Permalänk

Spel till grabben

Hej!

Grabben är nu 3år och har börjat intressera sig i datorspel. vet ni av något spel rent spontant som är bra för barn?

Hälsningar Tony

Permalänk
Inaktiv

Oj oj, får en känsla av att folk kommer starta ett eld krig här..

OnT: Några klassiska spel:
- Bygg bilar med Mulle Meck
- Bygg båtar med Mulle Meck
- Bygg flygplan med Mulle Meck
Minecraft kan också funka hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Haha det värsta är ju att man fortfarande lirar Bygg med Mulle Meck serien, och ser på filmerna trots att man är 23 år.
Det går att få,
Bygg Bilar Med Mulle Meck,
Bygg Flygplan Med Mulle Meck,
Bygg Båtar Med Mulle Meck,
att fungera med Windows 7.
Man behöver modda det lite, men jag har redan hela liret fixat, så är du intresserad Jansson200 så ror vi båten iland.

Jag skall sova nu men kommer in imorgon igen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Battlefield, det ska börjas i tid!

Ont: Minecraft

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

så är du intresserad Jansson200 så ror vi båten iland.

That pun!

Nen håller med, on du kan få mulle meck att fungera aå är det helt klart de bästa barnspelet.

Personligen tycker jag inte Minecraft är för en tre åring, köp lego till han då

Permalänk
Medlem

Hejsan Jansson200,

Skrivet av Jansson200:

Hej!

Grabben är nu 3år och har börjat intressera sig i datorspel. vet ni av något spel rent spontant som är bra för barn?

Hälsningar Tony

Jag tror att din sons intresse för datorspel kommer från ditt intresse till datorspel.
I den åldern härmar de vad deras föräldrar gör, klipper gräset med en leksaksgräsklippare, svabbar golvet med en leksakssvabb etc.

Jag tycker 3 år är i yngsta laget att börja med datorspel.
När de är tre år är det småbarnsleksaker som gäller, ofta "härmningsleksaker", saker för finmorotik etc.
Ge honom Lego, en bilbana, playmobil och andra leksaker när han blir fem.

När intresset för datorspel kommer, blir det svårt att få dem att göra något annat.
Se därför till att de får reda på vad för alternativ som finns till datorspelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Jansson200,

När intresset för datorspel kommer, blir det svårt att få dem att göra något annat.
Se därför till att de får reda på vad för alternativ som finns till datorspelande.

Det där... Min son är 10 år och det finns inte mycket annat i hans värld.
Mitt råd är att kasta inte fram datorn/plattan/mobilen till barnet.
Lego är världens bästa leksak !

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk

En gammal gameboy med Donkey Kong

Nej, men jag håller med ovan, Lego är mycket bättre...

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

min son började spela lego starwars med mig vid den åldern. Jag gillar att det är lokal coop så man kan spela tillsammans och man märker på honom vad han tycker är roligt, spännande och om något skulle vara lite läskigt. Tips är att skaffa en xbox-kontroll eller liknade. Lite svårt att förklara för en 3 åring att "W" är framåt, "D" är höger

Har även prövat lego harry potter, men det har inte varit någon hit. Har sätt lego marvel på steam men det ser lite läskigare ut på bilderna så tror jag håller på det ett tag.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Pinball FX2 borde väl vara lämpligt. Finns på Steam och ett bord är helt gratis.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Håller med en del andra i tråden, älskade Mulle Meck spelen när jag var liten.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Utöver redan nämnda Mulle Meck kan jag rekommendera:

- Knacka på, en bok med tillhörande spel där man kan klicka runt och se saker hända.
- Alfons Åberg bara överallt, flera minispel där man kan rädda lingonen ur gröten, bygga helikopter/rymdraket/ubåt/grävmaskin, baka tårtor mm.
- Nobbe och Solköpings marknad, peka-klicka äventyr för små barn.
- Kalle Kunskap Förskolan, lär barnen känna igen färger, former, bokstäver och siffror mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lews:

Utöver redan nämnda Mulle Meck kan jag rekommendera:

- Knacka på, en bok med tillhörande spel där man kan klicka runt och se saker hända.
- Alfons Åberg bara överallt, flera minispel där man kan rädda lingonen ur gröten, bygga helikopter/rymdraket/ubåt/grävmaskin, baka tårtor mm.
- Nobbe och Solköpings marknad, peka-klicka äventyr för små barn.
- Kalle Kunskap Förskolan, lär barnen känna igen färger, former, bokstäver och siffror mm.

Åh jävlar, lingonen i gröten var grejer det!!! 10/10
Och sen när man ska bygga en väg genom käket med knäckebröd eller något. Framtiden, right there.

Till TS: bästa barndomsminne jag hade var Duplot, och vid 3 år hade jag framförallt rekommenderat det. Du kan med fördel handla begagnat, för det kostar skjortan till nypris.
Spelen betydde något först när jag kunde läsa

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Socrates kan jag rekomendera

Permalänk
Medlem

Dom gamla Lek och lär-spelen kanske. Vet inte om de går att få tag på längre though.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lek_%26_L%C3%A4r
http://cdon.se/spel/lek_%26_l%C3%A4r_-_f%C3%B6rskolan_(3-5_%C... (finns inte i lager)
http://rocks.se/store/product/lek-och-lar--forskolan-pc/ (vet inte om trovärdigheten på sidan)
http://www.prisjakt.nu/search.php?s=lek%20och%20l%E4r

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

Hej!

Grabben är nu 3år och har börjat intressera sig i datorspel. vet ni av något spel rent spontant som är bra för barn?

Hälsningar Tony

F.E.A.R.
F.E.A.R. 2
F.E.A.R. 3

Permalänk

Något flygspel.

Permalänk
Medlem

Mina barn på 4 och 2 gillar Pippi Långstrumps Villa Villerkulla på Android (finns på iOS också, men jag tror inte det finns till PC).

Jag kan tipsa om att i alla fall här i Malmö finns det mängder med barnspel till PC att låna gratis på stadsbiblioteket. T.ex. Alfons Åberg-spelet som nämndes ovan, Här kommer flygplanet/brandbilen/polisbilen, Fem myror är fler än fyra elefanter o.s.v...

Dock har jag inte fått dem att spela dessa särskilt mycket eftersom det är otroligt mycket mer inuitivt och flytande att spela med pekskärm för dem.

Annars om de är olydiga får det bli Dread Halls med Oculus Rift fastspänd...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Tack för alla svaren, ska gå igenom och kolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

Tack för alla svaren, ska gå igenom och kolla!

Nej Nej, du tar fel. Call of Duty har jag hört har några barn han kan spela med. Eller så kan han leka ute med sina kompisar vilket också är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Nej Nej, du tar fel. Call of Duty har jag hört har några barn han kan spela med. Eller så kan han leka ute med sina kompisar vilket också är bra.

Förstår inte meningen med att återuppliva tråden med sarkastiskt trams..

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Förstår inte meningen med att återuppliva tråden med sarkastiskt trams..

Jag vill inte bråka men tycker att det är för överdrivet att en tre-åring ska spela spel. Det är föräldrarnas ansvar över barnet och de får göra vad de vill. Barnet kan ju spela enkla spel men att fråga vilket spel han ska kör på sweclockers är bara onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Jag vill inte bråka men tycker att det är för överdrivet att en tre-åring ska spela spel. Det är föräldrarnas ansvar över barnet och de får göra vad de vill. Barnet kan ju spela enkla spel men att fråga vilket spel han ska kör på sweclockers är bara onödigt.

Har du barn själv så du vet vad du talar om?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Scalectrix bilbana och lego var min barndoms stora kärlek iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Jag vill inte bråka men tycker att det är för överdrivet att en tre-åring ska spela spel. Det är föräldrarnas ansvar över barnet och de får göra vad de vill. Barnet kan ju spela enkla spel men att fråga vilket spel han ska kör på sweclockers är bara onödigt.

Egentligen inte, jag tror att många här har missat att förstå att det inte handlar om en treåring som stänger in sig på ett eget rum och kör flera timmar i sträck och tappar greppet om verkligheten, snarare en treåring som säkert finner nöje att tillsammans med pappa/mamma pilla på datorn och spela enklare spel.
TS frågar om tips på spel som kan vara lämpliga, många träskallar som tror sig ha en framtid i humorbranschen svarar "COD, Battlefield, F.E.A.R...osv" medan andra som verkligen har något mellan öronen säger vad dem tyckte var kul och som skulle kunna passa.
Många har skrivit mulle meck vilket jag absolut håller med om, jag och pappa "spelade" tillsammans när jag var mindre och det fanns något som hette "mulle meck bygger flygplan" som man kunde ha en joystick till, det kanske passar en treåring bättre?

Kan du motivera varför du tycker det är ett onödigt ämne att diskutera?

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Kalle Kunskap serien är bra, min dotter på 4år kör förskolespelet på en laptop med touchskärm ( toughbook )

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB