Permalänk
Medlem
Skrivet av malmlinus:

Tänkte lämna in det på netonnet, undrar om du vet hur dom hanterar dessa problem.
Kan jag räkna med en massa veckor utan mitt grafikkort?

Där har du konsumentköplagen att luta dig mot; om något är felaktigt inom 6 månader efter det att du köpt det (och du typ inte spillt kaffe över det eller så) så räknas det som fel i varan, ursprungligt fel. Då är försäjaren (NetOnNet) ålagd att åtgärda detta, men har rätt att välja lämpligt sätt att göra det på; reparation, nytt exemplar, etc. Om det är så att det inte kan lösas på skälig tid (vilket bedöms beroende på vad det är, vissa grejer måste man använda dagligen och då är det ju akut att få det löst direkt, andra grejer använder man mer sällan och där kan längre ledtid vara skälig) så är försäljaren tvungen att tillhandahålla något som löser uppgiften under tiden de åtgärdar produkten. Detta är tvingande lagstiftning som många butiker tyvärr inte känner till (eller låtsas inte känna till), men mina erfarenheter av NetOnNet är att de har bra koll och agerar utmärkt vad gäller fel i varan. (Jag hade en TV-bordsantenn vars nätadapter pajade; de bytte den rakt av fortare än jag han blinka.)

Eventuella låneexemplar behöver inte vara identiska på något vis. Ett typexempel var när vår TV gick sönder (fel i nätaggregatet, bedömt som tillverkningsfel av reparationsverkstaden och därmed åtgärdat utan kostnad för oss precis som det ska vara); denna var köpt på Media Markt som hanterade ärendet exemplariskt. De tog hand om vår TV, skickade iväg den för undersökning och ev. reparation, och hämtade en väsentligen mindre men fullt duglig TV till oss och sa "ja, ni vill förstås ha en låne-TV under tiden, eller hur?" utan att jag behövde be om det. Och så lämnade vi tillbaka den när vår egna var reparerad.

Således kan det ju vara så att du får ett antikt G72 PCIe-grafikkort att låna medans ditt nya fina är på reparation. En gissning är dock att de ger dig ett nytt och sedan tar turerna med tillverkaren därefter utan att du behöver bry dig.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Men då ska jag pausa mig i detta forum och postar tillbaka om jag får fatt i en lösning på problemen.

Efter några diskussionsrundor med dem där jag fått utmärkta förslag där jag dock redan testat alla redan innan, och förgäves, så landade det på "you will have to RMA". Det var tydligen omöjligt att tillhandahålla t.ex. binärdata för HPA-delen där backup-BIOS skrivs så att jag skulle kunna peta ner den på en disk här och köra (det borde väl inte vara omöjligt?). Och moderkortet är gammalt så Gigabyte har inte längre några skyldigheter att göra något åt det; att lägga en större mängd pengar på att få det fixat känns inte så aktuellt på ett så pass gammalt moderkort. :-/
Synd, synd, på ett annars riktigt trevlig produkt.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Där har du konsumentköplagen att luta dig mot; om något är felaktigt inom 6 månader efter det att du köpt det (och du typ inte spillt kaffe över det eller så) så räknas det som fel i varan, ursprungligt fel. Då är försäjaren (NetOnNet) ålagd att åtgärda detta, men har rätt att välja lämpligt sätt att göra det på; reparation, nytt exemplar, etc. Om det är så att det inte kan lösas på skälig tid (vilket bedöms beroende på vad det är, vissa grejer måste man använda dagligen och då är det ju akut att få det löst direkt, andra grejer använder man mer sällan och där kan längre ledtid vara skälig) så är försäljaren tvungen att tillhandahålla något som löser uppgiften under tiden de åtgärdar produkten. Detta är tvingande lagstiftning som många butiker tyvärr inte känner till (eller låtsas inte känna till), men mina erfarenheter av NetOnNet är att de har bra koll och agerar utmärkt vad gäller fel i varan. (Jag hade en TV-bordsantenn vars nätadapter pajade; de bytte den rakt av fortare än jag han blinka.)

Eventuella låneexemplar behöver inte vara identiska på något vis. Ett typexempel var när vår TV gick sönder (fel i nätaggregatet, bedömt som tillverkningsfel av reparationsverkstaden och därmed åtgärdat utan kostnad för oss precis som det ska vara); denna var köpt på Media Markt som hanterade ärendet exemplariskt. De tog hand om vår TV, skickade iväg den för undersökning och ev. reparation, och hämtade en väsentligen mindre men fullt duglig TV till oss och sa "ja, ni vill förstås ha en låne-TV under tiden, eller hur?" utan att jag behövde be om det. Och så lämnade vi tillbaka den när vår egna var reparerad.

Således kan det ju vara så att du får ett antikt G72 PCIe-grafikkort att låna medans ditt nya fina är på reparation. En gissning är dock att de ger dig ett nytt och sedan tar turerna med tillverkaren därefter utan att du behöver bry dig.

Tackar extremt för bra och informativt svar på detta. Tack

Permalänk
Skrivet av malmlinus:

Hej Gigabyte
Köpte ett r9 290x bf4 edition på netonnet för ca 1 månad sedan, dock upplever jag nu blackscreens och annat konstigt hyfsat ofta. Inte relaterat till enbart belastning av kortet utan även vid idle.

Har ni haft detta problem?
Tänkte lämna in det på netonnet, undrar om du vet hur dom hanterar dessa problem.
Kan jag räkna med en massa veckor utan mitt grafikkort?

MVH Linus

Hej Linus,

vid eventuella garantiärenden bör du alltid kontakta din återförsäljare.
Jag är inte helt insatt i NetOnNet's hantering av garantiärenden men har du haft kortet i ca en månad tror jag att de vill ha in kortet på test innan du får ett nytt då det är en vara som kostar en del, är det billigare varor kanske de byter direkt. Som sagt jag är inte säker på hur de hanterar detta, det är mellan dig som kund och dem.

Skulle kortet behöva komma in på RMA eller lagning hanteras detta för grafikkort i Holland så det kan ta lite tid men det ska inte ta flera veckor, än en gång beror detta på återförsäljaren, skickar de inte kortet till oss direkt kan vi inte styra över hur lång tid det kommer att ta.

Innan du lämnar in kortet rekomenderar jag att du testar följande:
Ominstallera Windows.
Ladda ner och installera senaste drivrutinerna för grafikkort och moderkort.
Uppdatera BIOS på moderkort samt grafikkort.

Lycka till!

Skrivet av d97jro:

Där har du konsumentköplagen att luta dig mot; om något är felaktigt inom 6 månader efter det att du köpt det (och du typ inte spillt kaffe över det eller så) så räknas det som fel i varan, ursprungligt fel. Då är försäjaren (NetOnNet) ålagd att åtgärda detta, men har rätt att välja lämpligt sätt att göra det på; reparation, nytt exemplar, etc. Om det är så att det inte kan lösas på skälig tid (vilket bedöms beroende på vad det är, vissa grejer måste man använda dagligen och då är det ju akut att få det löst direkt, andra grejer använder man mer sällan och där kan längre ledtid vara skälig) så är försäljaren tvungen att tillhandahålla något som löser uppgiften under tiden de åtgärdar produkten. Detta är tvingande lagstiftning som många butiker tyvärr inte känner till (eller låtsas inte känna till), men mina erfarenheter av NetOnNet är att de har bra koll och agerar utmärkt vad gäller fel i varan. (Jag hade en TV-bordsantenn vars nätadapter pajade; de bytte den rakt av fortare än jag han blinka.)

Eventuella låneexemplar behöver inte vara identiska på något vis. Ett typexempel var när vår TV gick sönder (fel i nätaggregatet, bedömt som tillverkningsfel av reparationsverkstaden och därmed åtgärdat utan kostnad för oss precis som det ska vara); denna var köpt på Media Markt som hanterade ärendet exemplariskt. De tog hand om vår TV, skickade iväg den för undersökning och ev. reparation, och hämtade en väsentligen mindre men fullt duglig TV till oss och sa "ja, ni vill förstås ha en låne-TV under tiden, eller hur?" utan att jag behövde be om det. Och så lämnade vi tillbaka den när vår egna var reparerad.

