Permalänk

Dell U2515H Ultrasharp 25" 1440p

Sökte men hittade ingen tråd om denna skräm

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400

Någon som har lite input? Googlade lite men hittade bara previews och unboxing av skärmen inga saftiga reviews.
Är sugen på att köpa denna då jag gillar storleken, kommer i så fall byta ut min Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23".

Vad tror ni, är det värt att byta för att få bättre upplösning? Hur är prestandan och bildkvalitet jämfört mot min tidigare skärm tror ni? Det är 1 ms högre inputlagg i Dellen, antar att det kommer vara försumbart och inget som märks. Spelar mest League of Legends, Starcraft och Skyrim, annars är det fotoredigering som gäller.

Permalänk

Verkar vara en bra skärm. Här finns en review av 27" modellen i samma serie.

Permalänk
Skrivet av Gusminator:

Sökte men hittade ingen tråd om denna skräm

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400

Någon som har lite input? Googlade lite men hittade bara previews och unboxing av skärmen inga saftiga reviews.
Är sugen på att köpa denna då jag gillar storleken, kommer i så fall byta ut min Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23".

Vad tror ni, är det värt att byta för att få bättre upplösning? Hur är prestandan och bildkvalitet jämfört mot min tidigare skärm tror ni? Det är 1 ms högre inputlagg i Dellen, antar att det kommer vara försumbart och inget som märks. Spelar mest League of Legends, Starcraft och Skyrim, annars är det fotoredigering som gäller.

Har beställt en idag. Jag får den nog på Torsdag eller Fredag. Kan skriva mina intryck då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OMGCLAYAIKEN:

Har beställt en idag. Jag får den nog på Torsdag eller Fredag. Kan skriva mina intryck då.

Väntar med att köpa den tills du kommer med ett utlåtande då..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Skrivet av OMGCLAYAIKEN:

Har beställt en idag. Jag får den nog på Torsdag eller Fredag. Kan skriva mina intryck då.

Väntar med spänning på ditt utlåtande

Permalänk
Skrivet av OMGCLAYAIKEN:

Har beställt en idag. Jag får den nog på Torsdag eller Fredag. Kan skriva mina intryck då.

Är jätte nyfiken, fick du någon skärm?

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat till en u2515h och kan ge några intryck av skärmen.

Själva byggkvalitén och designen är helt suverän. Foten är en bland dom bättre jag har stött på under årens lopp.
Den har bland annat ett snabbfäste som gör det mycket enkelt att sätta dit eller plocka bort panelen. Vill man höja, sänka eller vrida skärmen så är det precis lika enkelt.
Själva designen på skärmen är lite åt det futuristiska hållet. Panelytan är omgiven av en tunn ram och längst ner så hittar man en rad med touchknappar för div funktioner.
Det enda jag hänger upp mig på när det gäller knapparna, är att dom inte är belysta. Dom är svåra att hitta när det är mörkt eller lite skumt i rummet, så det kan vara bra att ha en lampa till hands om man får för sig att göra någon skärminställning under dom förhållandena.
Bak på panelen hittar man 2 Hdmi, 1 Mini DP, 1 DP, 1 Audio linje ut och en USB3.0 Hub med 1 in och 4 ut (korrigerat).

Men om vi går ifrån det yttre och går till det som är mest intressant, bildkvalitén. En 27" 1440p skärm har en pixeldensitet på 108.79 ppi, men eftersom den här är 25" så höjs den siffran till 117.49 ppi.
Jag har aldrig sett en 27" 1440p skärm så jag kan inte göra en jämförelse där. Men jag kan jämföra mot en Asus VS239 IPS/1080p (tror det är en 6bit+fcr panel?), samt en Dell 2209wa IPS/1680x1050 8-Bit panel.
Tittar man på skärpan och detaljåtergivningen så är det stor skillnad.
1080p ser helt plötsligt lågupplöst ut och det syns särskilt väl när man dra igång ett spel. Detaljer och djup hamnar på en annan nivå och anti-aliasing för att hålla "jaggies" borta är något som inte är nödvändigt.
Färgåtergivningen tycker jag rent subjektivt ligger på ungefär samma nivå som Dell 2209wa. Enligt vad jag har läst så
sitter det en 8-bit panel även i den här skärmen (inte helt bekräftat), så det kan nog mycket väl stämma.
Något Dell har lyckats med, det är antireflexbehandlingen på panelen. Skärmen är vare sig blank eller matt, utan ligger någonstans mitt emellan.
Dessutom så ger ytbehandligen inte samma "grusiga" bild som många äldre ips paneler har.
När det gäller "Back bleeding" så har min skärm minimalt av den varan. Det är möjligt att jag bara haft tur i skärmlotteriet eller alternativt så har Dell hög kvalitétskontroll?

Som spelskärm tycker i den fungerar väldigt bra (har GTX970 i burken) och jag har inte upplevt någon sk ghosting i FPS-Spel typ, Crysis 3, Battlefield 4, Cod Advanced Warfare etc.
Men som sagt, när det gäller spel och skärmar har vi ju olika krav. Det som passar mig kanske inte passar dig.
Jag är i alla fall nöjd med köpet och jag rekommenderar verkligen Dell u2515h till den som vill ha ett skarpare skrivbord och detaljrikare spelvärldar

Permalänk

Var köpte du din? Den verkar inte finnas i lager nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Direkt via Dell http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Skrivet av guineapig:

Var köpte du din? Den verkar inte finnas i lager nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Jimbo66:

Jag har uppgraderat till en u2515h och kan ge några intryck av skärmen.

Själva byggkvalitén och designen är helt suverän. Foten är en bland dom bättre jag har stött på under årens lopp.
Den har bland annat ett snabbfäste som gör det mycket enkelt att sätta dit eller plocka bort panelen. Vill man höja, sänka eller vrida skärmen så är det precis lika enkelt.
Själva designen på skärmen är lite åt det futuristiska hållet. Panelytan är omgiven av en tunn ram och längst ner så hittar man en rad med touchknappar för div funktioner.
Det enda jag hänger upp mig på när det gäller knapparna, är att dom inte är belysta. Dom är svåra att hitta när det är mörkt eller lite skumt i rummet, så det kan vara bra att ha en lampa till hands om man får för sig att göra någon skärminställning under dom förhållandena.
Bak på panelen hittar man 2 Hdmi, 1 Mini DP, 1 DP, 1 Audio linje ut och en USB3.0 Hub med 1 in och 3 ut.

Men om vi går ifrån det yttre och går till det som är mest intressant, bildkvalitén. En 27" 1440p skärm har en pixeldensitet på 108.79 ppi, men eftersom den här är 25" så höjs den siffran till 117.49 ppi.
Jag har aldrig sett en 27" 1440p skärm så jag kan inte göra en jämförelse där. Men jag kan jämföra mot en Asus VS239 IPS/1080p (tror det är en 6bit+fcr panel?), samt en Dell 2209wa IPS/1680x1050 8-Bit panel.
Tittar man på skärpan och detaljåtergivningen så är det stor skillnad.
1080p ser helt plötsligt lågupplöst ut och det syns särskilt väl när man dra igång ett spel. Detaljer och djup hamnar på en annan nivå och anti-aliasing för att hålla "jaggies" borta är något som inte är nödvändigt.
Färgåtergivningen tycker jag rent subjektivt ligger på ungefär samma nivå som Dell 2209wa. Enligt vad jag har läst så
sitter det en 8-bit panel även i den här skärmen (inte helt bekräftat), så det kan nog mycket väl stämma.
Något Dell har lyckats med, det är antireflexbehandlingen på panelen. Skärmen är vare sig blank eller matt, utan ligger någonstans mitt emellan.
Dessutom så ger ytbehandligen inte samma "grusiga" bild som många äldre ips paneler har.
När det gäller "Back bleeding" så har min skärm minimalt av den varan. Det är möjligt att jag bara haft tur i skärmlotteriet eller alternativt så har Dell hög kvalitétskontroll?

Som spelskärm tycker i den fungerar väldigt bra (har GTX970 i burken) och jag har inte upplevt någon sk ghosting i FPS-Spel typ, Crysis 3, Battlefield 4, Cod Advanced Warfare etc.
Men som sagt, när det gäller spel och skärmar har vi ju olika krav. Det som passar mig kanske inte passar dig.
Jag är i alla fall nöjd med köpet och jag rekommenderar verkligen Dell u2515h till den som vill ha ett skarpare skrivbord och detaljrikare spelvärldar

Tack för din input. Har nu beställt ett exemplar.

För er som är sugna på denna skärm så har webhallen några inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Var köpte du din? Den verkar inte finnas i lager nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag beställde min från Datorfixarna.

Permalänk

Hej, passar på att flika in i denna tråden. Jag är också mycket, mycket nyfiken på denna skärm men har några frågor. Har någon hört någonting om den har (kommer ha) Adaptive Sync/Freesync-stöd?

Sedan en fråga som egentligen inte är specifik just denna modellen, men har någon provat att Daisy-chaina två?

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk

Bar precis hem en U2515H från Webhallen och kopplade in – haft två stycken 27 tums Dell skärmar innan på kontoret, men när jag ville uppgradera en full-HD skärm tänkte jag testa denna lite mindre.

Mitt exemplar har dock ganska så markant bleeding på nedre vänstra hörnet – allt utom svart på en svart bakgrund – inte upplevt något liknande alls med de två 27 tums jag haft innan och även om skärmen var billig jämfört med dem så var det en lite för dyr skärm för att det ska vara acceptabelt. Så jag kommer nog behöva försöka lämna tillbaka min eller kontakta Dell för byte eller något.

Edit: Kan ev vara kraftig IPS glow snarare – "bleedingen" är olika kraftigt beroende på riktning man tittar på skärmen. Effekten dock samma: Att svart inte är svart i nedre vänstra 7 * 10 cm av vänstra nederkanten och att färger och så inte ser rätt ut där.

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goblinkiller:

Bar precis hem en U2515H från Webhallen och kopplade in – haft två stycken 27 tums Dell skärmar innan på kontoret, men när jag ville uppgradera en full-HD skärm tänkte jag testa denna lite mindre.

Mitt exemplar har dock ganska så markant bleeding på nedre vänstra hörnet – allt utom svart på en svart bakgrund – inte upplevt något liknande alls med de två 27 tums jag haft innan och även om skärmen var billig jämfört med dem så var det en lite för dyr skärm för att det ska vara acceptabelt. Så jag kommer nog behöva försöka lämna tillbaka min eller kontakta Dell för byte eller något.

Edit: Kan ev vara kraftig IPS glow snarare – "bleedingen" är olika kraftigt beroende på riktning man tittar på skärmen. Effekten dock samma: Att svart inte är svart i nedre vänstra 7 * 10 cm av vänstra nederkanten och att färger och så inte ser rätt ut där.

Vill gärna veta mer om hur det går med bytet av bildskärmen.

Permalänk
Skrivet av Goblinkiller:

Bar precis hem en U2515H från Webhallen och kopplade in – haft två stycken 27 tums Dell skärmar innan på kontoret, men när jag ville uppgradera en full-HD skärm tänkte jag testa denna lite mindre.

Mitt exemplar har dock ganska så markant bleeding på nedre vänstra hörnet – allt utom svart på en svart bakgrund – inte upplevt något liknande alls med de två 27 tums jag haft innan och även om skärmen var billig jämfört med dem så var det en lite för dyr skärm för att det ska vara acceptabelt. Så jag kommer nog behöva försöka lämna tillbaka min eller kontakta Dell för byte eller något.

Edit: Kan ev vara kraftig IPS glow snarare – "bleedingen" är olika kraftigt beroende på riktning man tittar på skärmen. Effekten dock samma: Att svart inte är svart i nedre vänstra 7 * 10 cm av vänstra nederkanten och att färger och så inte ser rätt ut där.

Hej Goblinkiller

Ses "bleeden" kun i mørke omgivelser, eller også ved normal kontorsbelysning? Kan du se det når du sidder ret frem foran skærmen, eller kun når du ser på skærmen fra siden af?

Prøv eventuelt at send mig et billede i en privat besked, samt servicetag. Da skærmen er under 27", er det dog ikke sikkert at den har et servicetag, men check bagsiden for en sikkerheds skyld. Servicetag er 7 cifre der består af både tal & bogstaver. Såfremt der ikke er servcietag på skærmen, har jeg brug for Dell ordrenummer for at kunne hjælpe. Dette skulle du kunne finde på original kassens label, under "Workorder", eller bede din forhandler om det.

Hvis du sender mig ovenstående, vil jeg med glæde se nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag har precis fått hem min u2515h och upptäckte att jag inte kan få ut 1440p som standard, är det någon som har stött på samma sak eller har någon lösning på det?

jag kör Ubuntu 14.10 på en Asus Zenbook UX32VD, skärmen är kopplad via hdmi.

Det maximala upplösningen jag kan få ut är 2048x1152.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Hejsan! Jag har precis fått hem min u2515h och upptäckte att jag inte kan få ut 1440p som standard, är det någon som har stött på samma sak eller har någon lösning på det?

jag kör Ubuntu 14.10 på en Asus Zenbook UX32VD, skärmen är kopplad via hdmi.

Det maximala upplösningen jag kan få ut är 2048x1152.

hdmi är problemet, dp eller dvi

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

hdmi är problemet, dp eller dvi

Är du helt säker? Jag borde ha hdml version 1.4 på min dator och det ska i så fall stödja högre upplösningar än 1440. Hur som helst så blir det nog svårt att använda dvi eller dp eftersom datorn inte har dessa. Finns det någon konverterlösning som fungerar?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Har någon försökt kalibrera den här skärmen?

Skrivet av kon87:

Är du helt säker? Jag borde ha hdml version 1.4 på min dator och det ska i så fall stödja högre upplösningar än 1440. Hur som helst så blir det nog svårt att använda dvi eller dp eftersom datorn inte har dessa. Finns det någon konverterlösning som fungerar?

Kan det ha med ditt grafikkort att göra?

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns två förklaringar till att du inte får ut 2560x1440 via HDMI. Ett är att du behöver dra in drivrutinerna för skärmen - enkel lösning. Meddelar Windows att det är en "plug and play-bildskärm" brukar det vara ett tecken på att nödvändig information om skärmens egenskaper inte når grafikkortet och då kan man missa upplösningar och frekvenser som borde fungera.

Den andra förklaringen är att grafikkretsarna i din Asus Zenbook UX32VD-R4002V har en begränsad pixelklocka som endast klarar 165 MHz TMDS över single-link. Det räcker för 1920x1200 och liknande (som 2048x1152) vid 60 Hz men inte mer. Googlar jag Zenbooken verkar det vara en Geforce GT 620M som kom 2011 och där verkar specen säga 2560x1600 som mest.

Lite underförstått (jag har förhoppningsvis fel här) verkar det som att GT 620M klarar upp till 2560x1600 över DVI-Dual Link men det förutsätter att ASUS satt dit en DVI-DL-anslutning. HDMI är single link och är kretsen i din dator begränsad till 165 MHz klocka så kan du aldrig driva den här skärmen fullt ut via HDMI från din dator.

Tyvärr är information om sådana här detaljer väldigt svåra att få tag på. Det mesta som snackas runt frekvenser handlar om 3D-renderingen. Grafikkortstillverkarna är notoriskt dåliga på att implementera HDMI. Pixelklockan för HDMI specades till 340 MHz med version 1.3 redan 2006 (vilket räcker hela vägen till 4K/30 Hz) men graffe-tillverkarna har varit usla med detta utan hållit sig till 165 MHz så länge de kom undan med det. Det står sällan i klartext när det fungerar och när det inte fungerar.

Sedan ska jag väl tillägga att skärmtillverkarna inte är mycket bättre. Det gick så sent som förra året att köpa 2560x1440-skärmar (från Dell) vilka inte klarar den upplösning via HDMI, åtta år efter att specen ändras... Man snålar på kretsarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns två förklaringar till att du inte får ut 2560x1440 via HDMI. Ett är att du behöver dra in drivrutinerna för skärmen - enkel lösning. Meddelar Windows att det är en "plug and play-bildskärm" brukar det vara ett tecken på att nödvändig information om skärmens egenskaper inte når grafikkortet och då kan man missa upplösningar och frekvenser som borde fungera.

Den andra förklaringen är att grafikkretsarna i din Asus Zenbook UX32VD-R4002V har en begränsad pixelklocka som endast klarar 165 MHz TMDS över single-link. Det räcker för 1920x1200 och liknande (som 2048x1152) vid 60 Hz men inte mer. Googlar jag Zenbooken verkar det vara en Geforce GT 620M som kom 2011 och där verkar specen säga 2560x1600 som mest.

Lite underförstått (jag har förhoppningsvis fel här) verkar det som att GT 620M klarar upp till 2560x1600 över DVI-Dual Link men det förutsätter att ASUS satt dit en DVI-DL-anslutning. HDMI är single link och är kretsen i din dator begränsad till 165 MHz klocka så kan du aldrig driva den här skärmen fullt ut via HDMI från din dator.

Tyvärr är information om sådana här detaljer väldigt svåra att få tag på. Det mesta som snackas runt frekvenser handlar om 3D-renderingen. Grafikkortstillverkarna är notoriskt dåliga på att implementera HDMI. Pixelklockan för HDMI specades till 340 MHz med version 1.3 redan 2006 (vilket räcker hela vägen till 4K/30 Hz) men graffe-tillverkarna har varit usla med detta utan hållit sig till 165 MHz så länge de kom undan med det. Det står sällan i klartext när det fungerar och när det inte fungerar.

Sedan ska jag väl tillägga att skärmtillverkarna inte är mycket bättre. Det gick så sent som förra året att köpa 2560x1440-skärmar (från Dell) vilka inte klarar den upplösning via HDMI, åtta år efter att specen ändras... Man snålar på kretsarna helt enkelt.

Du har tyvärr säkert rätt. Jag har googlat lite och det verkar som att vissa laptopägare har fått ut 1440 via hdmi genom att sänka skärmens frekvens till typ 35Hz, jag vet inte om det är värt att prova men jag kanske gör det någon dag när jag har tid över.

Jag var aldeles nyss hos Webbhallen och köpte en ny hdmi-kabel (1.4) samt en dp->hdmi-kabel. Ingen av dessa gjorde upplösningen bättre, adapterkabeln fungerade inte ens (fick ingen bild alls).

Skärmen verkar i alla fall fungera bra i den upplösningen jag får ut, men det vore ju roligt att kunna använda den fullt ut!

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Kör Linux Mint 17.1 (har Ubuntu som "bas") med just denna modellen av Dell-skärm och får ut full upplösning via HDMI. Har Gigabyte Nvidia 750 Ti grafikkort i datorn. Så det är alltså inte operativsystemet som begränsar dig

Permalänk
Medlem

Har även blivit dags för mig att köpa ny skärm. Valet står mellan skärmen i denna tråd alternativt Dell ultrasharp u2415.

Jämförelse: https://www.dustinhome.se/compare/show?products=hardvara%2Fdatorutrustning-tillbehor%2Fbildskarmar-tillbehor%2Fbildskarmar%2F5010809244%2B5010816494

Vilken bör man satsa på och varför?

Permalänk

Min finns med lite tur att hämta ut på ICA efter jobbet. Någon som har ny input om denna skärm?

Permalänk

Kopplade in skärmen i går och måste säga att jag gillar den skarpt. Får min U2412M att verka luddig i jämförelse. Spelat lite Elderscrolls Online och det flyter bra och ser mycket bra ut.

Permalänk
Medlem

Fick hem den här skärmen idag och är vansinnigt nöjd. Otroligt skarp och fina färger!

Permalänk
Medlem

Också skaffat denna skärm för ett tag sen, väldigt fina färger och väldigt nöjd!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa denna skärm, grejen är att jag har ett ganska gammalt grafikkort ett Nvidia GeForce GT 520 med HDMI utgång, kommer det fungera bra eller åker jag på att byta grafikkort också? Spelar inte så mycket utan det är mest vanligt kontorsarbete, surfande kanske kolla på någon film ibland.
Kommer troligen beställa nu i helgen så vad är det billigaste grafikkortet hos Webhallen som jag bör använda till denna skärm, helst utan en massa fläktar då jag vill ha en tyst dator?

Permalänk
Medlem

Köpte 3 st för ungefär en vecka sedan och är grymt nöjd. Som många andra säger är det otroligt skarp bild och fina färger!

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk
Medlem

Hej,

Hur ser de ut om man kör spel i 1080p på denna?