Köpa switch, lite mer proffsmodell med vlan osv Netgear Prosafe?

Permalänk
Medlem

Köpa switch, lite mer proffsmodell med vlan osv Netgear Prosafe?

Hej

Jag är ute efter en ny switch, de (några 8 portars av standard d-link man köper på lador) jag har känns lite slöa och jag tycker de inte klarar hög belastning.
vill att den ska vara snabb, stabil och ev ha lite roliga funktioner. vlan är intressant, då kan jag skilja mellan det interna och externa nätverket på en switch.
jag har fast nätverk draget i lägenheten som ska kopplas in på switchen och där jag ska ha switchen finns lite utrustning som också behöver nät så minst 12 portar men 16 för att vara på den säkra sidan.

Jag har sökt lite på forumet och läst lite och jag frågat runt och jag har blivit rekommenderad Netgear Prosafe
Jag har kikat på NETGEAR GS116E (finns tydligen två versioner av den) något att ha, finns det bättre modeller märken?

de är rätt dyra, men man får vad man betalar för antar jag

/Daniel

Permalänk
Medlem

Switch

Hej,
Kolla efter en fläktlös modell. Vi har ett antal GS724T på kontoret som fungerar utmärkt, den är ju gjord för rack!
//Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

den verkar intressant, 1600:- är lite mycket för en fattig student iof
är den bättre än "mitt" val av switch?

/Daniel

Permalänk
Rekordmedlem

Köp en begagnad Cisco/HP/Dell 24 portare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

de switchar jag hittat begagnade är typ fem-sju år gamla modeller, inget som hänt på så många år utvecklingsmässigt?

/Daniel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParaZide:

de switchar jag hittat begagnade är typ fem-sju år gamla modeller, inget som hänt på så många år utvecklingsmässigt?

/Daniel

Nä. En switch har typ ingen intelligens egentligen. Det är typ möjligt att köra dem i hårdvara. Finns i princip ingen gigabitswitch som är "sämre" än någon annan.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har denna och är nöjd. Hade väl ungefär samma utgångspunkt som du. Ville kunna leka lite med VLAN, göra Link Aggregation osv. Funkar fint och det finns många bra exempel på hur man gör saker i manualen.
http://www.dustinhome.se/product/5010663183/zyxel-gs1910-24-2...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En Ciscoswitch... jäklar vilka möjligheter som finns. Dock mycket att lära sig om man ska köra deras CLI, annars finns CCP(GUIprogram. )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ParaZide:

de switchar jag hittat begagnade är typ fem-sju år gamla modeller, inget som hänt på så många år utvecklingsmässigt?

/Daniel

De flesta switchar klarar att köra wirespeed och i ett hemmanät har du förmodliggen inte så stor nytta av avancerade kontrollfunktioner och säkerhet, jag är lite förvånad att du säger att en switch är trög eftersom det mesta kör wirespeed i hårdvara och har gjort det länge, men saker kan gå sönder.
Att skaffa en "gammal" proswitch lär inte innebära några funktionsmässiga begränsningar, de har antagligen mycket fler konfigurationsmöjligheter än du nånsin har nytta av hemma och de skyfflar paket i full fart så köper du Gbit så är det Gbit oavsett om alla portarna körs för fullt samtidigt eller inte.

Den teknikutveckling som händer med switchar är väl att man går över till L3 switchar och/eller 10 Gbit, men det är dyrt och än så länge rätt onödigt hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

Hej

Jag är ute efter en ny switch, de (några 8 portars av standard d-link man köper på lador) jag har känns lite slöa och jag tycker de inte klarar hög belastning.
vill att den ska vara snabb, stabil och ev ha lite roliga funktioner. vlan är intressant, då kan jag skilja mellan det interna och externa nätverket på en switch.
jag har fast nätverk draget i lägenheten som ska kopplas in på switchen och där jag ska ha switchen finns lite utrustning som också behöver nät så minst 12 portar men 16 för att vara på den säkra sidan.

Jag har sökt lite på forumet och läst lite och jag frågat runt och jag har blivit rekommenderad Netgear Prosafe
Jag har kikat på NETGEAR GS116E (finns tydligen två versioner av den) något att ha, finns det bättre modeller märken?

de är rätt dyra, men man får vad man betalar för antar jag

/Daniel

Köpte hem GS108E för ett tag sedan och anser att den har bra prestanda samt trevligt med lite extra funktioner. Jag rekommenderar den som en billigare modell som ändå har lite möjligheter.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-