Permalänk
Medlem

Datorn lägger av vid LTCmining

Hej sweclockers. Har förgäves försökt att få igång ett litecoinsystem som kör 24/7.

Har köpt 2stycken r9 280x ( ett sapphire dual-x och ett gigabyte) samt ett xfx xxx 850w, ett gigabyte FM2 moderbord med den billigaste processorn jag kunde hitta.

Jag lyckas få igång Cgminer och en Kh/s rate på ~720 per kort. temperaturerna ligger aldrig över 80*C, har installerat senaste amd apk och drivrutiner.
Datorn lägger av helt slumpmässigt från allt melllan 20minuter till 7timmar. Den dör inte helt, den släcker bara displayen och jag kan inte komma åt något på den utan att behöva starta om den.

Det är en 16xPci-e 2.0 och en 4x Pci-e 2.0, kan det kanske vara ett problem att ena grafikkortet inte får ström nog? att processorn blir för varm??( kan inte få igång att mäta temp i windows med coretemp) eller något med drivrutiner?

Blir helt tokig att jag inte får det att funka när jag lagt ut 8000 på den.

Någon som har någon idé vad det kan vara?

Tack på förhand
Forsb3rg

Permalänk
Medlem

Är det full storlek på x4-porten? Om inte så bör du köpa en pci-e x4 -> pci-e x16 adapter med strömförsörjning via molex.

Skriva gärna komplett specifikation, eller länka din inköpslista. Det blir mycket lättare för oss att hjälpa dig isåfall. I detta fall så är ju moderkortet mest relevant.

Pci-express x1, x4 samt x8 (om det inte är fullstorleks pci-e x16 som bara går i lägre hastighet) kan leverera max 25W. Så det är mycket möjligt att ditt ena kort inte får tillräckligt med ström.

EDIT:

Har du dummy plugs i båda GPUerna? Kan behövas om du kör olika tillverkare.

Permalänk

Prova att underklocka korten så att de drar mindre ström. Har du provat att köra korten separat?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-F2A88XM-HD3 moderkort

XFX XXX Edition 850W 80+ Bronze

AMD A6 6400K Black Edition

Både PCI-e sloten är Fullstorta. Har inga extenders än(beställda)
Har prövat att underclocka båda korten också, vill inte fungera.

Såg nu på specifikationen på netonnet(där kortet är köpt) att det är en pci-e 3.0 16x och en 2.0 16x, men på själva moderkortet står det 16x på ena och 4x på den andra, är det för att den räknar pcie-3.0 4x som 2.0 16x?

Har inte fixat dummy plugs än

Permalänk
Medlem
Skrivet av forsb3rg:

Gigabyte GA-F2A88XM-HD3 moderkort

XFX XXX Edition 850W 80+ Bronze

AMD A6 6400K Black Edition

Både PCI-e sloten är Fullstorta. Har inga extenders än(beställda)
Har prövat att underclocka båda korten också, vill inte fungera.

Såg nu på specifikationen på netonnet(där kortet är köpt) att det är en pci-e 3.0 16x och en 2.0 16x, men på själva moderkortet står det 16x på ena och 4x på den andra, är det för att den räknar pcie-3.0 4x som 2.0 16x?

Har inte fixat dummy plugs än

Testa först med dummy plugs. Har en kompis som försökte mina LTC med 2st olika 7950, han hade lite problem att få igång båda korten, tills han satte i dummy plugs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Testa först med dummy plugs. Har en kompis som försökte mina LTC med 2st olika 7950, han hade lite problem att få igång båda korten, tills han satte i dummy plugs.

Kan försöka det. Problemet är väl dock inte att det inte går igång :S Har haft båda korten igång på bra temps minande i över 5timmar, sen när jag kollar till min miner så står det no signal och min pool rapporterar att minern ligger nere.

Vart kan jag få tag på dummy plugs?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av forsb3rg:

Kan försöka det. Problemet är väl dock inte att det inte går igång :S Har haft båda korten igång på bra temps minande i över 5timmar, sen när jag kollar till min miner så står det no signal och min pool rapporterar att minern ligger nere.

Vart kan jag få tag på dummy plugs?

Mvh

Du kan bygga egna. Du kan använda en DVI till VGA adapter, sen sätter du 68 ohm (tror jag) resistorer på specifika pins på VGA-sidan av adaptern. Din ena GPU går förmodligen i viloläge för att den inte är ansluten till någon skärm. Genom att använda en dummyplug så tror den att den är ansluten till en skärm hela tiden.

http://www.overclock.net/t/384733/the-30-second-dummy-plug/0_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Du kan bygga egna. Du kan använda en DVI till VGA adapter, sen sätter du 68 ohm (tror jag) resistorer på specifika pins på VGA-sidan av adaptern. Din ena GPU går förmodligen i viloläge för att den inte är ansluten till någon skärm. Genom att använda en dummyplug så tror den att den är ansluten till en skärm hela tiden.

http://www.overclock.net/t/384733/the-30-second-dummy-plug/0_...

funkar dessa? http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

den länken du skicka visar 0.5watts motstånd medans dom på kjell är 0.25w, spelar det någon roll??

tack för all hjälp föresten!

Permalänk
Medlem

kan direkt säga att du måste klocka ned eller stoppa i ett fetare nätagg. haft samma problem när mina nätagg inte orkat leverera tillräckligt till mina GPU:er samt att LTC med scrypt kräver en heldel twekande PER KORT för att få en stabil config, det är inte lika simpelt som med BTC mining. du kan sällan använda exakt samma config till flera kort även om korten är samma modell från samma tillverkare. Tips vill du verkligen köra 24/7 mining, bättre å underklocka så det är stabilt du tjänar på det i längden. för om du inte är hemma å en eller flera riggar går ner å du är tex på jobbet så förlorar du mer på att en eller flera riggar är offline än att dem är nedklockade både på GPU å RAM.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

kan direkt säga att du måste klocka ned eller stoppa i ett fetare nätagg. haft samma problem när mina nätagg inte orkat leverera tillräckligt till mina GPU:er samt att LTC med scrypt kräver en heldel twekande PER KORT för att få en stabil config, det är inte lika simpelt som med BTC mining. du kan sällan använda exakt samma config till flera kort även om korten är samma modell från samma tillverkare. Tips vill du verkligen köra 24/7 mining, bättre å underklocka så det är stabilt du tjänar på det i längden. för om du inte är hemma å en eller flera riggar går ner å du är tex på jobbet så förlorar du mer på att en eller flera riggar är offline än att dem är nedklockade både på GPU å RAM.

Jaså? trodde 850watt skulle räcka gott och väl :/ Har vddc på 1.080 på både korten, Sapphirekortet ligger på 1020mhz stock och jag har klockat ner mitt gigabyte till 1020 från 1100. Memory clocken är stock. Asic quality på sapphirekortet är 63 och på gigabyte 79.

Edit: Insåg själv hur jävla dumt det lät med 1.080 vddc på korten Ska dra upp volten lite när jag kommer hem. var nog ganska frånvarande i skallen när jag satte den volten

Permalänk
Medlem
Skrivet av forsb3rg:

funkar dessa? http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

den länken du skicka visar 0.5watts motstånd medans dom på kjell är 0.25w, spelar det någon roll??

tack för all hjälp föresten!

Borde fungera så länge det är 68 ohm.

Permalänk
Medlem

Kör nu på stockvolt, men exakt samma sak händer efter ett par timmar. skärmen slocknar och jag kan inte göra något förutom att starta om datorn. Har försökt leta rätt på något i event viewer utan resultat. Finns det något annat program man kan använda sig av för att se om datorn har nå failures?

ska dra o köpa dummy plugs imorgon

Permalänk
Medlem

Hej igen. Drog igång en skärm på vardera grafikkort nu. samma sak händer efter en timma. Så dummy plugs kommer inte hjälpa i detta fall

Permalänk
Medlem

Har nu prövat att köra ett kort i taget. Har fungerat stabilt med båda korten. Ska det verkligen kunna vara nätagget som spökar? 850watt ska väl inte alls vara några problem med 2st r9 280x? :/ processorn ligger desutom bara på 65w ;(börjar bli desperat och få ångest av allt jävla strul

Permalänk
Skrivet av forsb3rg:

Har nu prövat att köra ett kort i taget. Har fungerat stabilt med båda korten. Ska det verkligen kunna vara nätagget som spökar? 850watt ska väl inte alls vara några problem med 2st r9 280x? :/ processorn ligger desutom bara på 65w ;(börjar bli desperat och få ångest av allt jävla strul

har du räknat på vad den drar innan eller bara höftat lite ?

köp en watt-mätare stoppa in u 230 uttaget läs av hur mycket datorn drar med 1 kort i. varje kort ska dra nånstans runt 30A styck men du måste ju räkna med processorn också.

gissar faktisk på att du ligger farligt nära gränsen av vad den klarar av.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hej allesammans. Jag verkar har hittat problemet Tog ut mitt r9 280x asus dcii från maindatorn och parade ihop med sapphirekortet i minardatorn och det har nu fungerat hela natten(vilket det aldrig gjort förut). Läste även runt om att Gigabytekortet kan komma med en skum stockbios :/ volten ligger på 1.094 stock, vilket är oroväckande lågt då alla andra r9 280x ligger på runt 1.2 stock
Var även lite folk som skrev att dom hade samma problem som mig med sina gigabyte r9 280x.

Drar o lämnar tillbaka det till netonnet idag.

Tack för all hjälp btw