Windows 10 gratis även för pirater

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 gratis även för pirater

Microsoft tar till nya grepp i kampen mot pirater och gör kommande Windows 10 till en gratis uppdatering även för olicensierade användare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som hört något mer angående windows 10 till raspberry pi 2?

Permalänk
Avstängd

Aj aj aj! Då blir det massa bloatware och "APPAR" som dyker upp i ansiktet hela tiden

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem

Hellt rätt väg att gå enligt mig.
Mycket bättre än de evineliga försöken att stänga ute folk.

Bra jobbat Microsoft! Även om det bara handlar om ett år.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Borde inte detta skapa en enorm marknad för "uppdaterade Kina-nycklar"? Alibaba lätt fyllas fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Detta är bara rätt. Men det kommer nog komma upp mycket bloatware p.g.a detta.

Permalänk
Medlem

Oväntat men bra!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Inte dåligt, men tror inte dom har Windows som deras stora inkomstkälla längre.

Permalänk
Medlem

"Det finns inga gratis luncher"
Jag har en stark misstanke om att det kommer vara mer saker som kommer "erbjudas". Kolla bara på valfri märkes dator man får sitta någon kväll med och avinstallera all "prova på" programvara. Eller android - helt hopplöst att inte kunna avinstallera saker man inte vill ha (typ tidningskiosk appen?!)
Men helt klart ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Aj aj aj! Då blir det massa bloatware och "APPAR" som dyker upp i ansiktet hela tiden

Skrivet av Melinho2895:

Detta är bara rätt. Men det kommer nog komma upp mycket bloatware p.g.a detta.

Måste ha missat något men varför skulle det plötsligt bli mer skräpprogram pga att folk med exempelvis piratversion av Windows 7 uppgraderar till Windows 10 gratis?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Bravo Microsoft bravo, min gissning är att reklam "smyger" sig in ofrivilligt precis som i Skype.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag misstänker en fälla! Dagen efter att du har uppdaterat ditt pirat-Windows knackar Henke P. Pontén på med en hemgjord polislegitimation.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

En framtida favoritfunktion?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Då kan de väl lika gärna släppa Windows 10 gratis för alla? Jag menar om pirater kan ladda hem Windows 7 eller 8 olagligt och sedan göra om det till en laglig Windows 10 är det ju redan i princip samma sak...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Varför inte göra det gratis för alla utan några som helst villkor? Jag kan tycka det orättvist att en Windows7-pirat får det gratis medan en ärlig MAC eller Linux-användare som vill skaffa Windows 10 på ett ärligt sätt måste betala. Visst alla kan bli pirater för att sedan få gratisversionen men det känns fel tycker jag och framförallt ger det fel signaler.

För egen del föredrar jag fria operativsystem med fri källkod så även om Windows blir gratis kommer jag fortsätta köra Linux som huvud-OS. Men det är alltid kul att testa alternativen. Men jag gillar inte Windows så mycket att jag vill köpa Windows 10 så kommer det kosta pengar så struntar jag i det och kör Linux fullt ut.

Permalänk
Medlem

Vad har du bakat in för skojigt nu då eftersom de verkligen vill att ALLA ska ha Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Inte dåligt, men tror inte dom har Windows som deras stora inkomstkälla längre.

Du anar nog inte hur mycket pengar företag lägger ner på licensnycklar till både Windows server och Windows klient datorer.

Visa signatur

Reason keeps escaping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Aj aj aj! Då blir det massa bloatware och "APPAR" som dyker upp i ansiktet hela tiden

Ajaj. Varför? Vad har du hört?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

De har en övertro på sina molntjänster. De är i sig lika bra som konkurrenterna men eftersom de är sena in i den leken så är deras tjänster i Win 10 rätt redundanta.

Men i övrigt så tror jag det är ett smart drag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tennix:

"Det finns inga gratis luncher"
Jag har en stark misstanke om att det kommer vara mer saker som kommer "erbjudas". Kolla bara på valfri märkes dator man får sitta någon kväll med och avinstallera all "prova på" programvara. Eller android - helt hopplöst att inte kunna avinstallera saker man inte vill ha (typ tidningskiosk appen?!)
Men helt klart ett steg i rätt riktning.

Detta är med största säkerhet en del av deras satsning på enn egent ekosystem.
xbox>windows 10>windows phone 10>windows 10 på android>onedrive>xbox

Dom försöker skapa en helhet och det är inget dom kan lyckas med om dom inte får med så gott som alla som använder windows över till 10an.

Jag tror inte det kommer vara något mer bloat än av det är i 8an.
Dom vill bara smyga in tanken på ett ekosystem i huvudet på dig då du kommer sitta med windows 10 lagligt vare sig du betalt för det eller inte ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Är det inte så att de flesta med en ogiltig version i Kina inte vet om att de har en ogiltig version? Antar att det är smidigare att låta alla få ett microsoft-konto och uppgradera till Windows 10 istället för att få en massa samtal från personer som tror att de köpt en äkta version av Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Varför inte göra det gratis för alla utan några som helst villkor? Jag kan tycka det orättvist att en Windows7-pirat får det gratis medan en ärlig MAC eller Linux-användare som vill skaffa Windows 10 på ett ärligt sätt måste betala. Visst alla kan bli pirater för att sedan få gratisversionen men det känns fel tycker jag och framförallt ger det fel signaler.