Således kan det ju vara så att du får ett antikt G72 PCIe-grafikkort att låna medans ditt nya fina är på reparation. En gissning är dock att de ger dig ett nytt och sedan tar turerna med tillverkaren därefter utan att du behöver bry dig.

Tack för hjälpen
Alltid roligt att se att ni hjälper varandra!

Skrivet av d97jro:

Efter några diskussionsrundor med dem där jag fått utmärkta förslag där jag dock redan testat alla redan innan, och förgäves, så landade det på "you will have to RMA". Det var tydligen omöjligt att tillhandahålla t.ex. binärdata för HPA-delen där backup-BIOS skrivs så att jag skulle kunna peta ner den på en disk här och köra (det borde väl inte vara omöjligt?). Och moderkortet är gammalt så Gigabyte har inte längre några skyldigheter att göra något åt det; att lägga en större mängd pengar på att få det fixat känns inte så aktuellt på ett så pass gammalt moderkort. :-/
Synd, synd, på ett annars riktigt trevlig produkt.

Hej d97jro,

jag kollade igenom ärendet och såg att FAE teamet i Taiwan sagt att det inte fanns något att göra,
är BIOS filen korrupt ansåg dom att det enda som fanns att göra var att skicka in det på RMA.
Antagligen krashar din nuvarande BIOS så att den inte kan läsa in filen från en disk, svårt att säga till 100% dock men har du försökt deras
förslag utan framgång och de ber dig skicka in den på RMA är det oftast för att man behöver laga moderkortet eller använda verktyg som inte är tillgängliga för allmänheten. Jag skulle gissa på att ditt moderkort behöver bootas från ett externt BIOS chip med en fungerande BIOS fil som man sedan kopierar in på Main BIOS chippet.

Skicka gärna serienummer till mig på PM så kan jag få upp mer information.

Skrivet av malmlinus:

Tackar extremt för bra och informativt svar på detta. Tack

Tack till d97jro från oss också!

@Linus; Se mitt svar angående ditt ärende här ovan.

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej ikNo,

vilken/vilka CPU/Minnen har du?
Vilken BIOS version har du? (Gå in i BIOS och tryck F9 så hittar du det)

Ha en bra dag!

Hej Klappis,

ge gärna några exempel på felstavningar så det inte blir samma miss framöver.
Vi använder en översättningsbyrå som specialiserat sig på översättningar för datormarknaden, samma byrå som ASUS och många andra av de andra använder. Jag känner inte till hur de jobbar där men jag känner mig ganska säker att något där kan Engelska

Vilken version av AppCenter har du?
Vilken Windows version har du?
Vi har inte fått in några rapporter att det skulle bli blåskärm av att göra den inställningen.
Hade du AHCI påslaget när du installerade Windows?

Tycker du det är frustrerande när det inte fungerar som du tänkt dig är det ingen lösning att byta tillverkare då vi har branschens lägsta RMA statistik.

RMA för samtliga aktiva modeller:
- Gigabyte 1.43%
- MSI 1.83%
- ASUS 1.86%
- ASRock 2.09%

Ha en bra dag!

Jag får ursäkta för de hårda orden. Hade ingen bra dag helt enkelt.

Felstavningarna hittade jag i det gamla UEFI gränssnittet under Marvell SATA inställningarna. Jag kommer inte ihåg specifikt vad det stod, ska återkomma med det.

Gällande appcenter så gjorde det att jag fick blåskärm när datorn laddade in Windows. Jag hade valt ACHI i Disk Mode Switch i EZ Setup. Jag kör UEFI med ACHI påslaget i BIOS. ACHI var på när jag installerade Windows, Windows 8.1 i det här fallet.

Det är inte hårdvarufel i mitt fall snarare en del barnsjukdomar i nyaste UEFI BIOS. Jag är inte ensam. Bara ta en titt på Tweaktown forumet och Gigabytes Z87 forum. Mjukvarukodarna borta i Taiwan har varit lata helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Jag får ursäkta för de hårda orden. Hade ingen bra dag helt enkelt.

