Svenska Omnifinity satsar på 360-graders rullband för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Svenska Omnifinity satsar på 360-graders rullband för virtuell verklighet

Det svenska företaget Omnifinity lovar att ta den virtuella verkligheten till en ny nivå med rullbandet Omnideck, som gör det möjligt att röra sig naturligt i 360-grader.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

VILL HA

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Gammal idé dock. Brittiska the gadget show gjorde ju detta för ett par år sedan tillsammans med just detta bolag. Finns på Youtube

Permalänk
Medlem

Jag skulle förmodligen bara ramla och slå ihjäl mig om jag testade en sån här.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett rullband med tillhörande system för Oculus Rift går loss på cirka en miljon kronor medan det fullfjädrade systemet med duk och 360-graders bildprojicering beräknas kosta hela 3–5 miljoner kronor

Att köra med duk lär ju vara mindre inlevelserikt än att köra med Occulus. Det blir liksom ett onaturligt avstånd till duken för att det ska kännas äkta, även om det är 360 grader.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Avstängd

Oj oj oj vilken onödig och stor pryl

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Det här känner jag igen sedan tidigare tror jag, fast minus Oculus då...

Och introt till videon känner nog var enda kotte som någonsin testat After Effects igen. Inte så proffsigt

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur ska collision detection fungera? Inte direkt så att man inte kan röra sig även om man krockar med något.

Permalänk
Medlem

Det självklara tillägget till denna maskin är en helkroppsdräkt som gör att man känner skotten som träffar en samt som har collision detection.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av anumeon:

Gammal idé dock. Brittiska the gadget show gjorde ju detta för ett par år sedan tillsammans med just detta bolag. Finns på Youtube

Nämn inte det pinsamma TV programmet här tack

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Oj oj oj vilken onödig och stor pryl

för att vara en simulator tycker jag inte det vara så farligt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Minns när dom visade detta på en Youtube video, tänk att skippa duken och ha Oculus istället.

Permalänk
Medlem

Jättehäftigt men det känns som att man förr eller senare kommer löpa med full fart rakt in i en vägg när bandet kärvar, man får fäste mellan banden eller liknande.

Det bör alltså vara obligatoriskt att spela in sig själv om man använder ett sånt här så att resten av världen får se när du bryter näsbenet mot en vägg

Permalänk
Medlem

Om de kunde få ner priset och inkludera dräkt och faktiskt fanns program/spel till den som fungerade som tänkt. För 100 000kr så tror jag nog 10 000-tals privatpersoner skulle köpa det.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Video på en "Battlefield simulator" där de låter Andy McNab testa BF3 i en liknande lösning som i artikeln. Från 2012 men ändå...
https://www.youtube.com/watch?v=B9ioVceVlvI

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Om de kunde få ner priset och inkludera dräkt och faktiskt fanns program/spel till den som fungerade som tänkt. För 100 000kr så tror jag nog 10 000-tals privatpersoner skulle köpa det.

Vadå? Har du inte 3-5 miljoner över varje månad?

huh.....

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Gief pls

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Avstängd

Jag sitter hellre i min stol med VR-på skallen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Video på en "Battlefield simulator" där de låter Andy McNab testa BF3 i en liknande lösning som i artikeln. Från 2012 men ändå...
https://www.youtube.com/watch?v=B9ioVceVlvI

Den är ju mer eller mindre identisk... Verkar ju nästan som om det är samma företag fast de har bytt namn

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Vadå? Har du inte 3-5 miljoner över varje månad?

huh.....

Nopp

Men för 100 000kr hade jag nog skaffat mig :=)

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

2014 Holodeck ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Många klagar på att allt detta bara blir jobbigt och onödigt, att mus och tangentbord är 100 gånger bättre.

självklart kan man inte ha en sån stor pryl i en liten lägenhet och detta är inte vad dom borde sikta på just nu imo. Det hade varit otroligt coolt om dom hade byggt något sådanthär på typ liseberg och så får man spela ett game battlefield eller arma eller något för typ 200 spänn. Då kan dom rusta upp det utav bara fan och skaffa riktigt bra hårdvara till allt.

Permalänk
Medlem

Trodde väl ändå aldrig att Gamer, av alla filmer, skulle bli den som förutspådde framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Om de kunde få ner priset och inkludera dräkt och faktiskt fanns program/spel till den som fungerade som tänkt. För 100 000kr så tror jag nog 10 000-tals privatpersoner skulle köpa det.

Ehh? Tror du tror rätt fel där För 100 000 kr per rullband lär enbart typ eventfirmor köpa det. Sen krävs det projektorer, dukar och dator som orkar driva allt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, de potentiella köparna är nog få, om inte priset fås ner ordentligt. Själv skulle jag nog inte sätta 100 000 kr på det, men vid säg, 30 000 kr skulle det bli riktigt intressant. Sen får man ju sätta ett litet garage på uppsättningen.

En annan sak som man får fundera lite på är hur den ska känna igen hastigheten. Om man t.ex. sprintar på riktigt borde det ju också sprinta i spelet. Det kan inte va helt lätt att få ihop så att det känns rätt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Nästa vecka ska Omnifinity Omnideck 6 demonstreras på mässan ITSEC 2014 i USA, då i form av en stridssimulator för försvarsindustrin.

Bara det här gör mig besviken.. Alltså att svenska företag bidrar till utbildningen av framtida amerikanska soldater. Räcker det inte med att dessa amerikaner plockar gamers ifrån sitt "America's Army 3"-spel? Känns inte okej att vi hjälper USA med teknologi när det gäller krig. Bättre att de satsar på att sänka kostnaden för framtiden så att vi vanliga dödliga kommer ha råd åtminstone nån gång i livet..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil Hansson:

Nämn inte det pinsamma TV programmet här tack

I just delen med battlefield simulatorn var de inte pinsamma. Och jag tror personligen inte att alla sweclockare tycker att den är pinsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Bara det här gör mig besviken.. Alltså att svenska företag bidrar till utbildningen av framtida amerikanska soldater. Räcker det inte med att dessa amerikaner plockar gamers ifrån sitt "America's Army 3"-spel? Känns inte okej att vi hjälper USA med teknologi när det gäller krig. Bättre att de satsar på att sänka kostnaden för framtiden så att vi vanliga dödliga kommer ha råd åtminstone nån gång i livet..

Vi säljer ju redan en hel del vapen till dem, det finns pengar i sånt här och då betyder magkänsla ingenting.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att få mest realism är att ta anställning som GSS/T i svenska försvaret. Då får du också betalt för det.

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Jättehäftigt men det känns som att man förr eller senare kommer löpa med full fart rakt in i en vägg när bandet kärvar, man får fäste mellan banden eller liknande.

Det bör alltså vara obligatoriskt att spela in sig själv om man använder ett sånt här så att resten av världen får se när du bryter näsbenet mot en vägg

"...bryter näsbenet mot en projektorduk."

FDÅD

Visa signatur

The cake is a pie.