egen nas för hembruk - C2x50 - Verkar faktiskt fungera nu med nya UEFI 2.xx och BMC 19.0

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Nyaste till C2750 är version 2.50, som jag flashade till igår kväll tillsammans med BMC 0.19.0.
Jag körde innan dess 2.40 som jag fick direkt från ASRock supporten och det var med den Biosen, och alla tidigare versioner, som jag fick hundratusentals hårdvarufel med.
Kom nyss hem från jobbet och kollade IPMI-loggen... Inte ett enda fel
Loggade in på servern för att kika i Windows Event Log... Inte ett enda fel där heller

Jag tror på allvar att ASRock faktiskt har löst alla problem nu, förutom Speed Fan då, men det får jag väl hitta en mjukvarulösning på istället.

Ang. nätagget så igår när jag skulle flasha om systemet så flyttade jag servern innan då den har stått på ett temporärt ställe i nya huset fram tills nu.
Jag hade ett rent helvete att starta den och efter ca 10 minuter av att dra i och ur strömkabeln så fick jag till slut igång den genom att hålla inne startknappen samtidigt som jag satte i strömkabeln i agget.
Så nu behöver jag bara maila Dustin och be dem skicka ännu ett agg och sedan hoppas jag att allt ska fungera.

2.10 hette C2550D4I's senaste Uefi/bios... blandar ihop alla jäkla versionsnummer när dom blandar dom för oss.. hehe..

min går tokfint just nu iaf.. får se om en 30 dagar eller nått sånt om jag faktiskt vågar reboota skiten eller om den får tugga tills jag blir tvungen att reboota av säkerhetsluckor etc..

ja det är ju bara prova skicka tillbaka agget sådär ska de ju inte va.. mitt startade ju alltid, fläktarna snurrade igång och rasslade till i diskarna två gånger, sen hände det inget mer.. bara svart ruta i console redirect.. o så va de även om man lät den stå i 30min...

Permalänk
Medlem

Ja en av de nya sakerna i Bios är ju denna: Add "Wait For BMC" item.
Vad jag förstått av den så är det att datorn (bios) väntar med att boota upp tills dess att BMC har startat. Detta gör att man inte kan "missa" POST-bilden då man kan trycka Del för att ta sig in i Bios t.ex. En mycket välkommen funktion.
Har iaf skickat in felanmälan till Dustin på agget nu och har börjat prata med ASRock ang. Smart Fan. Får se om det leder någon vart.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk

Jenus vad ligger din på i temp?

load @ 3.5 just nu och snurrat 1½ dag

MB 43*c
CPU 50*c

på gamla BMC'n var tempen nästan alltid inom 1-3 grader vilket ja tyckte va udda.. nu ser värdena mer normala ut..
misstänker att du haft samma tendenser på din men du har ju dubbelt upp på coresidan... kanske går varmare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

Jenus vad ligger din på i temp?

load @ 3.5 just nu och snurrat 1½ dag

MB 43*c
CPU 50*c

på gamla BMC'n var tempen nästan alltid inom 1-3 grader vilket ja tyckte va udda.. nu ser värdena mer normala ut..
misstänker att du haft samma tendenser på din men du har ju dubbelt upp på coresidan... kanske går varmare?

Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om tempen på sådana här system då dom är löjligt strömsnåla och blir därför aldrig varm.
Mitt system är väl oftast idle och det är dom nu med:
MB 36°C
CPU 35°C

Däremot är jag mycket mer intresserad av hårddiskarnas temperatur. Där ligger de just nu såhär:
System SSD 19°C
Storage1 HDD 35°C
Storage2 HDD 36°C
Storage3 HDD 34°C
Storage4 HDD 29°C

Här är det extremt tydligt att Storage4, som bara har luft ovanför sig, är betydligt svalare än de andra som har diskar på bägge sidor om sig. Storage1 får väl tillbaka sin egen värme som studsar i botten på casen. Systemdisken som är en SSD håller rumstemperaturen.

Jag skulle till och med gissa på att systemtemperaturen skulle gå ned en aning om det inte vore så att diskarna värmer upp luften innan den når kortet.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Ok jag fick precis svar från ASRock Support och tydligen så fungerar bara Smart Fan med 4-pinnars fläktar. Dvs fläktar med FAN_CONTROL anslutning (PWM styrning). Fläktarna i DS380 är såklart bara 3-pinnars och fungerar därför inte.
Mer info: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-01207...
Bara att köpa nya fläktar eller sätta in motstånd med andra ord.
Så nu kan jag med säkerhet säga att det inte är något som helst fel på mitt kort

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om tempen på sådana här system då dom är löjligt strömsnåla och blir därför aldrig varm.
Mitt system är väl oftast idle och det är dom nu med:
MB 36°C
CPU 35°C

Däremot är jag mycket mer intresserad av hårddiskarnas temperatur. Där ligger de just nu såhär:
System SSD 19°C
Storage1 HDD 35°C
Storage2 HDD 36°C
Storage3 HDD 34°C
Storage4 HDD 29°C

Här är det extremt tydligt att Storage4, som bara har luft ovanför sig, är betydligt svalare än de andra som har diskar på bägge sidor om sig. Storage1 får väl tillbaka sin egen värme som studsar i botten på casen. Systemdisken som är en SSD håller rumstemperaturen.

Jag skulle till och med gissa på att systemtemperaturen skulle gå ned en aning om det inte vore så att diskarna värmer upp luften innan den når kortet.

började försöka röjja ut hur man får ut endast hdtempen innan kortet dog förra gången, ligger på att göra listan för att få statistik på detta..

det är dock märkvärt att en disk jag hade låg på 60 grader, men den va 5år drifttid på så den var väl kanske lite väl enthusiastisk att tro på..
bytte ut den då den började ge chksum errors på zfspoolen på endast den disken.. fick ibland nån här o där va inga stora mängder men det kändes som den började säga upp sig..

Permalänk
Medlem

Nu kan jag tyvär inte så mycket om Linux så kan tyvär inte hjälpa dig med hdd-tempen där.

Jag kör ju Windows Server 2012 R2 på min och håller faktiskt på med ett litet projekt att stoppa in en display i fronten på DS380. Tänkte lämna in aluminium-luckan hos någon som kan skära med laser eller vatten.

Då jag kör DrivePool så vill jag gärna att grafiken i displayen ska spegla designen i DrivePool och Windows Server (Win 8 design).
Så här ser DrivePool ut (bilden är ej från min server):

Och så här ser min display ut på testbänken just nu:

Programmet är inte riktigt klart ännu och jag behöver lägga in stöd för Windows Event ID så jag kan visa på displayen när och varför systemet startades om senast. Vill även lägga in storleken på DrivePoolen ovanför pie-charten. Min är just nu 14.4 TB med 40% använt.
Nu när jag tittar på bilden ser jag även att jag stavat fel på "smootly"

Bara en timme uptime just nu då jag blev tvungen att reboota för att dubbelkolla en inställning i Bios.
Kör just nu stresstest på diskarna också för att verkligen säkerställa att systemt är helt problemfritt.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Nu kan jag tyvär inte så mycket om Linux så kan tyvär inte hjälpa dig med hdd-tempen där.

Jag kör ju Windows Server 2012 R2 på min och håller faktiskt på med ett litet projekt att stoppa in en display i fronten på DS380. Tänkte lämna in aluminium-luckan hos någon som kan skära med laser eller vatten.

Då jag kör DrivePool så vill jag gärna att grafiken i displayen ska spegla designen i DrivePool och Windows Server (Win 8 design).
Så här ser DrivePool ut (bilden är ej från min server):
http://stablebit.com/Content/Images/overview/drivepool/screen...

Och så här ser min display ut på testbänken just nu:
http://dl.dropboxusercontent.com/u/14057285/IMG_1886_mod.jpg

Programmet är inte riktigt klart ännu och jag behöver lägga in stöd för Windows Event ID så jag kan visa på displayen när och varför systemet startades om senast. Vill även lägga in storleken på DrivePoolen ovanför pie-charten. Min är just nu 14.4 TB med 40% använt.
Nu när jag tittar på bilden ser jag även att jag stavat fel på "smootly"

Bara en timme uptime just nu då jag blev tvungen att reboota för att dubbelkolla en inställning i Bios.
Kör just nu stresstest på diskarna också för att verkligen säkerställa att systemt är helt problemfritt.

ja Win vs Linux kan man ju slåss om i all evrighet.. så de skippar vi..

jag hittade :

sudo hddtemp /dev/disk/by-id/ata-WDC_WD40EFRX*välj rätt disk...*

mina disktemp just nu i idle..:

ADATA SP900: 30*c (sitter i 2,5" racket) i ordning uppifrån och ner i hotswap racket.. WD Red : 44*c WD Red : 44*c WD Red : 42*c WD 500GB: 44*c WD 500GB: 42*c Hitatchi 500gb 2,5" disk : 42*c backup disk 320GB 2,5" som inte är monterad eller används.. : 36*c

skulle säga att diskracket skulle behöva lite bättre kylning.. men sålänge de ligger mellan 30-45*c och inte fladdrar i temp så är det ju okej..

edit: fan glömde ju kommentera din grymma display.. det tyckte ja va en cool grej som jag faktiskt saknar på min.. skulle dock vilja ha en betydligt mindre lcd display.. ungefär i storlek med silverstone dekalen, men det är ju inget direkt prioriterat just nu..

men får den där tjocka displayen verkligen plats innanför, eller accepterar du att det sticker ut på utsidan av chassiet? känns som den är lite väl tjock, mitt största problem med sånt där är att ja är för pedantisk med att det ska se perfekt ut också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Nu kan jag tyvär inte så mycket om Linux så kan tyvär inte hjälpa dig med hdd-tempen där.

Jag kör ju Windows Server 2012 R2 på min och håller faktiskt på med ett litet projekt att stoppa in en display i fronten på DS380. Tänkte lämna in aluminium-luckan hos någon som kan skära med laser eller vatten.

Då jag kör DrivePool så vill jag gärna att grafiken i displayen ska spegla designen i DrivePool och Windows Server (Win 8 design).
Så här ser DrivePool ut (bilden är ej från min server):
http://stablebit.com/Content/Images/overview/drivepool/screen...

Och så här ser min display ut på testbänken just nu:
http://dl.dropboxusercontent.com/u/14057285/IMG_1886_mod.jpg

Programmet är inte riktigt klart ännu och jag behöver lägga in stöd för Windows Event ID så jag kan visa på displayen när och varför systemet startades om senast. Vill även lägga in storleken på DrivePoolen ovanför pie-charten. Min är just nu 14.4 TB med 40% använt.
Nu när jag tittar på bilden ser jag även att jag stavat fel på "smootly"

Bara en timme uptime just nu då jag blev tvungen att reboota för att dubbelkolla en inställning i Bios.
Kör just nu stresstest på diskarna också för att verkligen säkerställa att systemt är helt problemfritt.

Ser jävligt häftigt ut.