Felstavningarna hittade jag i det gamla UEFI gränssnittet under Marvell SATA inställningarna. Jag kommer inte ihåg specifikt vad det stod, ska återkomma med det.

Gällande appcenter så gjorde det att jag fick blåskärm när datorn laddade in Windows. Jag hade valt ACHI i Disk Mode Switch i EZ Setup. Jag kör UEFI med ACHI påslaget i BIOS. ACHI var på när jag installerade Windows, Windows 8.1 i det här fallet.

Det är inte hårdvarufel i mitt fall snarare en del barnsjukdomar i nyaste UEFI BIOS. Jag är inte ensam. Bara ta en titt på Tweaktown forumet och Gigabytes Z87 forum. Mjukvarukodarna borta i Taiwan har varit lata helt enkelt.

Hej Klappis,

vi kan alla ha en dålig dag

Återkom gärna angående felstavningarna, uppskattar denna typen av feedback!

EZ Setup har inte stöd för Windows 8.1 så fram till det finns en ny version tillgänglig rekommenderar jag dig inte att använda EZ Setup eller andra program som inte har Windows 8.1 stöd.

Kopeirat nedladdnings sektionen från hemsidan:

EZ Setup (Intel 8 series)
(Note) Support Intel 8 series motherboards (support may vary by model).
(Note) Please install APP Center first before install this utility.

OS:Windows 7 32bit,Windows 7 64bit,Windows 8 32bit,Windows 8 64bit

Du kan hitta våra nedladdningar för ditt moderkort här:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4481#u...

Hoppas du har en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

nu hänger jag inte med

Nä, inte jag heller. Jag snurrade ihop det och trodde att det var svar till han som hade fel på grafikkortet och syftade till grafikkortets BIOS (de kanske inte har sådana.. :-/ ). Total förvirring skapade jag för mig själv och andra. Så jag tänkte att jag skulle fortsätta hjälpa till i grafikkorts-ärendet och pratade helt i nattmössan.

Jag tog bort mitt inlägg här nu (och du kan ta bort ditt och detta för att får ordningen återställd, så låstas vi som om mina snurrigheter aldrig hände).

Ursäkta!

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

jag kollade igenom ärendet och såg att FAE teamet i Taiwan sagt att det inte fanns något att göra,
är BIOS filen korrupt ansåg dom att det enda som fanns att göra var att skicka in det på RMA.
Antagligen krashar din nuvarande BIOS så att den inte kan läsa in filen från en disk, svårt att säga till 100% dock men har du försökt deras
förslag utan framgång och de ber dig skicka in den på RMA är det oftast för att man behöver laga moderkortet eller använda verktyg som inte är tillgängliga för allmänheten. Jag skulle gissa på att ditt moderkort behöver bootas från ett externt BIOS chip med en fungerande BIOS fil som man sedan kopierar in på Main BIOS chippet.

Låter logiskt!

Skrivet av Gigabyte_Ted:

Skicka gärna serienummer till mig på PM så kan jag få upp mer information.

Kanon! Inom kort i en eletronisk inkorg nära dig.

Tack för hjälpen!

Tack till d97jro från oss också!

@Linus; Se mitt svar angående ditt ärende här ovan.[/QUOTE]

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Nä, inte jag heller. Jag snurrade ihop det och trodde att det var svar till han som hade fel på grafikkortet och syftade till grafikkortets BIOS (de kanske inte har sådana.. :-/ ). Total förvirring skapade jag för mig själv och andra. Så jag tänkte att jag skulle fortsätta hjälpa till i grafikkorts-ärendet och pratade helt i nattmössan.

Jag tog bort mitt inlägg här nu (och du kan ta bort ditt och detta för att får ordningen återställd, så låstas vi som om mina snurrigheter aldrig hände).

Ursäkta!

Haha ok,

ingen fara, jag tog bort meddelandet.

Skrivet av d97jro:

Låter logiskt!

Kanon! Inom kort i en eletronisk inkorg nära dig.

Tack för hjälpen!

