Permalänk
Medlem

Noctua nh-d14 = cpu led röd

Hej,

fick hem min Noctua nh-d14 idag och installerade den enligt beskrivning + checkade några youtube guider för att va på den säkra sidan.
Fick bara plats med 2 av 4 minnes stickor i slot 3 & 4. Efter jag kopplat in allt och ska starta lyser cpu leden rött och den står still där. Cpu fläktarna går igång.
Har ett ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3, Socket-1155
Har även testat med endast en minnes sticka utan resultat. Kan det bero på att jag inte har något minne i slot 1?
Kör med 3-pins utag i 4 pins, även testat 3-pins chassi uttagen utan resultat.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrole:

Hej,

fick hem min Noctua nh-d14 idag och installerade den enligt beskrivning + checkade några youtube guider för att va på den säkra sidan.
Fick bara plats med 2 av 4 minnes stickor i slot 3 & 4. Efter jag kopplat in allt och ska starta lyser cpu leden rött och den står still där. Cpu fläktarna går igång.
Har ett ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3, Socket-1155
Har även testat med endast en minnes sticka utan resultat. Kan det bero på att jag inte har något minne i slot 1?
Kör med 3-pins utag i 4 pins, även testat 3-pins chassi uttagen utan resultat.

Tack på förhand!

Koppla in buzzer och lyssna efter felkoder.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Koppla in buzzer och lyssna efter felkoder.

Har tyvärr inte det tillgängligt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

försök dra ut cpu-fan och starta datorn

Permalänk

Är du säker på att kopplat fläkten till CPU_FAN? Annars kan det vara en BIOS inställning som varnar när varvtalet är för lågt. Prova att stänga av detta.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Testade dra ut de från CPU-fan men samma resultat, kommer ej fram till bios, skärmen helt svart.
Jo datorn startas alltid i typ 2-3 sekunder sedan stängs den av och startas igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrole:

Testade dra ut de från CPU-fan men samma resultat, kommer ej fram till bios, skärmen helt svart.
Jo datorn startas alltid i typ 2-3 sekunder sedan stängs den av och startas igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har kvar den gamla fläkten? Koppla in strömmen till den och prova att starta

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tror det sitter i ram.

Permalänk
Medlem

ram minnen i fel port kör dom i 2 och 4

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hexcail:

ram minnen i fel port kör dom i 2 och 4

Kommer bara åt 3 och 4 platserna med noctuan. Ska testa med gamla fläkten senare idag, om det funkar då så får jag fixa ett par low profile minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrole:

Kommer bara åt 3 och 4 platserna med noctuan. Ska testa med gamla fläkten senare idag, om det funkar då så får jag fixa ett par low profile minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Prova även att sätta fläkten högre upp på minnessidan.
Såhär gjorde jag med mina high profile minnen, och då gick att att komma åt slot 2 utan bekymmer.
Inte världens snyggaste lösning, men det funkar

Och såhär ser det ut vid minnena.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrole:

Kommer bara åt 3 och 4 platserna med noctuan. Ska testa med gamla fläkten senare idag, om det funkar då så får jag fixa ett par low profile minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Testade koppla in gamla fläkten nyss och blev samma sak. Vett i fasen vad som hänt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrole:

Testade koppla in gamla fläkten nyss och blev samma sak. Vett i fasen vad som hänt :/

du prövade att köra i plats 2-4 eller i 1-3? har du även clearat cmos ifall de skulle ha fått nått fel om du har kör dom i fel port

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hexcail:

du prövade att köra i plats 2-4 eller i 1-3? har du även clearat cmos ifall de skulle ha fått nått fel om du har kör dom i fel port

om du kör med bara ett minne ska de sitta i port 2. 2 minnen så kör du i 2-4. finns i manualen som dom skikar med

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,