Vad använder du för hård och mjukvara för att få ihop detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

ja Win vs Linux kan man ju slåss om i all evrighet.. så de skippar vi..

jag hittade :

sudo hddtemp /dev/disk/by-id/ata-WDC_WD40EFRX*välj rätt disk...*

mina disktemp just nu i idle..:

ADATA SP900: 30*c (sitter i 2,5" racket) i ordning uppifrån och ner i hotswap racket.. WD Red : 44*c WD Red : 44*c WD Red : 42*c WD 500GB: 44*c WD 500GB: 42*c Hitatchi 500gb 2,5" disk : 42*c backup disk 320GB 2,5" som inte är monterad eller används.. : 36*c

skulle säga att diskracket skulle behöva lite bättre kylning.. men sålänge de ligger mellan 30-45*c och inte fladdrar i temp så är det ju okej..

edit: fan glömde ju kommentera din grymma display.. det tyckte ja va en cool grej som jag faktiskt saknar på min.. skulle dock vilja ha en betydligt mindre lcd display.. ungefär i storlek med silverstone dekalen, men det är ju inget direkt prioriterat just nu..

men får den där tjocka displayen verkligen plats innanför, eller accepterar du att det sticker ut på utsidan av chassiet? känns som den är lite väl tjock, mitt största problem med sånt där är att ja är för pedantisk med att det ska se perfekt ut också..

Ja det är svårt att se storleken på displayen på bilden. Det är en 1.8" OLED färgskärm... Den är med andra ord väldigt liten! Kan ta en ny bild när jag kommer hem från jobbet så man ser hur liten den är. Det är i alla fall inga problem alls att få plats med den bakom luckan men innan "plasten" på chassiet.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk

Vad kör ni med för OS på era Avatons?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxel:

Ser jävligt häftigt ut.

Vad använder du för hård och mjukvara för att få ihop detta?

Displayen är en 1.8" OLED. http://www.ebay.com/itm/1-8-Serial-UART-I2C-SPI-True-Color-OL...
Det finns olika gränssnitt att styra den på men jag kör UART, dvs. en vanlig COM-port.

Mjukvaran skriver jag själv i Python med hjälp av PIL-modulen för att rita gränssnittet.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Vad kör ni med för OS på era Avatons?

Som du kanske sett tidigare i tråden så kör jag Windows Server 2012 R2 Essentials med DrivePool och Scanner från StableBit för att hålla reda på lagringen. Är sjukt nöjd med prestandan då den maxar ut gigabit anslutningen ända sedan jag köpte en vettig switch.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Ja det är svårt att se storleken på displayen på bilden. Det är en 1.8" OLED färgskärm... Den är med andra ord väldigt liten! Kan ta en ny bild när jag kommer hem från jobbet så man ser hur liten den är. Det är i alla fall inga problem alls att få plats med den bakom luckan men innan "plasten" på chassiet.

jag tänkte mer på att du har 4-5 pinn ut, lödpluttar som måste isoleras så dom inte går emot chassiet, då kommer skärmen antingen hamna utanför eller lite innanför, innanför kan vara okej om man lägger i en plexiglasskiva och någon snygg list på utsidan..

på utsidan så måste du bygga nån låda runt, och dra in sladdarna.. så min variant med glas/plexi tror ja blir snyggast utan att få vassa kanter och isoleringsproblem, visst de går att dra en tejpbit över lödpunkterna, men det känns sådär seriöst...

Skrivet av Mellanmjölk:

Vad kör ni med för OS på era Avatons?

Ubuntu Server 14.04 LTS, det som haft minst strul och smidigast för mig.. CentOS har ja oxå kört, 6.5 funkar fint, 7.0 funkade mindre fint, men det kan varit buggar som fixats i BMC update 19.0 har inte provat något annat os än Ubuntu 14.04.1 LTS efter BIOS 2.10 och BMC 19.0 uppdateringen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

jag tänkte mer på att du har 4-5 pinn ut, lödpluttar som måste isoleras så dom inte går emot chassiet, då kommer skärmen antingen hamna utanför eller lite innanför, innanför kan vara okej om man lägger i en plexiglasskiva och någon snygg list på utsidan..

på utsidan så måste du bygga nån låda runt, och dra in sladdarna.. så min variant med glas/plexi tror ja blir snyggast utan att få vassa kanter och isoleringsproblem, visst de går att dra en tejpbit över lödpunkterna, men det känns sådär seriöst...