Tack till d97jro från oss också!

@Linus; Se mitt svar angående ditt ärende här ovan.

Har skickat PM till dig nu.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Har inte något att säga egentligen utan vill bara tacka er för helt superba grafikkort. Ni har definitivt fått en ny livstidskund. 10/10!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Skrivet av cSx:

Har inte något att säga egentligen utan vill bara tacka er för helt superba grafikkort. Ni har definitivt fått en ny livstidskund. 10/10!

Skickades från m.sweclockers.com

Hej cSx,

tackar för det fina betyget
Nu ska du bara byta moderkortstillverkare också

Ha en trevlig helg!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej cSx,

tackar för det fina betyget
Nu ska du bara byta moderkortstillverkare också

Ha en trevlig helg!

Hehe. Skicka hit ett då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Entusiast

Försöker hitta kylare som passar till detta moderkortet http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/191349-gigaby....

Verkar ju knappt finnas några luftkylare som passar då moderkortet inte följer särskilt många riktlinjer. Har du något tips på kylare som kan tänkas passa? Fungerar exempelvis Corsair H90? Eller Zalman CNPS 8900 quiet om man har tillräckligt låga minnen, eller sitter minnesplatserna helt enkelt för nära sockeln?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Försöker hitta kylare som passar till detta moderkortet http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/191349-gigaby....

Verkar ju knappt finnas några luftkylare som passar då moderkortet inte följer särskilt många riktlinjer. Har du något tips på kylare som kan tänkas passa? Fungerar exempelvis Corsair H90? Eller Zalman CNPS 8900 quiet om man har tillräckligt låga minnen, eller sitter minnesplatserna helt enkelt för nära sockeln?

Samtliga slutna vattensystem från Corsair, Antec, CoolerMaster fungerar med ovanstående moderkort.

Hur det står till med luftkylare ska jag låta vara osagt.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Hej!!

Har ett Gigabyte Z77X-UD3H rev.1.0 som jag haft i några år och nu sedan en tid tillbaka får jag en felkod på moderkortets display.

Det står "D4", har kollat i instruktionsboken och då står det "PCI resource allocation error. Out of Resourses."

Har googlat en del men kan inte riktigt få en lösning på detta.

Har sedan längre tillbaka bytt till BIOS F17.

Tror att denna felkod kom efter jag installerade W8.1, har laddat ner och installerat drivrutiner men det är kanske någon som jag saknar. Vad kan detta vara för något tro? Datorn fungerar som den ska, men funderar varför den visar en kod?

Med vänlig hälsning Johan "Krokarn"

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Vix:

Hehe. Skicka hit ett då.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, det skulle jag så gärna göra men jag tror inte det är så uppskattat
av ledningen om jag börjar skicka ut moderkort till alla som ber om det.
(Även om det i detta fallet var för en god sak:) )

Skrivet av MrAdde:

Försöker hitta kylare som passar till detta moderkortet http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/191349-gigaby....

Verkar ju knappt finnas några luftkylare som passar då moderkortet inte följer särskilt många riktlinjer. Har du något tips på kylare som kan tänkas passa? Fungerar exempelvis Corsair H90? Eller Zalman CNPS 8900 quiet om man har tillräckligt låga minnen, eller sitter minnesplatserna helt enkelt för nära sockeln?

Hej MSIOCGenie,

det beror ju väldigt mycket på vad du har för minnen och chassi.

Vi lottade nyligen ut en dator på Facebook med ett liknande moderkort.
(GA-Z87N-WIFI, samma storlek och layout på detta moderkortet)
Vi använde en SHADOW ROCK TOPFLOW från bequiet och den passade utan några problem.
http://www.bequiet.com/en/cpucooler/287

Som DjRaven nämnde passa slutna vattensystem utan problem till detta kortet också.

Är du osäker kan du oftast gå ner till din lokala datorbutik med moderkortet i handen och prova dig fram.
(Om du redan har moderkortet men inte kylaren vill säga)
Tänk på att kolla så att kylaren kan installeras på mer än ett håll ifall du får problem med utrymme, vissa kylare fungerar
optimalt monterad på ett speciellt sätt.

Lycka till och ha en bra dag!

Skrivet av DjRaven:

Samtliga slutna vattensystem från Corsair, Antec, CoolerMaster fungerar med ovanstående moderkort.

Hur det står till med luftkylare ska jag låta vara osagt.

Tack till DjRaven för den feedbacken

Skrivet av Krokarn:

Hej!!

Har ett Gigabyte Z77X-UD3H rev.1.0 som jag haft i några år och nu sedan en tid tillbaka får jag en felkod på moderkortets display.

Det står "D4", har kollat i instruktionsboken och då står det "PCI resource allocation error. Out of Resourses."

Har googlat en del men kan inte riktigt få en lösning på detta.

Har sedan längre tillbaka bytt till BIOS F17.

Tror att denna felkod kom efter jag installerade W8.1, har laddat ner och installerat drivrutiner men det är kanske någon som jag saknar. Vad kan detta vara för något tro? Datorn fungerar som den ska, men funderar varför den visar en kod?

Med vänlig hälsning Johan "Krokarn"

Hej Johan,

så länge datorn fungerar utan problem ska du inte oroa dig

Om problemet uppstod i samband med installationen av Windows 8 är det möjligen kopplat till Windows funktionen "Snabb start".
Är detta påslaget bootar maskinen inte från kallt läge utan det är mer som att starta från "hibernation" vilken kan leda till att vissa drivrutiner inte laddas som de ska, det kan ge meddelandet som du upplever.

Prova att stänga av "Snabb start" såhär:
1. Öppna Kontrollpanelen. Välj "System och säkerhet" och sen "Energi¤alternativ". Klicka på "Ange hur strömbrytaren ska fungera".
2. Är inställningen för snabb start inte tillgänglig klicka på "Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga".
3. Ta bort bocken vid "Aktivera snabb start (rekommenderas)" och klicka på Spara ändringarna.

Lycka till och ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Johan,

så länge datorn fungerar utan problem ska du inte oroa dig

Om problemet uppstod i samband med installationen av Windows 8 är det möjligen kopplat till Windows funktionen "Snabb start".
Är detta påslaget bootar maskinen inte från kallt läge utan det är mer som att starta från "hibernation" vilken kan leda till att vissa drivrutiner inte laddas som de ska, det kan ge meddelandet som du upplever.

Prova att stänga av "Snabb start" såhär:
1. Öppna Kontrollpanelen. Välj "System och säkerhet" och sen "Energi¤alternativ". Klicka på "Ange hur strömbrytaren ska fungera".
2. Är inställningen för snabb start inte tillgänglig klicka på "Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga".
3. Ta bort bocken vid "Aktivera snabb start (rekommenderas)" och klicka på Spara ändringarna.

Lycka till och ha en bra dag!

Skall testa detta och så återkommer jag om det löste "problemet" //Johan

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Hej, när jag kopplar in mitt gtx 780 så startar datorn men inget mer händer, testade med ett 8800gt och det gick.
Finns det något jag kan göra å¨moderkortet som bios, utility eller dylikt? eller skall det inte spela nån roll?
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-ga-x79-ud3-int...

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Skall testa detta och så återkommer jag om det löste "problemet" //Johan

Gör så, jag håller tummarna sålänge

Skrivet av fredriksson.sc:

Hej, när jag kopplar in mitt gtx 780 så startar datorn men inget mer händer, testade med ett 8800gt och det gick.
Finns det något jag kan göra å¨moderkortet som bios, utility eller dylikt? eller skall det inte spela nån roll?
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-ga-x79-ud3-int...

Hej fredriksson,

innan Nvidia 7-serien släpptes kom det BIOS uppdateringar till flera av våra moderkort för att stödja de nya grafikkorten.

Gå in i BIOS och tryck på F9 för att visa system information.
Där står BIOS version.
Den senaste BIOS versionen för Rev 1.0 är F16 och för Rev 1.1 F18.
Har du en äldre BIOS version så vänligen ladda ner en ny BIOS.
Du kan ladda ner BIOS här:
Rev 1.0:http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-x79-ud3_...
Rev 1.1:http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-x79-ud3_...

