Ubisoft: "30 FPS ger bättre spelkänsla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeakQ:

asså Ubisoft, vad håller ni på med?

Injicerar heroin på jobbet. Det är därför dom blivit så sega nu, och inte hinner med något annat än 30 FPS.;)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vad är konsoll för något?

Det är sådana där skräphögar, som i dagsläget verkar utgöra basen för all spelutveckling.
Dom är hemligt gifta med lagg, och olika funktioner dom ej egentligen är anpassade för.
Nu för tiden så smittas PC-branschen även ner, av deras förbannade 30-FPS limit.
Konsolerna har även ett gäng totala idioter, som står med stora ögon och beundrar dom hur sketna dom än är.
Kort sagt, konsolerna är något som började bra men spårade ur i vårat 2000 tal.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tja....känns som att allt redan har blivit sagt.

Fast var detta verkligen den bästa ursäkten de kunde hitta på..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

J
Väldigt subjektiva åsikter om 48 fps i Hobbit.

Mmm, ser många som inte gillade 48 fps i The Hobbit och får det att låta som det var den allmänna åsikten.
Själv tyckte jag först det kändes konstigt, men jag vande mig ganska omgående och sen tyckte jag det var riktigt skönt faktiskt.
Sen är jag ju van vid 120 Hz, så det kanske spelar in.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Tänkte döda lite myter här innan allt spårar ur. Framerate är inte ett estetiskt val utan något man väljer av tekniska skäl enbart, om inte är utvecklarna lata, dumma eller så ljuger dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle inte framerate kunna vara ett estetiskt val? Säger inte att Ubisoft gjort det, men framerate (liksom andra medvetna tekniska begränsningar som exempelvis svart-vitt, minskad skärpa, minskat färgdjup, onaturliga färger) kan användas för att tex göra krigscener mera kaotiska. Med större "glapp" mellan bildrutorna så blir det svårare att förutsäga var fienden är och förvirringen och kaoset blir större.

Spel och film handlar i första hand inte om teknik och fulländning utan om känslor och sinnestämmningar. På samma sätt som tekniska begränsningar i verkligheten kan innebära att en upplevelse blir mera full och känsloladdad så kan det i datorvärlden göra spelen mera intressanta. Ett exempel är Formel 1. Där gjorde tekniska begränsningar (turbon förbjöds på 80-talet) att tillverkarna istället började experimentera med högvarviga 10 och 12-cylindriga motorer. Ljudet blev till sist ett signum för F1 och en beståndsdel som höjde den känslomässiga upplevelse av själva racet. När de tog bort det så tog dom bort en del av upplevelsen från F1.

Det sägs att det oftast bara är miljardärer som förstår devisen "Less is more", men nog kan man väl som vanlig människa ändå kanske försöka ge den tanken lite cred?

Permalänk
Medlem

Bwahahaha... tror de på det där själva?

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Varför skulle inte framerate kunna vara ett estetiskt val? Säger inte att Ubisoft gjort det, men framerate (liksom andra medvetna tekniska begränsningar som exempelvis svart-vitt, minskad skärpa, minskat färgdjup, onaturliga färger) kan användas för att tex göra krigscener mera kaotiska. Med större "glapp" mellan bildrutorna så blir det svårare att förutsäga var fienden är och förvirringen och kaoset blir större.

Spel och film handlar i första hand inte om teknik och fulländning utan om känslor och sinnestämmningar. På samma sätt som tekniska begränsningar i verkligheten kan innebära att en upplevelse blir mera full och känsloladdad så kan det i datorvärlden göra spelen mera intressanta. Ett exempel är Formel 1. Där gjorde tekniska begränsningar (turbon förbjöds på 80-talet) att tillverkarna istället började experimentera med högvarviga 10 och 12-cylindriga motorer. Ljudet blev till sist ett signum för F1 och en beståndsdel som höjde den känslomässiga upplevelse av själva racet. När de tog bort det så tog dom bort en del av upplevelsen från F1.

Det sägs att det oftast bara är miljardärer som förstår devisen "Less is more", men nog kan man väl som vanlig människa ändå kanske försöka ge den tanken lite cred?

Det kanske man skulle ha gjort om det inte gällt ett spel anno 2014.....

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Att dessa rent utav hjärndöda människor sitter så högt i dessa enorma företag får mig att ifrågasätta hela vår existens.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Hobbit i 60fps såg såklart betydligt bättre ut och det enda konstiga är folk som är vana vid 24 fps hackande. Vi har TV-apparater som försöker fixa detta "flyt" med massa artefakter som följd redan. En film som redan har detta flyt ser såklart betydligt bättre ut.

Folk är så vana vid att äta skit, de har matats med sånt sedan de föddes. Så när de plötsligt får något som inte är skit så smakar det ju konstigt och ovant. Alltså måste det vara dåligt.

Detta försöker lögnare som Ubisoft dra nytta av. De tror att vi är dumma helt enkelt.

Totalbiscuit gjorde en video om FPS och "filmic look" för ett tag sedan när nån lögnare till spelproducent pratade goja. Nu är han för tillfället på sjukhuset så vi andra får väl plocka upp näsduken och berätta för Ubisoft att riktigt så dumma som de tror att vi är, det är vi inte.

Det är klart att det kan gå alldeles utmärkt att spela spel i 30 FPS. Men det är också självklart att det alltid är bättre med 60 FPS.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Varför skulle inte framerate kunna vara ett estetiskt val?

Därför att det är ett tekniskt val. Du kan ha alla de estetiska effekter du talar om och samtidigt ha ett spel som har 1000 FPS. Har du en hög frekvens får du större frihet rent estetiskt, du kan göra mer. När du väljer att ha en låg uppdateringsfrekvens så får du ett sämre spel helt enkelt. Längre väntetider etc. Att låtsas om att låg uppdateringsfrekvens skulle ha att göra med estetiska val är oärligt. Det är en teknisk aspekt som på hårdvara med låg prestanda kan begränsa dig, kan tvinga dig att inte kunna gör det du vill rent estetiskt.

Program i en dator är inte särskilt bra att jämföra med fysiska saker som bilar. Tekniken begränsar vad man kan göra och optimalt vill man förstås inte ha några tekniska begränsningar utan kunna skapa fritt. En gång i tiden var spel knutna till CPU:ns klocka, så om man hade en snabb CPU så gick plötsligt hela spelet snabbare. Så är det i regel inte längre, och vi vill naturligtvis inte gå tillbaka dit. Vi har abstraktionslager av en anledning, så samma program kan producera ungefär samma upplevelse på annorlunda hårdvara. Vill man förändra upplevelsen så behöver man i regel inte ändra särskilt på hårdvaran, särskilt inte om man vill ha färre färger, lägre upplösning, visa samma bildruta på skärmen länge, etc.

Titta på trenden med retro-grafik eller vad man ska kalla den. Spel som har grafik som ser ut lite som 8-bitars. Men ofta är de rent tekniskt långt ifrån något som körde en gång i tiden på ett Nintendo. De har många gånger högre uppdateringsfrekvenser tex. Det begränsar inte på något sätt estetiken, utan precis tvärt om.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

ACU 900p och 30 fps på konsolerna? Snarare 15-30 fps.

http://www.videogamer.com/ps4/assassins_creed_unity/preview-3...

Citat:

Targeting 900p and 30fps, it sports the same slightly vaselined look as its stable mate, Watch_Dogs, and gets very muddy and choppy in motion. The framerate behaves more erratically than an aristocrat during peasant uprising – obviously it depends on the scene, and the engine seemed to handle quieter streets and interiors without too many issues, but when trying to replicate moments from the trailers, perched up high, looking down on the crowd gathered at Notre Dame, the FPS took a nose dive into the low twenties. This happened a lot, especially during the kind of rooftop chases you can expect to be getting into pretty regularly. We were playing an Xbox One build, but were told that both console versions are the same.

I den här förhandstitten ser det ut att vara extremt låga fps när de panorerar staden från en hög vy. Kolla t.ex. runt 9:35+
https://www.youtube.com/watch?v=OVSUTzbDNK4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hmm? Nej. syftade till artikeln och Ubisoft, när jag skrev min kommentar.
Men jo. Har börjat själv leka Smooth Vision Project där den drar upp film frameraten upp till 60hz. Och det ger ett enormt bättre flyt i filmerna.
Men som sagt, har man vuxit upp med bajs (24fps) hela sitt liv, så kan det kännas konstigt i början när man kollar film i högre framerate. Men efter ett tag av att kollat på hög framerate film, så har jag enormt svårt till att gå tebax till det gamla.

Men sen angående vad jag mena om spel och film framerate, är att de fungerar på väldigt olika sätt. Och att säga ett spel som går i 30fps ger mer "filmisk" känsla är total bullshit. Och alla som säger det bör tas ut och skjutas omedelbart.

