Lamina är Windows-surfplatta för 999 kronor

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2890147

Vore inte denna ett bättre val?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Specifikationerna blir mer eller mindre kopior av varandra per automatik på sådana där. Alla håller en genska enkel design. Tycker Laminan ser ut att ha tunnare dödzon vid sidan om LCDn. Utöver det så är det inte ovanligt att samma platta eller telefon från samma fabrik säljs under olika namn.

Sant sant. Bara intressant att det inte går att hitta någon info om Lamina överhuvudtaget. Så det känns lite som så att någon har lagt en order till en fabrik i Kina att göra en bunke kloner av någon annan Windows tablet och sen döpt den till Lamina, och försöker nu tjäna en rejäl hacka under julruschen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Bra julklapp till den som fortfarande saknar en surfplatta.

Skrivet av svartdroid:

Om Hearthstone hade funkat på denna kan det bli ett köp.
Men jag väntar och läser ett antal recensioner först.

Borde det inte fungera då det är fulla Win 8.1 den kör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jo, jävligt mycket bättre kvalitetskontroller och support om något skiter sig.

MediaMarkt räknar nog med att få tillbaka typ 30% som DOA och kommer nog räkna dem som rena förluster eftersom det inte finns någon tillverkare att vända sig för kompensation, bara en "importör". Om nu inte MM är importören själv.

Edit: Hittade denna: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=SoP...
Riktigt imponerande, 99 dollar från Amazon. Blir nog ett köp

Edit 2: Amazon lägger på tull och frakt och skit. Blir dyrare än att köpa i Sverige. Mög.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Sant sant. Bara intressant att det inte går att hitta någon info om Lamina överhuvudtaget. Så det känns lite som så att någon har lagt en order till en fabrik i Kina att göra en bunke kloner av någon annan Windows tablet och sen döpt den till Lamina, och försöker nu tjäna en rejäl hacka under julruschen.

Precis, noterade också det. Kul för den som får stå för garantin. Vem vet, det kanske är samma skrot och korn som HPn ovan fast med mindre minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har en dator och en laptop. Ja, och en mobil. Vad är det jag kan använda en platta till som jag inte kan med min dator och min laptop och min mobil? Frågan är alltså: Finns det något bara en platta kan som inte en dator, laptop eller mobil kan?

Jag har inte påstått att dessa produkter är optimala för dig personligen, mig veterligen. För en barnfamilj med ungar som vill kunna kolla på film i bilen etc är detta dock helt suveränt, och till dessa ändamål är inte dator, laptop eller mobil optimalt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har en dator och en laptop. Ja, och en mobil. Vad är det jag kan använda en platta till som jag inte kan med min dator och min laptop och min mobil? Frågan är alltså: Finns det något bara en platta kan som inte en dator, laptop eller mobil kan?

Retorisk fråga: vad kostade de tillsammans och hur många färre är en produkt än tre?
Detta kan jag tänka mig som en smidigare resekompanjon över en mobil (större skärm och lite kraftfullare) och en laptop (mindre skärm och prestanda men lättare att få med). Eller bara något man har liggandes i soffa/säng/på toa/bilen (passagerare!)/landet.. Jag tror denna typ av surfplattor fyller ett behov för de som inte behöver kraften i en stationär eller bärbar, men fortfarande vill ha den fulla upplevelsen till ett lågt pris. Och har man även en Android-/iOS-mobil som komplement får man nog med dessa x86-plattor de flesta app- och programbehov täckta gott och väl.

Men har man en kombination som man idag är nöjd med är det bara att försöka se nyttan i den här typen av produkter för andra som uppskattar dem. Vem vet, en vacker dag kanske det är dags att skrota sin gamla stationära eller bärbara och vad ska man då välja?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Avstängd

Verkar rätt värdelöst.
Vad ska man göra med den?
Finns väl inga appar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

1 GB Ram gör mig lite orolig. Hade gärna sett 2....

Här testas en 8 tummare med liknande hårdvarubegränsningar:

http://www.umpcportal.com/2014/11/budget-windows-8-tablets-wo...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

SD kortet är väl ett bra tillskott, men SD kort hanteras i Windows som flyttbart-media och går ej att installera något på, utan det är endast för lagring.
Visst. 32GB SD kort så har du plats till alla dina bilder mm, men du kan glömma extra program.

Vissa applikationer låter sig installeras på SD-kort, har mitt Steam-bibliotek och VirtualBox-images (Z3xxx har VT-x stöd så fungerar helt OK) på SD-kortet. Men de program som använder sig av Microsoft Installer verkar alla vägra installeras på flyttbart media.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Verkar rätt värdelöst.
Vad ska man göra med den?
Finns väl inga appar?

Personligen har jag större användningen för en billig tablet med Windows än android. Främst tänker jag på mina bitcoin behov, men även en del annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Verkar rätt värdelöst.
Vad ska man göra med den?
Finns väl inga appar?

Vad ska du med appar till när det är x86 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Verkar rätt värdelöst.
Vad ska man göra med den?
Finns väl inga appar?

X86 program? Finns även en hel del appar som är rätt okej också. Sedan har du en jävligt bra webbläsare.
Vad kan man göra med en Chromebook? Verkar rätt värdelöst.
Vad kan man göra med en Androidplatta? Verkar rätt värdelöst.

Sorry men en dum fråga kräver ett dumt svar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Till er som är oroliga att lagringsutrymmet blir fullt direkt:
http://www.howtogeek.com/196416/wimboot-explained-how-windows...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Vad ska du med appar till när det är x86 ?

Vad ska jag med x86 till på en platta utan tangentbord och mus?
x86 program för desktopbruk är ju inte direkt lämpad för en touchenhet.

Skrivet av NoNamesWayne:

X86 program? Finns även en hel del appar som är rätt okej också. Sedan har du en jävligt bra webbläsare.
Vad kan man göra med en Chromebook? Verkar rätt värdelöst.
Vad kan man göra med en Androidplatta? Verkar rätt värdelöst.

Sorry men en dum fråga kräver ett dumt svar.

x86 program är skrivna för desktopbruk. För desktop paradigmen. Det här en platta utan tangentbord och mus. x86 program är inte lämpad för touchenheter.

Chromebook är en helt annan sak, det är inte en platta, det är en laptop, där har du tangentbord och styrplatta för mus.
Androidplatta är en helt annan sak, där har du ju appar. Appar skrivna för Android. Touchanpassade appar.

Inte alls en dum fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippyBoy:

Till er som är oroliga att lagringsutrymmet blir fullt direkt:
http://www.howtogeek.com/196416/wimboot-explained-how-windows...

Grymt bra länk. Med ett SD kort att förvara precis allt på så borde det interna minnet inte vara några som helst problem.
Då är det bara mer RAM som saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har en dator och en laptop. Ja, och en mobil. Vad är det jag kan använda en platta till som jag inte kan med min dator och min laptop och min mobil? Frågan är alltså: Finns det något bara en platta kan som inte en dator, laptop eller mobil kan?

Jo, lite så kan man se det.

Kan mer säga att jag själv inte vill ha en 5-10" telefon som tyvärr börjar bli standard. Jag vill ringa, messa, ev nån gång kolla upp något om jag är ute på stan (tabeller, priser mm) och musik. Detta på en liten enhet som inte är så bökig att ha med.

Men laptopen kan anses onödig om du inte måste göra tunga saker, speciellt nu när atom CPUerna börjar bli så kraftfulla som de är. Då har jag hellre en 10" platta eller liknande att surfa, ha kalender, och kolla upp sakerna på, istället för att behöva starta laptop/dator.

Tror det är mer hur man väljer att "jobba", mer än rätt/fel produkt.
Vissa vill ha 8" telefonen, och inget annat. Vissa vill ha 3,5" telefonen och en surfplatta/mindre laptop och vissa vill ha allt, telefon, platta, laptop och stationär, PS4 och gamboy el liknande... Och alla alternativ där i mellan.

Är svårt att fylla alla behov med bara en enhet, men en bra surfplatta är nog det närmaste man kommer. Det som intresserat mig är inte surfplattan som konkurrerar med telefonen, utan som konkurrerar med laptopen.
Där man kan göra lite mer vettiga saker, med fullständigt Windows och program. Tyvärr är denna platta lite för klen på en del områden för min smak, men önskemål om 8" plattor finns hos folk verkar det som, dock vägrar folk betala lika mycket för surfplattan som laptopen eller telefonen, vilket jag inte riktigt förstår...
De lägger ner 5000kr på telefonen, 4000kr+ på laptopen, men att lägga 2000kr på surfplattan är helt obegripligt tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad ska jag med x86 till på en platta utan tangentbord och mus?
x86 program för desktopbruk är ju inte direkt lämpad för en touchenhet.

x86 program är skrivna för desktopbruk. För desktop paradigmen. Det här en platta utan tangentbord och mus. x86 program är inte lämpad för touchenheter.

Chromebook är en helt annan sak, det är inte en platta, det är en laptop, där har du tangentbord och styrplatta för mus.
Androidplatta är en helt annan sak, där har du ju appar. Appar skrivna för Android. Touchanpassade appar.

Inte alls en dum fråga.

Vad ska du med en pekskärm till på en telefon? Prata i telefon gör man ändå inte med fingrarna.
Du ser inte större flexibilitet i en enhet som även är en fullt fungerande dator? Det är framtiden.

Chromebook är ju om något värdelös, den kan ju inte göra någonting vettigt. Sämst programutbud någonsin.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rektor:

Vad ska jag med x86 till på en platta utan tangentbord och mus?
x86 program för desktopbruk är ju inte direkt lämpad för en touchenhet.

x86 program är skrivna för desktopbruk. För desktop paradigmen. Det här en platta utan tangentbord och mus. x86 program är inte lämpad för touchenheter.

