Ny miljöskatt kan ge dyrare datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag har startat organisationen Chemswede. Målet med vår verksamhet är att ta ut avgifter från alla branscher som befattar sig med kemikalier - speciellt dator- och flygbranscherna som båda sprider dödliga chemtrails. Pengarna fördelas därefter mellan alla parter som har rätt till ersättning från Chemswede.

Låter bra, hur söker jag jobb. Du och jag kan ta ut 90% av alla avgifter i lön. Wiiieeee!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Är den fullständigt "binär"? Är faktiskt inte insatt nog för att säga exakt hur det är utformat. Att det är utformat på ett optimalt sätt är ja övertygad om att de inte är. Det jag har svårt för är människors mentalitet när de kommer till att vägra punga ut för ett hållbarare samhälle.

Som jag skrev har jag bara läst SC artikel, men enligt den låter det ju väldigt binärt. Låter ju som om en pryl på 10 kg kommer ha lika hög skatt oavsett om det använts 1 gram eller 1 kg farliga kemikalier.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alibaba123:

Och dessa pengar kommer gå till vad? Sossarna vill bara täppa till sina ekonomiska hål eller ska de gå till att bygga upp en bättre miljö? Det är ju en miljöskatt så pengarna bör väl gå till att fixa miljön?

Tanken är att det ska styra konsumtionen mot miljövänligare alternativ, liksom mer eller mindre alla andra liknande skatter. Om man vill se det som öronmärkta pengar så kan man välja att se det som att det kommer delfinansiera utredningar för att försöka ändra RoHS-direktivet som gäller i hela EU för att skärpa kraven hos tillverkarna (nämnde detta här).

Gällande politiska paralleller så har det redan konstaterats ett antal gånger att utredningen tillsattes av regeringen 2013, så detta är inget nytt påfund som saknar brett politiskt stöd, utan något som utretts under en längre tid, relativt oberoende av partipolitik.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zxhosting:

Lägg skatt på kläder för där finns det gifter där med och det lägger dom bara på för att kläder ska se bättre ut i butiken.

Se sida 247 i utredningen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Mjölkning av pengar såklart.
Inte mycket som påstås vara miljövänligt som egentligen är det. Elbilar, vindkraft, återvinning, m.m. Dom få saker som faktiskt är bra att återvinna får man oftast betalt för, som t.e.x. aluburkar och metallskrot.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Jag förstår helt att man måste börja tänka mer på miljön men att bara beskatta och tror att det på något sätt ska förhindra miljöförstöring är bara absurt känns snarare som att man borde ställa mer krav på företagen och inte låta konsumenterna få ta smällen som det verkar bli nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Som jag skrev har jag bara läst SC artikel, men enligt den låter det ju väldigt binärt. Låter ju som om en pryl på 10 kg kommer ha lika hög skatt oavsett om det använts 1 gram eller 1 kg farliga kemikalier.

Om ja inte missminner mig (har läst en hel del om flamskyddsmedel i min utbildning, vilket också är de detta handlar om) så är det generellt så att det förhåller sig väl till vikt av plaster, isolering, textiler och elektronisk utrustning.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

För mig spelar detta inte så stor roll, jag köper mina datorprodukter ifrån USA. Det blir billigare även med kostnaden för frakten än att betala 25% ockerskatt i vårt land. Skeppa med ups, har aldrig varit något problem med tullen.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Mjölkning av pengar såklart.
Inte mycket som påstås vara miljövänligt som egentligen är det. Elbilar, vindkraft, återvinning, m.m. Dom få saker som faktiskt är bra att återvinna får man oftast betalt för, som t.e.x. aluburkar och metallskrot.

"Dom få saker som faktiskt är bra att återvinna" - Hantering av avfall delas in i 5 steg (som en pyramid, avfallshierarkin om du vill googla). Högst(bäst) till lägst. Släng mindre, Återanvändning, Återvinning av material, återvinning av energi och slutligen ABSOLUT sist deponering.

Det finns få saker (inga saker) som är bra att inte återvinna på ett eller annat sätt. Att du får bra betalt för det är inte samma sak som att det "är bra att återvinna". Det beror på mer komplicerade saker som styrmedelsval, starka historiska trender, produktionsmetoder och distributionsmetoder. Du syftar på pant, som är en bit av återvinning.