För egen del föredrar jag fria operativsystem med fri källkod så även om Windows blir gratis kommer jag fortsätta köra Linux som huvud-OS. Men det är alltid kul att testa alternativen. Men jag gillar inte Windows så mycket att jag vill köpa Windows 10 så kommer det kosta pengar så struntar jag i det och kör Linux fullt ut.

Fast det måste du inte? Som sagt. Även utan licens så får du en gratis uppdatering till Win 10 från 7 eller högre.
Bara att ladda hem ett installationsmedie eller låna från någon du känner, välja att inte mata in någon licens och sedan uppdatera.
Det gör det inte oärligt. Det är ju gratis ett helt år.

Kan dock tycka att vi som köpt en licens av till exempel 8.1 borde få 10 gratis för alltid.

Permalänk
Medlem

Menar dem att man med uppgraderingen från exempelvis non-genuine Windows 7 faktiskt får en genuine Windows 10 installation? Knepigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedPanda:

Du anar nog inte hur mycket pengar företag lägger ner på licensnycklar till både Windows server och Windows klient datorer.

Det gör man säkert men man märker klart och tydligt att MS vill satsa mer på tjänster i Windows för den vanliga användaren.

Permalänk
Medlem

Står väl inte bekräftat i artikeln att det är ALLA pirater som kommer få utan de som köpt nycklar ifrån Kina? :/ I så fall är det ju inte bara att tanka ner en piratkopia och sedan vara säker på att man får win 10 gratis.

Själv köpte jag min win 8.1 nyckel ifrån aliexpress för 40 spänn så jag är kanske en av piraterna? Trots att min nyckel fortfarande är genuine.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Vad har du bakat in för skojigt nu då eftersom de verkligen vill att ALLA ska ha Windows 10?

Får mig att tänka på Kingsman: The Secret Service.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant utveckling. Antagligen ett bra beslut för alla inblandade.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon167218:

Fast det måste du inte? Som sagt. Även utan licens så får du en gratis uppdatering till Win 10 från 7 eller högre.
Bara att ladda hem ett installationsmedie eller låna från någon du känner, välja att inte mata in någon licens och sedan uppdatera.
Det gör det inte oärligt. Det är ju gratis ett helt år.

Kan dock tycka att vi som köpt en licens av till exempel 8.1 borde få 10 gratis för alltid.

Windows 10 är gratis för alltid för alla som utnyttjar detta erbjudande (på en maskin i alla fall). Eventuella senare versioner, Windows 11 kanske exempelvis, kan dock kosta pengar men det vet nog inte ens MS idag utan de får se hur det går med tian innan de bestämmer sig för hur de ska göra med nästa version. Man måste skaffa (uppgradera till) Windows 10 inom ett från lansering för att få det gratis men när man väl har den så är det en fullvärdig licens precis som ifall du hade köpt en dator med det förinstallerat eller om du hade köpt en fullversion eller uppgraderat mot betalning efter det här första året. MS har också sagt att de inte kommer att börja ta betalt genom någon prenumerationsmodell för Windows 10 så som de gör för exempelvis Office 365 så det behöver man inte oroa sig för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av suzieq:

Menar dem att man med uppgraderingen från exempelvis non-genuine Windows 7 faktiskt får en genuine Windows 10 installation? Knepigt.

Ja precis det menar man. Dessutom oändlig support på Windows därefter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag är väldigt intressant - det känns som att det kan vara början på något riktigt stort för MS.

Det är ungefär samma tillvägagångssätt som SteamOS; Valve knyter upp användare mot Steam-butiken där pengar troligen spenderas. Nu kommer MS kunna knyta upp alla miljoners miljoner Windows-användare till en och samma app-butik. Alla som kritiserat MS för att ha för få användare av sina appar får då en spark i skrevet.
App-utvecklarna får en fullkomligt enorm marknad. Jag vet inte hur betalningsmodellen för gratis-appar ser ut rent generellt, men det är väl inte otänkbart att MS får några ören via reklamen även i gratis-appar?

Lägg där till att mängden appar för deras mobila enheter kommer skjuta i höjden direkt. Beroende på hur de spelar sina kort är det inte helt orimligt att Windows 10 tablets och telefoner blir väldigt mycket hetare på marknaden.

Kanske intressantast av allt är inte det här med appar och pengar, utan sökningar. Bing är en av Googles största konkurrenter. Problemet är bara att Google helt enkelt är bättre. Vad skulle kunna ändra på det? Ptja, förmodligen om ett större gäng miljoner användare hoppar på senaste Windows-tåget och börjar använda just Bing. Med fler användare kommer sökningarna kunna bli bättre. Utöver ett ännu starkare varumärke finns det säkerligen deg att hämta från sökannonser.

Det ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig. Ser helt klart flera poänger för dom med att trycka ut W10 gratis till alla.