURE. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2122935.

mvh

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk

Har 4 st Fractal Design 140 mm Silent Series R2, de är tysta och har bra luftflöde. Hyggligt pris på Ginza.

http://www.ginza.se/Product/953192/?ref=prisjakt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av proxies:

svar på fråga 1

du bör ej ha tre stycken fläktar som blåser ut luften om du bara har en fläkt som suger in luft
vanligtvis så brukar man alltid ha en mer som inblås för att skapar ett tryck inuti datorn som gör att den ej suger in luft genom glipor och därmed dam. du borde använda fläktar som flyttar mycket luft

I ett 800D är inte det ett problem, sitter fläktfilter och en 140mm fläkt i botten, de 3 som han vill ha för att suga ut är på de 3 120mm platser i taket, sen sitter det även en 140mm som suger ut bak, har själv det chassit och endast luftkylt med den fläktlösningen och behaglig temp i chassit (35 grader).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Men tjena. dags att få upp en gammal tråd.

Köpte nytt Chassi. Har 2 120 mm Corsair SP fläktar till top radiatorn och 4 st AF 140mm.
2 inblås front. en inblås i bott och en bat som utblås.
Allt går genom en PWM styrd fläktkontroller som kontrolleras av moderkortets CPU FAN uttag.
Tycker detta låter för mycket för min smak.

Vilka fläktar har jag testat då? .
Noctuas f12 samt p12.
Vortex Cougar.
Franctals.
Samt de phantek som följde med burken. (plocka dock bort 200mm i front och satte 2 140mm).

Min ultimata fråga är som innan.
Vilka är de absolut TYSTASTE fläktarna.
Ska man prova 3 st SilentWings 2 140 mm?.
mycket pengar för fläktar men sänker det ljudet på detta aggregat så är det lätt värt det.
Eller ska man prova de billigare Silentwings PURE. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2122935.

mvh

Jag har gått igenom en drös fläktar i min tid, och de bäst ljudande enligt mig är fortfarande Nexus Real Silent. De finns inte att köpa nya i Sverige längre, men de finns på marknaden för småpengar.
Kan varmt rekommendera dem, har 2 st i burken som körs på kylaren i ca 600-700rpm, har en i princip helt tyst dator, även på natten.

Permalänk
Medlem

Noiseblocker eloop och multiframe ska väl kunna vara rätt tysta om jag fattat rätt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Noiseblocker eloop och multiframe ska väl kunna vara rätt tysta om jag fattat rätt

Verkar som om Noiseblocker bara har 120mm fläktar i de serierna :/.
Vill helst ha 140mm.

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Jag har gått igenom en drös fläktar i min tid, och de bäst ljudande enligt mig är fortfarande Nexus Real Silent. De finns inte att köpa nya i Sverige längre, men de finns på marknaden för småpengar.
Kan varmt rekommendera dem, har 2 st i burken som körs på kylaren i ca 600-700rpm, har en i princip helt tyst dator, även på natten.

Finns Real silent i 140 mm?. Isf vart beställer man sådana ^^. behöver bara 3 st

mvh

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem

BeQuiets fläktar är rent utav fantastiska, Enermax TB Silence är också riktigt bra fläktar, dessutom billiga jämfört med prestandan och den väldigt låga ljudnivån jämfört med konkurrenterna.

Permalänk
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Finns Real silent i 140 mm?. Isf vart beställer man sådana ^^. behöver bara 3 st

mvh

Nope, finns inte. Trodde du var ute efter 120mm.
Själv sitter jag på 3 st Noctua A14 FLX (140mm), körs i lägsta hastigheten (5v ca) och då är de tysta, men det är det mesta i den hastigheten.

Permalänk
Medlem

@TheyCallMeMoshi:

Noiseblocker har sina Black silent-fläktar som också ska vara bra. Vet iaf att caseking.de säljer de (har beställt därifrån två gånger utan problem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Verkar som om Noiseblocker bara har 120mm fläktar i de serierna :/.
Vill helst ha 140mm.

Vilken miss av mig

Här har du en lista på en hel del 140mm fläktar. Sidan har även en sida där man kan välja fläktar efter ljudnivå

Frozencpu 140mm fläktar

Frozencpu komplett listan med olika kategorier

Dock var det något om att firman hade lagt ner förut men dagen efter att det ryktet spred sig så verkar det som att firman gick ut och dementerade det hela som felaktig information spridet av en tidigare anställd tror jag det va. Men dom flesta fläktarna finns nog att köpa i Sverige tänkte mmest ge dig en lista så du ser vad som finns

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Vilken miss av mig

Här har du en lista på en hel del 140mm fläktar. Sidan har även en sida där man kan välja fläktar efter ljudnivå

Frozencpu 140mm fläktar

Frozencpu komplett listan med olika kategorier

Dock var det något om att firman hade lagt ner förut men dagen efter att det ryktet spred sig så verkar det som att firman gick ut och dementerade det hela som felaktig information spridet av en tidigare anställd tror jag det va. Men dom flesta fläktarna finns nog att köpa i Sverige tänkte mmest ge dig en lista så du ser vad som finns

Tack för listan. Kollade runder lite och verkar som om det står mellan Noiseblocker silent pro.
Men frågan är då:
Ska man "chansa" på en Noiseblocker eller ska man "säkra" och köpa SilentWings 2 då priset är i stort sett likadant.

Mvh

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk

Precis beställt 3 st Be-Quiet SilentWings 2 140mm.
Skriver en kommentar här sen hur skillnaden är så ni får mer info

mvh

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Tack för listan. Kollade runder lite och verkar som om det står mellan Noiseblocker silent pro.
Men frågan är då:
Ska man "chansa" på en Noiseblocker eller ska man "säkra" och köpa SilentWings 2 då priset är i stort sett likadant.

Mvh

Inte för att jag har någon eerfarenhet men hade nog personligen valt noiseblocker

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Inte för att jag har någon eerfarenhet men hade nog personligen valt noiseblocker

Som jag skrev köpte jag Silent Wing 2.
ALDRIG billiga Corsair/noctua/cougar/fractal fläktar längre. Dessa är helt otroligt tysta och tempen i datorn är inte någon skillnad på.
Ljudlösa är inga fläktar men dessa är så nära man kommer och med ett behagligt fläktljud. inget brummande eller vibrerande.
Nu ska jag bara hitta ett pra tysta statiska till radiatorn :).
Tror ni real silent 120 mm funkar som radiator kylare?

mvh

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Som jag skrev köpte jag Silent Wing 2.
ALDRIG billiga Corsair/noctua/cougar/fractal fläktar längre. Dessa är helt otroligt tysta och tempen i datorn är inte någon skillnad på.
Ljudlösa är inga fläktar men dessa är så nära man kommer och med ett behagligt fläktljud. inget brummande eller vibrerande.
Nu ska jag bara hitta ett pra tysta statiska till radiatorn :).
Tror ni real silent 120 mm funkar som radiator kylare?

mvh

Oj du benämner alltså noctua som "billiga" också, vad grundar du det på? Alla tycks ju tycka tvärtom.

Klart dom funkar, sen hur dom funkar vet jag inte

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Hej.
Nu har jag mer eller mindre bestämt mig....
Till radiatorn blir det Noctuas NF-F12 PWM (300RPM-1500RPM). 2st.
Till insugen blir det Noctuas NF-P12. (900RPM- 1300RPM). insug.
Sen någon billig tyst 500 rpm fläkt till Hårddiskarna..

Är detta en bra Setup?? :).

Mch / Moshi.

Jag är med på nf-f12 till radiatorn, men ska du ha tyst insug ska du ha nf-s12a pwm. Den e nästintill knäpp tyst.
Har en styck sådan som enda chassifläkten i min intelburk o det funkar klockrent.
Även kört den i en väns itx burk som.enda chassifläkt o funkar prima.

Men du har redan köpt ser jag. Orkade inte läsa hela tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Oj du benämner alltså noctua som "billiga" också, vad grundar du det på? Alla tycks ju tycka tvärtom.

Klart dom funkar, sen hur dom funkar vet jag inte

Billiga menade jag mer priset :D. skiljer ju ändå en 100 per fläkt ^^.
Inga bra tips vilka man ska ha till Radiator? min CPU idlar på 32 grader. och ca 54-60 när jag spelar nu. (överklockad till 4,5 Ghz.)

mvh

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Billiga menade jag mer priset :D. skiljer ju ändå en 100 per fläkt ^^.
Inga bra tips vilka man ska ha till Radiator? min CPU idlar på 32 grader. och ca 54-60 när jag spelar nu. (överklockad till 4,5 Ghz.)

mvh

Kör du nf-f12 på radiatorn nu? Är typ bästa radiatorfläkten

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Kör du nf-f12 på radiatorn nu? Är typ bästa radiatorfläkten

Nä. Dom ligger i lådan. Tyckte de va alldeles för högljuda. kör med Corsair SP quiet edition nu. Funkar men inte optimalt

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Som jag skrev köpte jag Silent Wing 2.
ALDRIG billiga Corsair/noctua/cougar/fractal fläktar längre. Dessa är helt otroligt tysta och tempen i datorn är inte någon skillnad på.
Ljudlösa är inga fläktar men dessa är så nära man kommer och med ett behagligt fläktljud. inget brummande eller vibrerande.
Nu ska jag bara hitta ett pra tysta statiska till radiatorn :).
Tror ni real silent 120 mm funkar som radiator kylare?

mvh

Nu vill jag inte spä på förkärleken många har till Noctua men jag körde Noctua i sju år utan att någon fläkt gick sönder eller gjorde missljud av sig och fortfarande idag kör jag Noctua. Att du benämner dem billiga kvalitetsmässigt är nog mest BS från din sida.

Permalänk
Medlem

Snack om kullagrade fläktar kontra glidlager så vist är bra kullagrade bättre men dyra
ofta för tuffa miljöer ovanliga på små dimensioner ofta större fläktar som har kullager.
Livslängden på glidlager och kullager är ganska lika om dom belastas rätt och man sköter om underhållet på dom.

Satar själv på bra glidlager fläktar som helst har damm skydd gärna med lång garanti minst 2 år .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz