Permalänk
Medlem

Internet disconnectar och reconnectar

Hej,

Har fått ett väldigt irriterande problem. Mitt internet disconnectar i ungefär 10sekunder och sedan reconnectar igen, det händer 1 gång varje timme och jag blir inte klok på hur jag ska lösa det.

När det disconnectar så får jag fram en triangel på nätanslutningen med texten "Internetåtkomst saknas"

Jag kör med sladd i.

Följande har jag provat:

- Avinstallerat och installerat om mina nätverkskorts drivrutiner ( nätverkskortet heter Realtek PCIe GBE Family Controller )

- Ringt Comhem ( som är min nätleverantör ) och stängt av NAT funktionen & felanmält modemet, dock kunde de inte se något problem med det.

- Startat om modemet ( avstängt i 10 minuter ) och startat om datorn

Men ingenting fungerar Skulle verkligen uppskatta hjälp!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Skrev i en liknande tråd för ett tag sen, pallar inte så citerar mig själv därifrån.. Har du adsl, router osv? Kör du datorn direkt från modemet? Har du uttag rj45 Internetsladd) i väggen? 10 min avstängt räcker inte för att få ny ip, ibland krävs det 15-30 min avstängt för att få ny.

måste stänga av modemet OCH routern om du har adsl. routern har du ju redan kontakt med, vilket innebär att den funkar som den ska. (Har hänt att WAN-ingången på routern har pajjat, hände mig för ett tag sen. Testa datorn rakt in i sladden som sitter i routern.

När du ringer dem OM du har adsl så kan telia se hur länge dom haft kontakt med ditt modem. Har du haft långt kontakt säger dom så är det din routers WAN-port som är körd. MAO kör datorn direkt med den sladd som sitter i routerns WAN-port.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Jag har inget router utan modem rakt in, vet någon hur man får statisk ip?

Permalänk
Rekordmedlem

Hur kan du ha stängt av nat om du har ett modem ? Statisk eller dynamisk ip bestämms av din isp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwanztah:

Hej,

Har fått ett väldigt irriterande problem. Mitt internet disconnectar i ungefär 10sekunder och sedan reconnectar igen, det händer 1 gång varje timme och jag blir inte klok på hur jag ska lösa det.

När det disconnectar så får jag fram en triangel på nätanslutningen med texten "Internetåtkomst saknas"

Jag kör med sladd i.

Följande har jag provat:

- Avinstallerat och installerat om mina nätverkskorts drivrutiner ( nätverkskortet heter Realtek PCIe GBE Family Controller )

- Ringt Comhem ( som är min nätleverantör ) och stängt av NAT funktionen & felanmält modemet, dock kunde de inte se något problem med det.

- Startat om modemet ( avstängt i 10 minuter ) och startat om datorn

Men ingenting fungerar Skulle verkligen uppskatta hjälp!

Tack på förhand

Vart bor du? jag har liknande problem med mitt internet. Började i fredags med 10 minuter nere och sedan har det gått upp och ner. Har CG3100 från Comhem ska köpa en annan router och stänger av NAT på CG3100 efter detta problem. Tror ibland att det inte är linan utan routern i den. (som en del säger som jag inte märkt förut) Ser ut som den är uppkopplad när man kollar i modemet när det blir problem. Comhem är inte mycket till hjälp vid sådana här tillfällen. De bryr sig mest om när det inte fungerar alls.

En sak är att ändra/röra på kabeln mellan väggen och modemet. Dessa kan bli dåliga med tiden verkar det som oxå. har fått nya ett par gånger och då blir det stabilare.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Lyckades du hitta någon lösning? Efter att jag har formaterat om min dator så verkar jag ha fått ett likadant problem som du har/hade och vi båda har ett exakt likadant nätverkskort så jag antar att det är där problemet ligger.