Konstigt Power On-beteende med nya riggen

Permalänk
Inaktiv

Konstigt Power On-beteende med nya riggen

Byggde ny dator i helgen och återanvände bland annat nätaggregatet.
Nu beter sig systemet konstigt vid start ibland.

När man startar så går allt igång i ca 2 sekunder, sen försvinner spänningen under ca 2 sekunder och sen startar systemet igen och går hela vägen. Datorn verkar fungera normalt. Detta händer kanske 50% av gångerna man startar och det spelar ingen roll om datorn är kall eller varm.

Vad kan detta bero på?

Riggen jag har byggt består av:
Moderkort: Asus X99-A
CPU: Intel 5820K
RAM: DDR4 Crucial 8GB (2x4GB) 2133MHz
Grafik: 2x ASUS GTX 970 STRIX DC2 OC
SSD: Intel 330 120 GB
Nätagg: Seasonic MD12 850W 80+ Silver
Tangentbord Corsair Vengeance K90
Mus: Mionix Naos 5000
OS: Win 8.1 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Du har inte överklockat systemet? Det kan bli så ibland när BIOS inte lyckas boota upp med nuvarande inställningar på CPU/Minnen.
Du kan testa att ladda BIOS default och se hur den beter sig, alternativt uppdatera BIOS också.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Du har inte överklockat systemet? Det kan bli så ibland när BIOS inte lyckas boota upp med nuvarande inställningar på CPU/Minnen.
Du kan testa att ladda BIOS default och se hur den beter sig, alternativt uppdatera BIOS också.

Precis det låter som att POST inte lyckas och att den då laddar en "default" profil.

Du kan också kolla i BIOS/UEFI under "BOOT" eller "Start Up", om det finns någon inställning för extra check/POST eller liknande.

Nu bara en teori jag slänger fram; CMOS batteriet kanske är dåligt så moderkortet tappar inställningarna och kör då dubbel POST för att ställa in alla inställningar som står på AUTO?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeFeCT79:

Du har inte överklockat systemet? Det kan bli så ibland när BIOS inte lyckas boota upp med nuvarande inställningar på CPU/Minnen.
Du kan testa att ladda BIOS default och se hur den beter sig, alternativt uppdatera BIOS också.

Nej jag hann aldrig komma igång med detta då jag först vill lösa problemet med power.
Jag har uppdaterat BIOS till senaste version 0.4.2 (kanske är nån bug med senaste versionen)
Ska se om BIOS default kan göra skillnad.

Skrivet av swesen:

Precis det låter som att POST inte lyckas och att den då laddar en "default" profil.

Du kan också kolla i BIOS/UEFI under "BOOT" eller "Start Up", om det finns någon inställning för extra check/POST eller liknande.

Nu bara en teori jag slänger fram; CMOS batteriet kanske är dåligt så moderkortet tappar inställningarna och kör då dubbel POST för att ställa in alla inställningar som står på AUTO?

Jag ska kolla lite mer i BIOS/UEFI om det finns nåt där som kan förklara fenomenet.

Jag har lite fler irriterande fenomen vid starten, musen initieras bara hälften av gångerna i Win 8.1 Pro 64 men alltid i boot, tangentbordet vägrar acceptera numlock enabled från BIOS och stänger av den funktionen när windows startar.
Det är precis som att Hand Over från BIOS till Windows går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon130700:

Jag ska kolla lite mer i BIOS/UEFI om det finns nåt där som kan förklara fenomenet.

Jag har lite fler irriterande fenomen vid starten, musen initieras bara hälften av gångerna i Win 8.1 Pro 64 men alltid i boot, tangentbordet vägrar acceptera numlock enabled från BIOS och stänger av den funktionen när windows startar.
Det är precis som att Hand Over från BIOS till Windows går fel.

Kolla vad "USB Support" och "PS/2 Keyboard and Mouse Support"(om du har sånt Tangentbord/mus) står på och prova olika inställningar.

Permalänk

Mitt Asus Z87-pro kort har en lustig egenhet att den ibland dubbelpostar vid start.
Enl en tråd på Hardforum där en ASUS representant utttalat sig är det naturligt för systemet att göra så.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1040322378&postcount=674

Ett konstigt sätt på mitt kort, att komma runt problemet är att ha ASMEDIA Sata kontrollerna aktiverade i bios, även om de inte används.
Funkar för mig. Ibland efter bios uppdateringar så brukar jag glömma bort det och får genast tillbaka problemet.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon130700:

Byggde ny dator i helgen och återanvände bland annat nätaggregatet.
Nu beter sig systemet konstigt vid start ibland.

När man startar så går allt igång i ca 2 sekunder, sen försvinner spänningen under ca 2 sekunder och sen startar systemet igen och går hela vägen. Datorn verkar fungera normalt. Detta händer kanske 50% av gångerna man startar och det spelar ingen roll om datorn är kall eller varm.

Vad kan detta bero på?

Riggen jag har byggt består av:
Moderkort: Asus X99-A
CPU: Intel 5820K
RAM: DDR4 Crucial 8GB (2x4GB) 2133MHz
Grafik: 2x ASUS GTX 970 STRIX DC2 OC
SSD: Intel 330 120 GB
Nätagg: Seasonic MD12 850W 80+ Silver
Tangentbord Corsair Vengeance K90
Mus: Mionix Naos 5000
OS: Win 8.1 Pro 64-bit

Jag hade exakt så på mitt nya Hero kort uppdaterade bios till nyaste bytte comos batteriet och ändrade i botsetupen att den endast skulle läsa från windowsdisken/c: Kom inte ihåg exakt vad det står men nu funkar det i alla fall;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile