Synology eller bygga egen NAS?

Permalänk
Medlem

Synology eller bygga egen NAS?

Just nu fungerar mitt hemmanätverk så här: jag har en Mac Mini som har 2st 1TB externa hårddiskar i kopplade till sig som kör Plex Media Server.
Skulle vilja ha backup på dessa externa diskar nu dock, så tror det börjar bli dags för en NAS.

I denna NAS då skulle jag köra 2x2TB (eller kanske t.om. 2x3TB) diskar tror jag, där ena är backup för dessa två externa (som ansluts via USB), och den andra bara för mer utrymme (har aldrig haft en HDD krash än så länge *tar i trä*, så tror inte jag behöver flera lager backup.)

Då min Mac Mini lär fortfarande sköta transcodingen i Plex Media Server så tror jag väl inte att det behöver vara en NAS med mycket krut i sig? Det jobbigaste den lär göra är väl att dela ut filer och kanske köra rTorrent eller liknande (inget måste dock, kan sköta torrents på annan dator). Inget CPU intensivt vad jag vet.

Så nu är jag lite kluven, ska jag bygga en egen NAS eller ska jag köpa en färdig Synology? Hade jag byggt själv hade jag kört FreeNAS på den, och en synology har jag aldrig rört så vet inte hur den fungerar, den kör väl sitt egna OS som jag förstår det. Spelar ingen roll vilket det blir, vill bara ha det billigare alternativet.

Vill även att det ska vara enkelt att flytta över filer till den och från den. Med min Mac så kör jag bara via SFTP/SCP då Apples samba-server inte alls fungerar för min del så det får gärna finnas ett bättre sätt på FreeNAS och Synology, så både Windows och OSX-baserade datorer kommer åt filerna enkelt. Vore även häftigt om det finns någon app till telefonen (iPhone) som gör att den automatiskt flyttar över nya bilder till NASen, men även det är inget måste då man kan sköta det manuellt.

NASen lär även vara på dygnet runt och lär troligen stå i vardagsrummet i ett hörn, så den måste vara tyst (hårddiskarna får väl låta, men ingen jobbig fläkt bara)

Något sånt här har jag funderat på om det blir Synology: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7339426/synology

EDIT: Har kollat på App Storen på telefonen och ser att Synology har massa appar, varav photo+ som gör exakt det jag ville med bilderna. Detta gör Synology väldigt mycket mer frestande.

EDIT2: Så efter ett snack med brorsan och med morsan blev båda väldigt taggade och sugna på en Synology så jag beställde en DS214SE och en 4TB WD Red hårddisk. Läste reviews på nätet och alla verkade nöjda med den, så länge man inte multitaskar hårt med den (då den endast har 800MHz processor) men det tror jag inte lär vara ett problem för oss, tror vi alla kommer arbeta med den olika tider på dagen. Apparna som fanns var även väldigt fina, t.ex. DS Audio; man kanske inte behöver iTunes då för att lägga in musik på telefonen. I framtiden så kan vi slänga in en till 4TB disk om det behövs.
Så ja, tråden kan stängas eller ignorereas.

Tack på förhand!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Du kommer snabbt märka av begränsningen på CPU, jag personligen hade satsat på en Synology med lite mer kräm på CPU.
Själv sitter jag med en DS112 (1.6ghz) och där vill servern gärna slå i taket vid ex filöverföring (stora sådana) eller många anslutningar pga torrents.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk

Jag har haft en Synology ds 212j tidigare och den är väl trevlig och ganska lätt att använda men om jag skulle köpa en NAS nu så skulle jag bygga en själv. Synology har mycket olika appar till både telefon och PC och de tycker jag har funkat sådär, men en bra sak är att de ofta släpper nya uppdateringar vilket kan vara betryggande!

Så, om du vill ha något som funkar OK "out of the box" så har du gjort ett bra val!

Permalänk
Avstängd

Denna kanske kan vara något?

https://www.dustinhome.se/product/5010674825/business-storage...

2 x 4TB diskar ingår i priset!
2995 kr på kampanj just nu.

Och som vanligt med färdigbyggda NAS:ar (i denna prisklassen) så kan man inte räkna med allt för höga hastigheter.
Men med det sagt så räcker nog även de flesta till, oavsett då det (i praktiken) inte direkt gör något om en filöverföring tar 1 minut, eller om den tar 1 min och 10 sekunder för exempel, har man inte tid att vänta 10 sekunder extra så har man nog större problem än att NAS:en är "seg"

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Denna kanske kan vara något?

https://www.dustinhome.se/product/5010674825/business-storage...

2 x 4TB diskar ingår i priset!
2995 kr på kampanj just nu.

