bf4 fps windows 7 vs windows 8

Permalänk
Medlem

bf4 fps windows 7 vs windows 8

Tjo

Jag spelar bf4 på windows 7 64-bit på medium i video settings och får 170 fps som högst och ibland går den ner till 55 fps. Men jag har hört att man får bättre fps i windows 8 än i windows 7, så om jag skulle byta till windows 8 hade det blivit bättre då?

Moderkort: asus p8p67 pro
Cpu: intel core i7 2600k 3,4ghz
Gpu: asus geforce gtx 770 direct cu2
Ram: 16gb corsair vengeance
Sdd: corsair force gt 240gb

Permalänk
Avstängd

Ja, det är inget skitsnack att Windows 8.x är rekommenderat. Det hanterar din hårdvara bättre, har funktioner som inte Windows 7 har.

Finns ingen anledning för någon att stanna kvar med Windows 7. BF4 är ett tydligt ett bevis på att nyare processorer och Windows 8.x är viktigt.

Permalänk
Medlem

Den bästa jämförelsen jag hittat verkar vara denna http://www.overclock.net/t/1433904/comparison-of-windows-7-vs...

läs och begrunda.
men kort och gott, kommer du få bättre = nej är nog kontentan av det hela, men kanske lite annorlunda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Ja, det är inget skitsnack att Windows 8.x är rekommenderat. Det hanterar din hårdvara bättre, har funktioner som inte Windows 7 har.

Finns ingen anledning för någon att stanna kvar med Windows 7. BF4 är ett tydligt ett bevis på att nyare processorer och Windows 8.x är viktigt.

men jag har hört att anledningen till att jag får såna stora fps drops e för att min cpu flaskar, men innebär det att istället för att fpsen går ner till 55 så kommer den gå ner till 60 istället med windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

men jag har hört att anledningen till att jag får såna stora fps drops e för att min cpu flaskar, men innebär det att istället för att fpsen går ner till 55 så kommer den gå ner till 60 istället med windows 8?

Kocka CPU:n om du tycker den flaskar?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mnsn:

men jag har hört att anledningen till att jag får såna stora fps drops e för att min cpu flaskar, men innebär det att istället för att fpsen går ner till 55 så kommer den gå ner till 60 istället med windows 8?

Med tanke på att du kan göra en uppgradering utan att förlora några filer, sedan uppdatera gratis till Windows 8.1 så finns det ingen anledning att inte göra detta. Precis som för många andra så kommer du nog garanterat få en bättre upplevelse.

Du bör också överklocka din CPU, när jag gick från stock på min i7 4770K till 4.4 så tyckte BF4 om det.

Permalänk
Medlem

Testat Oklockat nu, med unparked cores känns det inte som det behövs längre! fick ett otroligt lyft!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iwar:

Testat Oklockat nu, med unparked cores känns det inte som det behövs längre! fick ett otroligt lyft!

Vad bra :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Ja, det är inget skitsnack att Windows 8.x är rekommenderat. Det hanterar din hårdvara bättre, har funktioner som inte Windows 7 har.

Finns ingen anledning för någon att stanna kvar med Windows 7. BF4 är ett tydligt ett bevis på att nyare processorer och Windows 8.x är viktigt.

Förutom att windows 8 är ett skitfult OS till pekplattor. Dessutom är det dyrt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Jag uppgrader precis från win7 till win8.1 pro,, fick ett rätt stort lyft med min gamla amd phenom II x4 955a... med ett 7970 Ghz ED. Windows 8,1 gjorde att jag slapp uppgradera min prolle.. i win7 kom jag knappt över 50fps(medium) .. nu kör jag allt förvisso på low för jag spelar mest online och har runt 100fps,,, (jag kan ha mer el mindre.. men nånstans där ligger det)

Edit: Win 8 är fortf billigare än uppdatera cpu + moderkort

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Förutom att windows 8 är ett skitfult OS till pekplattor. Dessutom är det dyrt.

Nja jag tycker ju inte att 231sek som jag gav för uppgraderingen var dyrt direkt:)
Har man inte testat så ska man knappast yttra sig:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Förutom att windows 8 är ett skitfult OS till pekplattor. Dessutom är det dyrt.

Jag är glad att Microsoft gick den väg dom gjorde. Ett OS med stöd för båda världarna är det bästa.

Nja, inte dyrare än att köpa ett spel. En fullständig licens är inte dyrare än något annat Windows.

Jag gav 130kr när det släpptes. Men om det är dyrt för dig så.

Permalänk
Skrivet av mnsn:

Tjo

Jag spelar bf4 på windows 7 64-bit på medium i video settings och får 170 fps som högst och ibland går den ner till 55 fps. Men jag har hört att man får bättre fps i windows 8 än i windows 7, så om jag skulle byta till windows 8 hade det blivit bättre då?

Moderkort: asus p8p67 pro
Cpu: intel core i7 2600k 3,4ghz
Gpu: asus geforce gtx 770 direct cu2
Ram: 16gb corsair vengeance
Sdd: corsair force gt 240gb

Kan enkelt spela med över 60 fps på Ultra med mitt GTX 670 och 3770K på Windows 8.1. Jag är nöjd:)

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Jag är glad att Microsoft gick den väg dom gjorde. Ett OS med stöd för båda världarna är det bästa.

Nja, inte dyrare än att köpa ett spel. En fullständig licens är inte dyrare än något annat Windows.

Jag gav 130kr när det släpptes. Men om det är dyrt för dig så.

Jag vettefan var du får det för 130kr om du inte är student.

http://www.inet.se/produkt/9128212/windows-8-1-engelsk

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalmatinac:

Jag uppgrader precis från win7 till win8.1 pro,, fick ett rätt stort lyft med min gamla amd phenom II x4 955a... med ett 7970 Ghz ED. Windows 8,1 gjorde att jag slapp uppgradera min prolle.. i win7 kom jag knappt över 50fps(medium) .. nu kör jag allt förvisso på low för jag spelar mest online och har runt 100fps,,, (jag kan ha mer el mindre.. men nånstans där ligger det)

Edit: Win 8 är fortf billigare än uppdatera cpu + moderkort

jag tänker likadant, skulle jag köpa ny cpu å moderkort så kostar det typ 4000 spänn kanske men om man skaffar windows 8 så handlar det om typ 1000 spänn kanske, så det e därför jag funderar på att gå från windows 7 till windows 8 för jag vill bli av med fps dropsen, men det känns som att om man ska bli av med fps dropsen så e det ny cpu å moderkort som gäller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Jag vettefan var du får det för 130kr om du inte är student.

http://www.inet.se/produkt/9128212/windows-8-1-engelsk

När det släpptes så kostade det 130kr, som jag skrev. Man måste inte köpa en fullversion, har man redan Windows 7 så får man det redan där för halva priset.

Skrivet av mnsn:

jag tänker likadant, skulle jag köpa ny cpu å moderkort så kostar det typ 4000 spänn kanske men om man skaffar windows 8 så handlar det om typ 1000 spänn kanske, så det e därför jag funderar på att gå från windows 7 till windows 8 för jag vill bli av med fps dropsen, men det känns som att om man ska bli av med fps dropsen så e det ny cpu å moderkort som gäller

Ladda ner en Windows 8 trial, känn efter som du är nöjd annars så uppgraderar du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Förutom att windows 8 är ett skitfult OS till pekplattor. Dessutom är det dyrt.

Om det är utseendet som du ogillar finns det ju ett gäng program som gör att du kan få det som win7 eller hur du nu vill ha det.

Men det finns vettiga argument till att stanna på win 7 och det är om man kör mjukvaror som inte fungerar på 8an, det uptckte jag efter uppgraderingen så nu får jag köra dessa i virtuell maskin :S Så det gäller att kolla upp sånt i förväg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om det är utseendet som du ogillar finns det ju ett gäng program som gör att du kan få det som win7 eller hur du nu vill ha det.

Men varför ändra på något som är perfekt, eller varför inte ha metro som ett val istället om W8 nu är så mycket bättre?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Men varför ändra på något som är perfekt, eller varför inte ha metro som ett val istället om W8 nu är så mycket bättre?

För att alla har olika smak? Jag tycker Windows 7 är vidrigt fult och är otrolig glad att MS skapade Metro vilket är sexigt.

Det finns ju val? Gillar man inte metro så installerar man classicshell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Men varför ändra på något som är perfekt, eller varför inte ha metro som ett val istället om W8 nu är så mycket bättre?

Vad menar du nu? Klart man ska ändra uiet till något man föredrar om man inte tycker om standard utseendet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

jag e egentligen inte ute efter att få en högre fps med windows 8 jag vill ha en stabilare fps för som det e just nu så känns det som det laggar till hela tiden när fpsen går från 170 till 55, e det någon som tror eller vet att fpsen kommer bli stabilare med windows 8?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mnsn:

jag e egentligen inte ute efter att få en högre fps med windows 8 jag vill ha en stabilare fps för som det e just nu så känns det som det laggar till hela tiden när fpsen går från 170 till 55, e det någon som tror eller vet att fpsen kommer bli stabilare med windows 8?

Ladda ner en Windows 8 trial, känn efter om du är nöjd helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar du nu? Klart man ska ändra uiet till något man föredrar om man inte tycker om standard utseendet.

Jag antar att det bara är en personlig åsikt då allt i metro ser ut som en klaustrofobisk och speedad barnbok, och bara tillåter 2 fönster.
Denna fokus på själva startknappen och helt oväsentligt snabbare uppstart tar bort att det kanske inte är så tokigt med classic shell om man kan ha det som w7. Men de finns de som har problem med w8 också så om man är nöjd annars med w7 ser jag inget behov.

ontopic
How To Disable CPU Core Parking For Multi-Core Processors
Stänger av core parking, som kan höja lägsta fps värdet. Har en del sagt.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jag antar att det bara är en personlig åsikt då allt i metro ser ut som en klaustrofobisk och speedad barnbok, och bara tillåter 2 fönster.
Denna fokus på själva startknappen och helt oväsentligt snabbare uppstart tar bort att det kanske inte är så tokigt med classic shell om man kan ha det som w7. Men de finns de som har problem med w8 också så om man är nöjd annars med w7 ser jag inget behov.

ontopic
How To Disable CPU Core Parking For Multi-Core Processors
Stänger av core parking, som kan höja lägsta fps värdet. Har en del sagt.

Okej då läste du det inlägget du citerade för slarvigt. Jag skrev ju i princip det du gör. 😉 Gillar man inte utseendet går det ändra. Och man ska se över så att mjukvaran man ska köra fungerar med win8.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej då läste du det inlägget du citerade för slarvigt. Jag skrev ju i princip det du gör. 😉 Gillar man inte utseendet går det ändra. Och man ska se över så att mjukvaran man ska köra fungerar med win8.

Ok, ja det blir lite fel för mig ibland, ser jag ju nu
Uppdaterad Comparison of Windows 7 vs Windows 8 nu också, samma som från #3.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Förutom att windows 8 är ett skitfult OS till pekplattor. Dessutom är det dyrt.

Det är ju billigare. Men ja, modern ui är fult men det finns alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Testat windows 8,1 och 7an.

Windows 7 med unparked cores är lite bättre om inte lika bra som 8,1.

Så jag är skitglad för jag kan stanna på 7an då!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett rejält prestandalyft med 8.1.

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Förutom att windows 8 är ett skitfult OS till pekplattor. Dessutom är det dyrt.

Ja, använd inte Modern UI då? Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Finns ett test på PCgameshardware.de
http://www.pcgameshardware.de/Battlefield-4-PC-238749/Tests/B...

Nackdelen är att testet gjorts i sp, men prestandaskillnaderna syns ändå. Nämnvärt är att Phenom II X6 1100T i Win 8.1 besegrar i7 4770k i Win7

Folk med HD7000/200-serien kan ju iaf invänta Mantle och se hur prestandan blir, det har ju inte sagts något om att Mantle kräver Win8