Snabbtitt: USB 3.1 med Asus Z97-A/USB 3.1

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: USB 3.1 med Asus Z97-A/USB 3.1

Med löften om rekordhöga överföringshastigheter och en uppsjö nya funktioner introduceras USB 3.1. SweClockers tar med det nya gränssnittet på en provtur i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det finns några siffror på hur många gånger man kan använda en port?
Har slitit ut porten jag använder för talböcker vid sängen, och även en frontport på datorn :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Den andra delen av paketet är extern lagring signerad Asus och Lian-Li. Det handlar om en prototypversion av kabinettet EX-M2 endast avsett för test, produkten kommer alltså inte nå handeln i nuvarande form.

Hoppas jag verkligen. Om detta SSD-chassi ska släppas kommersiellt senare så hoppas jag verkligen att de fixar strömförsörjning så man inte behöver en till strömkälla. Det är slut med sån skit nu.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Nån som vet om det finns några siffror på hur många gånger man kan använda en port?
Har slitit ut porten jag använder för talböcker vid sängen, och även en frontport på datorn :/

Beror ju helt på hur våldsam man är

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

För en hundralapp extra hade jag lätt valt moderkortet med 3.1!

Permalänk
Medlem

Finns som separat PCI-E kort oxå:

https://www.komplett.se/asus-usb-31-type-a-card/841237

/Håkan

Permalänk
Medlem

Hur är det med CPU-belastningen? Vid tidigare USB-versioner har jag för mig processorn belastas en del exempelvis när man jobbar mot en extern hårddisk jämfört med att jobba mot en intern hårddisk.

Imponerande prestanda!

Permalänk
Medlem

det är ju för fan snabbare än min SSD med sata port!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Hur är svarstiderna tro?

Permalänk
Medlem

Mycket mysigt test att läsa genom. ^^

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hoppades lite på att slippa den gamla kontakten. Men men

Permalänk
Medlem

Woah! Två gånger snabbare än min Samsung 850 EVO kopplat i min SATA II port. Dags att överge SATA för lagring?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Woah! Två gånger snabbare än min Samsung 850 EVO kopplat i min SATA II port. Dags att överge SATA för lagring?

Kanske det men sata är under utveckling också men känns som vi har nog med alternativ till lagring just nu, USB, Sata, Sata express, m.2 säkert fler anslutningar som man inte känner igen. Men en bra sata express ska vara ca dubbla hastigheten mot usb3.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Kommer det något insticks kort med någon typ av frontpanel uttag?

USB-uttag på baksidan är ju sådär smdigt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Woah! Två gånger snabbare än min Samsung 850 EVO kopplat i min SATA II port. Dags att överge SATA för lagring?

Inuti den externa lådan sitter två mSATA SSD i raid0. mSATA är väl i princip samma sak som SATA men i annan formfaktor?
Sätter man två vanliga SSD i raid0 på SATA direkt till moderkortet får man minst lika bra prestanda skulle jag tro. Men visst, det borde gå att göra en diskkontroller som pratar direkt i USB 3.1 istället för att ta omvägen via SATA.

Permalänk
Avstängd

Hahahaha Nu är USB 3.1 och SAS 3.0 och Thunderbolt snabbare än Sata 3.

Snart är det på tiden att Sata 4 kommer!!!

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Beror ju helt på hur våldsam man är

Det är inte fullt så enkelt. En port klassas normalt för ett visst antal inpluggningar. Vanliga USB typ A ska klara 1500 rundor, micro-USB är byggd för att klara 10 000 rundor, en vanlig SATA-port är inte klassad till mer än 50 rundor (enligt inofficiella uppgifter). Nu är det ju ännu ganska mycket, men jobbar man med datorn dagligen och alltid använder samma USB-port så är det ju inte omöjligt att man på något år faktiskt kommit upp i 1500 rundor. Och är sedan kvaliteten halvdålig redan från början så kan mycket väl portens livslängd vara över.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte komma en USB som klarade av mycket högre strömstyrka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Nån som vet om det finns några siffror på hur många gånger man kan använda en port?
Har slitit ut porten jag använder för talböcker vid sängen, och även en frontport på datorn :/

Om man har vänt åt fel håll och trycker någorlunda hårt ett antal gånger, så kan jag tänka mig att det går sönder tillslut.
Trevligt iaf att det problemet så småningom försvinner i och med dom vändbara kontaktern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Skulle det inte komma en USB som klarade av mycket högre strömstyrka?

Tror det var ihop med type-c. Sen blir det något problematiskt att mata 100 watt från moderkortet till USB kontakt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Hahahaha Nu är USB 3.1 och SAS 3.0 och Thunderbolt snabbare än Sata 3.

Snart är det på tiden att Sata 4 kommer!!!

Snart kommer Thunderbolt 3 som är 4 ggr snabbare en USB 3.1.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Kommer det något insticks kort med någon typ av frontpanel uttag?

USB-uttag på baksidan är ju sådär smdigt.

Frontpanel uttag har jag inte hört något om.
Det finns ett USB 3.1 Type-C kort också dock.
http://www.asus.com/Motherboards/USB_31_TYPEC_CARD/

/Håkan

Permalänk

Hur kommer det sig att skrivhastigheterna är högre än läshastigheterna?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Det är ju lite märkligt att dom inte direkt går över till C-kontakten.
Varför dra ut på det hela och släppa 'vanliga' USB 3.1 kontakter.
Bättre att släppa endast C-kontakter och skicka med ett par adaptrar för användning av dagens sladdar.
Eller är detta någon prototyp i artikeln ?

Vore trevligt om det kunde släppas moderkort med endast USB3.1 C-kontakter och skicka med några adaptrar.
Men ska alltid dra ut på sånna här byten, tror jag har 2st USB3.0 och resten 2.0 på baksidan av datorn, känns onödigt att ha kvar långsamma kontakter när dom snabbare är bakåtkompatibla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är ju lite märkligt att dom inte direkt går över till C-kontakten.
Varför dra ut på det hela och släppa 'vanliga' USB 3.1 kontakter.
Bättre att släppa endast C-kontakter och skicka med ett par adaptrar för användning av dagens sladdar.
Eller är detta någon prototyp i artikeln ?

Vore trevligt om det kunde släppas moderkort med endast USB3.1 C-kontakter och skicka med några adaptrar.
Men ska alltid dra ut på sånna här byten, tror jag har 2st USB3.0 och resten 2.0 på baksidan av datorn, känns onödigt att ha kvar långsamma kontakter när dom snabbare är bakåtkompatibla.

Håller med att i alla fall 3,1 vore typ-c.

Måste i alla fall finnas kvar någon USB 2 kontakt, sen att dom byter ut resten mot usb 3 eller 3,1 spelar mindre roll. Varför just en usb 2 är för äldre os och vissa bios uppdate funkar bättre på USB 2 än USB 3. För att slippa problem helt enkelt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

USB-minnen skulle kunna ha Type-C i ena änden, och vanlig USB i andra änden under en övergångsperiod av några år...

Permalänk
Medlem

Jag håller också med om att det vore smidigare om man bara hade typ-C kontakten. Alltså att allt som är usb 3.1, tangentbord, möss, usb-minnen m.m. är av typ-C varianten. Moderkorten kommer ändå även stödja usb 2.0 ett tag och däri kan folk stoppa sina stora kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Kommer det något insticks kort med någon typ av frontpanel uttag?

USB-uttag på baksidan är ju sådär smdigt.

Chassitillverkarna lär inte lägga krut på detta innan det finns fler moderkort som har stöd för Usb 3.1 med interna anslutningar.

Men det är säkert inte helt omöjligt att att snickra ihop något själv om du är lite händig....
En USB 3.1 förlängningskabel och lite silvertejp så är du ju i mål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Woah! Två gånger snabbare än min Samsung 850 EVO kopplat i min SATA II port. Dags att överge SATA för lagring?

Skrivet av JonatanR:

det är ju för fan snabbare än min SSD med sata port!

Njae, stanna med Sata. 100MB/s 4k-32 är betydligt lägre IOPs (även om det för USB är bra) än Sata kan ge, och ni båda jämför 2 RAIDade SSDer med en ensam Sata SSD. Jämför med 2st RAID 0 SSD med sata istället:
#14975389

Skrivet av Dubbelklabbe:

Hur är svarstiderna tro?

De borde inte vara så illa eftersom den kan trycka ut 20k+ IOPs ur USBn. Men vi kanske kan hoppas att någon snäll artikel skrivare kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Håller med att i alla fall 3,1 vore typ-c.

Måste i alla fall finnas kvar någon USB 2 kontakt, sen att dom byter ut resten mot usb 3 eller 3,1 spelar mindre roll. Varför just en usb 2 är för äldre os och vissa bios uppdate funkar bättre på USB 2 än USB 3. För att slippa problem helt enkelt

Precis. Testa du installera Windows 7 från USB3
Du kommer inte ens få tangentbord/mus att fungera felfritt...

Win 8 har universalt stöd för USB3, men inte Win 7. Precis som USB 3.1 inte funkar "ur lådan" för Win 8.x/10 heller. Därför måste man iaf ha 2 st USB2 kontakter, så du kan få mus/tangb iaf.