Och som vanligt med färdigbyggda NAS:ar (i denna prisklassen) så kan man inte räkna med allt för höga hastigheter.
Men med det sagt så räcker nog även de flesta till, oavsett då det (i praktiken) inte direkt gör något om en filöverföring tar 1 minut, eller om den tar 1 min och 10 sekunder för exempel, har man inte tid att vänta 10 sekunder extra så har man nog större problem än att NAS:en är "seg"

NAS på köpet? Eller är de riktigt usla diskar? 4tb
Diskat kostar ju 1500 styck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kufra:

NAS på köpet? Eller är de riktigt usla diskar? 4tb
Diskat kostar ju 1500 styck.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, 4TB diskar kostar ca 1500 kr/st i slutkundspris, men detta är en kampanj då denna NAS enheten är nedsatt då den annars kostar ca 5500 kr (i andra butiker just nu), och att priset är lägre nu hos Dustin och Webhallen är för att sälja ut dessa ur lagret.

Så det är ingen "NAS på köpet" eller usla diskar för den delen, utan det är helt vanligt förfarande för att få ut äldre produkter ur lagret att sänka priserna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja, 4TB diskar kostar ca 1500 kr/st i slutkundspris, men detta är en kampanj då denna NAS enheten är nedsatt då den annars kostar ca 5500 kr (i andra butiker just nu), och att priset är lägre nu hos Dustin och Webhallen är för att sälja ut dessa ur lagret.

Så det är ingen "NAS på köpet" eller usla diskar för den delen, utan det är helt vanligt förfarande för att få ut äldre produkter ur lagret att sänka priserna.

Jag gillar "helt vanligt förhållande" tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Denna kanske kan vara något?

https://www.dustinhome.se/product/5010674825/business-storage...

2 x 4TB diskar ingår i priset!
2995 kr på kampanj just nu.

Och som vanligt med färdigbyggda NAS:ar (i denna prisklassen) så kan man inte räkna med allt för höga hastigheter.
Men med det sagt så räcker nog även de flesta till, oavsett då det (i praktiken) inte direkt gör något om en filöverföring tar 1 minut, eller om den tar 1 min och 10 sekunder för exempel, har man inte tid att vänta 10 sekunder extra så har man nog större problem än att NAS:en är "seg"

Seagate? Lycka till med dom diskarna...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Seagate? Lycka till med dom diskarna...

Detta var ett förslag till TS som en färdig enhet, till ett lägre pris än hans egna förslag.

Och det är absolut inget fel på Seagate diskar.
Och angående diskar så är det lite "man har tur om man får bra diskar som håller länge" typ.

För mer eller mindre alla säger "Seagate är skit" WD är skit" "Hitachi är skit" osv efter de råkat få en eller 2 diskar som gått sönder efter ett tag i användning, well? shit happens för alla tillverkare.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Detta var ett förslag till TS som en färdig enhet, till ett lägre pris än hans egna förslag.

Och det är absolut inget fel på Seagate diskar.
Och angående diskar så är det lite "man har tur om man får bra diskar som håller länge" typ.

För mer eller mindre alla säger "Seagate är skit" WD är skit" "Hitachi är skit" osv efter de råkat få en eller 2 diskar som gått sönder efter ett tag i användning, well? shit happens för alla tillverkare.

Tror Micke O pratar om backblaze statistiken som sweclockers skrev om i början av året.
http://www.sweclockers.com/nyhet/18205-backupforetag-redovisar-harddiskars-felfrekvens-med-marke-och-modell
här visas att seagate diskarna har högre failrate än deras andra diskar. Nu har jag ion 8st seagate 2tb diskar som kört i nästan 2år utan fel så jag håkler tummarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kufra:

Tror Micke O pratar om backblaze statistiken som sweclockers skrev om i början av året.
http://www.sweclockers.com/nyhet/18205-backupforetag-redovisar-harddiskars-felfrekvens-med-marke-och-modell
här visas att seagate diskarna har högre failrate än deras andra diskar. Nu har jag ion 8st seagate 2tb diskar som kört i nästan 2år utan fel så jag håkler tummarna

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Jo, känner mycket väl till den statistiken, men den är rätt "snedvriden" enligt mig, då de använder konsumentdiskar som främst egentligen inte är gjorda för den belastningen, och dels inte heller är gjorda för att gå dygnet runt, år ut och år in.

Det är skillnad på konsumentdiskar, och enterprise diskar i kvalité, där enterprise (oftast) har högre kvalité/livslängd.
Sen så finns det ju såklart även konsumentdiskar som kan rulla på i många år utan problem, och det finns konsumentdiskar slm är DoA eller går sönder strax efter de tagits i bruk, oavsett leverantör.

Av de diskarna jag använt, och jag rekommenderar bekanta (och även kommit i kontakt med i yrket som tekniker) så vad jag ser så är Seagates är bäst, även Hitachi ligger högt upp bland konsument av just de diskarna som används, medans Western Digital diskarna ofta är DoA eller går sönder rätt snabbt efter de börjat användas, så främst så är det Seagate eller Hitachi jag rekommenderar bekanta / och kunder.

Av de diskar jag använt själv, så finns det diskar som närmar sig 5 års sträcket, som varit i drift dygnet runt (dock så är det enterprise diskar från Hitachi) men även Seagate konsumentdiskar som varit i drift i över 4 år med, och de fortfarande funkar utan problem.

Så slutsatsen är: diskar av olika märken kan fungera olika, beroende på miljön de är i (temp/luftfuktighet osv), och det kan även skilja på diskarna inom samma modell, att vissa av diskarna är DoA, medans vissa går ett tag o sedan dör, medans vissa kan gå längre tider. Så att köpa disk är som att köpa en trisslott, eller liknande, det vill säga det är ett "lotteri" om man får bra eller dåliga diskar ur olika tillverknings batchar.
Så är det data man är rädd om som lagras så får man ha backup av denna på annan media, och även kanske byta ut diskarna med jämna mellanrum mot nya (och större) för att ha nya diskar efter några år.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att backblaze statistiken stämmer, har haft 12st Seagate ES.2 diskar i en server med ganska lätt last och 10 av dem diskarna har havererat, det är ett tag sedan men jag har inte använt Seagate sedan dess och kommer aldrig att göra det igen.

WD diskarna som jag hade innan och efter Seagate diskarna har jag aldrig haft något problem med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av axxel:

Min erfarenhet är att backblaze statistiken stämmer, har haft 12st Seagate ES.2 diskar i en server med ganska lätt last och 10 av dem diskarna har havererat, det är ett tag sedan men jag har inte använt Seagate sedan dess och kommer aldrig att göra det igen.

WD diskarna som jag hade innan och efter Seagate diskarna har jag aldrig haft något problem med.

Låter inte som att det är Seagates diskar som är så dåliga som problemet i sig berodde påför dig, utan att du råkat få dina diskar ur en batch som har mycket problem, då 10 av 12 köpta diskar för dig gått sönder. På hur lång tid från driftsättning tills de gick sönder?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Låter inte som att det är Seagates diskar som är så dåliga som problemet i sig berodde påför dig, utan att du råkat få dina diskar ur en batch som har mycket problem, då 10 av 12 köpta diskar för dig gått sönder. På hur lång tid från driftsättning tills de gick sönder?

Ca 1 till 2 år efter driftsättning, men även diskar jag fått i utbyte gick sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av axxel:

Ca 1 till 2 år efter driftsättning, men även diskar jag fått i utbyte gick sönder.

Låter rätt märkligt att 10 av 12 diskar skulle gå sönder inom 1-2 år.

Men som med all teknik oavsett tillverkare så kandet finnas brister i vissa leveranser, och att manjust alltid råkar få dessa leveranser, medans vidmssa kan få samma modell av diskar och de funkar utan problem. Sen kandet bero på vilken miljö man har dem i med, och dess temperatur, eventuella vibrationer, ens nätaggregat, elnätet i övrigt osv. Så att rn disk går sönder behöver ju inte bara tyda på stt kvalitén i sig är dålig, utan det kan ju bero på andra faktorer, som ex temperatur, vibrationer, hur disken fraktades till dig som kund (ex DHL som bokstavlingen kastar paketen inifrån lastbilen ut på lyften, eller från vagn in i lastbil, smarta!.....)....

Slm med allt så har leverantörerna bra / dåliga leveranser av sina produkter, oavsett om det gäller en hårddisk för någon tusenlapp eller en bil gör 300 000 då finns det brister i vissa leveranser.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Tror Micke O pratar om backblaze statistiken som sweclockers skrev om i början av året.
http://www.sweclockers.com/nyhet/18205-backupforetag-redovisar-harddiskars-felfrekvens-med-marke-och-modell
här visas att seagate diskarna har högre failrate än deras andra diskar. Nu har jag ion 8st seagate 2tb diskar som kört i nästan 2år utan fel så jag håkler tummarna

Skickades från m.sweclockers.com

Good thinking men jag baserar det på egen erfarenhet (antal bytta diskar) och, inte minst det faktum att Seagate var inne och "censurerade" bort trådar i sitt supportforum som handlade om trasiga 1TB-diskar. Vill minnas att man först förnekade problemet också. Till sist fick dom krypa till korset... Behandlar man kunder så kan man glömma mig som kund iaf.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Oj, inte sett att det kommit svar. Iofs svårt att ändra beställningen då det redan är skickat och kanske t.om. kommer idag. Men jag tror ändå jag är nöjd vid valet. 4TB Red hårddisken verkar ju vara populär så får hoppas att den håller länge.

Har dock en annan fråga, jag skulle vilja dela upp hårddisken på detta sätt:

1TB för backup (spegling?) av den ena externa 1TB hårddisken
1TB delat på 3, för 3 användare (typ kanske 200GB för morsan, 300 för mig och kanske 500 för brorsan)
~2TB (resten) för media

1TB delen som är delat på 3 skulle jag vela backuppa ut till den andra 1TB externa hårddisken (så om det typ börjar brinna så kan man bara rycka ut den och då är allt viktigt sparat )

Är detta möjligt att sätta iordning?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P