Tele2 fast bredband - överlag dålig prestanda och responstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har det fungerat innan borde det ju göra det nu också med Tele2.

Det är fullt möjligt att det är fel hos Tele2, men innan TS har testat ordentligt så går det inte att hävda att det är Tele2:s fel.

Hade Tele2 en period och det fungerade oftast, men jag hade regelbundna återkommande problem med uppkoppling och hastighet..
Det har jag inte haft med någon annan operatör.

Men givetvis ska TS felsöka iaf..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hade Tele2 en period och det fungerade oftast, men jag hade regelbundna återkommande problem med uppkoppling och hastighet..
Det har jag inte haft med någon annan operatör.

Men givetvis ska TS felsöka iaf..

Som smileyn och formuleringen indikerade så var det inte helt allvarligt menat utan mer en pik till den jag citerade att bara för att något har fungerat så behöver det inte göra det för evigt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av john1960:

Det var inte dyrt.Om detta med trådlös utrusning och felsökning.......g[/IMG]

tror du citerade fel person

Permalänk
Medlem

TS: Sluta gnäll och smutskasta Tele2 innan du vet vart felet ligger!
Koppla in en dator så nära överlämningen du kan (har du ADSL får du koppla ni den direkt i modemet, har du fiber får du koppla in den direkt i uttaget i väggen) och testa sen tanka ner en fil från http://speedtest.tele2.net. Testa med lite olika webbläsare också för att vara säker.

När du vet resultatet kan du gå vidare.

Var det lika långsamt?
Har du fiber? - Då kan felet ligga i ett eventuellt stadsnät eller hos operatören. Ring Tele2 och felanmäl.
Har du ADSL? - Då kan felet mycket väl ligga i Skanovas telenät. Då kan du byta operatör hur mycket du vill, är kopparledningen kass hjälper det inte. Ring Tele2 och felanmäl.

Fick du ut rätt hastighet?
Be om ursäkt för att du smutskastat Tele2 och laga ditt interna nätverk (kan mycket väl vara så att du eller någon granne har smällt upp någon ny pryl som stör ut WiFi-signalen (allt från en ny microvågsugn till trådlösa telefoner och annan trådlös utrustning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Ja det funkar ju. Eller så byter man bara nätverkoperatör.. Alltid något skit med Tele2

Skrivet av noobunge:

Ännu en till anledningen till att inte ha Tele2 som nätverksoperatör.

När är OS slut?

Skrivet av noobunge:

Vem vet? Det är ju trots allt Tele2 vi pratar om!

Skrivet av noobunge:

Ska ta o testa lite allt möjligt. Bytte precis dongel. Gick upp med ca 5 mbit/s .. OJJ VA MYCKET!

Nä men får nog bara vänta ett tag o se om det händer något med skiTele2.

Nämen oj det går dåligt för just dig, då måste ju hela Tele 2 som bolag vara rent skit.

Det här är min 100/10 lina, jag har då inga problem inte. Med den filosofin måste ju Tele2 vara bäst av alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Vägg av text..

Ursäkta.. men jag måste bara fråga.

Jobbar du för Tele2 på något sätt? Ditt sätt i konversationen är väldigt likt, den jag mötte i supporten..
Lite arrogant och försvarsställning direkt om man hade lite kritik, även om den framfördes lugnt och sakligt.

Kanske bara en dålig dag för personen i supporten, men då det hände flera gånger kan man ju fundera.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Det spelar ju ingen större roll. Jag får ju fortfarande typ 800 ping i CSGO. Inte heller går det kolla på Twitch stream utan att det buffrar var 5:e sekund. Och sen tar det typ 10 sekunder för att en webbsida ska ladda.

Visst visar det lite bättre resultat, men fortfarande långt ifrån att vara OK.
http://gyazo.com/817d7236f44fb2cf1426851dfd814917.png

Då mättdatan fungerar ypperligt och 6 mbit ner är gott och väl för att se på twitch, så skulle jag nog rekommendera att kolla lite inställningar i din router. Känns som det är någon inställning/port som spökar här...

Som andra också säger, testa trådat. Har du ingen kabel så går du och köper en billig kabel. Finns en stor anledning att något stör ut signalen (been there, done that)

Permalänk

Ta det lugnt. Snart tar Bredbandsbolaget över och då blir det bättre. Eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

*** rubrik ändrad ***

Jag har ändrat rubriken eftersom den inte klarade kravet i forumreglerna:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Försök skriva beskrivande och sakliga rubriker. Det kommer dessutom att göra det lättare att få bra hjälp i forumet.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Nämen oj det går dåligt för just dig, då måste ju hela Tele 2 som bolag vara rent skit.

Det här är min 100/10 lina, jag har då inga problem inte. Med den filosofin måste ju Tele2 vara bäst av alla?

http://imageshack.com/a/img812/4537/d8ho.jpg

Hoh, det var det jävligaste.
Snacka om att Tele2 kan sina saker, vad gäller fiber iallafall.
Vi har själva en söndermöglad telekabel, jag velat få utbytt i nog 7 år nu.
Och man ligger oftast mellan 4-8mbit/s.
Trots att man skall ha 12-30.
Vi har dock Telia, men jag har tecknat fiber, med Tele2 i morsans lägenhet.
Nu vet jag att jag är i goda hastighetshänder.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WonderPlatoon:

Alltså ditt skämt kanske ändå är sant. Om det funka bra tills precis nu och det körs på samma servrar kan ändå hänga ihop. Tele2 är ett riktigt skitbolag som knappt bryr sig om kunder. Kan de tjäna mer även om det drabbar kunder, gör de det.

"samma servar", menar du routrar? I vilket fall är varken internet eller en operatörs nät så simpelt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hoh, det var det jävligaste.
Snacka om att Tele2 kan sina saker, vad gäller fiber iallafall.
Vi har själva en söndermöglad telekabel, jag velat få utbytt i nog 7 år nu.
Och man ligger oftast mellan 4-8mbit/s.
Trots att man skall ha 12-30.
Vi har dock Telia, men jag har tecknat fiber, med Tele2 i morsans lägenhet.
Nu vet jag att jag är i goda hastighetshänder.

Jag får ut liknande siffor, 98 down/9,5 upp med deras fiber 100/10, kör vi stadsnät.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

För info; ViaPlay använder Level3 för streaming, så OS/ViaPlay har inget med tele2 att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hoh, det var det jävligaste.
Snacka om att Tele2 kan sina saker, vad gäller fiber iallafall.
Vi har själva en söndermöglad telekabel, jag velat få utbytt i nog 7 år nu.
Och man ligger oftast mellan 4-8mbit/s.
Trots att man skall ha 12-30.
Vi har dock Telia, men jag har tecknat fiber, med Tele2 i morsans lägenhet.
Nu vet jag att jag är i goda hastighetshänder.

Fick bra hastigheter med Tele2 också, men hade också väldigt många downtimes..

Nätet kunde lägga av på eftermiddagen och inte komma tillbaka förrens morgonen därpå.. Oftast låg de på 2-5 timmar och ibland runt en halvtimme.
Väldigt roligt när det hände stup i kvarten..

Bytte till Bahnhof och hade inte ett enda problem efter det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Måste vara en svår sits att vara ISP. Är det hos oss eller kunden felet ligger?

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte så svårt om man felsöker.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ursäkta.. men jag måste bara fråga.

Jobbar du för Tele2 på något sätt? Ditt sätt i konversationen är väldigt likt, den jag mötte i supporten..
Lite arrogant och försvarsställning direkt om man hade lite kritik, även om den framfördes lugnt och sakligt.

Kanske bara en dålig dag för personen i supporten, men då det hände flera gånger kan man ju fundera.....

Jag jobbar inte för Tele2. Har ingenting med de att göra. Har Telia själv som ISP.
Men jag hatar folk som vräker ur sig arga kommentarer och spottar kritik utan att ha någon som helst bakgrundsinfo till problemet.

Som tekniker hos en annan ISP har jag lärt mig att 90% av alla fel ligger hos kunden, men kunden själv vägrar att inse att det kan vara fel hos de:

"Min router har fungerat i 5 år utan problem så felet måste ligga hos er!"

Vid sådana tillfällen svarar jag alltid:

"Ja, och vår station har fungerat i 20 år så felet måste ligga hos dig."

Då brukade folk fatta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

"Min router har fungerat i 5 år utan problem så felet måste ligga hos er!"

Vid sådana tillfällen svarar jag alltid:

"Ja, och vår station har fungerat i 20 år så felet måste ligga hos dig."

Då brukade folk fatta...

Om inte du fattar att det är fel hos dig när du har antika grejer, ska du nog byta jobb.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om inte du fattar att det är fel hos dig när du har antika grejer, ska du nog byta jobb.

Vet inte om du citerar mig eller kunden, men citerar du mig så är ju så klart inte utrustningen inte 20 år gammal, men bara för att folk ska fatta att det kan lika väl vara fel på deras egna saker som att vara fel på våra saker.

Brukar också kunna låta:

"Det fungerade hos mig igår kväll, så felet måste ligga hos er!"

Ja, för vår utrustning fungerade inte igår kväll då eller? Både vår och kundens utrustning kan gå sönder. Större risk att kundens utrustning går sönder dock eftersom den kostar 500kr vs. 50.000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Vet inte om du citerar mig eller kunden, men citerar du mig så är ju så klart inte utrustningen inte 20 år gammal, men bara för att folk ska fatta att det kan lika väl vara fel på deras egna saker som att vara fel på våra saker.

Brukar också kunna låta:

"Det fungerade hos mig igår kväll, så felet måste ligga hos er!"

Ja, för vår utrustning fungerade inte igår kväll då eller? Både vår och kundens utrustning kan gå sönder. Större risk att kundens utrustning går sönder dock eftersom den kostar 500kr vs. 50.000kr.

Bara "fortsatte" eventuell konversation...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Koppla med kabel direkt till i väggen. Installera pingplotter och testa i minst en timme. Ladda upp en bild här.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Internet flöt på som vanligt två dagar efter jag gjorde tråden, glömde bort att uppdatera på det. Så felet låg hos Tele2 trotsallt.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Internet flöt på som vanligt två dagar efter jag gjorde tråden, glömde bort att uppdatera på det. Så felet låg hos Tele2 trotsallt.

Vad grundar du det på?
Det kan mycket väl vara lokalt hos dig som felet också ligger på, och att det nu antingen löst sig själv eller bara märks av mindre nu för att senare komma tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Vad grundar du det på?
Det kan mycket väl vara lokalt hos dig som felet också ligger på, och att det nu antingen löst sig själv eller bara märks av mindre nu för att senare komma tillbaka.

Jaja

Vad det än var så var det jobbigt och nu är det så som det ska vara.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |