Ubisoft: "30 FPS ger bättre spelkänsla"

Permalänk
Datavetare

Förstår inte allt gnäll i denna tråd, det är överlägset mycket viktigare med lågt varians än hög genomsnittlig FPS. Man ger ju förklaringen till att 60FPS skulle betyda att man behöver dra ner på den grafiska nivån alt. inte köra med en hårt låst FPS. Flera andra företag, finns länkar till sådana artiklar i tråden, säger samma sak: d.v.s i valet mellan mer avancerad grafik och högre FPS så föredrar tydligen en förkrossande majoritet av marknaden bättre grafik.

Bara man har en extremt stabil FPS så är den mänskliga hjärnan extremt bra på att kompensera för fördröjningar, en fix nivå på 30FPS är alltid bättre än en genomsnittlig FPS på 60 som varierar en hel del. Även om det fortfarande inte förklarar varför PS4 inte kör på 1920x1080 (vilket är rimligt om XBO klarar 1600x900) och uttalandet kanske inte var helt tekniskt perfekt, så är det uppenbarligen rätt beslut givet erfarenhet från hur marknaden reagerat tidigare på prioritering mellan grafik-nivå och FPS.

Det är trist att CPU-kraften verkar vara en rätt stor flaskhals denna generation, tidigare generationer har haft andra flaskhalsar och RAM har nog varit den vanligaste tidigare. Tittar man på försäljningen på de senaste storsäljarna, Watch Dog så säljer dessa spel typiskt 5-20 gånger mer per konsol än på PC så svårt att säga att konsolerna inte är relativt rätt designade då folk tydligen lägger sin ekonomiska röst på konsolerna. Senaste storsäljaren verkar vara FIFA 15 och den sålde 70 gånger mer på PS4 än PC förra veckan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förstår inte allt gnäll i denna tråd, det är överlägset mycket viktigare med lågt varians än hög genomsnittlig FPS. Man ger ju förklaringen till att 60FPS skulle betyda att man behöver dra ner på den grafiska nivån alt. inte köra med en hårt låst FPS. Flera andra företag, finns länkar till sådana artiklar i tråden, säger samma sak: d.v.s i valet mellan mer avancerad grafik och högre FPS så föredrar tydligen en förkrossande majoritet av marknaden bättre grafik.

Visst är det en hel del gnäll, men du verkar också ha svårt att förstå att detta är mestadels ett PC-spelande forum och då är det rätt givet att man har åsikter efter det också. Är det problem för dig att andra inte verkar gilla detta och har en annan åsikt?

Angående varians så kan du läsa en artikel jag länkade tidigare i tråden. De har förhandstestat ACU och fann att "variansen" är väldigt stor i ACU. Det är trots allt det spelet som tråden handlar om och deras uttalande. Om du menar generellt, så kanske du ska ta det i en annan tråd.

Skrivet av Yoshman:

Bara man har en extremt stabil FPS så är den mänskliga hjärnan extremt bra på att kompensera för fördröjningar, en fix nivå på 30FPS är alltid bättre än en genomsnittlig FPS på 60 som varierar en hel del. Även om det fortfarande inte förklarar varför PS4 inte kör på 1920x1080 (vilket är rimligt om XBO klarar 1600x900) och uttalandet kanske inte var helt tekniskt perfekt, så är det uppenbarligen rätt beslut givet erfarenhet från hur marknaden reagerat tidigare på prioritering mellan grafik-nivå och FPS.

Mycket ordbajsande där för att få det att låta som UBI väljer rätt. De inte ens kan hålla stabila 30 fps. De borde alltså gått ner ännu mer, säg 720p 25fps om jag ska tolka dig rätt? Det finns ett test som jämför 30 fps vs 60 fps i spel och en förkrossande majoritet ser skillnad och föredrar 60 fps.

Men om vi skulle ta din teori på allvar. Vänder man lite på det betyder det att konsolspelare är värre grafikfanatiker än PC-spelare eftersom de tydligen föredrar "mer grafik" före hög framerate, medans PC-spelare verkar vilja ha 60fps, eller till och med 120-144fps med tanke på att att de skärmarna ökar i populäritet.

Skrivet av Yoshman:

Det är trist att CPU-kraften verkar vara en rätt stor flaskhals denna generation, tidigare generationer har haft andra flaskhalsar och RAM har nog varit den vanligaste tidigare. Tittar man på försäljningen på de senaste storsäljarna, Watch Dog så säljer dessa spel typiskt 5-20 gånger mer per konsol än på PC så svårt att säga att konsolerna inte är relativt rätt designade då folk tydligen lägger sin ekonomiska röst på konsolerna. Senaste storsäljaren verkar vara FIFA 15 och den sålde 70 gånger mer på PS4 än PC förra veckan.

Att de nya konsolerna hade svag CPU är känd sen lång tid tillbaks. Jag kollade lite på rå entrådsprestanda, som fortfarande är oerhört viktig i spel, och de nya konsolerna är flera multipler långsammare än en flera år gammal Intel CPU. Nu kan man inte omsätta det i spelprestanda helt och hållet. Men många trådar med oerhört låg prestanda är inte optimalt

Permalänk

Frågan när dessa "gamers" ska förstå att de int går jämföra 30fps med 30fps på pc. 30fps på konsol är dubbelt så mkt flyt än vad 30fps är på pc. för att få samma flyt på pc, så måste han upp i stort sett upp till 60fps. och det är skillnad på att låsa fpsen till 30 mot att låta den gå över 30fps på pc och sedan låta allt hoppa o ner som en jojjo=det kommer kännas som hackigt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Frågan när dessa "gamers" ska förstå att de int går jämföra 30fps med 30fps på pc. [b]30fps på konsol är dubbelt så mkt flyt än vad 30fps är på pc. för att få samma flyt på pc, så måste han upp i stort sett upp till 60fps.[/b] och det är skillnad på att låsa fpsen till 30 mot att låta den gå över 30fps på pc och sedan låta allt hoppa o ner som en jojjo=det kommer kännas som hackigt.

Struntprat.
Var hemma hos en kompis som spelade AC3 på sin PS3 för ett tag sedan. Det var riktigt ryckigt och hemskt att titta på tyckte jag, medans han inte verkade störa sig på det alls eftersom han är en van konsolspelare.
Har fler exempel där jag har tittat på när folk har spelat på konsol, och har aldrig tyckt att där varit bra flyt.
Återigen så handlar det om vad man är van vid.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Taget direkt i från PC Master RACE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det kommer inte gå bra för konsoller nu när 4k tv aparater har kommit ut, några år till och ingen kommer använda konsoll.

Det är också en kul sak. Nu vet jag inte om PS4 stödjer 4k. Men innan den skulle släppas var alla mycket skeptiska till att 4k ens skulle finnas i våra hem någon gång under dess livstid, alltså innan nånting nytt kommer. 4k borde börja vara rätt vanligt i hemmen om några år. Om inte utvecklingen stannar upp.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jo mycket med det är vana + att det krävs nya filmnings tekniker och man måste tänka annorlunda när det kommer till specialeffekter och där är vi inte riktigt än, måste komma mer filmer i det formatet så de kan lära sig att bemästra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Olegh:

Håller med om HFR vad gäller filmer, the Hobbit var en pina på bio.

Jag skulle säga att jag tycker det är helt tvärt om, jag tycker att det är en pina att se filmer i låg framerate.
sen jag började kika på de flesta filmer med en mediaspelare som konverterar till 60fps så ser allt annat suddigt och segt ut.
har många vänner som också tycker det ser bättre ut med högre framerate efter att ha kikat med mig några gånger.
Visst det ser ut som såpopera/dokumentär eller vad man vill kalla det första gången man ser det men efter ett tag går det inte att se annat.

Mediaspelaren.
https://mirillis.com/en/products/splashpro.html

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem

Då tycker jag snarare att Activision tog ett bättre beslut genom att sänka upplösningen i Call of Duty-serien till fördel till skyhöga* 60 bilder per sekund på konsolerna.

Ett ryckigt spel med mycket ös med hög teknisk kvalitet, eller åtminstone hög upplösning, kommer ju åldras mycket snabbare än samma spel med bättre upplevt flyt. Försök spela The Darkness, Halo 3 eller Perfect Dark Zero på Xbox 360, till exempel.

