Extremt billigt 16 disk rack chassi! JBOD. [Intresseanmälning för sambeställning från USA — mod]

Permalänk
Medlem

Var det någon som faktiskt gjorde en beställning? Gick det smidigt? Var prylarna vad ni förväntade er?
Stöder lådan två samtidiga anslutningar från två olika hostar? (alltså Storage Spaces 2012 klustring)

Permalänk
Medlem

Beställde 4 chassin varav jag nu sitter på två. Inte kopplat in det än heller då jag väntar på SFF-8087->SFF-8088 konvertern men det tog ca en och en halv vecka för alla att dyka upp.

Slutpriset för fyra stycken blev 8797:-. I priset ingår fyra begagnade chassin fyllda med slädar, fyra SFF-8088 kablar och ett HBO-kort som sitter monterat i lådan. I ett av chassina satt även Rackables lights-out kort men det är nog inget som man kan räkna med. Följde även med skruvar till alla diskslädar.

Lådan har två anslutningar vilka kan användas för att chaina flera chassin, alltså en anslutning in och en anslutning ut. HBO-kortet är ingen avancerad pryl och chassit samt slädarna är rätt plastiga.

Jag är iallafall nöjd hittills och får se imorgon om allt fungerar som det ska också.
Så långt jag vet nu så låter chassit då om jag stoppar in sladden och trycker på knappen...

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Chassit fungerar bra!

Kör freeNAS 9.1 under VMware ESXi med 9 st Seagate Green diskar på 2TB i RAIDz1 utan spindown eller standby men på "low power" inställning. Just nu ska alla diskar köras igenom med SMART och kontrolleras efter flytten mellan chassin.

Har inte kört några hastighetstest ännu men har typish 100MB/s via CIFS. Nästa steg för mig är att fylla ut chassit med 2 TB diskar och gå över till RAIDz2. Lite jobbigt att mellanlagra 15TB bara

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingsX:

Beställde 4 chassin varav jag nu sitter på två. Inte kopplat in det än heller då jag väntar på SFF-8087->SFF-8088 konvertern men det tog ca en och en halv vecka för alla att dyka upp.

Slutpriset för fyra stycken blev 8797:-. I priset ingår fyra begagnade chassin fyllda med slädar, fyra SFF-8088 kablar och ett HBO-kort som sitter monterat i lådan. I ett av chassina satt även Rackables lights-out kort men det är nog inget som man kan räkna med. Följde även med skruvar till alla diskslädar.

Lådan har två anslutningar vilka kan användas för att chaina flera chassin, alltså en anslutning in och en anslutning ut. HBO-kortet är ingen avancerad pryl och chassit samt slädarna är rätt plastiga.

Jag är iallafall nöjd hittills och får se imorgon om allt fungerar som det ska också.
Så långt jag vet nu så låter chassit då om jag stoppar in sladden och trycker på knappen...

Du har sålt två alltså, om inte - planerar du att eventuellt sälja dem?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Nej, min kompis har tagit två stycken till hans framtida bygge. Funderar på att sälja ett av mina dyrt på blocket för att kanske få tillbaka lite av det jag lagt ut.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

fliker in med att tipsa om NetApp DS14, trevlig disklåda, dock FC anslutning, men ett 4gbit FC kort och kablage kostar inte mycket

kryllar av de på ebay, köper man ifrån brittiska ebay så är frakten schyst och man slipper tull/moms påslag

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Nån som kan hjälpa mig att hitta ett kort till dom lådorna? tänkte mig att koppla ca 3-4 st på ett kort on det går dvs låda till låda till låda till låda till datorn om ni förstår mig mvh

Permalänk

ops glömde ska man kanske köpa 2 st kort ... 2 lådor per kort?

Permalänk
Medlem

Du kan "daisy-chaina" till nästa låda.

Raidkort 1 --> Låda 1 --> Låda 2
Raidkort 1 --> Låda 3 --> Låda 4

Lagringschassit har en in och en utgång. Du får dock bara 1000MB/s per kanal. D.v.s två lådor kommer dela på 1000MB/s om du inte kör dubbla raidkort.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Hur är det med rackskenor?
Samt är det redudanta nätdelar?

Permalänk

skulle detta kortet funka?

http://www.ebay.com/itm/LSI-4GB-Dual-Port-FC-Fibre-Channel-PC...

till dom här lådorna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger jörnåker:

Omnistor SE3016 - Nej

NetApp DS14 - Kanske

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med ovanstående frågor?

Permalänk

I annonsen så står det ingenstans att det ingår hårddiskar så ni vet det!

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Hur är det med rackskenor?
Samt är det redudanta nätdelar?

Skenor - Nej
Nätdelar - 1 och nu har jag inte chassit framför mig men det är industriell klass på det iallafall.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Ah ok, Det var synd.

Permalänk
Medlem

finns det liknande lösningar för säg 8-12 diskar?

24st är overkill för mig, men jag är väldigt intresserad av en sådan här lösning

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

fliker in med att tipsa om NetApp DS14, trevlig disklåda, dock FC anslutning, men ett 4gbit FC kort och kablage kostar inte mycket

kryllar av de på ebay, köper man ifrån brittiska ebay så är frakten schyst och man slipper tull/moms påslag

Stödjer den större diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av w1per:

Stödjer den större diskar?

Kört med 1tb diskar, minns inte vart nästa "tak" ligger, sata3 är ju bakåtkompatibelt till sata2 såvitt jag vet
då det är FC så är det ju kontrollern som sköter det mesta

ska du köpa en så se till så du får SAS/SATA varianten och inte den som har FC diskar

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Kört med 1tb diskar, minns inte vart nästa "tak" ligger, sata3 är ju bakåtkompatibelt till sata2 såvitt jag vet
då det är FC så är det ju kontrollern som sköter det mesta

ska du köpa en så se till så du får SAS/SATA varianten och inte den som har FC diskar

Självklart så köper man en för SAS/SATA men att var begränsad till 1TB diskar gör det väldigt ointressant.
Hittar nog inget tillförlitligt som säger att den ska fungera med större diskar än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w1per:

Självklart så köper man en för SAS/SATA men att var begränsad till 1TB diskar gör det väldigt ointressant.
Hittar nog inget tillförlitligt som säger att den ska fungera med större diskar än så.

netapps controllers ur samma serie/generation stödjer upp till 4tb diskar står det i deras manualer vartfall, men som du säger det är dumt att chansa

jag kör med dom för att få många spindlar, så 14x1tb ger ju rätt schyst med iops

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Tjena boys, kikat runt lite på externa jbod chassin och snubblade på detta men känns lite "billigt" plus att det skulle räcka gott med 8 diskplatser till mig.
Har även kikat på http://www.addonics.com/products/raid_system/st_series.asp där man kan konfigurera 5.25 platsterna som man vill med hdd moduler, men känns lite omständigt.
Den mest intressanta jag har hittat är detta http://www.sansdigital.com/towerraid-/tr8xplusb.html, någon som har erfarenhet av sans digital? Ser lite plastig ut.

Det jag är ute efter är ett externt jbod chassi med hot swap för typ 8 diskar med backplane för antingen 8087 eller 8088, någon som har kikat på samma lösning? Inbyggd sas-expander är inte alls viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Tjena boys, kikat runt lite på externa jbod chassin och snubblade på detta men känns lite "billigt" plus att det skulle räcka gott med 8 diskplatser till mig.
Har även kikat på http://www.addonics.com/products/raid_system/st_series.asp där man kan konfigurera 5.25 platsterna som man vill med hdd moduler, men känns lite omständigt.
Den mest intressanta jag har hittat är detta http://www.sansdigital.com/towerraid-/tr8xplusb.html, någon som har erfarenhet av sans digital? Ser lite plastig ut.

Det jag är ute efter är ett externt jbod chassi med hot swap för typ 8 diskar med backplane för antingen 8087 eller 8088, någon som har kikat på samma lösning? Inbyggd sas-expander är inte alls viktigt.

Den här då? Silverstone RS831S

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

ja något i den stilen, kan dock inte hitta några återförsäljare i Norden? Jäkla smidig lösning att skippa hdd trayen och bara trycka in en "naken" disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Fy fan vad jag letat efter något åt detta hållet, hade suttit som en fläskläpp till mitt bygge.
Hoppas någon svensk leverantör plockar hem denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxel:

Fy fan vad jag letat efter något åt detta hållet, hade suttit som en fläskläpp till mitt bygge.
Hoppas någon svensk leverantör plockar hem denna.

Jag ser ett problem med detta dock, nätaggregatet, verkar vara nån special variant som man inte kan byta? atx hade varit mycket bättre eller varför inte vanliga långa server agg med redundans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxel:

Fy fan vad jag letat efter något åt detta hållet, hade suttit som en fläskläpp till mitt bygge.
Hoppas någon svensk leverantör plockar hem denna.

Eftersom både DustinHome, Inet och Webhallen är listade som officiella säljare av Silverstones produkter så kan ni ju maila och fråga.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Xcase har en del expanders/chassin för nakna diskar.

Gammal tråd, men någon som är intresserad av en beställning igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Xcase har en del expanders/chassin för nakna diskar.

Gammal tråd, men någon som är intresserad av en beställning igen?

Skickades från m.sweclockers.com

jag är på om vi hittar något chassi som är lite rejälare.

Permalänk
Medlem

Hitta en så är jag på

Visa signatur

En server här, några servrar där.