Permalänk
Medlem

CPU - Låg prestanda!

Tjena!
Jag har nyligen upptäckt att min dator inte klarar av riktigt så mycket som den borde. Jag är relativt okunnig när det gäller datorer och därför hoppas jag att någon här kanske har en aning om vad felet är.

I princip alla lite mer krävande spel (Framför allt FPS-spel) körs väldigt dåligt och jag har i stort sätt alltid låg fps, oavsett låga eller höga grafik-inställningar. Tidigare märkte jag inte av problemet eftersom jag höll mig till spel som Dota, LoL och liknande.
Jag körde ett benchmark-test på 3dmark. Här är resultatet:

http://www.3dmark.com/fs/3925759. (Jag har windows 8)

Jag jämförde mitt resultat med någon med samma delar och det är en tydligt skillnad på fps. Under detailed scores kan ni se skillnaden på testerna. (Mitt resultat är till höger) :

http://www.3dmark.com/compare/fs/1944586/fs/3925759

Tack i förhand!

Permalänk

Har du en Windows XP/7/8? eller någon annan sorts?

skulle bli enklare om du sa ditt operativsystem.

mvh,

alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexandraWolf:

Har du en Windows XP/7/8? eller någon annan sorts?

skulle bli enklare om du sa ditt operativsystem.

mvh,

alex

Jag har windows 8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om du kolla länken till 3DMark
Intel Core i5-4670K
NVIDIA GeForce GTX 770
MSI Z97-G55 SLI (MS-7921)
64-bit Windows 8.1 (6.3.9600)

Kollar du in skillnaden på grafikkorten har det andra grafikkortet mindre minne sån gör mycket i höga upplösningar och Core clock är lite lägre
mesta tapp har du på grafikminnet

Graphics Card
NVIDIA GeForce GTX 770 NVIDIA GeForce GTX 770

Memory
4 096 MB -- 2 048 MB
Core clock
1 137 MHz -- 1 046 MHz
Memory bus clock
1 753 MHz -- 1 753 MHz
Driver name
NVIDIA GeForce GTX 770 -- NVIDIA GeForce GTX 770

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

FPS skulle jag inte hänga upp mig så mycket på, däremot har du mycket sämre på Physics, dvs det testet som bara använder CPU.
Så något verkar vara knas med din CPU, men det är svårt att säga vad på rak arm.

Kolla så att den använder alla Cores, har varit med om att bara en core används.

Edit: Starta msconfig, gå till Boot(Systemstart), klicka på advanced options(avancerade alternativ), se till att number of processors inte är färre än du har cores, antingen klickar du ur inställningen eller väljer det som är rätt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Vad jag kan läsa ut snabbt så är det din processor som är problemet, går den varm?

CPU
Physics Score 8382.0 1907.0
Physics Test 26.6 6.06 fps

[B]GPU /B]
Graphics Test 1 40.1 37.2 fps
Graphics Test 2 33.1 31.1 fps

Som du ser så under grafics så ligger du rätt nära, det är den högre klocken på personens grafikkort som gör att han har högre, medans det skiller otroligt mycket på Physics score och test.

Edit: Bolltvåa..

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thapawk:

Tjena!
Jag har nyligen upptäckt att min dator inte klarar av riktigt så mycket som den borde. Jag är relativt okunnig när det gäller datorer och därför hoppas jag att någon här kanske har en aning om vad felet är.

I princip alla lite mer krävande spel (Framför allt FPS-spel) körs väldigt dåligt och jag har i stort sätt alltid låg fps, oavsett låga eller höga grafik-inställningar. Tidigare märkte jag inte av problemet eftersom jag höll mig till spel som Dota, LoL och liknande.
Jag körde ett benchmark-test på 3dmark. Här är resultatet:

http://www.3dmark.com/fs/3925759

Jag jämförde mitt resultat med någon med samma delar och det är en tydligt skillnad på fps. Under detailed scores kan ni se skillnaden på testerna. (Mitt resultat är till höger) :

http://www.3dmark.com/compare/fs/1944586/fs/3925759

Tack i förhand!

lol någonting har du som drar cpu för du har altså nästan 2k i cpu score något som inte alls stämmer. Du ska ligga på 7800 ca med din cpu prova starta om datorn och kör testet efter omstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thapawk:

Tjena!
Jag har nyligen upptäckt att min dator inte klarar av riktigt så mycket som den borde. Jag är relativt okunnig när det gäller datorer och därför hoppas jag att någon här kanske har en aning om vad felet är.

I princip alla lite mer krävande spel (Framför allt FPS-spel) körs väldigt dåligt och jag har i stort sätt alltid låg fps, oavsett låga eller höga grafik-inställningar. Tidigare märkte jag inte av problemet eftersom jag höll mig till spel som Dota, LoL och liknande.
Jag körde ett benchmark-test på 3dmark. Här är resultatet:

http://www.3dmark.com/fs/3925759. (Jag har windows 8)

Jag jämförde mitt resultat med någon med samma delar och det är en tydligt skillnad på fps. Under detailed scores kan ni se skillnaden på testerna. (Mitt resultat är till höger) :

http://www.3dmark.com/compare/fs/1944586/fs/3925759

Tack i förhand!

Starta msconfig, gå till Boot(Systemstart), klicka på advanced options(avancerade alternativ), se till att number of processors inte är färre än du har cores, antingen klickar du ur inställningen eller väljer det som är rätt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

FPS skulle jag inte hänga upp mig så mycket på, däremot har du mycket sämre på Physics, dvs det testet som bara använder CPU.
Så något verkar vara knas med din CPU, men det är svårt att säga vad på rak arm.

Kolla så att den använder alla Cores, har varit med om att bara en core används.

Edit: Starta msconfig, gå till Boot(Systemstart), klicka på advanced options(avancerade alternativ), se till att number of processors inte är färre än du har cores, antingen klickar du ur inställningen eller väljer det som är rätt.

Tack för det snabba svaren! Jag gjorde som du sa och du hade rätt, den var inställd på 1 core.
Jag gjorde om 3dMark-testet och det blev bättre, men som jag förstår så är det fortfarande lägre än vad det borde vara.
Här är det nya resultatet jämfört med det gamla (Nya till höger) :

http://www.3dmark.com/compare/fs/3925759/fs/3932141

Skrivet av Carlj:

Vad jag kan läsa ut snabbt så är det din processor som är problemet, går den varm?

CPU
Physics Score 8382.0 1907.0
Physics Test 26.6 6.06 fps

[B]GPU /B]
Graphics Test 1 40.1 37.2 fps
Graphics Test 2 33.1 31.1 fps

Som du ser så under grafics så ligger du rätt nära, det är den högre klocken på personens grafikkort som gör att han har högre, medans det skiller otroligt mycket på Physics score och test.

Edit: Bolltvåa..

Jag laddade ner speedfan och startade Dying light. Alla 4 cores ligger på 100c....Jag tar för givet att det är för högt^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thapawk:

Tack för det snabba svaren! Jag gjorde som du sa och du hade rätt, den var inställd på 1 core.
Jag gjorde om 3dMark-testet och det blev bättre, men som jag förstår så är det fortfarande lägre än vad det borde vara.
Här är det nya resultatet jämfört med det gamla (Nya till höger) :

http://www.3dmark.com/compare/fs/3925759/fs/3932141

Jag laddade ner speedfan och startade Dying light. Alla 4 cores ligger på 100c....Jag tar för givet att det är för högt^^

Ja, om värdena stämmer så har temperaturen uppnått en nivå där CPU:n sänker sin egen prestanda för att inte överhettas (sk. cpu throttle)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thapawk:

Tack för det snabba svaren! Jag gjorde som du sa och du hade rätt, den var inställd på 1 core.
Jag gjorde om 3dMark-testet och det blev bättre, men som jag förstår så är det fortfarande lägre än vad det borde vara.
Här är det nya resultatet jämfört med det gamla (Nya till höger) :

http://www.3dmark.com/compare/fs/3925759/fs/3932141

Jag laddade ner speedfan och startade Dying light. Alla 4 cores ligger på 100c....Jag tar för givet att det är för högt^^

Ja, det är på tok för högt för en icke-överklockad processor.

Är fläkten ens inkopplad? Eller sitter kylflänsen löst?

Ta av sidoplåten och fota. Ladda upp bilden på Ladda-upp.se eller imgur.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, det är på tok för högt för en icke-överklockad processor.

Är fläkten ens inkopplad? Eller sitter kylflänsen löst?

Ta av sidoplåten och fota. Ladda upp bilden på Ladda-upp.se eller imgur.com

Ber om ursäkt ifall bilderna är dåliga (Vet inte exakt vad du vill se, hehe)

http://thapawk.imgur.com/all/

Permalänk
Medlem

Har för mig att max temp på en i5/i7 är 105C därefter så typ smälter processorn och dör helt. Du vill helst ligga på max 75-80.

Om fläktarna snurrar och du inte ser något uppenbart damm problem skulle jag gissa på att kylpastan som ligger över processorn har torkat och att du måster göra rent och lägga på ett nytt lager med kylpasta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Har för mig att max temp på en i5/i7 är 105C därefter så typ smälter processorn och dör helt. Du vill helst ligga på max 75-80.

Om fläktarna snurrar och du inte ser något uppenbart damm problem skulle jag gissa på att kylpastan som ligger över processorn har torkat och att du måster göra rent och lägga på ett nytt lager med kylpasta.

Smälter ner o dör va faktiskt att ta i. Däremot så trottlar processorn vilket innebär att den går i lägre klockhastighet. för att skona sig skälv.

OT: Svårt att se men jag tror att en av pinnarna till processorn inte är intryckta riktigt prova att tycka en extra gång på dessa 4 pinnar tills du har att det knäcker till.

är det inte detta som är problemet så kanske du fått ett sämre exemplar av processor som IHSen är felaktig på SÅ man kanske måste delida den men som sagt det blir ett senare problem. Jag hade faktist rekomenderat att köpa en efter marknadskylare till den typ en Noctua n12 eller nått

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thapawk:

Ber om ursäkt ifall bilderna är dåliga (Vet inte exakt vad du vill se, hehe)

http://thapawk.imgur.com/all/

Mycket bra. Ser ut som att kylaren är monterad och sitter ordentligt, fläkten snurrar även så det enda jag kan tänka mig är att kylpastan sitter riktigt tokigt till.

Skrivet av VexedRelic:

Har för mig att max temp på en i5/i7 är 105C därefter så typ smälter processorn och dör helt. Du vill helst ligga på max 75-80.

Hahaha, gjorde min kväll!

Nästan rätt. Processor throttlar vid 105°C. Dvs den ställer ner sig till 1600MHz på alla kärnor för att skydda processorn. Sedan sjunker frekvensen ytterligare för varje grad varmare den blir. Ca 100MHz per grad celcius.

Processorn stänger av sig helt ungefär vid 130°C. Den dör garanterat inte vid 105°C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mycket bra. Ser ut som att kylaren är monterad och sitter ordentligt, fläkten snurrar även så det enda jag kan tänka mig är att kylpastan sitter riktigt tokigt till.

Hahaha, gjorde min kväll!

Nästan rätt. Processor throttlar vid 105°C. Dvs den ställer ner sig till 1600MHz på alla kärnor för att skydda processorn. Sedan sjunker frekvensen ytterligare för varje grad varmare den blir. Ca 100MHz per grad celcius.

Processorn stänger av sig helt ungefär vid 130°C. Den dör garanterat inte vid 105°C.

Okay, så tror du att det löser problemet, fixa kylpastan? Eller bör jag köpa ny fläkt^^?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Processorn stänger av sig helt ungefär vid 130°C. Den dör garanterat inte vid 105°C.

Shit... går den verkligen så högt? trodde de började throttla vid ca 100 grader och stängde av sig vid 105. Var har du hört detta?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thapawk:

Okay, så tror du att det löser problemet, fixa kylpastan? Eller bör jag köpa ny fläkt^^?

Svårt att säga helt säkert men om-montering av kylaren bör lösa eventuellt problem med kylpastan och kylaren.

Att ha en överklockningsbar processor utan ordentlig kylare är ju lite tråkigt Men har du ont om pengar så köp bröd och öl innan du börjar fundera på nya komponenter till datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DevilsDad:

Shit... går den verkligen så högt? trodde de började throttla vid ca 100 grader och stängde av sig vid 105. Var har du hört detta?

#12616980

Står under första spoilern och det finns hänvisningar till Intels egna dokument.
Sandybridge skall vara 98°C på K-modeller.
Ivy och Haswell har 105°C på k-modellerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Svårt att säga helt säkert men om-montering av kylaren bör lösa eventuellt problem med kylpastan och kylaren.

Att ha en överklockningsbar processor utan ordentlig kylare är ju lite tråkigt Men har du ont om pengar så köp bröd och öl innan du börjar fundera på nya komponenter till datorn.

Hahah. Precis varit löning, måste passa på medan pengarna är kvar. Hur mycket kan man få en "bra" fläkt för?

Permalänk
Medlem

Ett tips bara, ta bort den övre HDD buren om det är där du har insuget för luft, kanske inte är problemet men det blir bättre luftflöde i chassit, har ett Define R4 själv

Permalänk
Medlem

Det klassiska budget-men-ändå-bra på kylare är denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att använda nåt vettigt program istället för speedfan.
T.ex Core Temp.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thapawk:

Okay, så tror du att det löser problemet, fixa kylpastan? Eller bör jag köpa ny fläkt^^?

''Edit 1: Några skriver att du har en pinne som inte klickat i uppe i höger hörn av processor kylaren, sitter ju en i varje hörn som måste tryckas ner hela vägen för att plattan till kylaren ska ha full kontakt med processorn, testa att göra det och se om den klickar i, annars får du montera om den och funkar inte det så är det ny kylare som gäller. Edit''

Lång historia kort du behöver byta kylare eller montera om den du har just nu, men jag hade skaffat en ny effektiv kylare, vatten eller luft lite beroende på vad du har för budget kanske?

Vad du behöver för att montera om kylaren är kylpasta, inte jätteviktigt vilken typ.

Sedan 70-99% alcohol som isopropanol http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Och ett par tops till att torka bort den gamla kylpastan med, rengör noggrant och det räcker med att doppa topsen lätt i alcoholen så att det inte rinner omkring (finns bra utförliga guider på nätet) se till att kylaren du skaffar är kompatibel med den processor socket ditt moderkort har, tex 1150, 1155, 2011 etc, har inte kollat vilken socket din processor har.

Lägg en liten klick i mitten på processorn av kylpastan, helst inte större än ett kokt riskorn, mer är inte bättre när det gäller kylpasta

Du kan ju testa att montera om den processor kylaren du har nu men rekommenderar fortfarande att du köper en ny kylare, den populäraste budget modellen är CoolerMaster Hyper 212 Evo http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...

Passa också på att kolla i Bios om proccessorns Volt står på Auto, detta är generellt inte bra då moderkortet kan ge för mycket ström till Cpun och då med det öka temperaturerna massivt.

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kocken2015:

Smälter ner o dör va faktiskt att ta i. Däremot så trottlar processorn vilket innebär att den går i lägre klockhastighet. för att skona sig skälv.

OT: Svårt att se men jag tror att en av pinnarna till processorn inte är intryckta riktigt prova att tycka en extra gång på dessa 4 pinnar tills du har att det knäcker till.

är det inte detta som är problemet så kanske du fått ett sämre exemplar av processor som IHSen är felaktig på SÅ man kanske måste delida den men som sagt det blir ett senare problem. Jag hade faktist rekomenderat att köpa en efter marknadskylare till den typ en Noctua n12 eller nått

Kocken du har rätt man ser tydligt på korten att cpukylaren är felmonterad.TS kolla själv att pinnen på kylaren längst upp till höger på bilderna blir nertryckt tills det knäpper till den sitter inte fast överhuvudtaget enligt dina bilder.I värsta fall får du montera om hela kylaren.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Lång historia kort du behöver byta kylare eller montera om den du har just nu, men jag hade skaffat en ny effektiv kylare, vatten eller luft lite beroende på vad du har för budget kanske?

Vad du behöver för att montera om kylaren är kylpasta, inte jätteviktigt vilken typ.

Sedan 70-99% alcohol som isopropanol http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Och ett par tops till att torka bort den gamla kylpastan med, rengör noggrant och det räcker med att doppa topsen lätt i alcoholen så att det inte rinner omkring (finns bra utförliga guider på nätet) se till att kylaren du skaffar är kompatibel med den processor socket ditt moderkort har, tex 1150, 1155, 2011 etc, har inte kollat vilken socket din processor har.

Lägg en liten klick i mitten på processorn av kylpastan, helst inte större än ett kokt riskorn, mer är inte bättre när det gäller kylpasta

Du kan ju testa att montera om den processor kylaren du har nu men rekommenderar fortfarande att du köper en ny kylare, den populäraste budget modellen är CoolerMaster Hyper 212 Evo http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...

Passa också på att kolla i Bios om proccessorns Volt står på Auto, detta är generellt inte bra då moderkortet kan ge för mycket ström till Cpun och då med det öka temperaturerna massivt.

Det blir nog en ny kylare. Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av DanTheManSwe:

FPS skulle jag inte hänga upp mig så mycket på, däremot har du mycket sämre på Physics, dvs det testet som bara använder CPU.
Så något verkar vara knas med din CPU, men det är svårt att säga vad på rak arm.

Kolla så att den använder alla Cores, har varit med om att bara en core används.

Edit: Starta msconfig, gå till Boot(Systemstart), klicka på advanced options(avancerade alternativ), se till att number of processors inte är färre än du har cores, antingen klickar du ur inställningen eller väljer det som är rätt.

Jag har nyligen byggt en dator med en i7-4790K och gick för skojs skull in i msconfig och kollade. Där var det inställt på 1 processor även fast jag har 4 cores. Jag ändrade därför number of processors till 4 men då visar CPU-Z endast 2 cores med 4 threads och i RealTemp ser jag bara temp på 2 kärnor. Jag provade även 3dMark och physics score blev mycket lägre än normalt. Har nu ändrat tillbaka och allt är som vanligt igen. Varför ska man göra denna ändringen och gjorde jag något fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteEB:

Jag har nyligen byggt en dator med en i7-4790K och gick för skojs skull in i msconfig och kollade. Där var det inställt på 1 processor även fast jag har 4 cores. Jag ändrade därför number of processors till 4 men då visar CPU-Z endast 2 cores med 4 threads och i RealTemp ser jag bara temp på 2 kärnor. Jag provade även 3dMark och physics score blev mycket lägre än normalt. Har nu ändrat tillbaka och allt är som vanligt igen. Varför ska man göra denna ändringen och gjorde jag något fel?

Börja med att klicka ur coreinställningen så det läses av automatiskt, det är så det bör vara.

Dessutom ska du ha inställningen 8 (4 fysiska, 8 logiska)
När du satte den till fyra så ströp du din cpu till halv prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

#12616980

Står under första spoilern och det finns hänvisningar till Intels egna dokument.
Sandybridge skall vara 98°C på K-modeller.
Ivy och Haswell har 105°C på k-modellerna.

Där ser man. Det var intressant, tack för länken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thapawk:

Det blir nog en ny kylare. Tack för hjälpen

Du kan ju känna på kylaren om den är så pass varm att du bränner dig. Är cpun 100 grader eller närmare så ska ju kylaren vara riktigt het också om den sitter korrekt.

Du behöver ju inte byta cpukylare utan en om-montering vore steg 1. Men du kanske vill ha en bättre kylare. Tänk på monteringen när du sätter dit en ny kylare. Vissa kylare har betydligt knepigare montering än andra.

...och ta det lugnt så du inte skadar några komponenter på kuppen. Koppla ur strömmen från väggen och se till att ha bra arbetsutrymme och bra ljus när du gör detta.

Better safe than sorry!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.