Permalänk
Medlem

Tips på val av ny 802.11ac-router!

Hej!

Fiber på ingång till villa och tänkte i samband med detta uppdatera det interna nätverket med ny router och ev kompletterande accesspunkter. Jag har kikat på Asus RT-AC68U, Asus RT-AC87U och Linksys WRT1900AC.

Frågetecken följer!

1) Stöder någon/några/alla dessa NAT loopback? Det verkar tämligen tveksamt i Linksys fall tyvärr, och den lutade jag mot. Med servrar på LAN-sidan är det rätt osmidigt utan loopback i routern. Man kan visserligen lösa detta genom manuella ändringar i hosts-filer, där det går vill säga, men mindre smidigt i fallen smartphones och läsplattor.

2) Behovet är allmänt Gigabit ethernet till 8-9 maskiner med fysisk kabel (Gigabit-switchar finns redan), samt sporadisk WiFi till 10-12 enheter från 3-4personer (normalt max två personer som nyttjar åt gången.) Dessa enheter är blandat 802.11g, n och ac.

3) Fastigheten är allt annat än optimal avseende WiFi, och jag kommer säkerligen behöva tillföra 1-2 accesspunkter för att få det bra. Vilken kombo router/accesspunkt rekommenderas i dagsläget?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon av modellerna och kan ge lite info om NAT loopback? Eller andra tankar?

Permalänk
Medlem

Nat loopback känner bara av om ip på wan interface skall gå tillbaka in i lanet där servern finns. Oftast dock kommer servrar känna av att du kör nat innefrån och slänga upp både nat och publik address. En av de få praktiska implementationerna är om du slänger upp en webserver i ditt lan och köper en DNS entry och binder den till ditt ip så du kommer åt din webserver innefrån med www addressen, och det vore i sånt fall du kanske vill ha nat loopback eller byta i host filen. Men du skulle alltid kunna använda din nat ip server och nå dit ist för dns namnet.

Det beror alltså helt på vilka typer av servrar du skall köra och om de klarar av nat kommunikation. Kan inte kommentera själv ang. routrarna men verkar som många är nöjda med Asus RT-AC68U. I ditt fall så skulle jag rekommendera att kall på bandwidth throughput, packet per second throughput osv eftersom du komma köra servrar trådat, det är mest själva "routing" delen som är viktig för dig och inte det trådlösa.

Permalänk
Medlem

Vet vad NAT loopback är, och måste av smidighetsskäl ha det fungerande i den router jag köper. Håller helt med om throughput och packets/sec etc. Tack för respons!

Någon annan som köpt någon av modellerna och kan testa om NAT loopback funkar i den firmware som körs?