Skrivet av Krillezz:

Pixlar före hertz, såklart. Det är mycket enklare att märka fler pixlar.

Exempelvis, kör ditt spel i 720 på din 1080 skärm. Blev det bättre med de där extra frames?

Det må vara sant. Men då är det ju den högre tekniska kvaliteten som må leda till bättre "spelkänsla" och inte den urdåliga bildhastigheten.

Permalänk

Nu vet jag inte hur de tänkt... i filmer är det kanske en sak med i spel? Nej...
Jag gick från ca 30~40fps till 60fps och det kändes så fruktansvärt bra. Några år senare från 60fps till 120fps och skillnaden åter igen var enorm för mig i både RTS, MOBAs, FPS och TPS. Att gå tillbaka till 60fps känns t.om någorlunda laggigt nu i jämförelse med 60fps. 30 FPS är hemskt nu...

Permalänk
Medlem

Jag skulle fan vilja Tvinga alla som säger "filmatisk känsla" är bättre, att bära nån slags glasögon som omvandlar verkligheten till 24FPS. en hel dag. Så ska vi se om dom fortfarande tycker samma sak.
Jag tvivlar på det.

Just när man tror att UbiSoft inte kan sjunka lägre,, jösses.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buio:

Visst är det en hel del gnäll, men du verkar också ha svårt att förstå att detta är mestadels ett PC-spelande forum och då är det rätt givet att man har åsikter efter det också. Är det problem för dig att andra inte verkar gilla detta och har en annan åsikt?

Angående varians så kan du läsa en artikel jag länkade tidigare i tråden. De har förhandstestat ACU och fann att "variansen" är väldigt stor i ACU. Det är trots allt det spelet som tråden handlar om och deras uttalande. Om du menar generellt, så kanske du ska ta det i en annan tråd.

Gnället är generellt och min kommentar var och riktad till det generella fallet vilket om du läser artikeln SweC länkar till även Ubisoft menar (de refererar till att andra gjort samma val). I normalfallet så har konsoltitlar väldigt stabil FPS och även om den är 30Hz så är det ett väldigt litet problem i praktiken. Så rent generellt stämmer det Ubisoft säger helt och fullt.

Om man sedan har problem med att hålla 30FPS i ACU så är det ett problem specifikt till den titeln och ska ses som en bugg, man har helt enkelt tagit i för mycket vad det gäller effekter och antal polygoner.

Har inget problem med teknik-gnället, det är trots allt ett forum för folk som är intresserade av tekniken kring saker med programmerbara kretsar i. Det gnäll jag har svårt för att att konsolerna skulle paja något för PC-spelare, att det överhuvudtaget finns pengar nog för så många AAA-titlar vi ser idag beror väldigt mycket på att konsoler tilltalar en väldigt stor publik, en publik som tydligen inte har speciellt stora problem med att ett spel typiskt kostar 100-200kr mer på konsol än på PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Inget av det där stämmer ju.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Inget av det där stämmer ju.

"prevents players from becoming too fast at a multiplayer game and making it no fun"

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det kommer inte gå bra för konsoller nu när 4k tv aparater har kommit ut, några år till och ingen kommer använda konsoll.

Ja där har vi iaf en profetia som INTE kommer hända...

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara säga som det... Vi ville ha 60 FPS, men det gick inte, så istället för att sänka och ta bort grafiska effekter, så kör vi på 30 FPS. Deal with it... Nä, istället ska de komma med massa idiotiska anledningar och ursäkter där den löjligaste ju bara måste vara:

"It's a bit like The Hobbit movie, it looked really weird."

Det kunde de ju inte ha mycket mer fel i... Äntligen fick man ju inte epilepsi av snabba horisontella rörelser!!!

Puckon!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Precacher:

Motion blur.

Det beror helt på vad det är för sorts spel om det ska fungera med lägre FPS. Ett spel med långsamma panoreringar och som använder sig av motion blur-simulering klarar sig utmärkt med låg FPS. Däremot det motsatta, ett spel med snabba panoreringar och ingen motion blur-teknik, då är det garanterat 60fps+ som behövs för att få en trevlig spelupplevelse.

Det stämmer säkert!
Däremot så pratar inte jag om spel och vi med våra ögon ser på skärmen, utan vad våran ögon ser i verkligheten, den där ute.
När jag nämnde exemplet med kameran så menade jag inte att du skulle spela in en WOW karaktär i 24fps och jämföra honom med 60fps, utan en verklig människa som flaxar som en idiot med armarna. Där ser du skillnad på 24"fps" och 60fps. Därför används ofta 24fps på film för det upplevs mer så som vi upplever det vi ser med våra ögon när vi går till postlådan eller hela vägen till butiken för att köpa cola, men med ögonen på smartphonen såklart.

Minnet mitt är dåligt så jag gissar och nämner det igen. Men 60fps är väldigt fint när man ser boxning och MMA.

Har blivit en del diskussioner mde mig om det här nu. Så för att göra det klart för alla så menar jag i verkligheten och inte i spel. Självklart vill jag ha så hög FPS som möjligt i spel.
Står fast vid att 24fps ser mer naturligt ut i film än vad 60fps gör. Men medans jag hela tiden pratar om verkligheten och filmer så kommer spel in i bilden och då blir de ju något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Det stämmer säkert!
Däremot så pratar inte jag om spel och vi med våra ögon ser på skärmen, utan vad våran ögon ser i verkligheten, den där ute.
När jag nämnde exemplet med kameran så menade jag inte att du skulle spela in en WOW karaktär i 24fps och jämföra honom med 60fps, utan en verklig människa som flaxar som en idiot med armarna. Där ser du skillnad på 24"fps" och 60fps. Därför används ofta 24fps på film för det upplevs mer så som vi upplever det vi ser med våra ögon när vi går till postlådan eller hela vägen till butiken för att köpa cola, men med ögonen på smartphonen såklart.

Minnet mitt är dåligt så jag gissar och nämner det igen. Men 60fps är väldigt fint när man ser boxning och MMA.

Har blivit en del diskussioner mde mig om det här nu. Så för att göra det klart för alla så menar jag i verkligheten och inte i spel. Självklart vill jag ha så hög FPS som möjligt i spel.
Står fast vid att 24fps ser mer naturligt ut i film än vad 60fps gör. Men medans jag hela tiden pratar om verkligheten och filmer så kommer spel in i bilden och då blir de ju något helt annat.

Även om jag inte sett mycket film i 60FPS så skulle jag ta det alla dagar i veckan. Är ett betydligt bättre flyt och vist lagg du pratar om går att fixa oavsett FPS.

Varför vi har just 24 FPS går tillbaks till när vi hade projektorer med filmrullar. börja med 16FPS sen 24, för att få bättre flyt. sen har det tyvärr avstannat.

Har du ens sett något klipp i 60fps?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Därför används ofta 24fps på film för det upplevs mer så som vi upplever det vi ser med våra ögon när vi går till postlådan eller hela vägen till butiken för att köpa cola
[...]
Står fast vid att 24fps ser mer naturligt ut i film än vad 60fps gör. Men medans jag hela tiden pratar om verkligheten och filmer så kommer spel in i bilden och då blir de ju något helt annat.

Öh, va?

Vem som helst måste väl inse att en film med fler stillbilder per sekund är mer naturlig? Verkligheten är kontinuerlig, inte tidsdiskret. Om vi ska återskapa den för en människa måste vi därför göra detta snabbare än människan kan uppfatta varje stillbild - Då räcker varken 24 eller 30 fps! 60 är på gränsen, och 100 räcker för de allra allra allra flesta.

144 Hz finns det knappast någon som "ser", men det ger kortare frametimes => lägre input lag, så många känner nog skillnad. Därför är det fortfarande befogat i spelskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Alltså saken är ju den att även om det idagsläget skulle komma ut en nyare spelkonsoll med dubbla prestandan så skulle speltillverkare inte dubbla fps'en. De hade istället valt att ytterligare ökat grafikkvaliten istället.

Även rent upplösningsmssigt är det tveksamt om de hade ökat denna. Troligen hade de fortsatt renderat spelet i en lägre upplösning för att istället kunna safta på med än mer ögongodis och sen skala upp det hela för de anser att helheten ser bättre ut så.

TOM den gamla hederliga xbox (inte 360) har inofficiellt stöd för 1080p men för det såg vi inte några spel som renderades i den upplösningen, vilket iofs hade vart möjligt.

en av anledningarna till att vi inte såg några sådana spel (förutom det faktum att ingen hade full hd tv apparater då) är att de hade fått kompromissa på så mycket annat att det som helhet hade sett sämre ut.

nej folk, vi får nog vänja oss med att konsoller kommer hushålla med både fps och upplösning för att istället kunna safta på med bättre texturer, skuggor, molj, dynamisk ljussättning, kantutjämning och dylikt. Det är inte en teknisk begränsning, det är ett medvetet val som spelutvecklarna tycker ser bättre ut.

Som en liten jämförelse så ni kanske förstår hur utvecklarna tänker:

Vad föredrar du själv rent grafikmässigt. Tetris i 1080p 60fps eller bf4 i 720p med 4x kantutjämning och allt på high?

Trots den lägre upplösningen och säkerligen lägre fps kommer de flesta högst antagigen säga bf4.

Personligen föredrar jag Tetris i full 1080p med 60 fps (144 om det går). Knivskarpa figurer och realistiska rörelser. Grafiskt lull kommer i andra hand.

Jag tycker inte om att bilden rycker och man ser uppdateringsfrekvensen. Inte heller fel pixelbredd på en skärm så det blir suddigt. Usch!

Skrivet av Marcuswb:

Vad bra, då kan vi ju skita i rörliga bilder helt då. Gör en stillbild i 4K/UHD, textbasera hela spelet. Det ser ju bra ut, så ni borde inte bry er. Vilken jävla ideologi. Activision, EA och Ubisoft är verkligen groteska.

Det är precis det jag säger, tekniken går bakåt på vissa bitar. Sämre materialkvalité, mindre giftfria kablar, rappligare och bräckligare konstruktioner, bortglömd design...

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

30 fps ger bättre spelkänsla? Det var nog det sämsta jag hört på länge. För mig går det verkligen inte att spela under 45fps. Jag siktar alltid på 60 och önskar att skärmar med högre fps blev vanligare. 30fps är totalt omöjligt att spela många spel med och jag väljer till och med bort vsync om jag vet att jag riskerar att synca mot 30hz i stället för 60hz. Jag spelar hellre med tearing än i slow motion. I alla fall FPS, RTS och liknande spel där hårdvaran måste klara av att leverera iom inte spelupplevelsen ska bli en frustrerad mardröm. Kanske går det att spela Ipadspel på 30fps men knappast PCspel som kräver musrörelser. Vad kommer härnäst, 24FPS i spel för maximal bioupplevelse?

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

holy shiieet... tog en titt på bloggen där bilden är från...
Det måste vara bland de mest idiotiska uttalanden jag läst på länge..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

24 / 25 / 30 fps ger en mer "filmisk" känsla helt klart men i ett spel där man ska ha total kontroll vill man gärna ha högre bildfrekvens än så. Sedan finns det ett läger som säger att de inte ser skillnad på 30 och 60 fps, well, good for them, men då missar de något stort.

Permalänk
Medlem

Filmisk känsla är ett annat ord för fps-lagg eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Jag sitter fortfarande på en gammal socket 775 CPU Q9650, visserligen klockad till 4,2ghz och till det 8gb ram med ett 7950 och jag klarar av att producera 60FPS 1080p i massvis med titlar... och då är min dator häckagammal!... det låter som rent slarv av utvecklarna :/ tycker jag

Ditt grafikkort är inte så gammalt och det är bättre på alla sätt och vis än det som sitter i en PS4 så jag tycker inte att det är det minsta konstigt att en PS4 inte kan rita 1080p i 60fps utan att tumma på andra saker. Jag förstår inte varför folk tror något annat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Dom erkänner att det är dubbelt så svårt att uppnå 60FPS, men dom bara MÅSTE hitta på en massa annat skitsnack för att vi, eller iaf några, ska tro att det finns en annan anledning också. Så jäkla fula dom är alltså. Men så klart, på något sätt måste dom ju försvara det. Hela situationen blir så konstig och pinsam när dom vet att vi vet, att det är lögn.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Struntprat.
Var hemma hos en kompis som spelade AC3 på sin PS3 för ett tag sedan. Det var riktigt ryckigt och hemskt att titta på tyckte jag, medans han inte verkade störa sig på det alls eftersom han är en van konsolspelare.
Har fler exempel där jag har tittat på när folk har spelat på konsol, och har aldrig tyckt att där varit bra flyt.
Återigen så handlar det om vad man är van vid.

Håller inte med om att det är vad man är van vid. Jag är van vid 60 fps på PC, och skulle verkligen inte kunna lira i 30 fps på datorn. Men när jag kör AC 4 Black Flag på ps4 så kan jag verkligen inte störa mig på 30fps. Jag tänker inte ens på det. Ja AC3 var hemskt att kolla på på ps3. Men det gick verkligen inte i 30 fps. Om det är helt låsta 30 fps så har jag inga problem med det i tredje personsspel på konsol. Jag föredrar det framför sämre grafik och 60 fps. På PC med mus och tangentbord så är det tvärt om. Där är 60 fps mycket viktigare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Håller inte med om att det är vad man är van vid. Jag är van vid 60 fps på PC, och skulle verkligen inte kunna lira i 30 fps på datorn. Men när jag kör AC 4 Black Flag på ps4 så kan jag verkligen inte störa mig på 30fps. Jag tänker inte ens på det. Ja AC3 var hemskt att kolla på på ps3. Men det gick verkligen inte i 30 fps. Om det är helt låsta 30 fps så har jag inga problem med det i tredje personsspel på konsol. Jag föredrar det framför sämre grafik och 60 fps. På PC med mus och tangentbord så är det tvärt om. Där är 60 fps mycket viktigare.

Ja det där är väl ett problem, folk har lirat nått spel som har varierande, och kraftigt dippande, framerate och så drar de slutsatser om hur 30 fps i sig presterar. Äpplen vs päron så det sjunger om det.

Ibland undrar jag om det dessutom inte är så att konverteringen till skärmens faktiska refresh-rate kan ställa till det lite...

Högre är i det här sammanhanget bättre förstås men om man ska uttala sig om 30 fps i sig bör man prova ett spel som är toklåst på 30 fps mot en vettig display. Ett färskt exempel är ju Forza Horizon 2 som faktiskt fungerar överraskande bra (även om teoretisk pc-version i ännu högre låst framerate vore ännu trevligare, förstås).

Permalänk
Medlem

Det sorgliga med spelvärlden de senaste åren är att man går tillbaka i utvecklingen. Man begränsar spelarna vad gäller inställningar, valmöjlighet, innehåll (läs: DLC) och nu även FPS.

Förr fick man ett komplett spel, där dedikerade spelservrar var en självklarhet. Man kunde öppna spelets konsol och göra avancerade inställningar. Man behövde ingen mjukvara utöver spelet för att ens kunna spela, t.ex. Steam och liknande tjänster.

Det man har lyckats åstadkomma de senaste åren är att låsa användaren till proprietär mjukvara och tvinga dem att acceptera detta för att få spela över huvud taget. Man har också lyckats fördumma spelen och rakt i ansiktet på PC-spelarna säga "detta är ett lamt försök till en konsolport, här är en skärm som visar hur du kopplar in en Xbox-kontroll till din PC för optimal upplevelse - Vi orkade helt enkelt inte göra spelet dugligt nog för mus och tangentbord".

Ett exempel på ett företag som jag tycker har lyckats någorlunda är Blizzard. Förutom deras mjukvara Battle.net app får spelaren i varje fall möjlighet att göra en drös med inställningar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förstår inte allt gnäll i denna tråd, det är överlägset mycket viktigare med lågt varians än hög genomsnittlig FPS. Man ger ju förklaringen till att 60FPS skulle betyda att man behöver dra ner på den grafiska nivån alt. inte köra med en hårt låst FPS. Flera andra företag, finns länkar till sådana artiklar i tråden, säger samma sak: d.v.s i valet mellan mer avancerad grafik och högre FPS så föredrar tydligen en förkrossande majoritet av marknaden bättre grafik.

Bara man har en extremt stabil FPS så är den mänskliga hjärnan extremt bra på att kompensera för fördröjningar, en fix nivå på 30FPS är alltid bättre än en genomsnittlig FPS på 60 som varierar en hel del. Även om det fortfarande inte förklarar varför PS4 inte kör på 1920x1080 (vilket är rimligt om XBO klarar 1600x900) och uttalandet kanske inte var helt tekniskt perfekt, så är det uppenbarligen rätt beslut givet erfarenhet från hur marknaden reagerat tidigare på prioritering mellan grafik-nivå och FPS.

Det är trist att CPU-kraften verkar vara en rätt stor flaskhals denna generation, tidigare generationer har haft andra flaskhalsar och RAM har nog varit den vanligaste tidigare. Tittar man på försäljningen på de senaste storsäljarna, Watch Dog så säljer dessa spel typiskt 5-20 gånger mer per konsol än på PC så svårt att säga att konsolerna inte är relativt rätt designade då folk tydligen lägger sin ekonomiska röst på konsolerna. Senaste storsäljaren verkar vara FIFA 15 och den sålde 70 gånger mer på PS4 än PC förra veckan.

Du kan inte mena allvar? Jag har spelat en hel del på min polares PS3 och PS4 och kan säga att skillnade är enorm jämfört med min PC. Spelar ingen roll alls om det rullar på exakt 30FPS konstant, jag ser att det inte flyter. Ett genomsnitt på 60FPS, vi säger ett spann på typ 50-70FPS är tusen gånger bättre.
Sedan att vissa spel säljer bättre på konsol beror på helt andra faktorer, inte pga FPS:en, eller vad menar du? Vet inte riktigt vart du vill komma?

Skrivet av Fränkie:

Det stämmer säkert!
Däremot så pratar inte jag om spel och vi med våra ögon ser på skärmen, utan vad våran ögon ser i verkligheten, den där ute.
När jag nämnde exemplet med kameran så menade jag inte att du skulle spela in en WOW karaktär i 24fps och jämföra honom med 60fps, utan en verklig människa som flaxar som en idiot med armarna. Där ser du skillnad på 24"fps" och 60fps. Därför används ofta 24fps på film för det upplevs mer så som vi upplever det vi ser med våra ögon när vi går till postlådan eller hela vägen till butiken för att köpa cola, men med ögonen på smartphonen såklart.

Minnet mitt är dåligt så jag gissar och nämner det igen. Men 60fps är väldigt fint när man ser boxning och MMA.

Har blivit en del diskussioner mde mig om det här nu. Så för att göra det klart för alla så menar jag i verkligheten och inte i spel. Självklart vill jag ha så hög FPS som möjligt i spel.
Står fast vid att 24fps ser mer naturligt ut i film än vad 60fps gör. Men medans jag hela tiden pratar om verkligheten och filmer så kommer spel in i bilden och då blir de ju något helt annat.

Helt fel ändå. 24FPS ser inte alls verkligare ut, varken i film eller i spel. När du går på bio nästa gång (för där syns det tydligast), titta noga på en fast punkt när dom panorerar, typ ett träd, människa eller något, så ska du se på hack, så kallad strobing. Inte verkligt för fem öre!
Det spelar ju ingen roll hur hög FPS filmen eller spelet körs i, tittar du på ett objekt som förflyttar sig tillräckligt fort kommer du se "en svans" efter. Ditt öga kan ju inte uppfatta rörelserna bättre bara för att det visas på en skärm. Sedan finns det motion blur i spel för att öka denna effekt, för att det är ballt, men det ser inte verkligare ut för det.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Vanesak. Så är det bara.

Var van vid att spela på över 60 FPS konstant hela tiden. Sålde sedan min gamla dator och fick använda min laptop under ett tag. Den kunde inte köra 60 FPS i BF3 på low settings så jag låste bara FPS till 30. Det var helt förfärligt och helt enormt super drygt under de första timmarna. Efter det så var jag helt van vid det.

Under tiden som jag hade 30 FPS så var det inte ett stort problem alls. Fungerade perfekt och min prestation i ett FPS spel (BF3) var densamma. Men självklart så märkte jag skillnad när jag gick tillbaka till 60 FPS.

Som sagt. Vanesak. Man märker skillnad, men när man är van så spelar det inte en stor roll.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.