Minecraft: Låg fps men bra specs

Permalänk
Medlem

Minecraft: Låg fps men bra specs

Sitter på en XMG p304 ( i7-4700MQ, 860m 2gb, 16gb ram, 512gb ssd) och jag kan spela bf4 på high med 60fps men ligger knappt på 60fps i minecraft. Känns som att jag borde ligga på det dubbla.
Jag har experimenterat lite med renderingsavståndet, partiklar etc men inget gör någon större skillnad.

Mitt dedikerade grafikkort används, jag har 64bit java och jag har allokerat mer minne.
När spelet körs så ligger cpu på runt 12%, gpu på max 50%

Permalänk

Har du de simpla inställningarna i Minecraft på rätt då? T.ex Prestanda och inte låste fpsen etc.
Har jag lockat fpsen på 120 så är det flyt för mig, nån gång kan den droppa till 119 men det är sällan och jag känner inte av det. Men har jag lockat på 60 så känns det inte så skönt.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som du.
Men som Juniorjesper säger så ändrade jag min max FPS så blev det fel fritt (:

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att du inte har VSYNC ingång? Om så är fallet så stäng av det.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Har du de simpla inställningarna i Minecraft på rätt då? T.ex Prestanda och inte låste fpsen etc.
Har jag lockat fpsen på 120 så är det flyt för mig, nån gång kan den droppa till 119 men det är sällan och jag känner inte av det. Men har jag lockat på 60 så känns det inte så skönt.

Jag kör på fancy med unlimited fps och utan vsync.
Sjukt att jag inte kan få bättre fps än vad jag får.

Permalänk
Medlem

Minecraft är känt för att vara väldigt speciellt, kan fungera klockrent på vissa laptops men uruselt på riktigt fina datorer..

Ett tips är att skaffa moddet Optifine till Minecraft, du kommer garanterat få resultat

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC