Ny cykel: Skeppshult vs Monark/Crescent

Permalänk
Medlem

Ny cykel: Skeppshult vs Monark/Crescent

Hej!

Det har blivit dags för en ny cykel ämnad för stadskörning. Den kommer att köra 5-10 kilometer dagligen och stå utomhus året runt. Jag har varit i butik och blivit visad en riktigt fin Skeppshult för 6500 kr, men samtidigt kan jag få en likvärdigt utrustad Monark/Crescent för nästan halva priset (3000-4000 kr). Jag antar att mellanskillnaden ska återspegla kvalitén och att Skeppshulten håller längre, men är det verkligen värt den stora prisskillnaden? Håller Skeppshulten verkligen så pass mycket högre kvalité? Jag har provcyklat cyklarna och tycker att de, åtminstone i nyskick, känns snarlika.

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Skeppshulten är visserligen dugligare, men inte dubbelt så duglig. Den skeppshult jag själv ägde höll visserligen för allt, men den var samtidigt en av de billigare och därmed mer prisvärd. Gå på Monarken då den antagligen ger mer cykel per krona räknat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Om du kan få navenerator med en fin starkled lampa o skivbromsar så blir det en året runt cykel, satsa på dyra punkteringsfria däck, så slipper du byta däck varje sommar.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

För "dagligt bruk" är det komponenter som avgör, inte märket på ramen... Jag hade kollat på nishiki, som såvitt jag vet, tillverkas i Sverige... Monark/crescent är bara kinatillverkade ramar som man sätter ett, för svensken, känt märke... Kan du lika gärna köpa en cykel på biltema...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det framgår inte vilka modeller du tittar på eller vilken typ av cykel du är ute efter.

Det kan ju vara så att Skeppshulten har dyrare komponenter, tex. Den kanske har ett eller två steg upp i växlar/kedja osv. Isf är det knappast värt merpriset. Men det kan ju vara annat som skiljer åxå.

Nedanstående kommer att se ut som en reklampelare för Nishiki, men jag menar absolut inte att det inte finns andra alternativ. Det är mest att JAG tycker att deras produkter är väl avvägda och att jag själv när jag letat cykel till slut landat där, flera ggr. Därför är jag lite mer familjär med deras produktlinje åxå.

Ta för all del en koll på dessa om du är ute efter en "brukscykel".
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3166.116659/nishiki-ci...
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3166.115021/nishiki-hy...

307:an är i det närmaste underhållsfri, medan 301:an kräver lite mer kärlek vad gäller växlarna. Däremot är det ju ofta lättare att hitta "rätt växel" med fler växlar och de spänner oftast över ett större spektra i hastighet. De kommer kompletta med navdynamo, lyse och skärmar osv. Rullbromsar är i det närmaste underhållsfria. De har kanske inte riktigt samma prestanda som skivbromsar, men de räcker absolut för "vardagsbruk".

Du har ju även Nishiki City 401 och 501 som har skivbromsar men inte har navdynamo.

Vill du ha något lite sportigare så kolla på deras Pro SLD. Hos Länna kostar den ungefär som Skeppshulten och den behöver ju kompletteras med skärmar (kostar 200-400kr kanske) Man får inte plats med bredare däck än 35, eller möjligen 37mm med skärmar. Mina Nokian W106 37mm fick jag använda "skohorn och vaselin" för att få plats med när de skulle på förra vintern. Det finns ju dock smalare dubbdäck, som tex Schwalbe Winter (finns i 30mm) eller Winter Marathon (finns i 35mm).

Ang. förvaring utomhus så är det ju tufft oavsett vilken cykel man väljer och där får man se till att allt är smort och så, så att det inte börjar rosta. Kedja och växlar osv. Annars behöver du nog inte tänka så mycket på det vid val av cykel.

Sen finns ju Biltema, som sagt. De är kanske inte så flashiga, men verkar hålla väldigt bra kvalitet för priset, men är kanske smula tunga, lite beroende på modell.

Edit:
Biltema har ju faktiskt elcyklar åxå, som ligger nästan inom ramen för vad Skeppshulten kostar.

Permalänk
Medlem

Shimano Nexus-växlar är trevligt och det stämmer att de är nästan underhållsfria. Däremot är det viktigt att poängtera att underhållsfritt inte innebär att man bara kan skita att ta hand om cykeln. Navväxlarna kommer ta stryk och behöva servas och det är nog ingen billig kostnad. Alla cyklar kommer krångla om man är vårdslös med de. Du säger att den kommer stå utomhus året om, är det helt öppet eller finns det åtminstone tak?

Permalänk
Avstängd

Varför inte en Merida? Köpte en Mats Speed för 6, kanske 7 år sedan o det enda jag gjort på den är byte av drivpaket (kedja o drev) en gång ändå cyklar jag säkert 300 - 500 mil per säsong.

Merida var väl med om att cykla hem OS Guld för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Verkar ju finnas en del folk som kan cyklar här så jag är fräck och slänger in en fråga. Kan man köpa en cykel idag som har samma känsla som Crescents Världsmästarcykel? Då menar jag den gröna vanliga herrcykeln, inte den oranga sportcykeln som alla hippsters har fått dille på.

Alla herrcyklar jag ser idag har så lågt styre att man får ligga fram som om man cyklar vättern runt. Ramarna är bulkiga, däcken är tjocka och det känns så tråkigt att cykla på dem. Jag vill ha en cykel med slank ram, smala däck och en sittställning som gör att man bara sitter helt rakt och cyklar. Det finns ingen som cyklar om mig (förutom folk som träningscyklar) när jag cyklar på pappas världsmästarcykel, och då har den bara två växlar och jag sitter helt normalt och bara trampar på.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vet inte alls hur deras cyklar är idag?

Men frugans cykel är köpt på Biltema för 5-10 år sedan o den är fortfarande fin idag trots vad den fått stå ut med.

Tja, kvaliteten är väl bra, men det är ju knappast rostfria skruvar etc vilket brukar göra att de ser rätt skabbiga ut när de stått i regnet några år...
Något sämre "engineering" på ramarna, vilket i cykelvärlden innebär högre vikt, inte sämre hållbarhet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ska du jobbpendla så gå på nått som faktiskt är trevligt att åka på. För 6,5k finns det mycket bättre hojar än "gubbcyklar"

T.ex. racerhybrider liknande denna http://www.nishiki.se/kollektion/race-hybrid/comp

Inte dyrare men skulle ändå låsa in den så gått det går hur som helst.

http://www.bike-discount.de/shop/k647/crossbikes.html här finns saker som garanterat är skönare än "vanliga" hojar med.

Skulle själv köra nått liknande alt. cykelcross om man inte var student och parkerar hojen lite varstans i stan

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tja, kvaliteten är väl bra, men det är ju knappast rostfria skruvar etc vilket brukar göra att de ser rätt skabbiga ut när de stått i regnet några år...
Något sämre "engineering" på ramarna, vilket i cykelvärlden innebär högre vikt, inte sämre hållbarhet...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte helt sant. Skillnaden mellan en bra och en dålig ram innefattar även vridstyvhet, vibrationsdämpning, etc. Ramar på en viss cykeltyp är även bättre optimerade geometriskt för den avsedda typen av cykling. Små skillnader för geme man, men likväl skillnader. Därtill skiljer materialval och det är inte alls otänkbart att en 'bra' ram är både lättare och har bättre hållfasthetsegenskaper. Men för vanlig A-B transportcykling är kraven ganska måttliga, vilket gör att det blir en ickefråga.

Vad som kan ha större negativ effekt hos en billig cykel är hjul och lager av sämre kvalisort. Även däck för den delen. Dessa kan påverka underhållsbehovet om man har otur. Iofs. är dessa delar något som är lägre prioritet även på märkescyklar upp till åtminstone 7-8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag hade kollat på nishiki, som såvitt jag vet, tillverkas i Sverige...

Det är inte så att de bara monteras i Sverige?

Jag trodde Skeppshult var det enda Svenska cykelmärket som fortfarande tillverkar sina ramar i Sverige.
Men har jag fel så är det bara kul med mera tillverkning och jobb i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Inte helt sant. Skillnaden mellan en bra och en dålig ram innefattar även vridstyvhet, vibrationsdämpning, etc. Ramar på en viss cykeltyp är även bättre optimerade geometriskt för den avsedda typen av cykling. Små skillnader för geme man, men likväl skillnader. Därtill skiljer materialval och det är inte alls otänkbart att en 'bra' ram är både lättare och har bättre hållfasthetsegenskaper. Men för vanlig A-B transportcykling är kraven ganska måttliga, vilket gör att det blir en ickefråga.

Vad som kan ha större negativ effekt hos en billig cykel är hjul och lager av sämre kvalisort. Även däck för den delen. Dessa kan påverka underhållsbehovet om man har otur. Iofs. är dessa delar något som är lägre prioritet även på märkescyklar upp till åtminstone 7-8k.

Jo, jag är fullt medveten om detta, hade nog kunnat skriva en c-uppsats om ämnet, men det är ju knappast relevant i den här prisklassen...

Tyvärr så är gemene man inte medveten om detta, och det gör ju att det finns ett antal "tillverkare" som egentligen inte har någon R&D utan bara köper en cykel och sätter ett klistermärke på den.. Monark, crescent, Apollo är några exempel, men det finns säkert fler...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter en ny cykel. Här är några jag blivit intresserad utav.
http://www.wiggle.co.uk/gt-transeo-30-2013/ <- nackdel skivbromsar. Blir säkert dyrt om något måste bytas.
http://www.wiggle.co.uk/gt-transeo-40-2013/ <- Nackdel, dyrare än modellen med skivbromsar. hoppas dom sänker priset lite mer på den.

Sen finns dessa två också.
http://www.wiggle.co.uk/felt-qx60-2013/
http://www.wiggle.co.uk/felt-qx70-2013/

Vet dock inte vad det är för kvalite på grejorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Jag är också ute efter en ny cykel. Här är några jag blivit intresserad utav.
http://www.wiggle.co.uk/gt-transeo-30-2013/ <- nackdel skivbromsar. Blir säkert dyrt om något måste bytas.
http://www.wiggle.co.uk/gt-transeo-40-2013/ <- Nackdel, dyrare än modellen med skivbromsar. hoppas dom sänker priset lite mer på den.

Sen finns dessa två också.
http://www.wiggle.co.uk/felt-qx60-2013/
http://www.wiggle.co.uk/felt-qx70-2013/

Vet dock inte vad det är för kvalite på grejorna.

Mekaniska skivbromsar är ingen större skillnad mot v-bromsar, vare sig på stopping power eller servicekostnad...

Jag tror dock du kan hitta motsvarande i Sverige för samma pengar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Mekaniska skivbromsar är ingen större skillnad mot v-bromsar, vare sig på stopping power eller servicekostnad...

Jag tror dock du kan hitta motsvarande i Sverige för samma pengar...

Skickades från m.sweclockers.com

V-bromsar sliter på hjulet det gör inte skivbromsar plus att skivbromsar oftast håller längre och fungerar bättre i kraftigt regn

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bAkewelle:

V-bromsar sliter på hjulet det gör inte skivbromsar plus att skivbromsar oftast håller längre och fungerar bättre i kraftigt regn

Jo det behöver du inte berätta för mig...
Jag svarade på frågan om servicekostnad ...

Personligen tycker jag wirekontrollerade skivbromsar är poänglösa, men jag servar mina bromsar själv.. Har man inte det tekniska kunnandet så kan de helt klart vara ett alternativ, av anledningarna du nämner...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Blev det något köp?

Är själv ute efter en enkel och kvalitativ brukscykel med navväxel. Kikar på en Skeppshult ARC eller liknande. Farsan har en och den ser som ny ut efter flera års användade. Det enda jag har att anmärka på är att den är något tung p.g.a. stålram, annars är den mycket trevlig. Någon som har tips på ett alternativ? Vill lägga högst 6-7kkr, men har ju självklart inte något emot att komma billigare undan.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Det är inte så att de bara monteras i Sverige?

Jag trodde Skeppshult var det enda Svenska cykelmärket som fortfarande tillverkar sina ramar i Sverige.
Men har jag fel så är det bara kul med mera tillverkning och jobb i Sverige.

Jo, såvitt jag vet slutmonteras de bara i Sverige. Den 601:a jag köpte för 8 år sedan var det sämsta cykelköp jag någonsin gjort. Åtskilliga konstruktionsfel så grova att jag inte ens visste att de gick att göra. Även monteringen var urusel. Kommer aldrig att röra det märket igen.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

En annan sak som kan vara värt att tänka på är att vid minusgrader så brukar växlarna frysa fast vilket får till följd att allting pajar när man tar i med våld. Har pajat två cyklar med navväxlar på det sättet, en skeppshult och en crescent. Hjälper inte att låta cykeln stå i värme heller för efter ett par minuters cykling så har växlarna frusit igen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag håller med dumbo om att Nishiki är ett märke jag gärna talar gott om. F.d. ägare till en Nishiki Pro SLD. Jag visste det inte då men det var en cykel som gav en helt ny upplevelse av att cykla. Både till butiken, jobbet och cykelsemester på 60 mil (med ~30-35kg packning+110kg cyklist). Den fick utstå en hel del kan jag lova. Jag tycker att Nishiki har ett intressant komponentval som ger mycket funktionalitet för lite pengar.

Hade jag köpt en tredje cykel (idag har jag en cyclocross och en 29" mtb) för enbart jobb-pendling och vardagstransport hade jag kunnat tänka mig en 307:a, särskilt om den ska förvaras utomhus.

Om jag inte hade haft något cykel-mek-intresse hade jag undvikt mekaniska skivbromsar. Mina erfarenheter av dessa är inte bra. Fot- eller hydraulisk skivbroms verkar vara det enda vettiga och det förstnämnda torde vara ett billigare och fullt tillräckligt alternativ jämfört det senare.

Kolla vad din lokala cykelverkstad har till försäljning. Skiljer det inte jättemycket, handla via den så får du oftast ett bra och personligt bemötande. Om de inte har den cykeln du vill ha, fråga om de kan ta in en.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shrudder:

En annan sak som kan vara värt att tänka på är att vid minusgrader så brukar växlarna frysa fast vilket får till följd att allting pajar när man tar i med våld. Har pajat två cyklar med navväxlar på det sättet, en skeppshult och en crescent. Hjälper inte att låta cykeln stå i värme heller för efter ett par minuters cykling så har växlarna frusit igen.

Vad smörjer du med? Aldrig hört talas om detta problem innan.

Edit: Glömde först kolla var du bodde. Case closed. Tipsa dock gärna om vilken olja som funkar vid -40 ifall någon annan har råkat ur för samma sak.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Avstängd

Skeppshult är dyrare för att den byggs mer för hand. Det är en bra cykel, men tror inte den är bättre (inte sämre heller) än Crescent eller Monark.

Crescent är en bra cykel (kanske bäst), men lite dyr.

Jag körde på en Monark: 3-växlad och navdynamo.
- Tror den håller samma kvalitet fast till ett betydligt lägre pris, precis som du säger.

Även om några av dessa cyklar kanske inte längre anses helt svenska, så är det helt fel att påstå att de skulle hålla samma (dåliga) kvalitet som de på Biltema.