Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Kan vara så att någon komponent blivit ESD-skadad om du fipplar mycket med dem. Det är inte alltid de slutar fungera helt, utan bara fungerar felaktigt.

Skulle jag förstört min CPU såfall menar du?

Vill även säga att det släpptes nya drivers till min GPU som jag installerade om fräscht och nytt och verkar ha hjälpt till. Får se hur länge det håller innan problemet återfaller.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Skulle jag förstört min CPU såfall menar du?

Vill även säga att det släpptes nya drivers till min GPU som jag installerade om fräscht och nytt och verkar ha hjälpt till. Får se hur länge det håller innan problemet återfaller.

Cpu . Minne , moderkort , gpu osv.

Allt är känsligt mot esd.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

EDIT 3:

Gick utmärkt. 300FPS+ men tempsen på CPU:n är löjligt höga. 90c+ under hela tiden jag spelar. Var uppe på 100 ett tag... Märkligt att det inte var så tidigare.. Det är dock 40 grader varmt i mitt rum just nu så svettas som en gris själv.

Antar jag får köpa en kylare.. Har någon tips på en bra luftkylare?

Är väl inte så konstigt att det inte var så tidigare, när du hade lägre FPS vilket betyder att den behöver jobba mindre.

Många rekommenderar den här. Äger den inte själv dock. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Cpu . Minne , moderkort , gpu osv.

Allt är känsligt mot esd.

I know. Men jag tror dock inte det är det som är felet. Tror det är en dålig kombination utav CPU, GPU och RAM tyvärr samt ett någorlunda annorlunda BIOS sedan tidigare.

Skrivet av m4gnify:

Är väl inte så konstigt att det inte var så tidigare, när du hade lägre FPS vilket betyder att den behöver jobba mindre.

Många rekommenderar den här. Äger den inte själv dock. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...

Ja, såklart. När du säger det.

Får väl bli en sådan, I guess.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

=r0ad;14761820]Will check it out.

EDIT:

Inne i BIOS hittade jag någon Energispars funktion som jag stängde av samt att jag startade Performance Mode. Såhär ser CPU-Z ut nu. http://prints.pw/i/a8acc
Ska lira lite FarCry 3 för se om de är någon skillnad, återkommer.

EDIT 2:

Över 60FPS in-game på FarCry nu. Lirat ca 10 min utan fryslagg. Höga temps på CPU:n dock, upp mot 95 som högst men ligger runt 80-85 i medelmått. Stockkylaren visar vad den går för (eller inte).

Ska kolla CS:GO och hur det är där. Återkommer.

Dold text

[QUOTE
EDIT 3:

Gick utmärkt. 300FPS+ men tempsen på CPU:n är löjligt höga. 90c+ under hela tiden jag spelar. Var uppe på 100 ett tag... Märkligt att det inte var så tidigare.. Det är dock 40 grader varmt i mitt rum just nu så svettas som en gris själv.

Antar jag får köpa en kylare.. Har någon tips på en bra luftkylare?[/QUOTE]

kolla då även om du har nån UEFI-setting på cpu-fan-control? kanske går att skrämma opp skiten lite så den kyler bättre ifall den går på nåt quiet-mode nu.
för även om du kör performance-mode i UEFI så kanske inte CPUFAN är ställd till nåt högre? eller så kanske den ökar vid belastning jag gissar mest i ditt fall.
Själv har jag låst CPUFAN-värde med CORSAIR-Link
gött du fick lite mer kräm på grejerna iaf.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Det gjorde den en gång. Vet inte varför. Men virus lär jag inte ha då det är en helt clean install av Windows och det ända jag laddat ner är CS:GO och FarCry 3...

Använder uttaget bak på mitt GTX 760, så dum är jag inte.

BIOS uppdaterat till senaste verisionen.

Gick ganska bra att spela igår. Spelade FarCry 3 på 60 fps+ och kunde spela ganska stabilt utan frys. Men när jag startade datorn idag efter 8h sleep mode så var det back to normal.
FarCry 3 med 25 fps och extremt mycket lag. Tror det är CPU:n som krånglar, titta activityn in-game.

IMG 1: http://prints.pw/i/024a3
IMG 2: http://prints.pw/i/9004d

What the fuck?

Ta ned intel extreme tuning utility och kör tester. där ser du om t.ex cpun throttlar.

hehe jag fattar också att du inte kopplat fel ang gpu men framgår inte i början av tråden vad du har för gpu

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Ta ned intel extreme tuning utility och kör tester. där ser du om t.ex cpun throttlar.

hehe jag fattar också att du inte kopplat fel ang gpu men framgår inte i början av tråden vad du har för gpu

Skrev en stor spec lista på vad jag hade i datorn på första inlägget?

Det som var problemet var som sagt ett PowerSavingMode + en dålig kylare. Lösningen är hittad då jag installerat en ny CPUfläkt, den som rekommenderades här i tidigare inlägg och resultatet är fantastiskt.

2h spelat FarCry 3 och inte nått över 76'C. Fläkten står på autoläget.

Tack för all hjälp.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |