Permalänk
Medlem

Lönt att byta grafikkort?

Jag byggde för en tid sedan ihop en dator till tjejen av överblivna gamla delar;
Radeon HD 4870
Corsair VX 550W PSU
DDR2 4GB
AMD Phenom II X3 720 Black Edition
Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3
Någon hdd på 500GB

Tanken nu är att uppgradera stegvis, är det lönt att exempelvis köpa ett gtx 970 för att höja prestandan, eller kommer processorn flaskhalsa på tok för tidigt för att göra det lönt? Syftet är att spela med den. Om detta inte duger, vad bör man byta?

Tacksam för svar.

Permalänk
Entusiast

Processorn kommer att dra stopp för GPUn(970) ganska grovt.

Jag skulle rekommendera kanske ett begagnat GTX760 för tusenlappen. Vill du överklocka CPUn så är det lätt med BE CPUer ur Phenom II serien, kan även gå att låsa upp den till en Quad-core.

Har du övervägt en SSD? Om det är FPS du är ute efter så kanske det inte är optimalt, men använder man en dator utan SSD när man haft en själv i 3 år så känns det segt som sirap, datorn blir i allmänt mycket rappare med en SSD.
Tips: GTX 770 DC2 - 1999:-

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Ssd är en bra idé, fixar en sån. Cpu är kanske inte lönt, bättre att vänta och då byta moderkort och ram samtidigt, eller?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frekeb:

Ssd är en bra idé, fixar en sån. Cpu är kanske inte lönt, bättre att vänta och då byta moderkort och ram samtidigt, eller?

Ja, om du inte har tänkt klocka eller testa låsa upp CPUn så skulle jag säga att det inte är lönt, GTX760/770 är nog gränsfall till vad som skulle vara prisvärt.

EDIT: Om jag minns rätt så har det där moderkortet stöd för Thuban CPUerna (1100T, 1055T, osv). Att köpa en sådan begagnad kan vara lönt om du vill komma undan billigt. Kolla på Gigabytes hemsida.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Klocka har jag ingen koll på än, och att köpa någon processor till ett så gammalt moderkort känns som slöseri. Jag kör alltså på ssd, sen får det väl bli moderkort, processor, ram och gpu samtidigt när jag fixat ihop mer pengar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frekeb:

Klocka har jag ingen koll på än, och att köpa någon processor till ett så gammalt moderkort känns som slöseri. Jag kör alltså på ssd, sen får det väl bli moderkort, processor, ram och gpu samtidigt när jag fixat ihop mer pengar.

De gamla Thuban CPUerna presterar ungefär som de nyare FX83xx CPUerna, kan även prestera bättre i enkeltrådade applikationer. Men om det är prisvärt är helt upp till dig.
Ska du uppgradera till Intel så är det lika bra att spara till något nytt, annars skulle jag säga begagnad Phenom II X6.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mer att det vore bra att komma ifrån ddr2, eller?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frekeb:

Jag tänkte mer att det vore bra att komma ifrån ddr2, eller?

AM3 platformen har stöd för DDR3, om du lyckas hitta ett sådant moderkort.
Om jag inte misstar mig så är MA770-UD3 AM2 / AM2+.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Klocka har jag ingen koll på än, och att köpa någon processor till ett så gammalt moderkort känns som slöseri. Jag kör alltså på ssd, sen får det väl bli moderkort, processor, ram och gpu samtidigt när jag fixat ihop mer pengar.

Jag tycker att det där låter mycket klokt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Finns det förresten något sätt att ta reda på hur mycket olika komponenter flaskhalsar varandra utan trial and error?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frekeb:

Finns det förresten något sätt att ta reda på hur mycket olika komponenter flaskhalsar varandra utan trial and error?

Kolla på GPU-användningen och CPU-användningen. Ligger GPU-användningen under 99% så flaskar CPUn (dock så behöver man ju inte bry sig om den pendlar mellan 95 och 99% t.ex.).

När du kollar CPU-användningen så måste du kolla på individuella kärnor. T.ex. så utnyttjar vissa spel bara 2 kärnor och belastar dem till 100% medan de andra kärnorna inte gör någonting. Då ligger CPU-användningen på 50% på en 4-kärnig CPU, men den flaskar. Om någon kärna börjar närma sig 100% så flaskar CPUn.

GPU-användningen kan du kolla i t.ex. GPU-Z och CPU-användningen kan du se i Resursövervakaren i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Kolla på GPU-användningen och CPU-användningen. Ligger GPU-användningen under 99% så flaskar CPUn (dock så behöver man ju inte bry sig om den pendlar mellan 95 och 99% t.ex.).

När du kollar CPU-användningen så måste du kolla på individuella kärnor. T.ex. så utnyttjar vissa spel bara 2 kärnor och belastar dem till 100% medan de andra kärnorna inte gör någonting. Då ligger CPU-användningen på 50% på en 4-kärnig CPU, men den flaskar. Om någon kärna börjar närma sig 100% så flaskar CPUn.

GPU-användningen kan du kolla i t.ex. GPU-Z och CPU-användningen kan du se i Resursövervakaren i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Just detta jag tänkte på med trial and error. Finns det något bra sätt att kolla upp sånt här innan man skaffar delar? Rätt skönt om man slapp fråga om varje val man vill titta på.