Permalänk
Medlem

Såklart du inte behöver! Köpte mitt första mekaniska tangentbord för bara några månader sen. Spelar inte "bättre" för det.

Däremot känner jag mig nu frälst och jag drar mig för att röra ett tangentbord som inte låter och känns som en gammal skrivmaskin

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

Och jag undrar, måste man ha mekaniskt tangentbord?

Nej. Men det positiva med mekaniska tangentbord är att det skapas ett tydligt läge när tangenten slår igenom. Skriver du mycket behöver du alltså aldrig fundera på om tangenten registrerade eller ej, vilket betyder att du kan flytta fingrarna snabbare. Ett klassiskt exempel är IBM Model M där motståndet hela tiden ökar för att efter att ha nått sitt maxvärde kollapsar på ett väldigt tydligt sätt. "Rubber dome" har istället en svampigare känsla, vissa mer än andra. Vad man föredrar är helt och hållet en smaksak. Men eftersom skillnaden mellan ett kasst vanligt tangentbord och ett bra mekaniskt ofta inte är mer än några hundralappar och kan användas i årtionden så är det en dum sak att snåla in på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Tyvärr finns det inte att köpa längre, Har slutat tillverkats helt tror jag, Hoppas dom kommer med någon ny modell/version av X4, Sjukt prisvärt tangentbord

För övrigt så tycker jag att mekaniska tangentbord är skönare att skriva på, Men det kostar mkt mer än det smakar enligt mig, Ett mekaniskt tangentbord är inte nåt som du kommer få en "wow" upplevelse av, Det är trots allt fortfarande bara ett tangentbord.

Jag har ett X4 hemma, körde det ett par månader innan jag impulsköpte ett Ducky Shine 2 med röda brytare. X4 har dammat i förrådet sedan dess, tog av en händelse fram det i helgen och kände lite på det men kommer aldrig kunna gå tillbaka till det. Feedback när du når botten är i princip noll och jag märkte att jag började göra en hel mängd stavfel när jag försökte skriva på det. Mediaknapparna var trevliga men de kommer man åt med fn-knappen på det flesta tangentbord idag, jag har aldrig spelat wow eller andra macro-krävande spel där jag kan tänka mig att macroknapparna kan komma till användning. Jag var väldigt nöjd med mitt X4, då det är ett högkvalitativt tangentbord, men jag kommer aldrig igen BLI nöjd med det efter att ha använt ett riktigt mekaniskt tangentbord.

Du har helt rätt i att man inte får "wow"-upplevelsen man fick när man gick från hdd till ssd men det är ändå stor skillnad i känsla (och volym, sambon var nära att kasta ut det från balkongen ett par gånger innan jag dämpade det )

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Nu var det väldigt mkt åsikter här ser jag, mer står fortf fast att mekaniska fungerar mycket bättre vid gaming. Men speciellt e-sport spel där det krävs mkt precision. Finns en anledning att alla, vad jag sett iaf inom e-sprt scenen gått över till mekaniskt. Men det är taktila brytare enligt mig som jag får bättre känsla i spel av. Även skriva ger bättre respons. Testade en polares membran (vanligt) tangentbord och blev väldigt positiv överraskad. Hade faktiskt lite den mekaniska känslan. Sjukt prisvärt också, länk: http://www.maxfps.se/tangentbord/deltaco/tb-234-solid-tangent...

Men om du måste skaffa ett mekaniskt är ju en ganska dum fråga..och där är ju svaret såklart nej.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Skillnaden är som natt och dag. Mekaniska tangentbord är långt mycket skönare att trycka på. Kan aldrig tänka mig använda normala tangentbord igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har MX Red men föredrar mitt gamla Microsoft Sidewinder X4 membrantangentbord. Mitt tips är att testa innan du köper, det handlar helt och hållet om personlig preferens

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Sambos svar: Slutar du inte skriva snart så kommer jag att behöva bryta dina armar. (Blåa switchar ).

Kort svar, Nej, du behöver inte ha ett mekaniskt tangentbord. Många proffs spelar utan mekaniska tangentbord för att de helt enkelt tycker att det är skönare. Själv körde jag med ett gammalt slitet HP tangentbord i många år fram tills jag bestämde mig för att uppgradera. Uppgraderingen gjorde mig inte bättre på att spela och det fick mig inte att skriva snabbare men jag, personligen, tycker att det är bra mycket behagligare att skriva på ett mekaniskt tangentbord.

Det finns också hur mycket tangentbord som helst och många olika Switchar. Det är omöjligt att säga vad en person ska köpa för det är extremt personligt. Många gillar blå, lite tyngre, knappar som låter väldigt mycket och många gillar te.x röda som är lite lättare och mer linjär samt låter MYCKET mindre.

För att ge dig lite hjälp på traven, om du nu bestämmer dig för att köpa ett mekaniskt tangentbord, så länkar jag denna stora guiden av vår forumsmedlem huttala. Extremt välskriven och beskriver allt du behöver veta för ett mekaniskt tangentbord.

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...

Ett generellt tips är att alltid känna på de olika Switcharna innan du bestämmer dig för att köpa något. Mekaniska tangentbord är oftast väldigt dyra och det är viktigt att tangentbordet man köper passar dig bra för de går sällan sönder!

MvH, Pontus Andersson.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Förklara gärna.. Själv säger jag:
Beror på vad du tycker är bekvämt att spel/skriva på. Många föredrar ett mekaniskt, jag själv skulle aldrig välja mekansikt. Varför betala 600-800kr mer än det jag använder nu för att få samma funktioner?

Missa ditt inlägg men gav en kort beskrivning strax ovanför. Och en länk till sjukt skönt t-bord för gaming. Samma funktioner visst.. Men den extremt mycket bättre byggkvalitén? Och bättre hållbarheten tycker jag är två viktiga faktorer.

De är en smakfråga men feedbacken ett riktigt mekaniskt ger, gör så att man får det där lilla extra inom gaming. Och då tänker jag mest på CS, Starcraft mm. I vanliga spel där precision och känsla inte är en viktigt så spelar de inte någon roll alls vad du använder.
Då kan jag t o m kunna använda mig av ett rosa hello kitty tangentbord

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

testade runt lite i början, men stod inte ut med ljudet från mekaniskt, sitter på Logitech G510 nu och det är tyst och skönt att skriva på

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Sambos svar: Slutar du inte skriva snart så kommer jag att behöva bryta dina armar. (Blåa switchar ).

Kort svar, Nej, du behöver inte ha ett mekaniskt tangentbord. Många proffs spelar utan mekaniska tangentbord för att de helt enkelt tycker att det är skönare. Själv körde jag med ett gammalt slitet HP tangentbord i många år fram tills jag bestämde mig för att uppgradera. Uppgraderingen gjorde mig inte bättre på att spela och det fick mig inte att skriva snabbare men jag, personligen, tycker att det är bra mycket behagligare att skriva på ett mekaniskt tangentbord.

Det finns också hur mycket tangentbord som helst och många olika Switchar. Det är omöjligt att säga vad en person ska köpa för det är extremt personligt. Många gillar blå, lite tyngre, knappar som låter väldigt mycket och många gillar te.x röda som är lite lättare och mer linjär samt låter MYCKET mindre.

För att ge dig lite hjälp på traven, om du nu bestämmer dig för att köpa ett mekaniskt tangentbord, så länkar jag denna stora guiden av vår forumsmedlem huttala. Extremt välskriven och beskriver allt du behöver veta för ett mekaniskt tangentbord.

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...

Ett generellt tips är att alltid känna på de olika Switcharna innan du bestämmer dig för att köpa något. Mekaniska tangentbord är oftast väldigt dyra och det är viktigt att tangentbordet man köper passar dig bra för de går sällan sönder!

MvH, Pontus Andersson.

Då ska jag länka dig ett litet tips så du kanske får behålla din armar Använde sånna själv och hjälper en del.
http://www.maxfps.se/tillbehor-8/47d/elitekeyboards-soft-land...

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Då ska jag länka dig ett litet tips så du kanske får behålla din armar Använde sånna själv och hjälper en del.
http://www.maxfps.se/tillbehor-8/47d/elitekeyboards-soft-land...

Är alltid rädd att dessa ljudabsorberande saker ska ta bort känslan i tangentbordet (kärleken i mitt liv), hur tycker du att de fungerar?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Nej. Jag spelar inte bättre med mitt FUNC KB-460 MX tangentbord och jag stavar sämre (trycker på fel tangenter) när jag skriver än vad jag gjorde med mitt Logitech G11 tangentbord

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Är alltid rädd att dessa ljudabsorberande saker ska ta bort känslan i tangentbordet (kärleken i mitt liv), hur tycker du att de fungerar?

Eftersom jag antar att du syftar på mx blue så klickar de vid själva aktiveringspunkten, altså då knapptrycket registreras. Dessa landing pads är mest till för att du inte ska trycka ¨ner switchen hela vägen ner utan att den tvingar switchen att stanna lite innan. Eftersom den är gjort av ett mjukt material låter det inte när man trycker ned hela vägen men du har fortfarande klicket precis vid aktiveringspunkten! Venne om denna text är så begriplig men jag kan försöka omformulera mig om det behövs:)

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noah01:

Hallåj!

Ska snart bygga min första gaming dator ( yeey! )
Och jag undrar, måste man ha mekaniskt tangentbord?
Funkar det bättre i gaming eller vad?

Tacksam för svar!

nej du behöver det inte, du har samma funktioner på ett vanligt utan mekaniska brytare, men känslan är helt annorlunda.
Jag har ett Qpad MK 50, och skulle aldrig gå tillbaka till ett vanligt just för känslans skull.

Vissa brytare behöver du inte trycka ner lika mycket som andra, sen håller ett mekaniskt längre, alltså knapparna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1035097

Permalänk
Medlem

Verkligen inte. Jag har det inte för att man blir bättre i spel eller något sånt bull. Jag har det för att jag tycker att det är mycket skönare att skriva på än vanliga tangentbord.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superst4r:

Nu var det väldigt mkt åsikter här ser jag, mer står fortf fast att mekaniska fungerar mycket bättre vid gaming. Men speciellt e-sport spel där det krävs mkt precision. Finns en anledning att alla, vad jag sett iaf inom e-sprt scenen gått över till mekaniskt. Men det är taktila brytare enligt mig som jag får bättre känsla i spel av. Även skriva ger bättre respons. Testade en polares membran (vanligt) tangentbord och blev väldigt positiv överraskad. Hade faktiskt lite den mekaniska känslan. Sjukt prisvärt också, länk: http://www.maxfps.se/tangentbord/deltaco/tb-234-solid-tangent...

Men om du måste skaffa ett mekaniskt är ju en ganska dum fråga..och där är ju svaret såklart nej.

men är det inte ännu dummare att säga emot sig själv? Först svarar du att man måste köpa en mekaniskt, sen skriver du det motsatta? Hur ska du ha det?

Permalänk
Medlem

Uppdatering från mitt tidigare inlägg - köpte ett tangentbord med mekaniska brytare idag, men det åker tillbaka redan imorgon. Alldeles för högt, galet lång slaglängd, och lät för mycket trots att det skulle vara en av de mer tystlåtna brytarna... Blir ett Deltaco eller Microsoft-bord istället i väntan på ett mer genomtänkt köp.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

man behöver väl aldrig något egentligen, problemet är ju att om du väl börjar använda ett mekaniskt tangentbord så blir det totalt omöjligt att gå tillbaka till rubberdome igen. Det tycker iaf jag, känslan är som oslagbar

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Missa ditt inlägg men gav en kort beskrivning strax ovanför. Och en länk till sjukt skönt t-bord för gaming. Samma funktioner visst.. Men den extremt mycket bättre byggkvalitén? Och bättre hållbarheten tycker jag är två viktiga faktorer.

De är en smakfråga men feedbacken ett riktigt mekaniskt ger, gör så att man får det där lilla extra inom gaming. Och då tänker jag mest på CS, Starcraft mm. I vanliga spel där precision och känsla inte är en viktigt så spelar de inte någon roll alls vad du använder.
Då kan jag t o m kunna använda mig av ett rosa hello kitty tangentbord

Det finns icke-mekansika med bra byggkvalitet o hållbarhet oxå. Detta är något som skiljer från tangentbord till tangentbord.
Finns garanterat mekaniska med dålig kvalitet oxå

Sen är det som du säger en smakfråga om man gillar feedbacken som ett mekaniskt ger. Men det gör inte att man får något extra inom gaming. Det beror från person till person.
Jag kan lova dig att en spelar som tycker att båda är lika sköna spelar exakt lika bra med båda.

Men nu ska man inte jämföra ett 49.- hello kitty som du verkar göra utan ett litet mer med kvalitet. Då har vi ett runt 300-600.- mot ett för 1000-1200? eller vad nu mekaniska ligger på för pris

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

Tackar för så snabba svar Ska nog köpa mig ett Corsair K30 elr K40:)

Har inte kollat på hur mycket k30 eller k40 kostar, men ett k65, som är mekaniskt och tenkeyless kostar ca 700 om inte mindre numer. Det är väldigt prisvärt. Om du nu ändå ska köpa Corsair.

Permalänk
Medlem

Det har nämnts att det finns flera olika mekaniska brytare som passar olika smaker. Guess what - det finns desto fler olika rubber-dome tangentbord där vissa är fruktansvärt sega och svampiga medans andra kan vara riktigt sköna, tysta och bekväma att skriva på. Inte heller behöver det på något sätt vara kopplat till priset, även om vi är så starkt präglade till att falla i just den fällan. Men vad vet jag, kan spela roll att jag endast betalade ca 350:- för mitt func430 och därför inte är så rädd för att medge mitt "felval", för även om jag kan tycka att tangentbordet i sig är riktigt fint och välgjort föredrar jag egentligen att använda mitt rubber-dome.

Av alla tangentbord jag testat skriver jag skönast på ett rubber-dome tangentbord jag kom över en gång i tiden för 25:- /st, köpte ett par eller två då som tur var. Andra dyrare modeller, såväl membran som mekaniska vill gärna motivera priset med en massa lull som upplysta tangenter, auto-loading & fax modem osv, som egentligen inte gör mycket för skrivkänslan förutsatt att man inte tittar ner på tangenterna till att börja med.

En annan aspekt att ta i beaktning är att mekaniska tastaturer ofta hamnar betydligt mer upphöjt på bordet och nästan kräver ett ordentligt handledsstöd för att fungera på ett vettigt sätt medans rubber-dome går att göra mycket lägre, dvs i bättre nivå med bordet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av x3me00:

Finns membranbrytare som är precis lika bra som mekaniska om inte bättre. Så nej inget krav, mekaniska tangenter är bara en hype, det handlar helt enkelt om att tillverka en tangent med rätt kvalitet och egenskaper.
Detta kan göras med båda tekniker, men i nuläget är det svårt att ta betalt för ett tangentbord utan mekaniska brytare just pga hypen.

En hype brukar inte hålla i sig i 25 år... Det som har hänt nu är att folk i större utsträckning har insett att det finns bättre tangentbord än de i 100kr-klassen som är slutkörda efter ett år och som inte ens var bra från början.

Finns dock bra tangentbord inom alla kategorier. Bäst är att välja det man trivs med.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Det finns icke-mekansika med bra byggkvalitet o hållbarhet oxå. Detta är något som skiljer från tangentbord till tangentbord.
Finns garanterat mekaniska med dålig kvalitet oxå

Sen är det som du säger en smakfråga om man gillar feedbacken som ett mekaniskt ger. Men det gör inte att man får något extra inom gaming. Det beror från person till person.
Jag kan lova dig att en spelar som tycker att båda är lika sköna spelar exakt lika bra med båda.

Men nu ska man inte jämföra ett 49.- hello kitty som du verkar göra utan ett litet mer med kvalitet. Då har vi ett runt 300-600.- mot ett för 1000-1200? eller vad nu mekaniska ligger på för pris

Ja de finns de säkert, men nu trodde jag vi pratade om i överlag här? Jag missade ett ord i mitt svar och det var: Och "oftast" bättre hållbarhet.
Öppnar du ett tangentbord med mekaniska switchar och sen ett "vanligt" tangentbord så ser du ganska omgående vilken byggkvalité jag pratar om.. Tycker faktiskt inte ens de går att jämföra ungefär som att jämföra ett plastglas med ett kristallglas, haha.

Det kan jag inte kommentera om, då du egentligen inte har någon fakta bakom det påståendet utan bara gissar.

Jag jämförde inte och det handlade inte om pris. Jag skrev att jag i stort sett kan spela på vad som helst när det kommer till sådan gaming. Du kan få ett BRA mekaniskt för 600:- som har byggkvalité. Nästan alltid beror de på märke och vilka komponenter som sitter i. Men man behöver inte betala 1-1200:- för att få ett bra mekaniskt som du verkade tro.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

men är det inte ännu dummare att säga emot sig själv? Först svarar du att man måste köpa en mekaniskt, sen skriver du det motsatta? Hur ska du ha det?

Hur menar du nu egentligen Jag rekommenderade ett membran som jag upplever har en touch av mekaniska brytare. Har man ingen budget är det ett bra köp. Men jag har inte sagt att jag tycker det är bättre än ett mekaniskt? Jag tyckte att det var bra för att det påminde lite om ett mekaniska brytare. Jag själv skulle jag aldrig köpa de för att gamea med utan var bara en enkel rekommendation från min sida. På samma sätt att jag kan rekommendera ett Ducky för den som vill ha ett riktigt tangentbord. Misstolkning, misstolkning

Är så glad att mekaniskt kom tillbaka igen för varenda jävla membran"gaming-tangentbord" jag haft innan har varit rena skiten

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Mekaniska tangentbord pushas av branschen då de kan sälja tangentbord dyrare med högre vinst. Bara en sådan sak att kunna sälja nya sorters brytare.

Handlar bara om känsla du blir inte bättre gamer för du har mekaniska tangentbord. Jag har aldrig lyckats nöta ut membran tangentbord de gör sitt jobb. Jag värdesätter tystnad annars är det inte alls omöjligt jag hade föredragit känslan i mekaniska. De gamla spungy ibm tangentborden var rätt kul men sämre för gaming skulle jag vilja påstå än mjuka membrantangentbord.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

det är mer smaksak jag ska skaffa mekaniskt nu näst gång för att det värkar häftigt +så har jag alltid tyck om det klickande ljudet i tangentbord

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Hej

Jag kände mig tvungen att logga in och skriva ett svar på denna konstiga tråd.

Varför vill man betala mer för ett tangentbord som låter lika högt som en gammal skrivmaskin?

Själv köper jag bara de billigaste tangentborden/mössen eftersom de är tysta och har alltid hållt länge.
Som http://www.inet.se/produkt/6101774/logitech-k120-oem och http://www.inet.se/produkt/6101198/logitech-rx250-optical-mou... vilket båda fungerar lika bra som de gjorde 2011-12-29 då jag köpte dem.

***bort/moderator***

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem

Självklart är det inget måste!

Smaken är som baken. Prova i en butik och gillar du det så är det bara att slå till. Själv kan jag inte tänka mig något annat än mekaniska brytare, men det är för min egen del det.
Det är nästan så illa så jag funderar på att köpa ett eget till jobbet att använda, men jag vet inte riktigt om Cherry MX blue skulle uppskattas av arbetskamraterna, men det är nog värt ett test iaf :]

Edit: Nu har jag iof inte haft annat än mekaniskt tangentbord på länge. Den jag har nu känns som en riktigt ordentlig pjäs som är tung och robust. Inget man direkt tar tag i varsin ände och vrider som jag kan göra med det jag har på jobbet, men det hör väl inte till vanligheterna att man gör det, men jag upplever det som riktigt bra kvalité helt enkelt.

Det är precis samma anledning som jag inte köper den billigaste MC:n för att just köra MC, jag köper helt enkelt den jag vill ha inom rimliga kostnader såklart. Man får ju inte lägga ut för mycket på leksaker, hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobijjah:

Hej

Jag kände mig tvungen att logga in och skriva ett svar på denna konstiga tråd.

Varför vill man betala mer för ett tangentbord som låter lika högt som en gammal skrivmaskin?

Själv köper jag bara de billigaste tangentborden/mössen eftersom de är tysta och har alltid hållt länge.
Som http://www.inet.se/produkt/6101774/logitech-k120-oem och http://www.inet.se/produkt/6101198/logitech-rx250-optical-mou... vilket båda fungerar lika bra som de gjorde 2011-12-29 då jag köpte dem.

***bort/moderator***

Är ju inte alla brytare som låter speciellt högt. De flesta som köper mekaniska tangentbord vill väl åt den taktila återkopplingen.
Sen personligen gillar jag mina blå skrivmaskins-brytare

Redigerat citat
Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superst4r:

Kort och gott svar, ja.

Skrivet av superst4r:

Nu var det väldigt mkt åsikter här ser jag, mer står fortf fast att mekaniska fungerar mycket bättre vid gaming. Men speciellt e-sport spel där det krävs mkt precision. Finns en anledning att alla, vad jag sett iaf inom e-sprt scenen gått över till mekaniskt. Men det är taktila brytare enligt mig som jag får bättre känsla i spel av. Även skriva ger bättre respons. Testade en polares membran (vanligt) tangentbord och blev väldigt positiv överraskad. Hade faktiskt lite den mekaniska känslan. Sjukt prisvärt också, länk: http://www.maxfps.se/tangentbord/deltaco/tb-234-solid-tangent...

Men om du måste skaffa ett mekaniskt är ju en ganska dum fråga..och där är ju svaret såklart nej.

Först ska man köpa ett mekaniskt, sen inte.