Permalänk

Bygga en hiss för skärmen?

Möblerar om hemma en del och fick en fin idé om att istället för ett stativ eller väggfäste så vill jag ha datorskärmen på fönstret för att spara lite plats (se bild nedan). Dock med möjligheten om att snabbt ta bort den för att släppa en ljus.

Behöver alltså en slags hissanordning som kan ta upp skärmen (till taket, så att den döljs bakom gardinen). Att köpa en telfer är lite overkill och kommer inte få plats, men jag behöver något liknande.

Alltså, någon form av elektrisk motor som kan hissa upp och ner en lina (kanske en kedja?). Detta ska ske med ett knapptryck hade jag tänkt. Motorn bör kunna klarar av minst 4 kilo, skärmen väger 3 kilo utan stativ medan 1 meter DVI + ström kablar väger cirka 0.4 kilo. Maxbredd får vara 8 centimeter. Gardinen hänger ner 60 centimeter från taket och min skräm är 33 cm hög, vilket ger mig 27 centimeters spelrum för anordningen.

Någon som har erfarenhet kring något liknande?

Skiss:

Permalänk

Lite tråkigare lösning men lite enklare:
Alla har väl någon gång sett på tv när man fäller ut t.ex. strykbrädan från väggen? En sån lösning fast man helt enkelt bara fäller upp hela anordningen mot taket.
En elektronisk hiss är dock snäppet coolare.

Edit: Läste nu att du ville gömma den bakom gardinen också.. Har inte så mycket att komma med egentligen men lycka till! Är nyfiken på hur du löser det

Edit 2: Om du tänkt använda någon form av linor så tror jag inte att det kommer bli stabilt, minsta lilla vindpust kommer nog få skärmen att gunga.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Du kan juh kolla på en gammal eldriven projektorduk och bygga om den lite.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riksdagen:

Möblerar om hemma en del och fick en fin idé om att istället för ett stativ eller väggfäste så vill jag ha datorskärmen på fönstret för att spara lite plats (se bild nedan). Dock med möjligheten om att snabbt ta bort den för att släppa en ljus.

Behöver alltså en slags hissanordning som kan ta upp skärmen (till taket, så att den döljs bakom gardinen). Att köpa en telfer är lite overkill och kommer inte få plats, men jag behöver något liknande.

Alltså, någon form av elektrisk motor som kan hissa upp och ner en lina (kanske en kedja?). Detta ska ske med ett knapptryck hade jag tänkt. Motorn bör kunna klarar av minst 4 kilo, skärmen väger 3 kilo utan stativ medan 1 meter DVI + ström kablar väger cirka 0.4 kilo. Maxbredd får vara 8 centimeter. Gardinen hänger ner 60 centimeter från taket och min skräm är 33 cm hög, vilket ger mig 27 centimeters spelrum för anordningen.

Någon som har erfarenhet kring något liknande?

Skiss:

http://oi62.tinypic.com/ip2h3p.jpg

Fan vad avis jag blir på ditt svävande skrivbord.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Edit 2: Om du tänkt använda någon form av linor så tror jag inte att det kommer bli stabilt, minsta lilla vindpust kommer nog få skärmen att gunga.

Jag får testa genom att hänga skärmen i två snören och blåsa lite.. eller något! Tror det är grönt faktiskt, skärmen kommer ju väga en del.

Skrivet av Byss:

Du kan juh kolla på en gammal eldriven projektorduk och bygga om den lite.

Intressant, men tror du verkligen en motordriven projektorduk klarar en vikt på 4 kilo?

Skrivet av EyeNEye:

Intressant defintivt, men dessa hissar verkar inte vara till för att montera i tak. Eventuellt för korta också..

Skrivet av Lifooz:

Fan vad avis jag blir på ditt svävande skrivbord.

Haha, men behöver ett sånt skrivbord i exakta mått så kanske måste bygga ett eget (därför jag ritade upp den också)

Permalänk
Medlem

En sak som är lätt att glömma, du måste fästa snörerna/kedjorna lodrätt ovanför skärmens tydngpunkt, annars kommer den hänga snett. Alternativt har du 4 fästpunkter. En liten detalj, men värt att tänka på under konstruktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riksdagen:

Intressant, men tror du verkligen en motordriven projektorduk klarar en vikt på 4 kilo?

Inte helt 100 men jag skulle tippa på att det inte borde vara nå problem i alla fall. Det är så pass låg utväxling på dom.

Permalänk
Medlem

Du skriver 1m DVI+ strömkabel. Ska du koppla ur sladdarna innan du hissar upp skärmen? Annars antar jag att det blir 5-10m sladdar som går från skärm upp till taket och ner längs väggen till datorn?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riksdagen:

Någon som har erfarenhet kring något liknande?

Skrattade högt när jag klickade på Telferlänken, men när jag kollar på din skiss funderar jag på om du tänkt på motljuset från fönstret när du ska hissa ner skärmen framför det? Av bilden att döma ser det ut som att du har solsida vid det fönstret och då kan jag av erfarenhet säga att det inte är en bra idé. Jag har min skärm stående framför ett fönster där jag bara har morgonsol från soluppgång till ca 0900. Det är RUSKIGT irriterande till frukost kan jag lova. Innan du fortsätter planera för den här placeringen bör du ta med ljus i beräkningen också. Men lycka till!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

http://www.digitaltvexperten.se/kategori.php?k=969

Där kan du säkert hitta inspiration

Problemet med dom där är ju längden.

Kan lägga upp ett klipp på vad jag har på kontoret. Häng on

Gör sitt jobb åtminstone.

VVS-mode på kameran...yay...
Vertical Video Syndrome

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara enklare med en lösning där du hissar ner skärmen under skrivbordet, i klassisk bygga-om-hos-folk-tvprogram-stil?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riksdagen:

Möblerar om hemma en del och fick en fin idé om att istället för ett stativ eller väggfäste så vill jag ha datorskärmen på fönstret för att spara lite plats (se bild nedan). Dock med möjligheten om att snabbt ta bort den för att släppa en ljus.

Behöver alltså en slags hissanordning som kan ta upp skärmen (till taket, så att den döljs bakom gardinen). Att köpa en telfer är lite overkill och kommer inte få plats, men jag behöver något liknande.

Alltså, någon form av elektrisk motor som kan hissa upp och ner en lina (kanske en kedja?). Detta ska ske med ett knapptryck hade jag tänkt. Motorn bör kunna klarar av minst 4 kilo, skärmen väger 3 kilo utan stativ medan 1 meter DVI + ström kablar väger cirka 0.4 kilo. Maxbredd får vara 8 centimeter. Gardinen hänger ner 60 centimeter från taket och min skräm är 33 cm hög, vilket ger mig 27 centimeters spelrum för anordningen.

Någon som har erfarenhet kring något liknande?

Skiss:

http://oi62.tinypic.com/ip2h3p.jpg

Idèn är väldigt rolig, helt klart.

Men jag tror inte på den rent praktiskt.

Ta bara en sådan sak som någon annan skrev "sladdarna" visst det går att lösa , men vilket jobb. Och inte lär det se snyggt ut om sladdarna skall hänga i en båge för att följa med.

Tror med att du skall tänka lite "nedanifrån och upp" istället från "uppifrån och ner"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]