Ubuntu Server 14.04 LTS, det som haft minst strul och smidigast för mig.. CentOS har ja oxå kört, 6.5 funkar fint, 7.0 funkade mindre fint, men det kan varit buggar som fixats i BMC update 19.0 har inte provat något annat os än Ubuntu 14.04.1 LTS efter BIOS 2.10 och BMC 19.0 uppdateringen..

Lödpunkterna går ju att ta lite smältlim på (den genomskinliga varianten):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Lödpunkterna går ju att ta lite smältlim på (den genomskinliga varianten):)

okej, hur ska du få en plan yta runt hela ytterkanten som ska fällas in mot aluminiumet då? jag hade tillverkat 4st distanser till kortets hål, alternativt en sarg runt, för att distansera ut, men du kommer ändå få en glipa i det urskurna aluminiumet där du måste in med tex plexi eller glas för att du inte ska få en vass ful kant som du sedan klämmer fast mellan sargen, (med 4 pinnbult igenom alut och skruvar fast på baksidan av kortet till skärmen, men frågan är hur snyggt det går att göra en sådan konstruktion utan en mekanisk verkstad.. jag hade nog caddat upp delarna som behövs, sedan lämnat ritingarna till en mekanisk verkstad som får tillverka det som behövs för att det ska bli som man tänkt, men problemet är ju just det att jag och Jenus kanske har olika syn på vad som är acceptabelt slutresultat..

som jag skrev tidigare varför ja inte börjat med något sånt här även fast jag vill ha det, är för jag har lite för höga krav för det ska vara intressant att lägga pengar på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Vad kör ni med för OS på era Avatons?

[root@bsdsrv ~]$ uptime ; uname -or
3:00PM up 181 days, 3:07, 1 user, load averages: 0.16, 0.20, 0.25
FreeBSD 10.0-RELEASE

ASRock C2750D4I.

Permalänk
Skrivet av Kyroz:

[root@bsdsrv ~]$ uptime ; uname -or
3:00PM up 181 days, 3:07, 1 user, load averages: 0.16, 0.20, 0.25
FreeBSD 10.0-RELEASE

ASRock C2750D4I.

haft mycket ipmi errors?

när jag körde FreeBSD 10-STABLE fick jag jäkla massa med BMC 14.0, men har inte provat med BMC 19.0 misstänker att det mesta är borta, för alla konstiga errors är faktiskt borta på ubuntu iaf.. haft funderingar på att dra in freenas på en sticka bara för att testa... men det är ju 9.x och den funkade klockrent även innan BMC 19.0 och nyaste biosen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

haft mycket ipmi errors?

när jag körde FreeBSD 10-STABLE fick jag jäkla massa med BMC 14.0, men har inte provat med BMC 19.0 misstänker att det mesta är borta, för alla konstiga errors är faktiskt borta på ubuntu iaf.. haft funderingar på att dra in freenas på en sticka bara för att testa... men det är ju 9.x och den funkade klockrent även innan BMC 19.0 och nyaste biosen..

Kollade för första gången nu, ~1600 entries i Event Loggen, avhjälpt med "Clear All Event Logs". Fuck the police.

Permalänk
Skrivet av Kyroz:

Kollade för första gången nu, ~1600 entries i Event Loggen, avhjälpt med "Clear All Event Logs". Fuck the police.

och dom flesta var på olika volt, etc oftast tex +3V +5V och +12V brukar man få dom på... men det roliga är att det bara är tuta in BMC 19.0 och så är det problemet bortblåst..

rekomenderat när du ändå rebootar för bmc uppgraderingen är att dra in nyaste bios.. 2.10 på C2550 och 2.50 på C2750.. dom har fixat lite skit där oxå.. sålänge man inte startar om maskin så finns det dock inga problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

och dom flesta var på olika volt, etc oftast tex +3V +5V och +12V brukar man få dom på... men det roliga är att det bara är tuta in BMC 19.0 och så är det problemet bortblåst..

rekomenderat när du ändå rebootar för bmc uppgraderingen är att dra in nyaste bios.. 2.10 på C2550 och 2.50 på C2750.. dom har fixat lite skit där oxå.. sålänge man inte startar om maskin så finns det dock inga problem..

Bootat om utan problem ett par gånger, då för 180 dagar sedan när jag fipplade med sysctl och loader.conf var det säkert 15 reboots ena dagen. Enda bråket jag haft med maskinen var när jag fick ett strömavbrott på 10 sek, då krävdes det lite indianknep för att starta aset igen.

Blir väl BMC/BIOS update i samband med 10.1-RELEASE uppgraderingen i höst.

Permalänk
Skrivet av Kyroz:

Bootat om utan problem ett par gånger, då för 180 dagar sedan när jag fipplade med sysctl och loader.conf var det säkert 15 reboots ena dagen. Enda bråket jag haft med maskinen var när jag fick ett strömavbrott på 10 sek, då krävdes det lite indianknep för att starta aset igen.

Blir väl BMC/BIOS update i samband med 10.1-RELEASE uppgraderingen i höst.

låter som en bra plan sålänge den inte håller på att strula...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

okej, hur ska du få en plan yta runt hela ytterkanten som ska fällas in mot aluminiumet då? jag hade tillverkat 4st distanser till kortets hål, alternativt en sarg runt, för att distansera ut, men du kommer ändå få en glipa i det urskurna aluminiumet där du måste in med tex plexi eller glas för att du inte ska få en vass ful kant som du sedan klämmer fast mellan sargen, (med 4 pinnbult igenom alut och skruvar fast på baksidan av kortet till skärmen, men frågan är hur snyggt det går att göra en sådan konstruktion utan en mekanisk verkstad.. jag hade nog caddat upp delarna som behövs, sedan lämnat ritingarna till en mekanisk verkstad som får tillverka det som behövs för att det ska bli som man tänkt, men problemet är ju just det att jag och Jenus kanske har olika syn på vad som är acceptabelt slutresultat..

som jag skrev tidigare varför ja inte börjat med något sånt här även fast jag vill ha det, är för jag har lite för höga krav för det ska vara intressant att lägga pengar på...

Haha jag gissar nog på att jag har ännu högre krav på slutresultatet
Min plan är att CAD:a upp det. Skära ut ett hål rakt igenom luckan som är exakt lika stort som displayen, men även fräsa ut en nedfasad kant som är lite större än hålet. Djupet på denna fasning blir så tjockt som glaset jag tänkte sätta där. Sedan är planen att borra hål, ej genomgående, och bara skruva displayen direkt i luckan. Kommer inte behöva stora plastdistanser då jag har tänkt löda om pinsen på displayen i vilket fall som helst. Displayen levererades utan pins och dom lödde jag på i all hast för jag ville testa den snabbt

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Haha jag gissar nog på att jag har ännu högre krav på slutresultatet
Min plan är att CAD:a upp det. Skära ut ett hål rakt igenom luckan som är exakt lika stort som displayen, men även fräsa ut en nedfasad kant som är lite större än hålet. Djupet på denna fasning blir så tjockt som glaset jag tänkte sätta där. Sedan är planen att borra hål, ej genomgående, och bara skruva displayen direkt i luckan. Kommer inte behöva stora plastdistanser då jag har tänkt löda om pinsen på displayen i vilket fall som helst. Displayen levererades utan pins och dom lödde jag på i all hast för jag ville testa den snabbt

skönt att jag inte avskräcker dig då.. folk brukar ha en tendens att påstå att jag alltid ska överdriver med sånna småprojekt..

min tanke var också att kunna löda om pinsen, men eftersom man inte ser kretskortet är det lite svårt att avgöra om de va möjligt..

men du får lägga upp en liten projektlogg här i forumet så vi får se under resans gång..