Permalänk
Medlem

Vem f*n tittar efter miljomärkning när det vankas elektronik köp? Det är väl pris/prestanda/utseende som gäller imo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag förstår helt att man måste börja tänka mer på miljön men att bara beskatta och tror att det på något sätt ska förhindra miljöförstöring är bara absurt känns snarare som att man borde ställa mer krav på företagen och inte låta konsumenterna få ta smällen som det verkar bli nu.

Företag som tar fram miljövänligare alternativ kommer att få potentiellt billigare produkter än konkurrenterna.. vilket köper man, det dyrare alternarnativet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Att kalla något "miljöskatt" är ju politikers favorit för att mjölka de stora massorna de sista åren.
Så detta är ju helt i linje med alla andra pålagor som man påstår förbättrar miljön.
Hade varit mycket effektivare för miljön att helt förbjuda försäljning av dessa produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vem f*n tittar efter miljomärkning när det vankas elektronik köp? Det är väl pris/prestanda/utseende som gäller imo...

Alldeles för få, det är något som är säkert.

Just miljömärkning i sig kanske inte är lösningen direkt men ett hållbarhetstänk är utan tvekan ett krav för framtiden.

edit: Och det här med tänk, är inte folks starka sida. Därför behöver vi statliga, internationella och globala incitament.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

För mig spelar detta inte så stor roll, jag köper mina datorprodukter ifrån USA. Det blir billigare även med kostnaden för frakten än att betala 25% ockerskatt i vårt land. Skeppa med ups, har aldrig varit något problem med tullen.

Vafan bor du här för då? jag kan betala din flygbiljett till valfritt land för det är endå billigare än att betala din skolgång/sjukräkning...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Hm.. vart skall pengarna gå?
Och bara för att det är en skatt - blir återvinningen bättre eller kommer det dyka miljövänlig och skattebefriad elektronik?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår detta rätt så spelar det ingen roll hur produkterna är tillverkade utan det är en generell regel som säger att vissa varor oavsett om de är miljövänligt tillverkade kommer punktbeskattas?

Min gissning är att solfångare och vind/vågkraftverk kommer undantas eller det kommer tom skatteväxlas så dessa produkter blir ännu billigare att installera med stöd av statliga subventioneringar, sen spelar det ingen roll att brytningen av jordartsmetaller samt tillverkningen som till största del sker i Kina är hur skitig som helst.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv

Korkar förslag enligt mig, ser bara ut som ett sätt för dem att få in mer pengar, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

För mig spelar detta inte så stor roll, jag köper mina datorprodukter ifrån USA. Det blir billigare även med kostnaden för frakten än att betala 25% ockerskatt i vårt land. Skeppa med ups, har aldrig varit något problem med tullen.

Sett en hel del hemska klipp på youtube hur UPS hanterar paket, man blir ju inte så jätte sugen att importera direkt...:P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av havoc:

Så om jag förstår detta rätt så spelar det ingen roll hur produkterna är tillverkade utan det är en generell regel som säger att en viss varor oavsett om de är miljövänligt tillverkade kommer punktbeskattas?

Skatten beror på produktens vikt, vilket är ett ungefärligt mått på mängden flamskydd, samt en lättnad på 50 % om den "värsta" typen av medel undviks, och en lättnad på 75 % vid en ytterligare miljömässigt bättre process. Från SweClockers sammanfattning:

Citat:

Rent praktiskt föreslås att beskattningen sker baserat på vikt, där beloppet för vitvaror sätts till 8 kronor och för övrig elektronik till 120 kronor per kilogram. Förslaget innefattar också möjlighet till reduktion med upp till 75 procent för produkter utan vissa kemikaliska föreningar

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tycker det här verkar rätt bra men de kan ju fila på detaljerna så att det verkligen blir de produkter som innehåller mest miljöfarliga ämnen som får högst skatt.

Permalänk
Medlem

Alltså 320 kr ska vara det maximala skatt pålägget, det är knappast något dödsstraff som några verkar försöka inverka här.

Men ni sannolikt bryr er inte ett dugg om något företag stämmer en enskild individ på miljonbelopp ifall han tankade för mycket. Så varför tycker ni att man får inte ställa krav på företagen?

Det har visats sig gång på gång, att miljövänliga alternativ gynnar tekniken. Att det blir effektivare. Man först och främst lägger miljöskatt för att motivera företagen att bidra med miljövänligare alternativ.

Den främsta kritiken hos miljökraven är att de är för låga.
Det enda sättet som enligt många undersökningar, för att vi ska kunna anpassa oss för förändring, är genom tvång. Annars köper vi prylar för att det är billigare. Det håller de flesta med om?

Ifall man lyckas motivera företagen att producera miljövänligare produkter, så kommer man tacka både plånboken och framtiden kommer tacka oss.
Annars så köper man oftast produkter var fjärde år. Och om skatten leder till att vi kan få en bättre dag i Sverige, tror jag att det är bara bra som ett försök att påverka hur våran framtiden ska se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Lite som det här med växthusgaser och klimatpåverkan! trams är vad det är.

https://yourlogicalfallacyis.com/strawman

Varför blanda in växthusgaser och klimatpåverkan i den här diskussionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjedjick:

https://yourlogicalfallacyis.com/strawman

Varför blanda in växthusgaser och klimatpåverkan i den här diskussionen?

Läste du rubriken? Inte så svårt. Miljöskatt är ju till för att minska klimatpåverkan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fjedjick:

https://yourlogicalfallacyis.com/strawman

Varför blanda in växthusgaser och klimatpåverkan i den här diskussionen?

Tror det var ett "retoriskt knep" du svarade på .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Straffkostnader för att man bor i ett miljövänligt land.
Vi kan återvinna bäst vi vill, så länge Kina är som det är är det dom m.fl som förpestar jorden och då spelar det ingen roll vad vi gör på vårt lilla hörn.

Permalänk
Inaktiv

"Den nya skatten väntas ge positiva hälsoeffekter via minskad exponering för farliga kemikalier."

HAHAHHAHAHAHAAH, Årets åsna!

Hörrni, 1a april var igår, det här är med andra ord inget skämt?

"Påslaget sker redan i import- eller tillverkarled, vilket innebär att moms tillkommer."
- utgår man från att alla varor importeras? Inrikes producerade produkter fritas med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Skatten beror på produktens vikt, vilket är ett ungefärligt mått på mängden flamskydd, samt en lättnad på 50 % om den "värsta" typen av medel undviks, och en lättnad på 75 % vid en ytterligare miljömässigt bättre process. Från SweClockers sammanfattning:

Tack kanske borde läst artikeln lite noggrannare innan jag postade.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

"Den nya skatten väntas ge positiva hälsoeffekter via minskad exponering för farliga kemikalier."

HAHAHHAHAHAHAAH, Årets åsna!

Hörrni, 1a april var igår, det här är med andra ord inget skämt?

Säger du att kemikalier inte kan vara farliga för hälsan?

Skrivet av anon56869:

"Påslaget sker redan i import- eller tillverkarled, vilket innebär att moms tillkommer."
- utgår man från att alla varor importeras? Inrikes producerade produkter fritas med andra ord?

"Import- eller tillverkarled", dvs antingen för de som importeras hit eller för de som tillverkas här. De som tillverkas här och exporteras är dock undantagna. Utredningen finns länkad i artikeln; se exempelvis sida 84 eller 121.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Läste du rubriken? Inte så svårt. Miljöskatt är ju till för att minska klimatpåverkan.

Skrivet av phz:

Tror det var ett "retoriskt knep" du svarade på .

Ja, diskussionen handlar om miljö och jag formulerade mig klumpigt, ursäktar för det. Syftade inte på diskussionen i stort utan den post som SamuelSvensson citerade. SamuelSvensson satte ord i munnen på mr_sQuinty, vilket var det jag reagerade på och inte själva diskussionen/ämnet/rubriken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Helt korrekt jag som enskild invid märks knappt i min trappuppgång, problemet för sverige är dock om fler personer tar sitt förnuft till fånga och kvar blir bidragstagarna.

Det var det dummaste jag har hört.

Sverige var för 50 år sedan ett av världens absolut rikaste länder. För 10 år sedan skrattade man åt polen och trodde kineserna sprang runt i halmhattar och sådde ris.

år 2015 har landets pensionärer knappt råd att köpa mat efter att de betalt hyran.

år 2020 var nog utlandsflytten ett ganska bra val. Idioten som inte märkte skillnad när du flyttade har kanske blivit fattigare än genomsnittskinesen, men så länge han har kvar sin gamla playstation 4 och har råd med lite nudlar så funderar han nog inte så mycket mer över det..

Frågan är bara vilken livskvalitet man själv vill ha.