Raid kort värt eller inte?

Permalänk

Raid kort värt eller inte?

Hej!

Jag har problemet att jag använder två stycken Force GS i Raid 0. och de presterar som de ska för sig.
Men jag får ingen hastighets ökning i Raid 0. detta beror på mitt allt för gamla moderkort (Asus p6x58d-e).
nu är de ju att jag klarar mig fint på prestandan jag har nu.
Men hade varit kul att faktiskt få ut en prestanda ökning när det finns potential till det.

Skulle ett raid kort hjälpa på den fronten? vad skulle det kosta?
är det ens lönt?

är på nybörjare nivå när det gäller raidkort.

Mvh
Gunilla

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem

Vad har du dessa SSDer till?
Om du har en massa lagrad film (ej troligt) eller andra stora filer så kommer du får hastighetsökning med raid0.
Om du har operativsystem och apps/spel (många små filer) så kommer du inte få hastighetsökning.
Om du bara vill småtajja till ett benchmark där man kör stora sekventiella läs/skriv kan du se skillnad (epeen).

Till OS och dina program ger det ingenting (troligtvis det du använder de till?). Bättre med en som OS och den andra SSDn för dina program/spel.

Mitt svar: Det är inte lönt det.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Vad har du dessa SSDer till?
Om du har en massa lagrad film (ej troligt) eller andra stora filer så kommer du får hastighetsökning med raid0.
Om du har operativsystem och apps/spel (många små filer) så kommer du inte få hastighetsökning.
Om du bara vill småtajja till ett benchmark där man kör stora sekventiella läs/skriv kan du se skillnad (epeen).

Till OS och dina program ger det ingenting (troligtvis det du använder de till?). Bättre med en som OS och den andra SSDn för dina program/spel.

Mitt svar: Det är inte lönt det.

hejj jag har förstås mitt OS på dem men också lite spel och vissa filmer när det blir fullt på NAS bla. därför köpte jag en andra disk och körde raid 0 för att få lite utrymme för allt möjligt och slippa 2 diskar i enhets hanteraren...

Men det låter som om det inte är lönt mot priset av raid kort.(Googlat en del nu.) om man bara har prestanda ökning gällande stora filer.

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem

För att det ska vara värt det med ett dedikerat Raid kort skulle jag vilja säga att man ska köra Raid 5 eller 6 alternativt en större Raid 0+1.
För bara 2-3 enheter i Raid 0 är det inte värt det.
Möjligtvis om man har väldigt känslig data i Raid 1 där man inte litar på kontrollern på moderkortet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.