Permalänk

Någon annan som har haft problem med IPMI? Jag har följt Asrocks guide till punkt o pricka, läste på forum i timtal men får inte igång skiten. Får hela tiden att det går inte att ansluta till 192.xxx

Permalänk

Jag får fram IP på både IPMI och Lanportarna. Det går att pinga IPMI men fortfarande så får jag felmeddelande när jag ska koppla upp mig via webbläsaren.

Permalänk

får du inte upp webinterfacet på det ipnummer som ipmi nätverkskortet får tilldelat?

verkar jättekonstigt, inga konstiga inställningar i webläsaren? eller något sånt? prova någon annan webläsare oxå bara för att.. för min del har det alltid funkat fint med webinterfacet..

Permalänk

gjorde en kernel upgrade bara för att ja va ändå tvungen att prova reboota.. den har ju gått 13dagar sen förra incidenten, men nu verkar det faktiskt som allt funkar som det är tänkt med UEFI 2.10 och BMC 19.0..

inte ett enda inlägg i eventlog som är uppenbart felaktigt, samt inga andra bekymmer alls.. fan va skönt, det har ju varit en hel del strul sen jag köpte grejerna för ett halvår sen... vem vet kanske blir att börja byta ut dom 3 gamla 500gb diskarna mot lite nyare prylar...

hur länge brukar diskar leva?
2,5" disk troligen den nyaste i gänget..
9 Power_On_Hours 0x0012 055 055 000 Old_age Always - 19746
WD5000AAKS: (2st)
9 Power_On_Hours 0x0032 059 059 000 Old_age Always - 29930
9 Power_On_Hours 0x0032 063 063 000 Old_age Always - 27366

tvillingarna har 3,1 och 3,4 års drifttid... 2,5" disken har 2,25års drifttid..

inga av dom har några readerrors och ingen har reallocated sectors vad jag såg, vad mer ska man hålla koll på för att se om dom börjar sjunga på sista versen?

Permalänk

Det var Avg antivirus som spärrade. Tog en stund att klura ut. Håller på och confa openmediavault nu. Får se om jag blir nöjd. Annars är jag grymt nöjd med kortet. Ds380 är ok så länge man inte ska pilla på moderkortet då man måste riva ur så mycket för att komma åt. Kör med bequiet 300w och inga problem än så länge

Permalänk
Skrivet av Mellanmjölk:

Det var Avg antivirus som spärrade. Tog en stund att klura ut. Håller på och confa openmediavault nu. Får se om jag blir nöjd. Annars är jag grymt nöjd med kortet. Ds380 är ok så länge man inte ska pilla på moderkortet då man måste riva ur så mycket för att komma åt. Kör med bequiet 300w och inga problem än så länge

jo det är ett helvete om man ska göra minsta lilla tex slänga i fler minnen, då får man skruva isär halva chassiet, men o andra sidan det har ja gjort 6-7ggr nu pga massa returer av moderkorten och sånt, men utöver det så behöver man ju faktiskt inte vara där o pilla, och det är extremt trevligt att kunna ha 12 diskar 8 + 4 i ett SFF chassie.. med lite tur tills man fyllt dom 8 HS platserna med diskar, så har dom kommit med större 2,5" diskar sedan.. såg att de fanns 1TB WD Red nu i 2,5" form...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2169279

3st såna och os ssd'n i 2,5" racket samt 8st 4tb wd red alt green, green finns i 2tb medans red bara finns i 1tb.. men när jag väl har fyllt upp 5st till wd red/green 4tb så misstänker ja att de har hänt en hel del på diskfronten..

skönt att bequiet 300w verkar funka, ingen aning om va det är för agg men om du inte har uppdaterat uefi och bmc så rekomenderar ja detta, då det gjorde extrem skillnad på mitt kort.. tex startar den numera alltid..