Här kan du hitta en guide hur du uppdaterar BIOS för ditt moderkort:
http://www.gigabytenordic.com/wordpress/how-to-update-bios-of...

Lycka till och ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Full tillgång på GTX Titan Black från er?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Gör så, jag håller tummarna sålänge

Hittills har ingen felkod kommit än... tack så mycket för hjälpen!!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Full tillgång på GTX Titan Black från er?

Hej Beginner,

full tillgång är lite att ta i kanske,
det är fortfarande ont om GTX Titan Black men just nu finns de
i lager hos NetOnNet.
Är du intresserad av ett bör du köpa det snarast då de kommer ta slut
fort och i dagsläget vet jag inte när nästa omgång kommer till Sverige.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Ha en underbar helg!

Skrivet av Krokarn:

Hittills har ingen felkod kommit än... tack så mycket för hjälpen!!

Låter bra,
är väldigt glad att höra detta, nu hoppas vi på att det fortsätter så

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Gör så, jag håller tummarna sålänge

Hej fredriksson,

innan Nvidia 7-serien släpptes kom det BIOS uppdateringar till flera av våra moderkort för att stödja de nya grafikkorten.

Gå in i BIOS och tryck på F9 för att visa system information.
Där står BIOS version.
Den senaste BIOS versionen för Rev 1.0 är F16 och för Rev 1.1 F18.
Har du en äldre BIOS version så vänligen ladda ner en ny BIOS.
Du kan ladda ner BIOS här:
Rev 1.0:http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-x79-ud3_...
Rev 1.1:http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-x79-ud3_...

Här kan du hitta en guide hur du uppdaterar BIOS för ditt moderkort:
http://www.gigabytenordic.com/wordpress/how-to-update-bios-of...

Lycka till och ha en bra dag!

Det står att min flash utility är outdated -har v1.00- såg i länken att de hade v1.05; hur ändrar jag flash utlility?

Ordnat, körde flash från bootable USB (alternativ två i tipset) så jag behövde inte fixa utility, kan väl låta texten stå kvar ifall nån med liknande problem, tack för hjälpen, känns fantastiskt nu att ha maskinen igång.

Permalänk
Skrivet av fredriksson.sc:

Det står att min flash utility är outdated -har v1.00- såg i länken att de hade v1.05; hur ändrar jag flash utlility?

Ordnat, körde flash från bootable USB (alternativ två i tipset) så jag behövde inte fixa utility, kan väl låta texten stå kvar ifall nån med liknande problem, tack för hjälpen, känns fantastiskt nu att ha maskinen igång.

Hej fredriksson,

härligt att höra att du löste det, jag skulle postat att om du fick det meddelandet så fungerar oftast VERSION 2 DOS metoden.
Kör man den från bootbar USB sticka så uppdaterar den också din Q-Flash från v1.00 så nästa gång du behöver uppdatera BIOS kanske den metoden fungerar. Ibland händer det att man måste göra så om man har en äldre BIOS version.

Fint att du löste det själv så du fick igång maskinen.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag undrar om det går att se vilken revision av ett moderkort man får utan att behöva bryta förpackningen? Jag är nämligen ute efter ett Ga-f2a88xn-wifi som har bios version F2 eller senare. Det vore bra om det gick att lämna tillbaka moderkortet utan att bryta förpackningen om man skulle få ett äldre kort.

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Hej!

Jag undrar om det går att se vilken revision av ett moderkort man får utan att behöva bryta förpackningen? Jag är nämligen ute efter ett Ga-f2a88xn-wifi som har bios version F2 eller senare. Det vore bra om det gick att lämna tillbaka moderkortet utan att bryta förpackningen om man skulle få ett äldre kort.

Hi Jonasies,

GA-F2A88XN-WIFI finns endast i Rev 3.0. Revisionsnumret ger dig dock inte information vilken BIOS som ligger på moderkortet.
Skicka mig ett PM var du tänkt köpa moderkortet så ska jag se om jag kan ta reda på det till dig.

Om du köper ett kort med en äldre BIOS beror det på återförsäljarens regler, vissa erbjuder öppet köp oberoende om
varan är öppnad eller inte medan andra kanske har striktare regler.
Detta regleras nog dock av någon köplag som jag inte är rätt person att fråga om.

För övrigt kan du kan se vilken revision ett moderkort har på lappen med serienumret. Nu hjälper det kanske inte dig men tänkte att det kan vara bra att veta.

Se bild: Hur hittar man moderkorts revision på boxen?

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

Fick mitt GA-J1800N-SH2 idag, och så är det stendött. Power-led lyser och när jag kopplade in en fläkt på chassi och psu fläkt headers så snurrar dom när jag startar den och det finns 5V på USB och PS2 portarna, men inget annat sker. Har skärmen kopplad till vga. Försökt att starta med ett, två och även utan ram.
Ram är dessa, 2x4GB 1.35v. Crucial CT51264BF160B http://www.netonnet.se/art/dator/kom...m/179817.7062/
Finns det någon form av diagnostik man kan få ut om VGA verkar vara död?

Edit: Mitt ram Crucial CT51264BF160B finns med på Gigabytes lista över godkända ram http://download.gigabyte.eu/FileList...ail-series.pdf. Kan det trots det vara "fel" minnen? De som nämnts i swec tråden om GA-J1800-DH2 att de skall fungera, finns inte med på Gigabytes lista över godkända minnen.

Mvh
Emu

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Skrivet av DigitalEmu:

Fick mitt GA-J1800N-SH2 idag, och så är det stendött. Power-led lyser och när jag kopplade in en fläkt på chassi och psu fläkt headers så snurrar dom när jag startar den och det finns 5V på USB och PS2 portarna, men inget annat sker. Har skärmen kopplad till vga. Försökt att starta med ett, två och även utan ram.
Ram är dessa, 2x4GB 1.35v. Crucial CT51264BF160B http://www.netonnet.se/art/dator/kom...m/179817.7062/
Finns det någon form av diagnostik man kan få ut om VGA verkar vara död?

Edit: Mitt ram Crucial CT51264BF160B finns med på Gigabytes lista över godkända ram http://download.gigabyte.eu/FileList...ail-series.pdf. Kan det trots det vara "fel" minnen? De som nämnts i swec tråden om GA-J1800-DH2 att de skall fungera, finns inte med på Gigabytes lista över godkända minnen.

Mvh
Emu

Hej DigitalEmu,

om du går in på moderkortet och öppnar minnes listan där
har vi två liknande minnen men det är inte samma
(Jag kan inte få upp din länk men jag tror du använt dig av den generella listan för alla moderkort).
Här är listan för GA-J1800N-D2H:
Memory Support List

Crucial 4GB CT51264BF160BJ.8FED SS Micron 3DE27 D9QBJ
Crucial 4GB CT51264BF160BJ.C8FED SS Crucial CT512X8-160B

Kollar du de minnena på Google är det inte samma som de du länkade från NetOnNet.
Minnena har snarlika namn som de minnena du länkade men det kan fortfarande vara väldigt stor skillnad.
Har du möjlighet skulle jag definitivt rekommendera dig att testa med andra minnen i första hand.

Lycka till och ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hejhej, min kompis GTX460 OC dog nyligen (2 år 10 månader gammalt). Det var jag som köpte det och har kvitto så jag tänkte fixa det åt honom. Ska jag vända mig till Inet eller Gigabyte för reklamation? Ringde Inet och de sa att man skulle ta det med Gigabyte då de endast erbjöd 2 års garanti på grafikkort.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

Hejhej, min kompis GTX460 OC dog nyligen (2 år 10 månader gammalt). Det var jag som köpte det och har kvitto så jag tänkte fixa det åt honom. Ska jag vända mig till Inet eller Gigabyte för reklamation? Ringde Inet och de sa att man skulle ta det med Gigabyte då de endast erbjöd 2 års garanti på grafikkort.

Hej,

skicka PM med serienumret till mig så ska jag kolla upp hur det ser ut med garantin på det.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook