SLI i Silverstone TJ08-E med ett referenskort

Permalänk

SLI i Silverstone TJ08-E med ett referenskort

Hej Sweclockers! Ny här på forumet trots att jag har använt sidan ett bra tag. Har sökt på forumet utan att hitta något konkret svar på min fråga. Ber om ursäkt för eventuella fel.

Det är som så att jag just nu sitter på datorn i signatur. Men pågrund utav att jag har väldigt sparsamt med plats i mitt rum så vill jag gå ner till m-atx storlek. Har nämligen en kompis som alternativt är intresserad utav moderkortet jag har just nu.

Problemet är dock att jag gärna vill behålla båda grafikkorten. Har tittat väldigt mycket på Silverstone TJ08-E, som egentligen är helt optimalt. Men det blir ju somsagt väldigt trångt mellan korten och har tyvärr bara en referenskylare. Givetvis beredd på högre temperaturer men hur bra kommer det där fungera? Behöver jag eventuellt byta ut mitt Gigabyte G1 Gaming emot ett till referenskort?

Ett annat alternativ är Bitfenix Phenom som med sina 5 expansionsplatser ger lite utrymme mellan korten. Men den stora nackdelen är kabeldragningen. Har ett modulärt nätagg men känns verkligen inte optimalt. Corsair Obsidian 350D är tyvärr uteslutet då det inte är överdrivet stor skillnad emot mitt C70 chassi.

Tar hemskt gärna emot förslag på andra stilrena m-atx chassin. Det får dock inte vara för brett. Hade helst sett något i stil med bredden på TJ08-E, därav utesluts många kubchassin då jag skall ha datorn på skrivbordet.

Tack på förhand!

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem

Men du kanske kan ha ref-kortet undertill, så blir det övre kortet inte överdrivet utsatt av värmen?

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Silverstone

Instämmer med Woxolo. Såvida du inte överklockar bägge korten väldigt högt, så kommer det att gå alldeles utmärkt med SLI

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SilverStone EU:

Instämmer med Woxolo. Såvida du inte överklockar bägge korten väldigt högt, så kommer det att gå alldeles utmärkt med SLI

Just nu är inget överklockat och faktiskt otroligt nöjd med prestendan som den är nu så tror inte jag kommer göra det inom en snar framtid Men fundersam över hur kylningen kommer fungera med enbart luftkylning. Vattenkylning hade ju varit perfekt men det kostar en del.

Skrivet av Woxolo:

Men du kanske kan ha ref-kortet undertill, så blir det övre kortet inte överdrivet utsatt av värmen?

Ja, tänkte samma sak själv. Då får ju Windforce kylaren en del luft extra. Men då blåser väll den igenom den varma luften rakt på referenskortet? Känns som en ond spiral hur man än vänder på det.

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakaoburken:

Just nu är inget överklockat och faktiskt otroligt nöjd med prestendan som den är nu så tror inte jag kommer göra det inom en snar framtid Men fundersam över hur kylningen kommer fungera med enbart luftkylning. Vattenkylning hade ju varit perfekt men det kostar en del.

Ja, tänkte samma sak själv. Då får ju Windforce kylaren en del luft extra. Men då blåser väll den igenom den varma luften rakt på referenskortet? Känns som en ond spiral hur man än vänder på det.

Nja, sätter du ref kortet underst så borde inte windforce kylaren bli så påverkad av det i och med att ref skjuter ut den mesta luften på baksidan.

Jag har två stycken MSI Twinfrozr, och det översta kortet blir runt 70-85 grader beroende på spel och fläktkurva. Men jag hade tänkt köra på customloop snart eftersom det låter för mycket.

Ang fler expantionsplatser så är det något du får kolla med moderkortet. Tex så har jag 5, men använder ändå de fyra som sitter ihop pga PCI-e slottarna på moderkortet.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Nja, sätter du ref kortet underst så borde inte windforce kylaren bli så påverkad av det i och med att ref skjuter ut den mesta luften på baksidan.

Jag har två stycken MSI Twinfrozr, och det översta kortet blir runt 70-85 grader beroende på spel och fläktkurva. Men jag hade tänkt köra på customloop snart eftersom det låter för mycket.

Ang fler expantionsplatser så är det något du får kolla med moderkortet. Tex så har jag 5, men använder ändå de fyra som sitter ihop pga PCI-e slottarna på moderkortet.

Okej, blir nog bäst att göra så. Vilken upplösning spelar du med? Jag spelar mycket FC4 på 2560x1440. Givetvis så får man en betydligt varmare rigg av att gå ned i storlek men har inte mycket till val, vill bara inte ha ett kort som klockar ner sig för att det överhettas. Ja, man är ju allt bra sugen på customloop men det får kanske bli ett nytt projekt framåt hösten.

Har faktiskt inte riktigt bestämt mig än för vilket moderkort jag skall köra på så det får jag ju givetvis kika närmare på när jag väl ska beställa.

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem

Varför inte titta på Bitfenix Colossus/Prodigy/Phenom M?

https://www.inet.se/jamfor?compare=6911724&compare=6911697&co...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Varför inte titta på Bitfenix Colossus/Prodigy/Phenom M?

https://www.inet.se/jamfor?compare=6911724&compare=6911697&co...

Anledningen till att jag främst är inne på TJ08-E är för bredden (21 cm), och för att den är väldigt stilren. Ska definitivt titta närmare på Prodigy, hur upplevde du kabeldragningen i den? Har kikat på Phenom M tidigare men jag vill ha ett chassi med lite bättre kabeldragning. Tack för tipset!

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem

Har ett TJ08-e och kan definitivt rekommendera ett sådant till dig. Visst blir SLI lite trångt men chassit har ett VÄLDIGT bra luftflöde och PSU:n är positionerad så den kan dra luft utifrån chassit. Jag har tidigare sett folk som kör SLI i det chassit med icke-referenskort och de får helt OK temperaturer samt klarar av att klocka litegrann. Men som någon ovan sade, kommer du överklocka ganska hårt så kör på ett referenskort till ditt nuvarande och positionera det under ditt nuvarande kort.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det lär inte vara några problem alls med den konfigurationen i ett TJ08-e
Personligen skulle jag testat i vilken ordning som är bäst, troligen är det bäst att ha ref-kortet i toppen. Då kommer det bli ett lite bättre flöde över det andra kortet som också kan dumpa sin värme neråt och ut genom den bakre fläkten. En annan fördel är att en större del av insugs fläkten täcks av det nedre kortet.
Båda alternativen kommer säkert funka bra men jag tycker du ska testa dig fram till vilket som funkar bäst.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Skrivet av Icte:

Har ett TJ08-e och kan definitivt rekommendera ett sådant till dig. Visst blir SLI lite trångt men chassit har ett VÄLDIGT bra luftflöde och PSU:n är positionerad så den kan dra luft utifrån chassit. Jag har tidigare sett folk som kör SLI i det chassit med icke-referenskort och de får helt OK temperaturer samt klarar av att klocka litegrann. Men som någon ovan sade, kommer du överklocka ganska hårt så kör på ett referenskort till ditt nuvarande och positionera det under ditt nuvarande kort.

Ja 180 mm fläkten sveper till viss del över grafikkortet längst ner. Okej, ja men då borde det inte vara några problem. Ska inte heller ha något i 5.25 platserna så kabeldragningen borde inte vara några problem. Det får bli ett TJ08-E

Skrivet av smkr:

Det lär inte vara några problem alls med den konfigurationen i ett TJ08-e
Personligen skulle jag testat i vilken ordning som är bäst, troligen är det bäst att ha ref-kortet i toppen. Då kommer det bli ett lite bättre flöde över det andra kortet som också kan dumpa sin värme neråt och ut genom den bakre fläkten. En annan fördel är att en större del av insugs fläkten täcks av det nedre kortet.
Båda alternativen kommer säkert funka bra men jag tycker du ska testa dig fram till vilket som funkar bäst.

Ja, jag håller med dig, jag får nog prova mig fram och se vilken lösning som blir svalast

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk

Tack allihopa för hjälpen! Det blir ett Silverstone TJ08-E Kändes helt rätt med tanke på mått, kabeldragning och förhoppningsvis inte för varma grafikkort! Samtidigt så är det ett riktigt snyggt chassi

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakaoburken:

Tack allihopa för hjälpen! Det blir ett Silverstone TJ08-E Kändes helt rätt med tanke på mått, kabeldragning och förhoppningsvis inte för varma grafikkort! Samtidigt så är det ett riktigt snyggt chassi

Du kommer definitivt bli nöjd! Kabeldragningen är, enligt mig själv, suverän och du har gått om utrymme bakom moderkortsplåten!

Enda minuset med chassit är just att det "bara" finns 4 expansionsplatser, men kör man med endast grafikkort och annars externa lösningar så är det inga problem

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Finns en stor och bra tråd här på swec om just detta chassie som jag rekomenderar.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient