Permalänk
Medlem

R9 290 coil whine. otur?

Hej

Köpte 2 st R9 290 och installerade drivrutiner, sätter mig ner för att spela allt flyter på bra men jag hör coil whine.. från båda korten...suck, någon annan som har problem med detta?
Ska skicka tillbaka korten då jag har 14 dagars öppet köp, men har jag haft otur här? för mitt gamla GTX 680 hade inget coil whine så min PSU bör inte vara problemet tycker jag. Vad tror ni? otur eller har någon annan hört om / upplevt samma problem med detta kortet?

Permalänk
Medlem

Båda korten?! Verkar ju mystiskt... eller så hade du haft en förjävla otur. Tjuter dom, och det inte är PSU:n som levererar konstig "spänning" (ursäkta jag är ingen elektriker), så tycker jag att du ska lämna tillbaks dom.

Permalänk
Entusiast

Får du coil whine i alla olika antal FPS eller sker det bara under väldigt hög FPS?
Tänkte att du kunde begränsa FPS:en till 60 via V-sync eller annan programvara om du inte redan gjort det för att se om det hjälper.

Mitt GTX 780 får coil whine vid 400FPS och det ses generellt vanligt men när det händer vid "låga" FPS så är det ju inte så roligt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har för mig att man kan "köra in" korten typ i nån valfri meny där man får 3-400+fps och låta den stå och tjuta där ett par timmar så försvinner det mer eller mindre tillslut.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har testat i annan dator och det kvarstår, samt att fläkten på det ena kortet vibrerar på ett vis så det hörs tydligt i idle..
aja får lämna tillbaka korten.. men presterade bra gjorde det iaf =).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

Tack för alla svar, har testat i annan dator och det kvarstår, samt att fläkten på det ena kortet vibrerar på ett vis så det hörs tydligt i idle..
aja får lämna tillbaka korten.. men presterade bra gjorde det iaf =).

Låter som du har haft maximalt med otur. Kan vara en dålig batch helt enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Köpte mig ett PC 290 idag och jag hör coilwhine när jag kör black ops, inte testat med nåt annat spel

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Budget komponenter

Lämna tbx o få nytt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Well theres ur problem, Pc..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Har ett sjuhelvets kvittrande och gnällande från mitt XFX 290 i 3dmark vid höga fps (typ allt över 200, låter mer ju högre fps), sedan gnyr det lite lätt i valley där den ligger runt 50-70 fps, som avslutas med ett gällt skrik när man trycker quit och credits visas....
Funderar på att nyttja öppet köp, men har inte hört något vid vanligt spelande.. är det rimligt med sådant coilwhine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Budget komponenter

Lämna tbx o få nytt

Coil whine har inget men budget komponenter att göra, det är naturliga vibrationer som uppstår oavsett, sitter något lite lösare än det borde kan det uppstå, sitter något snett, något har för mycket eller för lite lim m.m. kan det bli värre och bli hörbart.
Även dina andra komponenter kan spela in, har du två som vibrerar på exakt lika eller så då kan det vara så att du får coil whine av en enhet som någon annan inte får det av. Ett av problemen med att lämna tbax pga coil whine, produkten behöver inte ha något fel och kanske inte ens själv gör ljudet utan bara i kombination med just något annat i din dator.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ferrat:

Coil whine har inget men budget komponenter att göra, det är naturliga vibrationer som uppstår oavsett, sitter något lite lösare än det borde kan det uppstå, sitter något snett, något har för mycket eller för lite lim m.m. kan det bli värre och bli hörbart.
Även dina andra komponenter kan spela in, har du två som vibrerar på exakt lika eller så då kan det vara så att du får coil whine av en enhet som någon annan inte får det av. Ett av problemen med att lämna tbax pga coil whine, produkten behöver inte ha något fel och kanske inte ens själv gör ljudet utan bara i kombination med just något annat i din dator.

Det är knappast något problem de första två veckorna efter att ha fått paketet från postorder. Så länge du inte skadat produkten synligt så är det inga problem!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Mitt kort låter också när jag spelar men bara i överklockat läge. Tur man har headset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Tycker man läser om coilwine ljud från billiga psu och grafikkort . Jag har aldrig haft sånt ljud i någon dator , o jag har säkert ägt /uppgraderat 10-15 gånger. Å andra sidan har jag alltid prioriterat kvalitet och köpt produkter som fått bra betyg i tester.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Mitt 780 har lätt coilwhine men endast i 3dmark vid skyhöga fps.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Jag har fått intrycket att AMD:s stock-kort haft en hel del problem med coilwhine ett tag nu (7990 senast?).

Vill poängtera att jag haft absolut noll egen erfarenhet av stock-kort och att jag baserar min åsikt på vad jag läst om korten. Jag har aldrig ägt ett stockkort och kommer nog aldrig göra det heller då jag gärna lägger några hundralappar extra på ett högkvalitetskort från någon partnertillverkare.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Sapphire R9 290 i lördags, och har också lite coil whine. Tycker mest bara jag hör det med sidoluckan av dock. Det kan dock bli mer irriterande när man har bytt fläkten mot en Arctic Accelero III, så datorn blir lite tystare när man spelar.

Permalänk

Mitt 290x har väldigt lite coilwhine, däremot i just loading skärmen på sims 3 som tjejen spelar så blir det påtagligt då den ligger mellan 3-4000 fps men det förlåter jag den för

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DerpMcDerp:

Jag har fått intrycket att AMD:s stock-kort haft en hel del problem med coilwhine ett tag nu (7990 senast?).

Vill poängtera att jag haft absolut noll egen erfarenhet av stock-kort och att jag baserar min åsikt på vad jag läst om korten. Jag har aldrig ägt ett stockkort och kommer nog aldrig göra det heller då jag gärna lägger några hundralappar extra på ett högkvalitetskort från någon partnertillverkare.

vanligt bekymmer idag med digitala komponenter och hög fps.
kan ske med partnertillverkare med samt nvidia/amd har samma problem där.
ibland kan nätagget vara en källa för det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)