Permalänk
Hedersmedlem

Köpråd moderkort och nätagg

Hej alla, jag håller på och plockar ihop delar till en ny speldator lite allteftersom det jag har tittat på dyker upp på rea. Det är dock två saker jag inte riktigt kan bestämma mig på:

Moderkort: Skulle vilja kunna överklocka processorn lite, dock rätt försiktigt och inte till några rekordhöjder. Även om man aldrig vet vad som händer i framtiden så har jag inga planer på att köra någon SLI. Har kikat mycket på ASUS Z97-A men frågan är om det inte är lite overkill? Det finns både Z97-C och Z97-K också som är lite billigare men vet inte exakt vad skillnaderna är. Har gjort lite research innan och kommit fram till att Z97-P inte funkar så bra att överklocka med. Vad tror ni? Som ni ser är jag insnöad på ASUS så skulle ett C eller K fungera eller ska man köra på ett A för att inte ångra sig i framtiden? Handlar inte om några jättepengar i mellanskillnad ändå.

Nätagg: Har för närvarande ett Corsair HX750 som är 4-5 år gammalt och jag inte riktigt vet om jag vill stoppa in i en helt ny dator och letar därför ett nytt men är lite lost i djungeln. De jag tittat mest på är Corsairs RM650 och Cooler Masters VS650, vad finns det mer därute som ni skulle rekommendera? Vet att EVGAs G2-serie ska vara jättebra men finns som 750W som lägst vilket känns lite overkill igen. Är G1-serien lika bra? Tacksam för hjälp att reda ut detta.

Systemet i övrigt kommer se ut så här:
Ny i5-4690K med CM Hyper 212 Evo som jag har sedan tidigare
ASUS GeForce GTX780
WD Black 1TB + Samsung 850 EVO 250GB
Cooler Master CM 690 III
8/16 GB DDR3 RAM, ej bestämt än (får se vad som dyker upp på rea )

Permalänk
Avstängd

A stödjer SLI/Crossfire, C och K endast Crossifre.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

Tack, okej det känns ju lite skumt att begränsa sig så. Med tanke på den lilla prisskillnaden tror jag ju hellre på ett A, speciellt utspridet över de åtminstone 4-5 år jag väntar mig att ha grejorna.

Nån idé angående nätaggregat?

Permalänk
Avstängd

G2 är semi-passivt och tillverkas utav Superflower, G1:an är inte semi-passivt och tillverkas utav FSP båda har 10års garanti.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|