Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem

8.1 är underbart men varför kan man inte stänga av/på mobila nätet i rullgardinsmenyn och när jag vill stänga av wifi går man in i själva wifi inställningarna o stället för att ha snabbkomando som på flygplansläget!Och vart tog inställningar för bakgrundsaktiviteter vägen?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

8.1 är underbart men varför kan man inte stänga av/på mobila nätet i rullgardinsmenyn och när jag vill stänga av wifi går man in i själva wifi inställningarna o stället för att ha snabbkomando som på flygplansläget!Och vart tog inställningar för bakgrundsaktiviteter vägen?

Du kan ju komma åt det snabbare än rullgardinen genom Status Tiles och bara genom ett klick komma åt on/off?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Du kan ju komma åt det snabbare än rullgardinen genom Status Tiles och bara genom ett klick komma åt on/off?

Jo men men hade förväntat mig den funktionen i rullgardinsmenyn eftersom det funkar på tex position flygplansläge mm då har man alla dom funktionerna sammlade på ett ställe!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man ska ladda hem via store tror jag men det verkar inte finnas här ännu.

Nej men laddar inte ner henne via store.

Språk - Engelska
Region - Engelska

Regionsformat kan man ha kvar på svenska.

När detta är klart (krävs 2 omstarter) så dyker hon upp.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Jo men men hade förväntat mig den funktionen i rullgardinsmenyn eftersom det funkar på tex position flygplansläge mm då har man alla dom funktionerna sammlade på ett ställe!

Du kan ju ha alla dessa funktioner samlade i Status Tiles?´

Ok, att just Du hade förväntat dig det, medan jag hade tyckt det var kaka på kaka, att sätta en funktion jag redan pinnat i gardinen. Däremot finns det andra funktioner jag skulle velat sett i gardinen som inte går att pinna genom nån app, men det är en annan femma.

Ditt problem är ju; jag kan pinna en tile som jag kommer åt med ETT klick, och inte behöver rullgardinen, men varför kan jag inte få denna funktion i gardinen?

Varför den inte finns i gardinen får du nog ringa MS och fråga, men som du märker så ser jag verkligen inte problemet.

Som jag nyttjar gardinen hittills så är gardinen ovärderlig då den samlar upp notiser som man kanske missat. Det tycker jag är en grym funktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Nej men laddar inte ner henne via store.

Språk - Engelska
Region - Engelska

Regionsformat kan man ha kvar på svenska.

När detta är klart (krävs 2 omstarter) så dyker hon upp.

Såg det, körde med den här. Kul att leka med Cortana!

http://allaboutwindowsphone.com/flow/item/19670_How_to_enable...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Jag hade min telefon på laddning (sladd) hela natten men när jag plockade ur telefonen ligger den på 30% :/ Hoppas att det var något tillfälligt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Jag måste få ventilera lite kring WP.

Jag har ägt en 920 i lite mer än ett år snart. I början var jag mycket nöjd. Grym telefon, bra kamera, bra ljud, NFC, trådlös laddning osv...
Sen kom ju de "nödvändiga" apparna under året; Spotify, BankID, Instagram m.fl. Allt väl så långt. Men sen då?

Uppdateringarna på apparna kommer sällan. Flera buggar och telefonen verkar inte kunna multitaska mellan t.ex. Endomondo och Spotify, när musiken stannar för att berätta att jag har 4 km kvar på min löprunda så startar inte musiken igen efter det. Pushnotifikationer funkar i bästa fall sådär, för att inte tala på bristen på officiella appar till WP.

8.1 skulle bli make it or break it för min del. Jag kan gå ner på stan och plocka upp en Nexus 5 för 3000:- så varför ska jag dras med detta omogna, instabila och rent ut sagt gamla OS?

Jag installerade 8.1 igår och är, som många andra här, väldigt positivt överraskad! Rappare gränssnitt, flera appar blivit snyggare, Cortana(som kanske kommer till Sverige?) och swipe write (som båda bara funkar på engelska), NOTIFICATION CENTER FTW!

Men allvarligt talat... Är inte alla dessa nya funktioner självklarheter 2014? Och har funnits hos konkurrenter sen länge tillbaka? Missförstår mig inte, jag vill att WP ska lyckas och hade aldrig köpt en telefon om jag inte trott på det, men det går för långsamt att komma med nyheter! I mobila OS så anser jag att det behövs lite rappare uppdateringar, små nyheter då och då som håller användaren på tårna. För desktop räcker det med ett nytt OS vartannat år, för att inte skapa för mycket förvirring för den bekväme användaren.

Jag ska känna på min nya fräscha Lumia 920 med 8.1 ett par veckor till. Kanske är det tillräckligt för att hålla mig kvar, men just nu känns det som att en röd Nexus 5 ligger i min ficka i början av maj.

TL;DR; Ska man nöja sig med, den förhållandevis långsamma, utvecklingstakten av WP? Är den konkurrenskraftig nog?

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

Jag måste få ventilera lite kring WP.

Jag har ägt en 920 i lite mer än ett år snart. I början var jag mycket nöjd. Grym telefon, bra kamera, bra ljud, NFC, trådlös laddning osv...
Sen kom ju de "nödvändiga" apparna under året; Spotify, BankID, Instagram m.fl. Allt väl så långt. Men sen då?

Uppdateringarna på apparna kommer sällan. Flera buggar och telefonen verkar inte kunna multitaska mellan t.ex. Endomondo och Spotify, när musiken stannar för att berätta att jag har 4 km kvar på min löprunda så startar inte musiken igen efter det. Pushnotifikationer funkar i bästa fall sådär, för att inte tala på bristen på officiella appar till WP.

8.1 skulle bli make it or break it för min del. Jag kan gå ner på stan och plocka upp en Nexus 5 för 3000:- så varför ska jag dras med detta omogna, instabila och rent ut sagt gamla OS?

Jag installerade 8.1 igår och är, som många andra här, väldigt positivt överraskad! Rappare gränssnitt, flera appar blivit snyggare, Cortana(som kanske kommer till Sverige?) och swipe write (som båda bara funkar på engelska), NOTIFICATION CENTER FTW!

Men allvarligt talat... Är inte alla dessa nya funktioner självklarheter 2014? Och har funnits hos konkurrenter sen länge tillbaka? Missförstår mig inte, jag vill att WP ska lyckas och hade aldrig köpt en telefon om jag inte trott på det, men det går för långsamt att komma med nyheter! I mobila OS så anser jag att det behövs lite rappare uppdateringar, små nyheter då och då som håller användaren på tårna. För desktop räcker det med ett nytt OS vartannat år, för att inte skapa för mycket förvirring för den bekväme användaren.

Jag ska känna på min nya fräscha Lumia 920 med 8.1 ett par veckor till. Kanske är det tillräckligt för att hålla mig kvar, men just nu känns det som att en röd Nexus 5 ligger i min ficka i början av maj.

Vad vill du med ditt inlägg? Köp en Nexus om du vill?

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Vad vill du med ditt inlägg? Köp en Nexus om du vill?

Skulle kanske lagt in en TL;DR; men det jag menar är förväntar sig inte folk mer funktioner och en snabbare utveckling ifrån ett företag som gjort operativsystem i 30 år?

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

Skulle kanske lagt in en TL;DR; men det jag menar är förväntar sig inte folk mer funktioner och en snabbare utveckling ifrån ett företag som gjort operativsystem i 30 år?

Nu kan ju jag inte tala för alla, men jag tror många som diggar WP är lite trötta på EX Apples översittarfasoner, Googles 'vara överallt'-fasoner, plus att iaf jag inte gillar Android, sedan får det ha hur många olika inställningar det vill, jag tycker det är för grötigt, jag gillar enkelhet och det stilrena.

Men som sagt, köp en Nexus om du känner för det. Varför inte liksom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moddelkaj:

Skulle kanske lagt in en TL;DR; men det jag menar är förväntar sig inte folk mer funktioner och en snabbare utveckling ifrån ett företag som gjort operativsystem i 30 år?

Jag tycker att du har helt rätt i att utvecklingen går för långsamt. Windows Phone 8.1 är jättebra och en stor uppdatering (äntligen!) men det skulle släppts för minst ett halvår sedan. Jag gick från Android och tyckte att utvecklingen var klart snabbare där. Men jag tror och hoppas att vi får se en annan hastighet från och med nu.

BTW: Herregud Cortana är fantastisk. Iofs har jag inget att jämföra med.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Nu kan ju jag inte tala för alla, men jag tror många som diggar WP är lite trötta på EX Apples översittarfasoner, Googles 'vara överallt'-fasoner, plus att iaf jag inte gillar Android, sedan får det ha hur många olika inställningar det vill, jag tycker det är för grötigt, jag gillar enkelhet och det stilrena.

Men som sagt, köp en Nexus om du känner för det. Varför inte liksom?

Jag är inte ute efter köpråd eller flamewar om OS, utan en diskussion om 8.1 är räddningen för personer som mig, eller om man kan förvänta sig mer inom en snar framtid?

Skrivet av strejf:

Jag tycker att du har helt rätt i att utvecklingen går för långsamt. Windows Phone 8.1 är jättebra och en stor uppdatering (äntligen!) men det skulle släppts för minst ett halvår sedan. Jag gick från Android och tyckte att utvecklingen var klart snabbare där. Men jag tror och hoppas att vi får se en annan hastighet från och med nu.

BTW: Herregud Cortana är fantastisk. Iofs har jag inget att jämföra med.

Vi håller tummarna för att Microsoft lägger lite krut på WP-utvecklingen. Hoppas att de kan få sina kunder att känna att de ska driva ett framgångsrikt OS och inte bara ett sidoprojekt "för att vi ska finnas på marknaden".

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

Jag är inte ute efter köpråd eller flamewar om OS, utan en diskussion om 8.1 är räddningen för personer som mig, eller om man kan förvänta sig mer inom en snar framtid?

Vi håller tummarna för att Microsoft lägger lite krut på WP-utvecklingen. Hoppas att de kan få sina kunder att känna att de ska driva ett framgångsrikt OS och inte bara ett sidoprojekt "för att vi ska finnas på marknaden".

Tror absolut inte att WP är ett sidoprojekt för MS. Det som inte många tycks förstå är att utvecklingen av software tar tid. det är otroligt massor som ska testas och verifieras före det kan publiceras. Ett år är ingenting i utvecklingen av ett OS. Man ska också komma ihåg att WP är fortfarande ett ungt OS jämfört med IOS och Android. Hur mycket har IOS utcvecklats under de senaste 2-3 åren? Eller Android sedan ICE?. Egentligen inga stora förändrigar där heller..

Men om WP8.1 är räddningen för dig kan bara du svara på. Mera är på kommande, men det tar tid. Kanske ett par-tre uppdateringar före WP9 någong gång under 2015.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag tycker att du har helt rätt i att utvecklingen går för långsamt. Windows Phone 8.1 är jättebra och en stor uppdatering (äntligen!) men det skulle släppts för minst ett halvår sedan. Jag gick från Android och tyckte att utvecklingen var klart snabbare där. Men jag tror och hoppas att vi får se en annan hastighet från och med nu.

BTW: Herregud Cortana är fantastisk. Iofs har jag inget att jämföra med.

hur fantastisk? Känns som en rätt onödig funktion enl mig. Vad använder du cortana till?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

hur fantastisk? Känns som en rätt onödig funktion enl mig. Vad använder du cortana till?

Allt!
Men ett smidigt sätt att t.ex. sätta larm, få fram saker ur kalendern, påminnelser och ringa. Quite hours och geofence finns bara med Cortana.

Permalänk
Skrivet av betan:

Allt!
Men ett smidigt sätt att t.ex. sätta larm, få fram saker ur kalendern, påminnelser och ringa. Quite hours och geofence finns bara med Cortana.

Känns som de flesta av de där sakerna går snabbare att göra manuellt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

fick ni söka efter cortana? hittar en som microAsif gett ut är det rätt?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av linde:

fick ni söka efter cortana? hittar en som microAsif gett ut är det rätt?

Nej hon poppar upp i applistan automatiskt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Känns som de flesta av de där sakerna går snabbare att göra manuellt.

Nja, inte alltid. Får Cortana det rätt på första försöket (ofta) så går det snabbare, t.ex. med larm så slipper man ju öppna larmet och skrolla till rätt tid om den verierar från dag till dag. Saker presenteras på ett annat sätt också. Men är det bara att slå på larmet går det snabbare manuellt ja.

Men saker som t.ex. "remind me to eat when I get home" är gansak svåra att få till utan Cortana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Nej hon poppar upp i applistan automatiskt.

Ok brukar det ta tid för hon poppar inte upp hos mig!Har ändrat till eng(Unitedstate)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Ok brukar det ta tid för hon poppar inte upp hos mig!Har ändrat till eng(Unitedstate)

Har du ändrat både Region on Language? Och startat om mobilen ett par gånger. Efter det commer hon upp under C i app-listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Har du ändrat både Region on Language? Och startat om mobilen ett par gånger. Efter det commer hon upp under C i app-listan.

Region och språk ändrar man på samma ställe va?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Region och språk ändrar man på samma ställe va?

Settings -> region samt settings -> language.
Kanske att du måste ändra speech till USA också?

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen lyckats installera WP8.1, men undrar: var hittar jag bakgrundsaktiviteter nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag har äntligen lyckats installera WP8.1, men undrar: var hittar jag bakgrundsaktiviteter nu?

Via appen "Battery Saver".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzer:

Via appen "Battery Saver".

Där ser man inte bakgrundsaktiviteter. Man ser vilka appar som man haft igång under den senaste tiden, men inte vilka som är igång just nu.

Nej, du hade rätt, nu såg jag.

Lite bökigare att hitta med så mycket info, men visst finns det där.

Permalänk
Medlem

Hej!

Uppdaterade precis till 8.1. Finns det något sätt att få alla tiles genomskinliga så man ser hela bakgrundsbilden som man kan lägga?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Uppdaterade precis till 8.1. Finns det något sätt att få alla tiles genomskinliga så man ser hela bakgrundsbilden som man kan lägga?

Mvh J

Jag vet inte om det krävs en HD-skärm eller en ny WP-lur med 8.1 i, för att ALLA appar ska vara genomskinliga, men vad jag har sett så blir vissa det men inte alla, eller kan du delge en bild där alla appar genomsyns av en bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag vet inte om det krävs en HD-skärm eller en ny WP-lur med 8.1 i, för att ALLA appar ska vara genomskinliga, men vad jag har sett så blir vissa det men inte alla, eller kan du delge en bild där alla appar genomsyns av en bild?

Beror på appen. Har inget med hur ny lur eller vad för skärm man har.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023