Svenskar vill ha snabbare bredband

Permalänk
Melding Plague

Svenskar vill ha snabbare bredband

Efterfrågan på såväl snabba fasta uppkopplingar som mobilt bredband fortsätter att växa och når ständigt nya höjder, enligt en rapport från Post- och telestyrelsen

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore gött om det någongång blev förmånligt att slopa sin fasta bredbandsanslutning och bara använda 4g (5g?), likt man slopat sin fasta telefoni.

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtidigt blir det även allt bättre fasta anslutningar. Antalet bredbandsabonnemang via fiber uppgick till 1,4 miljoner – en ökning med 17 procent. Fiber befäste därmed ställningen som den vanligaste formen av fast bredband.

Nja, det verkar vara först nu som fiber gått om ADSL som vanligaste bredbandsuppkopplingen.

Permalänk
Medlem

Nej, jag vill inte alls ha snabbare internet, jag vill ha mer stabilitet i det mobila nätet och inget tak för datamängden!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Testpilot

Om de nu bara kunde börja expandera fiber till andra ställen än Götet och Sthlm så vore jag glad!
Visserligen har Telia börjat expandera till förorter med fiber, men det går så sjukt segt.. och Google har redan visat med Google-Fiber att det inte behöver kosta miljarder att lägga ett effektivt nät (de använde fan 1 person och häst för att dra en fiberslinga, bara för att bevisa för AT&T/Verizon hur billigt man tekniskt sett kan komma undan).

Skrivet av Feeku:

Vore gött om det någongång blev förmånligt att slopa sin fasta bredbandsanslutning och bara använda 4g (5g?), likt man slopat sin fasta telefoni.

Problemet med trådlöst är oftast 'interference', speciellt i storstäder som Stockholm där man kan pejla in mellan 50-200st hemmanät över 2.4Ghz-bandet bara i lägenheten man är i
Behövs väsentligt bättre teknik än både 4G och 5G (eller vad det nu heter som lanserats i Sydkorea), speciellt om en majoritet av internet ska skötas genom det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vore gött om det någongång blev förmånligt att slopa sin fasta bredbandsanslutning och bara använda 4g (5g?), likt man slopat sin fasta telefoni.

Tror att det aldrig kommer hända med tanke på att inget slår fiber hastighet/latens.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Har för mig att vi har 5e högsta snitthastighet på uppkoppling i världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Jag jobbar som teletekniker, just nu är det bara koppar i och för sig, men hos de kunderna jag är hemma hos säger de "24mb/s wow det är ju snabbt och bra va?". 9/10 av dem säger att fiber är inget de behöver hehe

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
99:e percentilen

Rubriken kan jag skriva under på. Snart flyttar jag till stan och får äntligen 100/100 Mbit/s (hade gärna haft gigabit dock) istället för sketna "upp till" 8/1 Mbit/s, men kommunens centralort, där jag bor nu, verkar inte få fiber inom de närmsta åren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har fiber gatan under och de har dragit nya elledningar lite överallt, men de har inte sagt ett ord om någon fiber som ska dras här. Får flytta hemifrån så fort som möjligt

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vore gött om det någongång blev förmånligt att slopa sin fasta bredbandsanslutning och bara använda 4g (5g?), likt man slopat sin fasta telefoni.

Vete tusan om det någonsin går.
Problemet är att 5G måste ha master i typ varenda byggnad.
4G redan nu finns bara i större orter, pga det måste byggas så många master.

Och slut problemet är att du bara har "X" antal frekvenser. Sen är de slut.
Mao, du har ett max teoretiskt bandbredd som du aldrig kan komma över, utan att få fler frekvenser, oavsett hur många master du kan sätta upp.

Fiber, ADSL osv kan du lägga in 1000 nya linor om du så behöver, eller 100 000 nya. Tills marken mellan 2 platser består av 0% jord och 100% fiber kablar, så kan du bygga mer och fler. Handlar mer om kostnad, och vad du behöver.
Dessutom har man på senare tid, genom att använda flera färger på ljuset, lyckats skrämma upp även 10 år gammal fiber till fullgoda hastigheter även för dagens bruk. Åter så är det kostnaden, då dessa sändare och mottagare kostar mer.

Wifi är idag också redan typ smockat, något 5G ville "piggy-backa" på. 2,4Ghz bandet är så pass fullt att det är skrämmande, då du kan har 10-20 nät på samma frekvens i riktigt tätbebyggda områden, och hastigheten du kan få då är inte ens i närheten av 100Mbit.
5Ghz är än så länge mycket bättre, men även det fylls på mer varje dag. Och för att de ska nå dessa 800Mbit och så dröm hastigheterna, måste du typ vara ensam på 3-4 frekvenser (av 40 st), vilket du själv kan räkna, inte räcker vidare långt om några 1000 ska dela på det.

Medan en enda cat 6 koppar kabel kan i 100Meter dra dram 1000Mbit, varje dag, året runt, även om dina grannar också får en egen kabel bredvid den, för egna 1000Mbit.

Skrivet av Aloysius:

Nja, det verkar vara först nu som fiber gått om ADSL som vanligaste bredbandsuppkopplingen.

Vilket jag tycker är skrämmande. Har själv suttit med kabel-tv sedan 2000 och även det var senare laget, pga jag inte kunde få ADSL då. Sedan 2007 tror jag det var, har jag haft 100Mbit fiber, vilket också är lite sent, men det har iaf fungerat klockrent.
Nu funderar jag på att gå upp till 250Mbit, då det endast kostar 30kr/mån över vad jag betalar i dag. Dock ville jag vänta nu, eftersom jag är mitt i övergången mellan Tele2 och BBB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Nej, jag vill inte alls ha snabbare internet, jag vill ha mer stabilitet i det mobila nätet och inget tak för datamängden!

Snabbare, stabilt och inget tak för datamängden* menar du väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

4G redan nu finns bara i större orter, pga det måste byggas så många master.

Om du med "större orter" menar "varenda byhåla på >2 500 invånare plus lite överallt ända upp i den lappländska vischan" så visst.

Permalänk
Medlem

När jag flyttade hemifrån 2009 hade jag redan 100/100. Jag fick ut 100/100 också! 2014 fick jag 1000/1000 (gbit), jag får inte riktigt ut 1000/1000 men jag ska inte klaga då jag betalar 92kr/månaden.

Ibland glömmer man hur bra man har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tack för en utförlig förklaring!

Permalänk
Medlem

Senast igår drog jag iväg ett mejl med en 6Mbyte fil hemma från min adsl och min bror som är mitt uppe i ett spel skriker "laddar någon ner?" Det känns hopplöst med adsl

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Om de nu bara kunde börja expandera fiber till andra ställen än Götet och Sthlm så vore jag glad!

Man får väl ta tummen ur.
Fiber fick vi då här i början på 2000 talet. Inte bara centrum utan också bostadsområden och en by som kämpade och styrde in det själv.

Närmare 60% av Sveriges befolkning ska ha tillgång till fiber om jag kommer ihåg rätt. Svalt intresse om bara 1.4miljoner har tagit det :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har 50 Mbit/s både upp och ner via comhem kabel-tv och tycker det räcker för vår familj. Är väl framförallt upload som kunde varit snabbare i så fall men det var tydligen max jag kunde få i upload när jag beställde.

Visst skulle man väl inte tacka nej till snabbare men då blir det också dyrare så mycket beror ju på vad man får för pengarna. 50/50 kändes lagom med tanke på vad som comhem kan erbjuda mig. De försökte sälja 250 Mbit/s men då det framkom att upload bara var 10 Mbit/s så kändes det inte som någon uppgradering. Har hellre 50/50 än 250/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vilket jag tycker är skrämmande. Har själv suttit med kabel-tv sedan 2000 och även det var senare laget, pga jag inte kunde få ADSL då. Sedan 2007 tror jag det var, har jag haft 100Mbit fiber, vilket också är lite sent, men det har iaf fungerat klockrent.
Nu funderar jag på att gå upp till 250Mbit, då det endast kostar 30kr/mån över vad jag betalar i dag. Dock ville jag vänta nu, eftersom jag är mitt i övergången mellan Tele2 och BBB.

Det är egentligen inte så konstigt med tanke på hur utbyggt ADSL är. De flesta vill inte byta internetoperatör om det de har fungerar. Ett långsamt DSL är är ju bättre än en krånglande fiberanslutning om man har otur. Jag tror de flesta ser till att byta till fiber om de kan när de flyttar och ändå måste bestämma såna saker, men för icke teknikintresserade tror jag att de gärna är så konservativa som möjligt.

Jag har haft fiber sedan 1999 och skulle aldrig byta till ADSL eller internet via kabel-tv och absolut aldrig till mobilt bredband. Men folk är ju olika.

Permalänk

Om fiber med sin enorma hastighetstillgång fortsätter växa, 4G fortsätter utökas tills 5G tar över på ett rikstäckande plan är jag (liv)rädd för att ALL data kommer bli bekostad, inte bara mobilt.
Teleoperatörerna och bredbandsleverantörerna behöver få in sina stålar från något annat håll när utveckling leder till större tillgänglighet och billigare linor...
Förutom för Telia då.

Permalänk
Snusfri

Haft fiber sedan 2007 och nu i våras så uppgraderas äntligen fiberconvertern i lägenheten så kan kan få upp till gigabit, har dock nöjt mig med 250/100 än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Om du med "större orter" menar "varenda byhåla på >2 500 invånare plus lite överallt ända upp i den lappländska vischan" så visst.

Jo, det har utan tvekan förbättrats. Men tänk bak 3 år... då var det typ 100k+ inv. orter. De bygger och förbättrar just nu 4G nätet så in i bomben, vilket är bra.
Men faktum kvarstår att operatörerna har dessa surftak då de vet att om alla använde dessa som de gör med sina fiber hemma, så skulle inte bandbredden och frekvenserna räcka till.

För 2-3 år sedan fick de sätta dessa tak, och speciellt på 4G sätta dem väldigt lågt. Fanns en tid där det var bättre att sitta på 3G än 4G, för du tog slut på potten med 4G på några minuter. Detta var för att det saknades sändare och bandbredd. Nu ökar de potten istället, eftersom de har byggt ut näten bättre och då klarar mer.

Än är det inte fullt dock, så där finns än utrymme, men utan fler frekvenser så kommer storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö få problem att ha nog med frekvenser om alla ska surfa i 100Mbit trådlöst i framtiden.

Permalänk
Avstängd

100 mbit är för lite jag vänta på 1000 mbit som kommer till hösten där jag bor men tycker ändå att 1000 mbit är ändå för lite.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna uppgraderat till fiber om jag fick möjligheten, men än så länge känns det inte så ljust. Kommunen har sagt att 95% av hushållen här ska ha fiber år 2020. Tror mitt hus hamnat bland de 5 sista procenten.
Tills dess får man nöja sig med 23 Mb ner. Det funkar ju bra för det mesta förutom när man ska ladda ned något stort spel från steam och vill spela direkt eller när sambon ska titta på play kanaler samtidigt. Men för det mesta funkar det ju bra.

Permalänk
Medlem

Wifi.... ja wifi runtom och överallt löser det mobila surfande, så kan energin på snabbare nät läggas på fiber. Jag bor numera på Long Island, New York och här finns wifi överallt från ett par olika bolag. Optimum här har över 1 miljon Hotspot och jag har tillgång till wifi vart jag än går. Löser taket som alla klagar på, ink jag själv när jag är i Sverige, dvs jag klagar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BergEr:

Man får väl ta tummen ur.
Fiber fick vi då här i början på 2000 talet. Inte bara centrum utan också bostadsområden och en by som kämpade och styrde in det själv.

Närmare 60% av Sveriges befolkning ska ha tillgång till fiber om jag kommer ihåg rätt. Svalt intresse om bara 1.4miljoner har tagit det :/

Du förstår inte hur svårt det är att övertala ett grannsamskap på 50-75hushåll som består till 90% av småbarnsfamiljer eller pensionärer... skulle kosta runt 85k att dra fiber här för ett par år sedan, det var 2st hushåll (inkl. det jag bor i) som visade något intresse för vårat område. Telia krävde minst 80% godkännande för att dra fiber in hit då.. Tydligen duger ju skit-DSL för att logga in på banken eller läsa dagsblaskan.

Så nu sitter jag här med "upp till" 8/1 lina och med vetskapen att det ligger Fiber i marken 200m från dörren, och varken Telia eller kommunen har några som helst planer i dagsläget att expandera fiber i byn där jag bor närmaste åren heller (Telia pratade om "nylanserings-försök" till 2019 sist jag kollade...!).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

100 mbit är för lite jag vänta på 1000 mbit som kommer till hösten där jag bor men tycker ändå att 1000 mbit är ändå för lite.

Men lägg ner... Vad är det för löjlig kommentar. Vem behöver mer än 1 Gbit idag? Vad är det du gör egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Man får väl ta tummen ur.
Fiber fick vi då här i början på 2000 talet. Inte bara centrum utan också bostadsområden och en by som kämpade och styrde in det själv.

Närmare 60% av Sveriges befolkning ska ha tillgång till fiber om jag kommer ihåg rätt. Svalt intresse om bara 1.4miljoner har tagit det :/

Du tillhör en lycklig minoritet...

Sedan Kalixnet startade, så har de lyckats ansluta 110 hushåll i Töre!
http://www.kalixnet.se/

På direkt fråga när man kommer att börja ansluta fler privatabbonenter i centrala Kalix,
så svävar man på målet om det ens hinner påbörjas detta decennium.

Finns det överhuvudtaget privata hushåll i Kalix med fiberanslutning(?),
som inte tillhör kategorierna "Gammelgården", Folkhögskolan eller Comhem?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Har fiber via Örebro statsnät. Har aldrig riktigt gillat dem. Deras VD verkar vara en riktig gojja som ej kan svara på mail. De både tar hiskeligt betalt för det administrativa till operatörerna som i sin tur vi konsumenter får betala och saknar riktig 1/1gbit/s bredband.

Permalänk
Avstängd

Sitter på 1000/1000 och tycker att det är alldeles lagom

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •