Facebook köper Oculus VR

Permalänk

Har historien något att säga om uppköp av lovande produkter så är det tragisk flopp. Jag tror dock att en av de indikatorer vi har är om John Carmack hoppar av. Han brukar sticka så fort det är trams i ledningen.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Och alla vi som hoppats på att oculus ska släppa sin rift snart och att det ska vara all beautiful och storslaget kan ju bara skjuta oss själva i huvudet för detta kommer nu gå åt helvete. Åt helvet med facebook! Varför ska facebook köpa upp alla bra, innovativa företag och smutsa ner det fina med sin jävla skit?

För att Facebook jobbar mot att göra världen mer och mer beroende av Facebook och för att dem har ofantliga mängder pengar att spendera på att köpa företag som kan hjälpa dem för detta ändamål. Att Oculus VR köptes upp av just Facebook tyder ju på att dem helt enkelt är pengagiriga då det måste funnits många andra företag som varit intresserade, men Facebook kan ju uppenbarligen punga ut mycket mer pengar än alla andra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Personligen så ogillar jag nog EA mer än Facebook

Håller med till 100%

Hade EA köpt det hade det dröjt ungefär 2 sekunder, sedan hade Oculus Rift varit "Origin exlusive" och endast fungerat med Sims 4, Fifa 15 och Möjligtvis Battlefield 5. (Helt oavsett vad de lovat pojkarna på Oculus) *Horror*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Fan, om de ändå varit Google som köpt upp dem istället..

Eh, det mesta Google har köpt upp har förvandlats till skräp. Hur många använder det sociala nätverket Orkut, till exempel?

Skrivet av Emilkjellner:

Jag tror dock att en av de indikatorer vi har är om John Carmack hoppar av. Han brukar sticka så fort det är trams i ledningen.

Brukar och brukar, han har bara hoppat av ett enda företag och det var 4+ år efter det blev uppköpt.

Permalänk
Permalänk

Men det är ju inte första April ännu! =(

Permalänk
Medlem

Vad de än gör.. Ge fan i att integrera Facebook så att det stör en med meddelanden när man lirar. >.<

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

var otroligt peppad på oculus, tänkte köpa en på release bara för att vara först...
jag trodde fullt seriöst att det var 1 april när jag läste den här nyheten... tappade suget helt, blir till att avvakta och hålla tummarna på att något annat företag kommer ut med en egen VR till PC.

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Förstår inte kritiken som alla riktar mot detta uppköp. Står klart och tydligt att Facebook har för avsikt att hjälpa Oculus att utveckla produkten, inte ta över som vissa här tycks tro.

Jag personligen tror Oculus har större potential att utveckla Oculus Rift till att bli mycket bättre nu när dom har ett stort företag bakom sig än att inte ha det. Men det är ju bara vad jag tror

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Herregud vad Facebook köper i år..

Dom måste köpa med sina aktier innan aktien faller till riktigt låååga nivåer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Nä men för i helvete! Jag vet då hur detta kommer sluta. Mitt i ett spel så dyker det upp "Någon jävel vill spela candy crush med dig"

Själva fan. Rift kunde ju bli något stort!

Permalänk

I oktober 2007 såldes 1,6 % av Facebook till Microsoft för 240 miljoner USD. Nån som minns detta? Dom kanske har använt detta inflytande för att förvärva OR så att dom kan hjälpa microsoft utveckla ett VR-headset för XBONE. Vilket det även var tal om i en artikel här på SweC för nån vecka sen bara.

"Microsoft arbetar på VR-headset för Xbox One
Sony är inte ensamma om att arbeta på ett VR-headset på konsolfronten. Enligt en rapport från Wall Street Journal ska även rivalen Microsoft arbeta på en prototyp ämnad för Xbox One, men några fler detaljer än så framgår inte."

Detta är dock bara spekulationer från min sida men jag ser det inte som en omöjlig teori.

Det kan ju också röra sig om en investering då deras analytiker spår vinst i OR, Så gör många bolag i dag. Inte minst vår svenska gullegris Ericsson. En vinst är alltid vinst och desto bättre om man inte ens behöver göra något annat än att lägga ut lite pengar.

Permalänk
Medlem

Facebook verkar vara döende då folk insett att de är produkten som är såld och inte sålda en produkt och Occulus kan ses som ett sätt att förtsätta vara relevanta. Facebook har uppblåsta nummer pga av clickfarmer i asien men antalet interagerande användare är ner så ofantligt att de har börjat betala nämnda farmer för att få upp nummren. Facebook kommer gå ner precis som alla andra av dessa usla "sociala nätverk" friendster, myspace, lunarstorm, osv. Respekt till Notch för att skippa all utvekling till Occulus när detta pressrelease kom ut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Eh, det mesta Google har köpt upp har förvandlats till skräp. Hur många använder det sociala nätverket Orkut, till exempel?

Brukar och brukar, han har bara hoppat av ett enda företag och det var 4+ år efter det blev uppköpt.

Orkut har förvanldats till google plus. Men Orkut var största sociala nätverket i världen där ett tag med Brasilien och Indien som största demografi, men folk flydde som pesten när de påtvingades google plus. Youtube har även dem sett ett bortfall som är enormt pga google plus integrationen. Google vet att ingen vill ha skiten, men de har bestämt att folk ska ha det ändå.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Bra att någon storfräsare öppnar plånboken så Oculus VR kan utveckla glajjerna till det yttersta.

Synd att det blir Facebook bara. Hoppas dom inte lägger sig i utvecklingen allt för mycket bara.
Bästa vore om dom bara lugnt såg på vid sidan av även om dom äger aktierna.

Men du, hellre Facebook än Microsoft!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Bra att sony presenterar ett alternativ...

Skrivet av Pan.Pan:

Men du, hellre Facebook än Microsoft!

föreställer mig snabbstartguiden.
1. Plug in
2. Log in with facebook
3. Play

disabling of facebook posting your gaming achievements optional.

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla skämt...

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Ja nu blir NSA och FRA glada, men det var väl dom som betalade detta åt facebook, 1984 + matrix någon ?

Permalänk
Medlem

Kolla på efter datumet 4 gånger först...
Jag letar fortfarande efter att det ska stå rätt datum på artikeln...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela tråden men det är ändå värt att läsa vad Carmack tyckte om Facebook innan han blev uppköpt av dem:

http://blog.games.com/2011/06/09/john-carmack-facebook-games-...

Permalänk
Medlem

Har inte folk hypat Google Glass? Detta är väl inte värre?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Där dog suget för denna produkt. =/

Permalänk
Medlem

Tusan. Jag som verkligen ville ha en Oculus
Det kommer säkert sluta upp med att du måste logga in på facebook med din oculus på ett eller annat vis.

Hur kunde oculusteamet tacka ja till detta? Dom borde sett hur mycket folk som ändå gav upp på whatsapp pga ren principsak när dom inte ville ha med fejset att göra.

Skrivet av Pan.Pan:

Men du, hellre Facebook än Microsoft!

Jag är faktiskt inte helt säker.
I min mening hade jag lätt valt Microsoft, apple, google eller allra bäst valve långt före facebook.
Möjligen att jag valt facebook före nsa, men även där blir det svårt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag tror inte facebook-användare längtar efter att "umgås i 3D". Hela poängen med Facebook verkar ju vara att visa upp ett falskt happy-happy-liv med bilder på katten, barnen och det vitmålade hemmet...

Kan bara anta att Oculus endera var hårt pressat finansiellt eller att några där blev rik(are) som troll på affären.

Första April snart?

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det detta grundarna av Oculus väntat på. Att nån jätte öppnar sin feta plånbok så dom blir fet rika.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tusan. Jag som verkligen ville ha en Oculus
Det kommer säkert sluta upp med att du måste logga in på facebook med din oculus på ett eller annat vis.

Hur kunde oculusteamet tacka ja till detta? Dom borde sett hur mycket folk som ändå gav upp på whatsapp pga ren principsak när dom inte ville ha med fejset att göra.

Jag är faktiskt inte helt säker.
I min mening hade jag lätt valt Microsoft, apple, google eller allra bäst valve långt före facebook.
Möjligen att jag valt facebook före nsa, men även där blir det svårt.

Har du ens läst artikeln? Oculus kommer fortsätta arbeta oberoende av Facebook med enda inriktning på gaming. Mark hoppas att ekonomi-boosten sätter fart på industrin ännu fortare och sätter oculus rift på första plats.

Permalänk
Medlem

Vad har tagit åt honom? Först whatsapp affären och nu detta?
Även snapchat försökte han köpa för fantasisummor.
Facebook måste ju ha världens sämsta omdöme och förhandlingsförmåga som betalar miljarder för "skit" i förhållande till de summor de spenderar.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Har du ens läst artikeln? Oculus kommer fortsätta arbeta oberoende av Facebook med enda inriktning på gaming. Mark hoppas att ekonomi-boosten sätter fart på industrin ännu fortare och sätter oculus rift på första plats.

Jo jag vet och jag tror på det när jag ser det.
Jag är säker på att dom kommer ha problem med att hålla den långa pinnen under kontroll och att inte peta i det.
Fram tills att dom bevisat att dom inte påverkar något i oculus så förblir jag ointresserad och hoppas på alternativ.

Hade dom bara velat hjälpa till utan andra avsikter hade dom kunnat göra som valve och arbeta tillsammans med dom i stället för att köpa dom.
Min känsla är att dom vill påverka oculus i en riktning som dom vill och inte nödvändigt vis bara hjälpa till finansiellt som dom säger utåt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Bra att någon storfräsare öppnar plånboken så Oculus VR kan utveckla glajjerna till det yttersta.

Synd att det blir Facebook bara. Hoppas dom inte lägger sig i utvecklingen allt för mycket bara.
Bästa vore om dom bara lugnt såg på vid sidan av även om dom äger aktierna.

Jag reagerade som många andra i tråden, men sedan när hjärnkontoret tände lampan så man kunde tänka lite så kom jag till exakt samma slutsats som du.

Om man räknar i siffror så får Oculus $400 miljoner, 164 gånger mer pengar än vad de fick genom sin kickstarter(ca $2 500 000) och aktier i FB till ett varde av $1.6 miljarder. PLUS ett $300 miljoners milestoneprogram.

Så länge facebook inte lägger sig i mer än vad som behövs, så kan Sony och Microsoft kamma sig. Oculus har den ekonomiskt starka partnern de har behövt länge. Och som det några har nämnt tidigare, så har inte Facebook lagt ner många företag som köpts upp, till skillnad hur det brukar gå till, så tycker jag folk ska ta det lungt och se vad som händer istället för att måla fan på väggen.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |