Problem med bokning av windows 7

Permalänk
Medlem

Problem med bokning av windows 7

Hej!

Jag har redan bokat men tänkte hjälpa min otekniska vän att också fixa det.
Problemet är att appen "skaffa windows 10" inte dyker upp!
Vad Microsoft anser är problemet är att han inte har Service Pack 1,
det kluriga är att han HAR SP1.

Någon som har kunnat lösa detta?

Tacksam för alla svar kring frågan!

Mvh

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Hej!

Jag har redan bokat men tänkte hjälpa min otekniska vän att också fixa det.
Problemet är att appen "skaffa windows 10" inte dyker upp!
Vad Microsoft anser är problemet är att han inte har Service Pack 1,
det kluriga är att han HAR SP1.

Någon som har kunnat lösa detta?

Tacksam för alla svar kring frågan!

Mvh

För det första vet jag inte om det där kommer vara enda sättet att få gratisuppgraderingen eller om det kommer fler alternativ när Windows 10 faktiskt släpps.

Dock är det ju så att hela den där funktionen patchats in den senaste tiden. Den fanns inte i SP1 i sig utan i någon av de senare uppdateringarna (som säkert kräver att man har SP1 installerat, därav att det är intressant om man har SP1 eller ej).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Uppdateringen KB3035583 måste vara installerad.
Se avsnittet "Varför har jag inte appen Skaffa Windows 10? " på sidan http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq

Permalänk
Medlem

Uppgraderade min dator idag och då försvann den där ikonen efter ominstallationen.
Har gjort alla uppdateringar, för jag får inga nya jag kan hämta iaf..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har samma problem på min Windows 7-maskin. Hittade faktiskt 3 uppdateringar att installera för 5 minuter sen, men den som Cecilia nämner var inte med där. Har redan kollat alla kraven Microsoft ställer och jag uppfyller allihopa.

[edit:] Nu blir jag förvirrad för nu tittar jag i historiken för Windows Update och jag har tydligen installerat den uppdateringen redan den 21 maj. Har ändå ingen ikon för Windows 10 här. Kan man ta bort den och installera om den?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem att inte få ikonen. Följande gäller mig:

Ny dator som uppfyller mini specen
Windows 7 pro x64 oem sp1
Ej med i någon domän
>20gb ledigt
Fullt uppdaterad.
Har båda uppdateringarna och har installerat om dom.
Har kört scriptet, det bara loopar i >30min

Permalänk
Medlem

Kanske påverkas av vilken sort cd-key man använder. Ifall det är en personlig, OEM eller någon variant för företag?

Permalänk
Medlem

Har inte heller fått den i mitt win7 pro

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått min "Skaffa 10 app" heller :/
Jag uppfyller alla krav från Microsoft.
Win 7 Pro SP1 OEM nyckel. (Med alla updates)
Jag har letat igenom nätet på en mängd olika tips. Jag har kört scripter etc.
JAg tror nästan att dem batchar ut allting o vågor så det inte ska bli för stort tryck på någon authenticator-server, typ

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

I händelseloggen kan man få ledtrådar till varför det inte fungerar.
"For those who still not see the update icon - you can check if the upgrade service thinks your computer is not eligible for an upgrade (and therefore it won't show the icon). Open the Event Viewer and go to Applications and Services log > Microsoft > Windows > GWX-Ins > Operational.
Check the events. If you find an event with the message: "Information message: Config pre-req's/policy did not pass. Changing phase to None", then you will not see the icon. You may get an idea why if you check the events just before this event, in my case I had a event that said "Information message: Machine is domain joined". As I understand, domain computers will not see the icon.
However, if you find en event that says: "Information message: Reservation is allowed from Appraiser", then you should see the icon. If not, then something is broken
Also, check this microsoft link: https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-faq (especially the entry "Why don’t I have the Get Windows 10 app?")"

Permalänk
Medlem

Ta det lungt finns gott om tid! MS har sagt att de rullar ut detta i flera vågor så om du inte fått ännu så kommer det senare om du har en gilltig licens.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det jag gjorde nu var att jag avinstallerade KB3035583 och sedan installerade den manuellt oxå, då ploppade ikonen upp för mig, och allting är nu klart

EDIT:

Efter att kollat igenom händelseloggen som @ford-p skrev om så upptäckte jag
"Error message: GWX Main: App failed to start hresult: Det går inte att hitta filen."
Allt annat såg fint ut.

Därför så testade jag att ominstallera uppdateringen, och det fungerade.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Administrativ avgift

Bara jag som kommer ladda ner den direkt via dreamspark o dra en clean install ist?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Bara jag som kommer ladda ner den direkt via dreamspark o dra en clean install ist?

När det släpps och man tankar det, så kommer man få ett alternativ att blåsa hela hårddisken och köra en clean install. (Om jag inte minns fel)

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av jonte.snovit:

När det släpps och man tankar det, så kommer man få ett alternativ att blåsa hela hårddisken och köra en clean install. (Om jag inte minns fel)

Problemet där är att du inte äkta formaterar hårddisken.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

Problemet där är att du inte äkta formaterar hårddisken.

Modermodemet är hjärtat i själva hårddisken.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

När det släpps och man tankar det, så kommer man få ett alternativ att blåsa hela hårddisken och köra en clean install. (Om jag inte minns fel)

Det vore ju väldigt bra om så var fallet. Vet inte om man ska hoppas för mycket på det, dock.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Bara jag som kommer ladda ner den direkt via dreamspark o dra en clean install ist?

vem har sagt att det inte går? grejen är att du uppgraderar din licens, så har du en oem eller retail osv kan du ju använda den för att formatera om man nu vill det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har ett litet annat problem med den där uppdateringen, den verkar inte ladda in innehållet som det ska, programmet verkar bara vara en miniwebbläsare och för min del så verkar den inte ladda in innehållet.

Se bild:

picpaste. com/kb3035583-3TPzdPhP.JPG om inte länken fungerar

Har några teorier, filen config.xml som ligger i C:\Windows\system32\GWX
verkar hänvisa till en index.html som ligger i mappen DownloadSwap, index-filen kontrollerar vilket språk som ska visas för att sen ladda korrekt index.html som ska visas i programmet.

En teori jag har är att skriptet som kontrollerar vilket språk har ingen som helst hänvisning till sv-SE-mappen så den laddar inte innehållet.

Har provat installera om både KB3035583 samt KB2952664 men har inte hjälpt.

Å andra sidan är det nog strunt samma då programmet inte är avgörande för att kunna få uppdateringen men hade varit kul att se om någon haft liknande problem eller vet vad det kan bero på.

Visa signatur

Every day sends future to past