Chromebook är en helt annan sak, det är inte en platta, det är en laptop, där har du tangentbord och styrplatta för mus.
Androidplatta är en helt annan sak, där har du ju appar. Appar skrivna för Android. Touchanpassade appar.

Inte alls en dum fråga.

Det går väl att ansluta tangentbord och mus till den här plattan också eller åtminstone ett "typecover" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad ska jag med x86 till på en platta utan tangentbord och mus?
x86 program för desktopbruk är ju inte direkt lämpad för en touchenhet.

x86 program är skrivna för desktopbruk. För desktop paradigmen. Det här en platta utan tangentbord och mus. x86 program är inte lämpad för touchenheter.

Chromebook är en helt annan sak, det är inte en platta, det är en laptop, där har du tangentbord och styrplatta för mus.
Androidplatta är en helt annan sak, där har du ju appar. Appar skrivna för Android. Touchanpassade appar.

Inte alls en dum fråga.

Du kan ju koppla in mus och tangentbord om du nu vill?
Det är en billig flexibel platta med alla dom fördelar Windows innebär.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Du kan ju koppla in mus och tangentbord om du nu vill?
Det är en billig flexibel platta med alla dom fördelar Windows innebär.

Om jag förstod rätt så kan du ansluta både HDMI (Skärm-TV), USB (Mus/tangb) och ljud (högtalare) och göra denna till en hel media spelare om du så önskar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om jag förstod rätt så kan du ansluta både HDMI (Skärm-TV), USB (Mus/tangb) och ljud (högtalare) och göra denna till en hel media spelare om du så önskar...

Om man vill så kan göra det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Kände på en när MS hade ett kvällsevent för WP-användare för ett par veckor sedan. Kändes riktigt trevlig, särskilt med priset i beaktning. De flesta som tittade på den gissade att den skulle kosta 2-3000 kr, 999 kr känns som ett fynd.
Perfekt för barnen att se film på i bilen eller för mig och frugan att surfa med i soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Ajj, hade tänkt köpa en 7" Android till tjejen som surfar mycket på mobilen. Kanske får bli en sån här istället.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

En vattentålig varient från Windows hade inte varit helt fel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad ska jag med x86 till på en platta utan tangentbord och mus?
x86 program för desktopbruk är ju inte direkt lämpad för en touchenhet.

x86 program är skrivna för desktopbruk. För desktop paradigmen. Det här en platta utan tangentbord och mus. x86 program är inte lämpad för touchenheter.

Chromebook är en helt annan sak, det är inte en platta, det är en laptop, där har du tangentbord och styrplatta för mus.
Androidplatta är en helt annan sak, där har du ju appar. Appar skrivna för Android. Touchanpassade appar.

Inte alls en dum fråga.

Om inte annat så är intels x86 bay trail processorer rent ut sagt skitsnabba jämfört med motsvarande arm processorer i prisklassen. Vi snackar 1000:- och du får en processor som ger 1000 poäng i passmark. Det är samma prestanda som i intels billigaste nuc dator, och den fixar egentligen allt du kan tänka dig.

Permalänk
Medlem

Det här skulle Microsoft gjort direkt vid sin lansering av mobiltelefoner och plattor och de hade kunnat vara mycket större idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Jo, jävligt mycket bättre kvalitetskontroller och support om något skiter sig.

MediaMarkt räknar nog med att få tillbaka typ 30% som DOA och kommer nog räkna dem som rena förluster eftersom det inte finns någon tillverkare att vända sig för kompensation, bara en "importör". Om nu inte MM är importören själv.

Edit: Hittade denna: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=SoP...
Riktigt imponerande, 99 dollar från Amazon. Blir nog ett köp

Edit 2: Amazon lägger på tull och frakt och skit. Blir dyrare än att köpa i Sverige. Mög.

Står ju i artikeln att Captech har ett finger med i spelet. 30% DOA är extremt högt var får du det ifrån?

HP saknar hdmi och är lite tjockare. Men lite mer lagringsutrymme är nog guld värt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Intressant, det här kommer under gränsen för att folk ska kunna köpa och testa bara för att det är billigt.

Undrar också hur W8 funkar på 1GB RAM? Finns det programvara för att slänga ut onödiga systemkomponenter och lätta det hela, i samma stil som det finns till äldre Windowsversioner? Har inte riktigt migrerat över till W8 än, kör det bara på HTPCn, så har inte haft tillfälle att skaffa mig en uppfattning om sådant än.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det kan väl inte vara så svårt att inse fördelar med en surfplatta. Speciellt en som har den bästa webbläsaren för touch. Samtidigt som explorer x86 finns där vid speciella behov. Och desktop vid mer speciella behov. Det finns ju även ett marketplace om än i begränsad omfattning.

Köp en till sängen, en till skithuset, en till din mamma och en till bilen.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W