Permalänk
Skrivet av xmattiasx:

Lägre tangenter är det jag menar

Ja lägre tangenter finns att köpa men de jag har sett har tyvärr ingen text på sig. Om du vill kan jag länka sidan i ett PM!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Skrivet av Leedogustav:

Ja lägre tangenter finns att köpa men de jag har sett har tyvärr ingen text på sig. Om du vill kan jag länka sidan i ett PM!

Ja gör gärna det!

Tackar

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem

Jag har kärat ner mig totalt i KBT Poker 2 och bestämt mig för att byta ut mitt Filco Majestouch2. Byter också från röda till bruna brytare eftersom de röda inte är särskilt förlåtande med tanke på stavfel
Jag har förstått att det är ISO-layout jag behöver leta efter. Men faktum är att det saknas en "rad" i tangenterna mellan L och Enter på ISO-layouten. Kommer jag ändå kunna skriva apostrof och de andra tecknen med en Poker2-bräda med ISO när man väl klämt in ÅÄÖ? Eller kommer jag bli besviken?

Permalänk
Skrivet av Bluefish:

Jag har kärat ner mig totalt i KBT Poker 2 och bestämt mig för att byta ut mitt Filco Majestouch2. Byter också från röda till bruna brytare eftersom de röda inte är särskilt förlåtande med tanke på stavfel
Jag har förstått att det är ISO-layout jag behöver leta efter. Men faktum är att det saknas en "rad" i tangenterna mellan L och Enter på ISO-layouten. Kommer jag ändå kunna skriva apostrof och de andra tecknen med en Poker2-bräda med ISO när man väl klämt in ÅÄÖ? Eller kommer jag bli besviken?

Det fattas inte en rad på ISO varianten. Dock om du väljer ansi varianten som är vanligare så kommer du att sakna större än och mindre än

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk

Någon som har en bra guide eller tips på hur man rengör switchar från typ coca-cola (vet inte vad det är, men någon har spillt något i det).

Har baddat lite med tops och hett vatten, men tror inte att det kommer göra susen helt, så jag funderade på att rengöra dom riktigt grundligt. Vill dock inte behöva löda då det inte är min starkaste sida.

Läste att man kunde blanda lite isopropanol med vatten och köra, men blir det så stor skillnad mot bara hett vatten?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Någon som har en bra guide eller tips på hur man rengör switchar från typ coca-cola (vet inte vad det är, men någon har spillt något i det).

Har baddat lite med tops och hett vatten, men tror inte att det kommer göra susen helt, så jag funderade på att rengöra dom riktigt grundligt. Vill dock inte behöva löda då det inte är min starkaste sida.

Läste att man kunde blanda lite isopropanol med vatten och köra, men blir det så stor skillnad mot bara hett vatten?

Har det kommit cola i switcharna eller bara på plattan där de sitter fast? Om det bara är plattan så är isopropanol med tops rätt väg att gå men du måste låta det torka grundligt innan du använder det igen. Om det är switcharna är det bara att köpa nya och läda bort det gamla alternativt skaffa ett nytt t-bord

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluefish:

Jag har kärat ner mig totalt i KBT Poker 2 och bestämt mig för att byta ut mitt Filco Majestouch2. Byter också från röda till bruna brytare eftersom de röda inte är särskilt förlåtande med tanke på stavfel
Jag har förstått att det är ISO-layout jag behöver leta efter. Men faktum är att det saknas en "rad" i tangenterna mellan L och Enter på ISO-layouten. Kommer jag ändå kunna skriva apostrof och de andra tecknen med en Poker2-bräda med ISO när man väl klämt in ÅÄÖ? Eller kommer jag bli besviken?

Jag ska också köpa ett sådant! Fast jag har bruna i dagsläget och tänkte byta till röda, haha. Ska dock vänta på mitt sampler-kit så jag får känna på alla switchar, då jag inte kan bestämma mig riktigt.

Men jag tänker köpa mitt på Amazon.de, kan tipsa dig om det! Där finns dessa med ISO-variant - det enda du behöver göra är byta plats på Y och Z, då tyskar har QWERTZ istället för QWERTY. Sedan har du ett tyskt Y (Ü) istället för Å, men det kan man leva med - annars får man hitta en Å-keycap och byta ut den med helt enkelt! Tänker ta ett med PBT-keycaps då det blir högre kvalité och verkar vara skönare ljud och skriva på. Då jag ändå inte känner behov av ett bakgrundsbelyst.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Jag ska också köpa ett sådant! Fast jag har bruna i dagsläget och tänkte byta till röda, haha. Ska dock vänta på mitt sampler-kit så jag får känna på alla switchar, då jag inte kan bestämma mig riktigt.

Men jag tänker köpa mitt på Amazon.de, kan tipsa dig om det! Där finns dessa med ISO-variant - det enda du behöver göra är byta plats på Y och Z, då tyskar har QWERTZ istället för QWERTY. Sedan har du ett tyskt Y (Ü) istället för Å, men det kan man leva med - annars får man hitta en Å-keycap och byta ut den med helt enkelt! Tänker ta ett med PBT-keycaps då det blir högre kvalité och verkar vara skönare ljud och skriva på. Då jag ändå inte känner behov av ett bakgrundsbelyst.

Kan informera om att det inte går att flytta på Z och Y då dom är på två olika rader, vilket betyder att själva tangenterna ser olika ut. Info kring detta finns här: http://deskthority.net/wiki/Keyboard_profile

(Förövrigt rekommenderar jag starkt PBT över ABS, måttligt stor skillnad i känsla och ljud!)

Visa signatur

Gigabyte 7950 å en 3570k | Nexus 4 | Macbook Air 13' | Tangentbords[strike]nörd[/strike]galning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mil0ck:

Kan informera om att det inte går att flytta på Z och Y då dom är på två olika rader, vilket betyder att själva tangenterna ser olika ut. Info kring detta finns här: http://deskthority.net/wiki/Keyboard_profile

(Förövrigt rekommenderar jag starkt PBT över ABS, måttligt stor skillnad i känsla och ljud!)

Jasså, jag trodde det bara gick att flytta... Hur gör jag då för att få den rätta layouten? Måste jag köpa ett helt nytt set med pbt-keycaps, så låter det jätte ovärt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Jasså, jag trodde det bara gick att flytta... Hur för jag då för att få den rätta layouten? Måste jag köpa ett helt nytt set med pbt-keycaps, så låter det jätte ovärt...

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkade ju vara helt ok med använda ett ISO-DE set, där det är ganska många tecken som skiljer från ISO-Nordic, så varför inte bara vänja dig vid att Z = Y? Du kan ju dock köpa ett nytt PBT-set om du stör dig på det.

Har själv ett ISO-DE set som jag använder som ISO-Nordic, och det är inte något som jag stör mig på alls. Är dock van vid blanka tangenter, så tittar väldigt sällan ned på tangentbordet.

Visa signatur

Gigabyte 7950 å en 3570k | Nexus 4 | Macbook Air 13' | Tangentbords[strike]nörd[/strike]galning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mil0ck:

Du verkade ju vara helt ok med använda ett ISO-DE set, där det är ganska många tecken som skiljer från ISO-Nordic, så varför inte bara vänja dig vid att Z = Y? Du kan ju dock köpa ett nytt PBT-set om du stör dig på det.

Har själv ett ISO-DE set som jag använder som ISO-Nordic, och det är inte något som jag stör mig på alls. Är dock van vid blanka tangenter, så tittar väldigt sällan ned på tangentbordet.

Jag tyckte det var ganska lite som skilde de åt varandra, var typ det största med deras tyska Y istället för Å och att Y och Z bytt plats...

Men som du säger, jag borde fan kunna vänja mig med att Y och Z är tvärtom, man använder ju inte dessa allt för ofta när man skriver iallafall - är väl mest vanesak.

Fast visst har jag fattat det rätt att det ska gå att skriva vårt svenska Å fast jag har deras tyska Y, med svenska inställt i Windows?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Jag tyckte det var ganska lite som skilde de åt varandra, var typ det största med deras tyska Y istället för Å och att Y och Z bytt plats...

Men som du säger, jag borde fan kunna vänja mig med att Y och Z är tvärtom, man använder ju inte dessa allt för ofta när man skriver iallafall - är väl mest vanesak.

Småsaker skiljer sig:
# till §
+ till ß
' och ¨ ser annorlunda ut
´ ser bara annorlunda ut
ev. mer

Min poäng var mer att om du inte störde dig på dessa saker, borde du nog kunna vänja dig vid att Z=Y. Tangenterna är redan då "fel" och 1-+ en tangenter är w/e.

Skrivet av Ostbiten:

Fast visst har jag fattat det rätt att det ska gå att skriva vårt svenska Å fast jag har deras tyska Y, med svenska inställt i Windows?

Yup. Det spelar ingen roll vad som faktiskt är på tangenterna utan hur datorn tolkar tangentbordet, vilket man kan välja, alltså ANSI, ISO-Nordic osv.

Visa signatur

Gigabyte 7950 å en 3570k | Nexus 4 | Macbook Air 13' | Tangentbords[strike]nörd[/strike]galning

Permalänk
Skrivet av Leedogustav:

Har det kommit cola i switcharna eller bara på plattan där de sitter fast? Om det bara är plattan så är isopropanol med tops rätt väg att gå men du måste låta det torka grundligt innan du använder det igen. Om det är switcharna är det bara att köpa nya och läda bort det gamla alternativt skaffa ett nytt t-bord

Mjo, det är ju i själva switchen som det ligger. Blir liksom segt när man trycker ner.

Får se hur det mår i dag, men är det för segt så får man väl ge sig och köpa nya brytare.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Mjo, det är ju i själva switchen som det ligger. Blir liksom segt när man trycker ner.

Får se hur det mår i dag, men är det för segt så får man väl ge sig och köpa nya brytare.

Om du vill ha sidor att köpa switchar ifrån alternativt tips är det bara att pma!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ostbiten:

Jag tyckte det var ganska lite som skilde de åt varandra, var typ det största med deras tyska Y istället för Å och att Y och Z bytt plats...

Men som du säger, jag borde fan kunna vänja mig med att Y och Z är tvärtom, man använder ju inte dessa allt för ofta när man skriver iallafall - är väl mest vanesak.

Fast visst har jag fattat det rätt att det ska gå att skriva vårt svenska Å fast jag har deras tyska Y, med svenska inställt i Windows?

Det här vore nog något för dig. Mappa om tangenter på ett enkelt och smidigt sätt.

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1307425-g...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Det här vore nog något för dig. Mappa om tangenter på ett enkelt och smidigt sätt.

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1307425-g...

Skulle personligen rekommendera AutoHotKey istället. Det är ett väldigt simpelt skript-språk som man kan få betydligt mer gjort med

Visa signatur

Gigabyte 7950 å en 3570k | Nexus 4 | Macbook Air 13' | Tangentbords[strike]nörd[/strike]galning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthons:

Någon som vet om det är sagt att coolermasters med topre kommer till Sverige och om så fall när?

Det enda som är sagt är att NovaTouch TKL kommer att finnas i ISO-format, men inte vilka språk. Blir dock förvånad om det inte kommer finnas med nordisk layout.

Cooler Master har inte avslöjat något officiellt releasedatum, men troligen väldigt snart, med tanke på foton på kartongens ut- och insida som de nyligen visat upp.

Cooler Masters tråd hos Deskthority:
http://deskthority.net/keyboards-f2/topre-switch-cherry-mx-co...

Deskthoritys wiki:
http://deskthority.net/wiki/Cooler_Master_Novatouch_TKL

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Brukar tangentbord finnas i olika revisioner? Ta t.ex. ett Qpad MK-85 som jag hade för ett litet tag sedan men som gick sönder. Älskade känslan i det med dess röda brytare och det lät rätt nice. Skänkte bort det då en switch var trasig och behövde bytas orkade inte hålla på.

Nu har jag varit och känt på ett igen lite för skojs skulle och det jag lade märke till var att det hade en helt annan karaktär i ljudet när man skrev på det. Det känns som att bottenplattan är helt annorlunda på något sätt och har ett mycket dovare ljud och inte lika klingigt/högt i tonen så att säga. Det lät mer gediget. Mer som mitt förra Filco i karaktären i ljudet än vad mitt förra MK-85 var.

Kan det vara så att de gjort en ny revision som förhoppningsvis är bättre än den gamla? Det har ju varit stora kvalitetsproblem med de tangentborden tydligen så de kanske har gjort något åt det. Kan inte fatta annars hur exakt samma tangentbord kan låta väldigt annorlunda?

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Hej!

Undrar om det är svårt att fixa ghetto reds på ett ducky shine 2 med svarta brytare och led?
Alltså att byta ut den svarta fjädern mot en röd.
Finns det någon guide på det? Länka gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Hej!

Undrar om det är svårt att fixa ghetto reds på ett ducky shine 2 med svarta brytare och led?
Alltså att byta ut den svarta fjädern mot en röd.
Finns det någon guide på det? Länka gärna

Svårt är det väl inte, men en jävla massa jobb. Du ska löda av 100+ brytare, öppna brytaren för att byta ut fjädern och seden löda fast 100+ brytare igen.
Euf0ria visar hur man gör i sin bygglogg
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-konstruktioner/1263823-filco-goes-custom-euf0ria-edition/index2.html
Finns guider i övrigt på geekhack samt reddit som du lätt hittar via google.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Svårt är det väl inte, men en jävla massa jobb. Du ska löda av 100+ brytare, öppna brytaren för att byta ut fjädern och seden löda fast 100+ brytare igen.
Euf0ria visar hur man gör i sin bygglogg
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-konstruktioner/1263823-filco-goes-custom-euf0ria-edition/index2.html
Finns guider i övrigt på geekhack samt reddit som du lätt hittar via google.

Ifall man måste löda så står jag över.
Tack för hjälpen iallafall!

Permalänk
Skrivet av mil0ck:

Skulle personligen rekommendera AutoHotKey istället. Det är ett väldigt simpelt skript-språk som man kan få betydligt mer gjort med

Autohotkey är bra för macron, men när man ska byta plats på enskilda tangenter så är Sharpkeys överlägset. Då slipper man också mjukvara som körs i bakgrunden, eftersom den ändrar i registret.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu är det så att jag har en liten fundering angående brytare som jag har lagt märke till. Jag vet inte ifall det är någon form av inbillning eller inte men det är i alla fall vad jag upplever.

Jag tycker att t.ex. röda brytare kan kännas annorlunda på olika tangentbord. Alltså samma brytare som ska ha samma motstånd men jag kan tycka att de känns trögare på ett tangentbord och lite lättare på ett annat. Inga jättestora skillnader men ändå påtagligt på något sätt.

Hur kan detta komma sig eller har jag bara fått hjärnspöken? Ljudet fattar jag ju kan skilja oerhört beroende på bygge men just motstånden tycker jag borde vara exakt på alla då det ändå är samma brytare från samma tillverkare som vi pratar om. Någon mer som tycker som mig eller är jag bara fläng?

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Jasså, jag trodde det bara gick att flytta... Hur gör jag då för att få den rätta layouten? Måste jag köpa ett helt nytt set med pbt-keycaps, så låter det jätte ovärt...

Skickades från m.sweclockers.com

Det vill man göra ändå. Filco har grymt bra tangentbord, men riktigt dåligt kvalitet på sina caps. Eftersom man ändå vill byta till PBT så spelar det i princip ingen roll om det är en annan teckenuppsättning som original. Dvs så länge som det är av ISO-typ. Enda nackdelen jag kan se är om man någon gång vill sälja tangentbordet begangnat i Sverige, och plocka av sin PBT-caps innan. Men jag tror att du kommer bli nöjd med ditt Filco - dvs så länge du byter ut de riktigt dåliga ABS-capsen på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av deeyay:

Nu är det så att jag har en liten fundering angående brytare som jag har lagt märke till. Jag vet inte ifall det är någon form av inbillning eller inte men det är i alla fall vad jag upplever.

Jag tycker att t.ex. röda brytare kan kännas annorlunda på olika tangentbord. Alltså samma brytare som ska ha samma motstånd men jag kan tycka att de känns trögare på ett tangentbord och lite lättare på ett annat. Inga jättestora skillnader men ändå påtagligt på något sätt.

Hur kan detta komma sig eller har jag bara fått hjärnspöken? Ljudet fattar jag ju kan skilja oerhört beroende på bygge men just motstånden tycker jag borde vara exakt på alla då det ändå är samma brytare från samma tillverkare som vi pratar om. Någon mer som tycker som mig eller är jag bara fläng?

Har själv känt samma sak och jag tror det har med hur plattan som switcharna sitter i att göra. Sitter just nu med ett ducky med cutom platta och det är som dag och natt mot hur ett Ducky är med standard plattan. Samma switchar som förr men med ny platta.
Jag antar att olika plattor klämmer olika hårt på swicharna och därmed skapar mindre/mer friktion mot själva switchen.

Men detta är inget jag lagt ner någon tid på att undersöka utan bara något jag själv märkt när jag bytt mellan mina tangentbord.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Att Quickfire Rapid är tillverkat utav samma OEM som Filco har ju nu ingen tvekan om what so ever även om jag inte gjorde det innan heller. Men jag har fått en liten släng utav det berömda "Filco-pinget" på en utav mina tangenter. Spacebar dessutom som används frekvent. På Filco så hade jag det på punkt tangenten. Visserligen är jag mer gentle på spacebar generellt men det hörs ändå ofta emellanåt. Inte så att det stör mig så jag tänker försöka byta utan det var mer en intressant upptäckt och typiskt att det skulle vara på just min spacebar. Går tydligen att fixa om man monterar ner, löder och har sig men har inte riktigt den kunskapen så jag kommer helt enkelt att leva med det istället. Så grymt nöjd med själva tangentbordet för övrigt.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det enda som är sagt är att NovaTouch TKL kommer att finnas i ISO-format, men inte vilka språk. Blir dock förvånad om det inte kommer finnas med nordisk layout.

Cooler Master har inte avslöjat något officiellt releasedatum, men troligen väldigt snart, med tanke på foton på kartongens ut- och insida som de nyligen visat upp.

Ser fram emot att testa det när det dyker upp. Tryckte på lite Topre-tangentbord när jag var i Tokyo i höstas (några olika Realforce och HHKB). Än så länge inte min favorit, men riktigt kul att det kommer lite alternativ till MX ifrån lite större tillverkare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

*avgrundsvrål*

Jag skulle precis till att beställa ett Poker 2 från Amazon, med bruna brytare och PBT-tangenter. Så är den slut!
Oh well, det är väl bara att avvakta tills de kommer i lager igen då.

Permalänk

Hej!

Någon som vet vart man får tag i ett K70 med bruna switchar fast med vitt ljus istället för rött. Blått ljus är också välkommet.

Har i dagsläget min flickväns k70 med röda bryta men annars har jag mitt gigabyte aivia osmium som är bra men känns lite väl högt, någon som har något tips på ett annat lågt tangentbord men som går att vinkla högt i bakkant? Sneglat lite på kb-460 och känt på det en del men det är lite "meh" för mig. Bakgrundsbelysning är ett måste.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Hallå någon som vet hur man får Razer black widow att lysa upp? Enbart loggan lyser men inga tangenter.

Edit: kom på att jag inte har en version med lysande tangenter, finns tydligen 6 varianter av samma tangentbord. :@

Visa signatur

Compaq suger