Svenskar vill ha snabbare bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Mer upp! 500mbit/s är dom glada att leverera men att få över 50mbit/s upp verkar omöjligt? (comhem hus)

Hade det problemet själv med Comhem. De kablar som används till deras internet är ofta i usla skick, samt att tekniken är lite VDSL liknande då de använder analog teknik med olika frekvenser för att skicka och ta emot. De är mao inte "äkta" fiber, utan en annan typ av bredband som har sina begränsningar.

Skrivet av zxhosting:

Jag hyr ju ut CS:GO server och så behöver jag mer kraft.

Skrivet av zxhosting:

Klara med fint som privatperson så behöver inte något företagsabonemang och snart så får vi 1000/1000 mbit så det blir ju ännu bättre vad skulle vara svart med det här?

I de flesta abonnemang för hemma/privat bruk får du inte ha server för kommersiellt bruk.
Dvs du får ha en server för privat bruk, men du får inte sälja tjänsten. All kommersiellt bruk av en internet lina som du har avtal för privat bruk är förbjudet i alla avtal på iaf alla stora operatörer jag tittat på (då jag själv var intresserad av en leverantör för det tidigare).

Du gör detta svart då du faktiskt bryter mot ditt avtal mot din ISP och de kan både säga upp tjänsten med omedelbar verkan, samt ev kräva ersättning (om de varit jävliga i avtalet).
Jag är inte din åklagare, förälder eller ev myndig ansvarande så du gör som du vill på eget ansvar, men du bör iaf veta om att det du gör är otillåtet.

Du kan som många nämnt utan problem få både 10Gbit och mer om du vill, som företags abonnemang. Men de tar då ut priser som är relativt för företag, med både service nivån samt avtalen som tillåter kommersiella servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Samtidigt förlorar små orter fasta telefonnätet och deras snabbaste sätt att surfa blir EDGE som knappt funkar på grund av täckning.
Sverige är fan patetiskt när det kommer till telekommunikation.

Det måste variera en del beroende på ort, farmor/farfar fick fiber till sitt hus förra våren. De bor i en "by" med 2 hus längs en liten grusväg, och några bönder längs den större grusvägen. Och det kan då inte varit dyrt för dem heller med tanke påp hur lite dem bryr sig om IT teknik. Men nog fan måste det prioriteras att bygga fiber på de ställerna där kopparnätet tas ner (för det är iofs dags att pensionera det), för att påstå att trådlöst är ett alternativ är sanning med kraftig modifikation. Komplement, javisst, men inte en ersättning. Mer fiber åt folket!

Permalänk
Medlem

Vill ha 2000Mbits fiber nu har 1000 nu men räcker inte

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Hade väldigt gärna sett mer fokus på uppladdning. Här vi bor kan vi inte få högre än 24mbit, och då kommer vi ändå bara upp i ca 10 (12 på en bra dag). Uppladdningen där emot ligger på ca 0,7...
Hade jättegärna streamat och haft mig men det är mer eller mindre omöjligt. Har ringt runt och inte en enda leverantör tycks ha något erbjudande med högre uppladdningshastighet.

Ser gärna *ännu* högre fokus på fiber!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Problemet med trådlöst är oftast 'interference', speciellt i storstäder som Stockholm där man kan pejla in mellan 50-200st hemmanät över 2.4Ghz-bandet bara i lägenheten man är i
Behövs väsentligt bättre teknik än både 4G och 5G (eller vad det nu heter som lanserats i Sydkorea), speciellt om en majoritet av internet ska skötas genom det.

Verkligen, på min mobil med 4G får jag hemma i lägenheten i norra Stockholm ut ca 20/2 och 30-40ms i latens på ett speedtest (4G-masten jag kopplar upp mot ligger ~150m från mitt vardagsrum och det är fri sikt), besöker jag morsan uppe i Dalarna får jag ut närmare 60/10 och 20-30ms i latens. Att ens tänka sig att alla skulle använda sig av samma teknik samtidigt ger mig nästan mardrömmar

Nej jag håller mig garanterat till min fiber som ger utlovad hastighet och aldrig högre latens mot diverse speedtests än 2ms

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Rapporten verkar mest innehålla rå statistik utan särskilt mycket djupare analys ...
De nämner inte att en av anledningarna till att xDSL har gått ner är att det fasta telenätet har lagts ner på många mindre orter, och då har xDSL åkt med på samma gång... ofta utan att det har funnits något bättre alternativ. Datatrafik via 3G har på många ställen blivit det enda alternativet, och det ibland en försämring.
Det finns många ute i landet som är riktigt djävligt sura över den här utvecklingen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Ni som klagar på 100/100 eller t.o.m 1000/1000 vad har ni för användarvanor? Känns lite sjukt att inte ens 1000/1000 skulle räcka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Du förstår inte hur svårt det är att övertala ett grannsamskap på 50-75hushåll som består till 90% av småbarnsfamiljer eller pensionärer... skulle kosta runt 85k att dra fiber här för ett par år sedan, det var 2st hushåll (inkl. det jag bor i) som visade något intresse för vårat område. Telia krävde minst 80% godkännande för att dra fiber in hit då.. Tydligen duger ju skit-DSL för att logga in på banken eller läsa dagsblaskan.

Så nu sitter jag här med "upp till" 8/1 lina och med vetskapen att det ligger Fiber i marken 200m från dörren, och varken Telia eller kommunen har några som helst planer i dagsläget att expandera fiber i byn där jag bor närmaste åren heller (Telia pratade om "nylanserings-försök" till 2019 sist jag kollade...!).

Finns inte ett bostadsområde (bara småbarnsfamiljer och dylikt här) som inte har fiber här omkring. Förstår inte varför man inte gör det?
Mindre månadskostnad samt höjer värdet på huset.

Permalänk

Jag har 4G med Tre och det är verkligen inte så bra som jag önskar... max 22Mbits som bäst när taket ligger på 64Mbits... inte bra alls.

Ett bra mobilt bredband borde erbjuda två tredjedelar av max hastigheten för det mesta d.v.s. 42Mbits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Om de nu bara kunde börja expandera fiber till andra ställen än Götet och Sthlm så vore jag glad!
Visserligen har Telia börjat expandera till förorter med fiber, men det går så sjukt segt.. och Google har redan visat med Google-Fiber att det inte behöver kosta miljarder att lägga ett effektivt nät (de använde fan 1 person och häst för att dra en fiberslinga, bara för att bevisa för AT&T/Verizon hur billigt man tekniskt sett kan komma undan).
Problemet med trådlöst är oftast 'interference', speciellt i storstäder som Stockholm där man kan pejla in mellan 50-200st hemmanät över 2.4Ghz-bandet bara i lägenheten man är i
Behövs väsentligt bättre teknik än både 4G och 5G (eller vad det nu heter som lanserats i Sydkorea), speciellt om en majoritet av internet ska skötas genom det.

Byggt i fler än storstäderna. I den lilla håla på 10.000k pers är det dragit fiber en flera år tillbaka. Mesta var dock draget till hyreshus och bostadsrätter. Nu är det ännu ett område i full gång sen förra året så dragit på takten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag hyr ju ut CS:GO server och så behöver jag mer kraft.

Sorry, men något av det dummaste jag har hört. Lycka till när servrarna blir DDosade. Din operatör kommer inte bli glad.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv

Sitter just nu på 12-24mbit/s ADSL. Bor i en by i Lund trakterna och vi skulle få fiber här. Tyvärr så fick bara några fiber innan företaget som drog fiber kabeln fick dra här ifrån då folk i byn hotade med att stämma dem.
Förhoppningsvis så får vi fiber inom en snar framtid då ADSL inte räcker till

Permalänk
Medlem

Sen förra året pågår fiberutbyggnad även i min ort, men mitt område är nog sist i kön:)

Jag har VDSL2, enligt bredbandskollen får jag ut 30/10, vilket jag visserligen tycker är ok för vanlig användning, men jag upplever att nätet blivit mer instabilt under det gångna året. Fiberbredband med 100/10 kostar nästan bara hälften så mycket och då skulle det gå att använda flera tjänster via uppkopplingen utan att det blir för slött.

Permalänk
Medlem

Har just nu en 500/50 mbps uppkoppling ifrån Comhem via kabel-koaxialnätet de har. Är riktigt nöjd just nu, kan ladda hem ett 25gb stort spel på 10 minuter.

Hade tidigare en uppkoppling på 10/1 ock skillnaden är som natt och dag.

Permalänk
Medlem

Är en av de få lyckliga som fick gigabit för kanske 2 år sen som vi dessutom betalar väldigt lite för. Det är så jävla skönt, blir deprimerad när jag tänker på de åren innan det då vi satt på något ADSL 25/2 eller vad det nu var. Den gamla onda tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har just uppgraderat min KabelTV-baserade anslutning till 100/30 ifrån 30/5. Kan inte säga att jag märker någon skillnad vid vanlig användning, men ska man skicka något är det ju en klar förbättring.
Nu sitter det ett uttag i hallen för Telias fiber som installerades förra året. Men när jag försökte bli kund så kom jag fram till att de inte vet vad de håller på med, så det får vara. Nu har kabelmodemet ett fett säkerhetshål som den mindre lokala leverantören inte bryr sig om, men det skulle knappast Telia gjort heller för den delen. Så jag säkrar mina grejor och uthärdar med 100/30.

Nu finns det ett fint stadsnät bara över gatan som är både billigt och bra tack vare öppen konkurrens ibland leverantörerna. Men när det lades så tackade föreningen på denna sida vägen nej för att folket som bestämde i denna lite "finare" delen inte insåg värdet av modern och hållbar teknik. Sedan har man i många år besskyllt kabelleverantören för alla brister...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sunkigt ADSL 8/1 för 300:-/månad om det har varit bra väder annars så mår inte den gamla anfrätta kopparen alls bra och något trådlöst är inte att tänka på för det fungerar knappt fast än man ser masten 1km bort..
Får väl drömma vidare om fiber, men det dröjer väl säkert ett par år om det inte blir något trådlöst skit med datamängdsbegränsningar men då kanske fler krävande tjänster gör det omöjligt får man hoppas.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Har just uppgraderat min KabelTV-baserade anslutning till 100/30 ifrån 30/5. Kan inte säga att jag märker någon skillnad vid vanlig användning, men ska man skicka något är det ju en klar förbättring.
Nu sitter det ett uttag i hallen för Telias fiber som installerades förra året. Men när jag försökte bli kund så kom jag fram till att de inte vet vad de håller på med, så det får vara. Nu har kabelmodemet ett fett säkerhetshål som den mindre lokala leverantören inte bryr sig om, men det skulle knappast Telia gjort heller för den delen. Så jag säkrar mina grejor och uthärdar med 100/30.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hade du för problem med telia? Nej har man eller väljer endast switch från dom (om det inte sitter i källaren), så hamnar säkerhetsproblemet på din dator/router i stället (alltså dina egna köpta prylar):) Så inget problem alls.

Nu vet jag inte hur dyrt dit Kabeltvbredbandet är, men skulle kört på det billigaste. Sen bygger många gånger det på fiber (men inte in i huset då), har du bra ping och stabil anslutning (som inte segar ner om du tankar och spelar samtidigt), så är inte skillnaden stor mot fiber (jag skulle i det läget, ta det billigaste).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

4 personer, 3 datorer, 4 smartphones..
Delar på 2/0.5...

Sug på den

Edit: Det tog ca 10sek att skicka denna post
och ytterligare 30 inkl att skriva editen..

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Fy fan vad jag hatar er allihopa. Här sitter jag i centrala München och har ett enda val av "fiber" internet (där EU betalade för jävla kablarna) och får njuta av VDSL upp till lägenheten (100/10), DS-Lite så ingen möjlighet att ansluta till hemnätet utifrån och världens förmodligen mest inkompetenta och ovänliga ISP support.

Då är vi två... Sitter rätt centralt i Vancouver, Kanada och max jag kan välja på är 50/10 för cirka 600kr/månaden och inte nog med det har man en härligt tak på 300Gb/månaden.

Så ni får gärna skicka lite fiber hit till Kanada.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jonas-2400:

Om du verkligen har ett intresse för att få fiber indraget i ditt bostadsområde så finns det många andra sätt än telias löjliga priser för inkoppling. Ta kontakt med din kommun och ligg på deras IT-förvaltning om att söka EU-medel för utbyggnad av fiber till sommaren 2016. Är det nog många intressenter går det att få ner priset till under 10.000:- per hushåll, det är bevisat gång på gång tidigare i flera kommuner redan.

Jag var med i den grupp bestående av 3 personer som gjorde intresseanmälningar i den by där jag bor. Vi fick inkopplat "Telia öppen fiber" och betalade 8.000:- per hushåll för privatpersoner. Hade ca 65% av totala hushållen. Entreprenören som gjorde gräv/kabel lämnade dessutom en fiber vid varje tomtgräns för senare inkoppling till de hus som inte ville ha.

http://www.boden.se/bodens-kommun/kommunledningsforvaltning_i...

Tror ödet precis kom över till min sida~

-------

Gubs and gals, idag hände precis ett mirakel och jag behöver nu ERAN hjälp!
Idag fick alla i kommunen ett brev om att kommunen bygger ut öppet fiber om tillräckligt med folk visar intresse, och jag behöver nu eran hjälp med att skriva ihop mitt egna brev att lägga i folks brevlådor i mit område om varför de ska skaffa fiber!
Tänkte mig typ en lista med fördelar om man varför de bör investera i det, eller om någon annan har något bättre förslag hur jag ska övertala ~

Majoriteten av folk häromkring är antingen småbarnsfamiljer eller folk rut 55+.

http://i.imgur.com/A80Wtwt.jpg

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Vore gött om det någongång blev förmånligt att slopa sin fasta bredbandsanslutning och bara använda 4g (5g?), likt man slopat sin fasta telefoni.

Har svårt att se mig själv gå på stan och släpa på min 24" skärm, coolermaster cosmos chassi och ett dieselaggregat för att driva mitt 290x.
Så jag behåller nog min fasta fiber

skämt å sida, för att nått sånt ska hända så måste dom slopa download limit men det kommer nog inte att hända, dom tjänar för bra på det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Om du med "större orter" menar "varenda byhåla på >2 500 invånare plus lite överallt ända upp i den lappländska vischan" så visst.

Menart, själv bor jag i Svartå och 4G fungerar perfekt.

Här har vi Svartå vi bor ca 800-850 personer i orten.
http://www.hitta.se/kartan!~59.09535,14.46247,12z/tr!i=1Zx6qX...

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Se till att alla får 100/100 fiber först istället, sen jobba på att höja hastigheterna.

Så jävla less på ADSL nu, men det verkar som att de ska dra fiber förbi här nästa år.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Blev väldigt förvånad när jag flyttade till sthlm efter att ha bott större delen av livet i Luleå och redan i början av 2000-talet hade vi fiber överallt, sedan flyttade man hit och det var så gott som omöjligt att få något annat än ADSL/VDSL.

Jag menar vad fan, föräldrarna som bor i en liten byhåla på ca 2000 personer har idag 1000/1000 i villan. Kom igen nu fjollträsk.

Permalänk
Medlem

Tar lika gärna bättre kodade hemsidor. Bättre tjänster. Tycker hastigheten räcker och blir över. Vad fan ska man göra med all bandbredd egentligen...

Katastrof att vanlig webbsurf inte är bättre. Trots 4G och 8 kärnor, etc.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Själv hade jag som är fast med 24/1 ADSL inte tvekat en dag att betala 2.5 gånger dagens pris (~400kr) för 40/1000ggr hastigheten!

Men vad sägs som 2Mb/s för endast 249kr! då ingår även den otroliga uppladdnings hastigheten på 0.4Mb/s!

24/1 måste vara otroligt.... men vad gör man när man bor ute i skogen i ett hus från slutet på 1700-talet...

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

Studentjävel.

Bor i en förort till Stockholm, 11000 kunder med samma kontrakt. Inget studentområde då det är bostadsrätter. Iofs kan väl studentlägenheter också vara bostadsrätter men ändå!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brightsin:

Men vad sägs som 2Mb/s för endast 249kr! då ingår även den otroliga uppladdnings hastigheten på 0.4Mb/s!

24/1 måste vara otroligt.... men vad gör man när man bor ute i skogen i ett hus från slutet på 1700-talet...

Synd att dom inte kunde planera för framtiden lite bättre och dra in fiber redan när dom byggde huset.
På den tiden kostade det ju ingenting att anställa nån för att gräva lite.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Sitter på 4g här, byter dock ut det till något annat när abonnemanget går ut så man kan sitta och slippa oroa sig om att få slut på nät pga att man använt för mkt utav det.
( I början tog det slut på 2 veckor '60 gb'
När man började använda det men sedan lärde man sig begränsa sitt användande.)
hade gärna haft 300 gb i månaden istället. då hade man gärna suttit kvar på 4g då det är ganska bra hastigheter på det och funkar och spela på så länge man har en vettig 4g router.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb