Oneplusone eller Nexus 5 i julklapp?

Permalänk
Medlem

Oneplusone eller Nexus 5 i julklapp?

Tjena!

Har en Galaxy S2 som har världens sämsta batteritid och dör efter 2 timmars användning. Känner därför att jag behöver skaffa mig en mobil som klarar av krävande saker, men är heller inte allt för dyr. Därför har jag mina ögon på antingen Oneplusone eller Nexus 5. Problemet är, vilken ska man ta?

Jag vet att Oneplusone har bättre prestanda, men företaget bakom den gör mig lite orolig. På något sätt känns det som att Nexus 5 är av bättre kvalité och har bättre service (ifall glaset skulle spricka, något är defekt, mm) än Oneplusone. Dock är detta inget jag vet, utan bara själv har bildat en uppfattning om. Det ser relativt lätt ut att få tag på en Oneplusone med invite, så det är inget som behöver påpekas. Detta handlar helt om prestanda, pris, egenskaper och service!

Så, vilken borde man ta med tanke på det jag har nämnt? Vad rekommenderar ni? Någon som har haft båda?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag stod och valde mellan de två mobilerna jag med, valde tillslut Nexus 5. Jag ångrar inte det beslutet, inte för att någonting har inträffat eller liknande, men enbart lite för den säkerhet man känner att man faktiskt kan lämna in den om det skulle skita sig med något. Sen så är Nexus 5 en helt otroligt bra mobil för pengarna. Sen kan även påpeka att sen Android 5.0 kom så har den bara blivit bättre. Jag ligger på lite mer än 4h Screen On Time.. och använder jag den inte speciellt mycket så räcker batteriet utan problem i 2 dygn. Mina åsiker, finns säker de med andra!

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Servicen hos Oneplus är väldigt bra, så det behöver du inte oroa dig för.
Ang. batteritiden så finns det ju batterier att köpa. Jag har själv kvar min S2 efter 3 års användning, och efter att ha installerat Cyanogenmod på den samt köpt ett nytt orginalbatteri från ebay för 60kr så känns det som en helt ny telefon.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag gick från sen S2 till en oneplusone och är nöjd hr haft den i fyra månader.
1+1 är en stor telefon om man jämför med S2 tog två veckor att vänja sig, men nu känns det bra.
Använder jag telefonen lite klarar den sig 3 dagar utan laddning men mer normalt ca 1,5 dagar
Hade problem med att kameran inte fungerade men det tog en dag så kom en uppdatering och sen dess har den fungerat.

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Servicen hos Oneplus är väldigt bra, så det behöver du inte oroa dig för.
Ang. batteritiden så finns det ju batterier att köpa. Jag har själv kvar min S2 efter 3 års användning, och efter att ha installerat Cyanogenmod på den samt köpt ett nytt orginalbatteri från ebay för 60kr så känns det som en helt ny telefon.

Fast det är lite skillnad på att knalla ner till Webbhallen och lämna in sin Nexus 5 om den går sönder och att skicka iväg sin Oneplus One till nått annat land om den pajjar

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Servicen hos Oneplus är väldigt bra, så det behöver du inte oroa dig för.
Ang. batteritiden så finns det ju batterier att köpa. Jag har själv kvar min S2 efter 3 års användning, och efter att ha installerat Cyanogenmod på den samt köpt ett nytt orginalbatteri från ebay för 60kr så känns det som en helt ny telefon.

Jag beställde ett 2450mAh GOLD batteri från Ebay, som enligt beskrivningen skulle hålla längre. Jag kände ingen stor skillnad, men efter att mobilen hade kraschat och dött ett antal gånger, så att batteriet tömdes från 80% till 0% på en sekund, så slängde jag det. Då är frågan, hade jag bara otur med just det batteriet eller är det att mobilen är sönder? Har nämligen också installerat Cyanogenmod på den som dig själv och älskar den för det! Men ja, jag vill ju inte ständigt hålla på att ladda den som jag gör....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Jag beställde ett 2450mAh GOLD batteri från Ebay, som enligt beskrivningen skulle hålla längre. Jag kände ingen stor skillnad, men efter att mobilen hade kraschat och dött ett antal gånger, så att batteriet tömdes från 80% till 0% på en sekund, så slängde jag det. Då är frågan, hade jag bara otur med just det batteriet eller är det att mobilen är sönder? Har nämligen också installerat Cyanogenmod på den som dig själv och älskar den för det! Men ja, jag vill ju inte ständigt hålla på att ladda den som jag gör....

det var därför jag skrev orginalbatteri. köper man en kinakopia är det aldrig så stor kapacitet som det sägs.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av twk:

Fast det är lite skillnad på att knalla ner till Webbhallen och lämna in sin Nexus 5 om den går sönder och att skicka iväg sin Oneplus One till nått annat land om den pajjar

Fast så mycket jobbigare är det inte att knalla ner till närmsta ICA och lämna in på posten...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Tjena!

Har en Galaxy S2 som har världens sämsta batteritid och dör efter 2 timmars användning. Känner därför att jag behöver skaffa mig en mobil som klarar av krävande saker, men är heller inte allt för dyr. Därför har jag mina ögon på antingen Oneplusone eller Nexus 5. Problemet är, vilken ska man ta?

Jag vet att Oneplusone har bättre prestanda, men företaget bakom den gör mig lite orolig. På något sätt känns det som att Nexus 5 är av bättre kvalité och har bättre service (ifall glaset skulle spricka, något är defekt, mm) än Oneplusone. Dock är detta inget jag vet, utan bara själv har bildat en uppfattning om. Det ser relativt lätt ut att få tag på en Oneplusone med invite, så det är inget som behöver påpekas. Detta handlar helt om prestanda, pris, egenskaper och service!

Så, vilken borde man ta med tanke på det jag har nämnt? Vad rekommenderar ni? Någon som har haft båda?

Tack på förhand!

Jag är supernöjd med min Oneplus One! Jag rekommenderar en sådan. Den är bättre än Nexus 5 på flera punkter och det är otroligt bra batteritid på den i mina ögon. Utan tvekan den telefon jag initialt känt mig mest nöjd med (har inte haft den länge).

Jag stod i samma val och valde Oneplus One då den är lite snabbare och lite mer annorlunda. Nexus 5an är vanligare och lite äldre men fortfarande en bra telefon. Jag anser att ditt val mellan dessa två skall vara på storleken. Här kommer en visual phone size comparison.
http://www.phonearena.com/phones/size/Samsung-GALAXY-Nexus,LG...

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast så mycket jobbigare är det inte att knalla ner till närmsta ICA och lämna in på posten...

Först måste du ta kontakt med OnePlus, packa i emballage, frankera antingen med eget porto eller få en fraktsedel från företaget och sedan gå till posten för att skicka paketet ut ur landet. Om man har otur kanske företaget inte godkänner reklamationen och så skickar de tillbaka telefonen. Så jo, det är mycket jobbigare än att lämna in telefonen i en butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av twk:

Först måste du ta kontakt med OnePlus, packa i emballage, frankera antingen med eget porto eller få en fraktsedel från företaget och sedan gå till posten för att skicka paketet ut ur landet. Om man har otur kanske företaget inte godkänner reklamationen och så skickar de tillbaka telefonen. Så jo, det är mycket jobbigare än att lämna in telefonen i en butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte. Varför skulle de inte godkänna reklamationen? Man får ju anta att man snackat med dem innan man skickar iväg sin telefon.

Att lägga ner telefonen i en låda med lite tidningspapper tar 90 sekunder.

Vad är det som är så fruktansvärt jobbigt?
Säg också att man kanske inte ens bor i närheten av en Webhallenbutik (eller vilken butik man nu vill), chansen är större att man bor nära ett postkontor.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Servicen hos Oneplus är väldigt bra, så det behöver du inte oroa dig för.
Ang. batteritiden så finns det ju batterier att köpa. Jag har själv kvar min S2 efter 3 års användning, och efter att ha installerat Cyanogenmod på den samt köpt ett nytt orginalbatteri från ebay för 60kr så känns det som en helt ny telefon.

Skojar du nu eller? Den enda nackdelen med att köpa den telefonen är just servicen, i alla fall enligt min uppfattning. Man får vänta flera veckor på ett svar som är helt irrelevant till frågan eller reklamationen, och du måste skicka telefonen till Kina för att få den lagad, och därefter vänta några veckor till. Telefonen är jättebra, men servicen är mig veterligen bland den sämsta som finns.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Först måste du ta kontakt med OnePlus, packa i emballage, frankera antingen med eget porto eller få en fraktsedel från företaget och sedan gå till posten för att skicka paketet ut ur landet. Om man har otur kanske företaget inte godkänner reklamationen och så skickar de tillbaka telefonen. Så jo, det är mycket jobbigare än att lämna in telefonen i en butik.

Skickades från m.sweclockers.com

haha men lägg ner snacka om att överdriva... men visst vissa vill / kan knappt lyfta ett finger.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bakgrund:

Skojar du nu eller? Den enda nackdelen med att köpa den telefonen är just servicen, i alla fall enligt min uppfattning. Man får vänta flera veckor på ett svar som är helt irrelevant till frågan eller reklamationen, och du måste skicka telefonen till Kina för att få den lagad, och därefter vänta några veckor till. Telefonen är jättebra, men servicen är mig veterligen bland den sämsta som finns.

Vilket är exakt samma behandling man får om man beställer från t.ex. Tele2, så vad är din poäng egentligen?

Där tar det minst lika lång tid trots att man inte behöver skicka till andra sidan jordklotet ochsvaren man får från kundtjänst är i nivå med en trästubbe...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har en 1+1 på ingång om den behagar dyka upp nån gång... De ja ser som nackdel e just tiden de tar om man behöver skicka iväg den, har lämnat in min s4a 2 ggr pga skärmbyte men då på serviceverkstad å fått me den hem efter nåra timmar igen... Visst har ja en reservlur men fan så jobbigt å vänta flera veckor...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Absolut inte. Varför skulle de inte godkänna reklamationen? Man får ju anta att man snackat med dem innan man skickar iväg sin telefon.

Att lägga ner telefonen i en låda med lite tidningspapper tar 90 sekunder.

Vad är det som är så fruktansvärt jobbigt?
Säg också att man kanske inte ens bor i närheten av en Webhallenbutik (eller vilken butik man nu vill), chansen är större att man bor nära ett postkontor.

Skrivet av zalsson:

haha men lägg ner snacka om att överdriva... men visst vissa vill / kan knappt lyfta ett finger.

Då tycker vi uppenbarligen olika. Jag tycker att det är betydligt enklare att gå till en butik än att skicka iväg en vara vid reklamation. Av samma anledning går jag hellre till en butik och köper en vara för 200 kr mer än att beställa den från en nätbutik.

Skrivet av Bakgrund:

Skojar du nu eller? Den enda nackdelen med att köpa den telefonen är just servicen, i alla fall enligt min uppfattning. Man får vänta flera veckor på ett svar som är helt irrelevant till frågan eller reklamationen, och du måste skicka telefonen till Kina för att få den lagad, och därefter vänta några veckor till. Telefonen är jättebra, men servicen är mig veterligen bland den sämsta som finns.

Så tänker jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vilket är exakt samma behandling man får om man beställer från t.ex. Tele2, så vad är din poäng egentligen?

Där tar det minst lika lång tid trots att man inte behöver skicka till andra sidan jordklotet ochsvaren man får från kundtjänst är i nivå med en trästubbe...

Nej, Tele2 tar inte flera veckor på sig att svara, och kommer inte på dumma bortförklaringar till uppenbara fabriksfel, t.ex. problemen som många upplever med tryckkänsligheten, gula kanten i botten och så vidare. Sedan finns det ju säkert någon som har dåliga erfarenheter av Tele2 också, men när ett företag koncist levererar usel support så bör man fundera på om man vill kalla det för "bra service".

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bakgrund:

Nej, Tele2 tar inte flera veckor på sig att svara, och kommer inte på dumma bortförklaringar till uppenbara fabriksfel, t.ex. problemen som många upplever med tryckkänsligheten, gula kanten i botten och så vidare. Sedan finns det ju säkert någon som har dåliga erfarenheter av Tele2 också, men när ett företag koncist levererar usel support så bör man fundera på om man vill kalla det för "bra service".

Vet inte vart du får koncist ifrån då vissa tydligen fått bra service... Tele2 kommer med extremt dumma bortförklaringar kan jag ju få påstå, höll själv på med dem i månader med min S4:a som hade sin jobbiga screen smearing (uppenbart fabrikationsfel).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanyl:

Jag beställde ett 2450mAh GOLD batteri från Ebay,

Haha GOLD!
Turbo3D-batterierna är bättre.