Vad jag hört är 60Hz film som 120Hz spel Så man blir ju sugen på en 120Hz skärm, synd att dom inte görs som ips än:/ Så 30 FPS blir som en film i typ 1fps

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

De försöker bara sätta en positiv spin på det faktum att de inte VILL att PC versionen ska gå bättre eller se bättre ut än konsol versionerna. De vill ha precis samma spel på plattformarna, så att folk inte ger upp på konsollerna och går över till PC. För det är så få spel som är exklusiva till konsollerna dessa dagar, och handkontroller är även något som är hyffsat standard på PC dessa dagar, så varför skulle man spela på konsol?

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Detta var riktigt roligt att läsa Att någon högt uppsatt inom gamingvärlden säger något sådant dumt är skrämmande år 2014.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Vad pratar du om? Nästan vem som helst kan köpa en "gaming PC", det handlar bara om vilka prioriteringar man har i livet.

Tror inte att du läste vad jag skrev ordentligt.
Jag fetmarkerar

Skrivet av Ratatosk:

[ironi]
Bra!
Det är orättvist att de som har mycket pengar, skall kunna köpa sig en bättre spelupplevelse än de som har lite.
[/ironi]

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Någon som behöver få sparken?

Kunde inte sagt det bättre själv !

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Gosh. Jag som övergav PC-plattformen och köpte en PS4 istället. Det ångrar jag digert nu då jag verkligen trodde att 60 fps skulle bli standard och att en ny generation spel skulle komma. Silket skräp PS4/XBone är, får nog sälja skräpet och investera i en pc istället om detta blir en trend. Enormt besviken med tanke på att jag faktiskt kom att gilla o sitta i soffan o spela på TVn. TT.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=hdmi-kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Gosh. Jag som övergav PC-plattformen och köpte en PS4 istället. Det ångrar jag digert nu då jag verkligen trodde att 60 fps skulle bli standard och att en ny generation spel skulle komma. Silket skräp PS4/XBone är, får nog sälja skräpet och investera i en pc istället om detta blir en trend. Enormt besviken med tanke på att jag faktiskt kom att gilla o sitta i soffan o spela på TVn. TT.

Skickades från m.sweclockers.com

Som en annan nämnde HDMI kabel och kontroll till pc, klart:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

30 fps är ju mer än 24 som ögat ser i. Undrar när vi människor kommer kunna sätta in grafikkort i skallen så vi kommer upp i galna 30 fps. Det värsta är att vi nog kommer bli åksjuka ifall det går så snabbt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

30 fps är ju mer än 24 som ögat ser i. Undrar när vi människor kommer kunna sätta in grafikkort i skallen så vi kommer upp i galna 30 fps. Det värsta är att vi nog kommer bli åksjuka ifall det går så snabbt.

Det är ju faktiskt 12fps per öga, har du vsync på så räcker det med 20, detta på grund av retinalinterferensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

30 fps är ju mer än 24 som ögat ser i. Undrar när vi människor kommer kunna sätta in grafikkort i skallen så vi kommer upp i galna 30 fps. Det värsta är att vi nog kommer bli åksjuka ifall det går så snabbt.

Nej jag har ett synfel så jag kan bara se 21 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Nej jag har ett synfel så jag kan bara se 21 fps.

Oj, det måste lagga en hel del va?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det är ju faktiskt 12fps per öga, har du vsync på så räcker det med 20, detta på grund av retinalinterferensen

Om det vore så enkelt att ögonen använde fps.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Skrivet av kevve1:

30 fps är ju mer än 24 som ögat ser i. Undrar när vi människor kommer kunna sätta in grafikkort i skallen så vi kommer upp i galna 30 fps. Det värsta är att vi nog kommer bli åksjuka ifall det går så snabbt.

Att vi bara ser 24 FPS är totalt fel. Något som kommer från filmbranchen..
Mänsklig synförmåga är bra mycket mer avancerad än så. Vi ser inte i x antal frames per sekund. Vad vi ser är förändringar i de ljusförhållanden som är runt om oss. Olika delar av ögat kan se olika mycket detaljer och därför har vi olika synfält (på grund av ögats utformning). Det varierar från person till person vart gränsen går för att se förändringar med mycket detaljer, men ögat är kapabelt att see färändringar utan mycket detaljer under en mycket kort tidsperiod. Därför kan vi see om vi har framedrops from till exempel 160FPS till 30FPs under någon tiondels sekund. Så att komma och säga att 30FPS är "bra", är "tillräckligt för att film är bara 24FPS" etc. är ren bullshit.

Det som är absolut kritiskt är att vi har hög framerate (>30 FPS) för att få mjuka panoreringar, och att frameraten är konstant. Inga dippningar. Det uppfattas direkt som stuttering osv.
Utöver framerate, vilket är långt ifrån allt, så är det viktigt att latency mellan frames hålls på en låg nivå, annars uppfattar man också förändringarna som ryckiga.

Rekommenderar att ni öppnar google och kollar in denna video; https://www.youtube.com/watch?v=Ie2dN418GTA

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Er1kssoN:

Du är inte så insatt i börsvärlden överhuvudtaget, va?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Man skulle kunna tro att det är den 1 April...

Sanningen svider ofta. 30 fps sparar ström och mindre ger värmeutveckling i datalådan om man ska se någon fördel

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Pengarna kvar i plånboken ger en bättre känsla än att ge till Ubisoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är sådana där skräphögar, som i dagsläget verkar utgöra basen för all spelutveckling.
Dom är hemligt gifta med lagg, och olika funktioner dom ej egentligen är anpassade för.
Nu för tiden så smittas PC-branschen även ner, av deras förbannade 30-FPS limit.
Konsolerna har även ett gäng totala idioter, som står med stora ögon och beundrar dom hur sketna dom än är.
Kort sagt, konsolerna är något som började bra men spårade ur i vårat 2000 tal.

Har haft 3 konsoler faktiskt, xbox (första) fick det (begagnat) använde det en gång gav bort det.. men Nintendo 8-bitars & Philips CD-i dom var guldklimpar! Äkta konsoler mao.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Jag kommer få en massa hatkommentarer...

När jag var i tidig tonår så hade morsan en dator som det knappt kunde spelas på. I snitt låg jag väl på 10-20 FPS på low och det varierade jättemycket i frameraten. Men när jag väl skaffade min första riktiga bra dator, så var jag ovan som in i helvete när man hade 60 fps i snitt. Men jag säger så här, så länge det inte varierar allt för mycket, utan att det håller sig konstant på 30, 60 eller 24353 fps, så spelar det ingen roll, för man tänker inte på det tillslut.

Inget hat från mig iaf, men jag håller bara med dig delvis. Det går att lära sig, men det blir lättare desto högre fps du har, så länge den är jämn.

Jag hade problemet med att vissa spel inte kunde köra mer än ca 30fps i större strider (tex Planetside2) på min gamla C2Q. Kombinera det med ett grafikkort som inte riktigt var enormt bra, men bra nog att dra runt det i ca 60 fps på medium-high. Jag valde att låsa FPSen till slut på 30, för att få bättre stabilitet. Och visst fungera det, och det krävdes att man anpassa sig, och nästan själv i skallen "räknade fram" de återstående fps:en som borde varit där.
Problemet ligger i att om en skärm gör 60 bilder per sekund, så upplevs det hackigt eftersom du får ny bild - samma bild - ny bild - samma bild, det blir fördröjningar i värsta fall all input lag med mus mm, beräkningar, sen kanske du precis gjorde all rörelse när en ny bild visades. Då måste du vänta tills nästa bild visas, vilket upplevs som lagg. Om skärmen var långsammare på att ändra sig och hade sämre responstid så hade det varit enklare.
Våra hjärnor ser "verkligheten" utan denna fördröjning och när den får den, måste den lära sig att fungera med den. Det är enklare att anpassa sig desto närmare verkligheten vi är med detaljer, upplösning och bildrutor.

Kan då tillägga att när jag nu har bättre hårdvara och kan spela i 60fps, så var jag usel på att spela i början... Jag hade vant mig vid denna låga 30fps, så min hjärna försökte kompensera fortfarande, vilket ställde till det för mig. Men när man vant sig, så träffar jag bättre (siktar), reagerar bättre och hela spelet upplevs betydligt mer verkligt och det enda som ändrats är egentligen 30->60 fps. Jag har mao blivit en "bättre" spelare.
Nu varierar självklart detta krav från spel till spel, och visst kan man designa bort en hel del.
Men hela poängen med ett spel på en PC ÄR just att den ska kunna använda både dagens bästa hårdvara, och morgondagens bästa, så mycket det bara går. Varför ska man annars köpa bättre hårdvara?