Permalänk
Medlem

CPU FAN ERROR, Ny dator, akuthjälp!

Hej!

Fick hem min nya dator nu! ska starta den och lägga in windows, och får 2 starka pip och CPU FAN ERROR, fläktarna snurrar EJ, har en Noctua NH-U12P SE2

http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Kan den va temp-styrd så att den går igång vid höga temps??? blir lite orolig då jag installerar windows nu om jag ska stänga av den och kolla kabeln, vad jag vet så är den satt till 800rpm, det ''längsta'', har 3-4 120mms fläktar så i7an har nog inte skadats... dock så stod det nåt med 87 grader så jag stängde av den.

Permalänk
Medlem

Ytterst osannolikt att CPUn tagit skada då den stänger av sig själv vid överhettning. Kolla att CPUfläktarna är anslutna till CPUFAN_1 och CPUFAN_2 på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolie:

Ytterst osannolikt att CPUn tagit skada då den stänger av sig själv vid överhettning. Kolla att CPUfläktarna är anslutna till CPUFAN_1 och CPUFAN_2 på moderkortet.

CPUn har sannolikt inte tagit skada eftersom den stänger av sig själv för att inte ta skada. Duh.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Revolie:

Ytterst osannolikt att CPUn tagit skada då den stänger av sig själv vid överhettning. Kolla att CPUfläktarna är anslutna till CPUFAN_1 och CPUFAN_2 på moderkortet.

Skrivet av XeVzL:

CPUn har sannolikt inte tagit skada eftersom den stänger av sig själv för att inte ta skada. Duh.

Ni säger samma sak XeVzL.
Men du som har ett sånt svårtläst namn förstår jag nästan har problem med att läsa detta (Det hade jag själv).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Låter som att den som har monterat datorn har satt CPU fläktarna på Chassi_Fan uttag och lämnat Cpu_Fan lediga, därav tror moderkortet att CPU:n inte har någon fungerande fläkt över sig.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Vet att Bios kan varna om den inte tycker att fläktarna snurrar tillräckligt snabbt också. Går att ställa i Bios hur låga varv man vill tillåta innan datorn varnar. Men snurrar fläktarna inte alls så måste det ju vara felkopplat.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glutt0:

Hej!

Fick hem min nya dator nu! ska starta den och lägga in windows, och får 2 starka pip och CPU FAN ERROR, fläktarna snurrar EJ, har en Noctua NH-U12P SE2

http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Kan den va temp-styrd så att den går igång vid höga temps??? blir lite orolig då jag installerar windows nu om jag ska stänga av den och kolla kabeln, vad jag vet så är den satt till 800rpm, det ''längsta'', har 3-4 120mms fläktar så i7an har nog inte skadats... dock så stod det nåt med 87 grader så jag stängde av den.

Dubbelkolla att det sitter en kontakt i CPU_FAN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ni säger samma sak XeVzL.
Men du som har ett sånt svårtläst namn förstår jag nästan har problem med att läsa detta (Det hade jag själv).

Haha ja du har rätt, är väl inte helt vaken

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Gud va allt blev så komiskt, vi byte sladd då den sladden va på ULTRA LOW NOISE till lite snabbare speed. så jag ''touchade'' fläkten vid uppstart och allt snurrar, allt är bra.... går in i bios igen och ändrar ENDAST speed på en fläkt och tittar hur bios ser ut på mitt nya ASUS sabertooth z87..... sedan så finns det power settings optional... jag väljer optional och ''sparar' PANG! inget ljud från moderkort och ingen uppstart och här sitter man....

Ska lämna in datan imorn igen, kul när man fick skiten för ca 2 timmar sedan allt nytt..

Någon som har några tankar eller ideer? för jag suckar redan när man byggt ihop en data för 12 000:- ...

Det jag tyckte va märkligt när jag satte på datan första gången var...

CPU FAN ERROR....

Fick touchade på fläkten vid uppstart så hoppa Noctua igång..

Efter ändrat till optional i bios så startar inte ens bios längre, inget pip!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Gud va allt blev så komiskt, vi byte sladd då den sladden va på ULTRA LOW NOISE till lite snabbare speed. så jag ''touchade'' fläkten vid uppstart och allt snurrar, allt är bra.... går in i bios igen och ändrar ENDAST speed på en fläkt och tittar hur bios ser ut på mitt nya ASUS sabertooth z87..... sedan så finns det power settings optional... jag väljer optional och ''sparar' PANG! inget ljud från moderkort och ingen uppstart och här sitter man....

Ska lämna in datan imorn igen, kul när man fick skiten för ca 2 timmar sedan allt nytt..

Någon som har några tankar eller ideer? för jag suckar redan när man byggt ihop en data för 12 000:- ...

Det jag tyckte va märkligt när jag satte på datan första gången var...

CPU FAN ERROR....

Fick touchade på fläkten vid uppstart så hoppa Noctua igång..

Efter ändrat till optional i bios så startar inte ens bios längre, inget pip!

läs noggran mobo manualen innan ni bygger nästa gång..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glutt0:

Gud va allt blev så komiskt, vi byte sladd då den sladden va på ULTRA LOW NOISE till lite snabbare speed. så jag ''touchade'' fläkten vid uppstart och allt snurrar, allt är bra.... går in i bios igen och ändrar ENDAST speed på en fläkt och tittar hur bios ser ut på mitt nya ASUS sabertooth z87..... sedan så finns det power settings optional... jag väljer optional och ''sparar' PANG! inget ljud från moderkort och ingen uppstart och här sitter man....

Ska lämna in datan imorn igen, kul när man fick skiten för ca 2 timmar sedan allt nytt..

Någon som har några tankar eller ideer? för jag suckar redan när man byggt ihop en data för 12 000:- ...

Det jag tyckte va märkligt när jag satte på datan första gången var...

CPU FAN ERROR....

Fick touchade på fläkten vid uppstart så hoppa Noctua igång..

Efter ändrat till optional i bios så startar inte ens bios längre, inget pip!

Du skrev ju själv att den låg på ultra low? Låter ganska logiskt att den inte kör igång direkt.

Vad är det för moderkort? Om det är ett för ett bättre pris och inte 400kr så borde du kunna resetta bios. Har den en diagnos LED? Är det några LED lampor som lyser?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är för någon inställning du kallar "power settings optional", men reseta CMOS och ställ in BIOS på att ignorea CPU-fläkten eftersom den med ULN-adaptern snurrar för långsamt för att BIOS ska upptäcka den. Stäng även av eventuell fläktkontroll i BIOS ELLER ta bort adaptern och låt BIOS sköta det. Inte både och, vilket det verkar som att du har gjort nu.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Gud va allt blev så komiskt, vi byte sladd då den sladden va på ULTRA LOW NOISE till lite snabbare speed. så jag ''touchade'' fläkten vid uppstart och allt snurrar, allt är bra.... går in i bios igen och ändrar ENDAST speed på en fläkt och tittar hur bios ser ut på mitt nya ASUS sabertooth z87..... sedan så finns det power settings optional... jag väljer optional och ''sparar' PANG! inget ljud från moderkort och ingen uppstart och här sitter man....

Ska lämna in datan imorn igen, kul när man fick skiten för ca 2 timmar sedan allt nytt..

Någon som har några tankar eller ideer? för jag suckar redan när man byggt ihop en data för 12 000:- ...

Det jag tyckte va märkligt när jag satte på datan första gången var...

CPU FAN ERROR....

Fick touchade på fläkten vid uppstart så hoppa Noctua igång..

Efter ändrat till optional i bios så startar inte ens bios längre, inget pip!

Ledsen, men din svenska är mer obegriplig än begriplig...
Och om man inte begriper vad du skriver är det svårt att hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Ja hehe det blev lite stressigt igår...

Fick hem min nya dator som en bekant har byggt ihop, jag startar datan och får 2 starka pip, CPU_FAN_ERROR... Jag lägger in windows och efter det är klart så böjer jag mig ner och ser att fläktarna snurrar fortfarande inte, om noctua kylaren är tempstyd vet jag faktiskt inte.

Iaf nu är windows installerat, jag går in och ändrar fläkthastigheten från standard till turbo... det som jag tror pajade allt var att det finns 3 olika settings,, power saving... normal.... optional,, jag valde optional och klickade på save, sedan blev det svart och nu startar bara datan om sig hela tiden utan något pip vid uppstart.

Tagentbordet lyser inte heller, caps lock osv vid uppstart.

Intel i7 4770k
Asus sabertooth z87..

Läste att man kunde lägga in bios via usb uttag på baksidan, enda utvägen?

http://event.asus.com/2012/mb/usb_bios_flashback_guide/

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/SABERTOOTH-Z87/E7...

Du måste nollställa ditt BIOS, gör det genom att följa instruktionerna i länken. Efter att du gjort det så får du väl helt enkelt ta bort din ULTRA LOW NOISE adapter från din CPU-fläkt och dubbelkolla så att den verkligen sitter i CPU_FAN1 och inte SYS_FAN1 typ.

Detta borde gå att fixa på under 1 minut totalt.

Visa signatur

3600X - Asus B450i - G.Skill 32GB Trident Z 3600MHz - MSI 5700XT Mech OC - Fractal Define Nano S - Samsung 970 EVO 500 GB - Corsair SF600 Platinum - Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Att flytta jumpern för att nollställa hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Att flytta jumpern för att nollställa hjälpte inte.

Och datorn var HELT strömlös? (nätsladden får inte vara inkopplad...)

Permalänk
Medlem

Är du säker på att CPU fläkten inte snurrar? Jag fick alltid cpu fan error eftersom min fläkt går strax under 800rpm vid uppstart. Fick alltid gå in i bios och sedan gå ut för att boota till Windows så jag kör just nu med cpu fan monitor disabled för att undvika felaktiga meddelanden

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Då du har en ASUS moderkort, så tror jag att problemet är följande(förutsätter att du har kopplat allt rätt): Din Noctua snurrar under (förinställd)minimum rpm som du kan kolla i ASUS övervakningsprogram. Ta bort sånt silent trams från Noctua och koppla in standard/default eller vad det nu heter. Sen ändrar du i CPU-fläktens övervakning till typ min. 500 rpm. Därefter kan du ställa om Noctua till silent eller vad det nu heter. JAg vill minnas att jag hade liknande problem när jag satte ihop min senaste bygge....Dagens CPU-kylare är så pass effektiva att de inte behöver snurra så mycket, framför allt i tyst mode.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Då du har en ASUS moderkort, så tror jag att problemet är följande(förutsätter att du har kopplat allt rätt): Din Noctua snurrar under (förinställd)minimum rpm som du kan kolla i ASUS övervakningsprogram. Ta bort sånt silent trams från Noctua och koppla in standard/default eller vad det nu heter. Sen ändrar du i CPU-fläktens övervakning till typ min. 500 rpm. Därefter kan du ställa om Noctua till silent eller vad det nu heter. JAg vill minnas att jag hade liknande problem när jag satte ihop min senaste bygge....Dagens CPU-kylare är så pass effektiva att de inte behöver snurra så mycket, framför allt i tyst mode.

Det du och Knuckles beskriver är att varvtalet på fläkten är så lågt att man får en CPU-FAN varning under uppstart - vilket är lätt fixat.

Men som sagt...lite svårt ibland att följa TS textflöde, men om jag förstår honom korrekt så boot-loopar datorn...

Skrivet av Glutt0:

... sedan blev det svart och nu startar bara datan om sig hela tiden utan något pip vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Först va det fläkten som var problemet men när jag gick in i bios och ändrade från normal till optional så startar datan om sig hela tiden och bios kommer alltså inte upp överhuvudtaget, inget pip vid start, så fläkten hade jag kunnat fixa om jag kom in i bios men jag kommer inte dit längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Och datorn var HELT strömlös? (nätsladden får inte vara inkopplad...)

Ja den var helt strömlös, alla delar är nya, läst lite om just detta moderkort inkl prollen och det finns tidigare trådar med samma problem ''wont boot, wont start'' osv.. vetetusan varför jag inte kunde ändra från normal till optional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Först va det fläkten som var problemet men när jag gick in i bios och ändrade från normal till optional så startar datan om sig hela tiden och bios kommer alltså inte upp överhuvudtaget, inget pip vid start, så fläkten hade jag kunnat fixa om jag kom in i bios men jag kommer inte dit längre.

Skrivet av Glutt0:

Ja den var helt strömlös, alla delar är nya, läst lite om just detta moderkort inkl prollen och det finns tidigare trådar med samma problem ''wont boot, wont start'' osv.. vetetusan varför jag inte kunde ändra från normal till optional

Nu har jag inte exakt samma moderkort som du, men undrar vad du ändrade från "normal" till "optional" i UEFI/BIOS (referera i manualen)...

Spontant...prova att återställa UEFI/BIOS, se manualen 3.11.2.

Permalänk
Medlem

Förmodligen va det en bugg då hela skiten la av, så vi testade att lägga in bios filen på ett usbminne och volia nu funkar datan igen! dock när jag kom hem så stod det CPU_FAN_ERROR, men jag startade bara om datan så hoppade den igång igen så får väl hålla lite koll på noctua kylaren... kanske dåligt eluttag så ska testa ett annat.

På sidan 3-3 finns det jag pratar om ''System performance'' jag ändrade från normal till ''Asus optimal' och startade om datan det var då allt hände, jag kom inte in i bios och mus/tagentbord fungerade inte heller, inget pip från moderkortet vid uppstart mm.

Denna guide:

http://event.asus.com/2012/mb/usb_bios_flashback_guide/

Frågan är dock varför noctua kylaren inte går igång direkt vid start, varför den bara fungerar ibland? så min fråga är, om kylaren lägger av i ett spel eller i windows osv, kommer det ett pip från moderkortet då? lite segt att sitta och titta på en monitor hela tiden om fläkten snurrar sina rpm:s

Permalänk
Medlem

Det heter dator ..... DATOR heter det !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Förmodligen va det en bugg då hela skiten la av, så vi testade att lägga in bios filen på ett usbminne och volia nu funkar datan igen! dock när jag kom hem så stod det CPU_FAN_ERROR, men jag startade bara om datan så hoppade den igång igen så får väl hålla lite koll på noctua kylaren... kanske dåligt eluttag så ska testa ett annat.

På sidan 3-3 finns det jag pratar om ''System performance'' jag ändrade från normal till ''Asus optimal' och startade om datan det var då allt hände, jag kom inte in i bios och mus/tagentbord fungerade inte heller, inget pip från moderkortet vid uppstart mm.

Denna guide:

http://event.asus.com/2012/mb/usb_bios_flashback_guide/

Frågan är dock varför noctua kylaren inte går igång direkt vid start, varför den bara fungerar ibland? så min fråga är, om kylaren lägger av i ett spel eller i windows osv, kommer det ett pip från moderkortet då? lite segt att sitta och titta på en monitor hela tiden om fläkten snurrar sina rpm:s

Så ni återställde BIOS, bra...precis som jag länkade tidigare...

Du undrar över varför fläkten inte alltid startar...jag misstänker att det är så enkelt att den bara inte orkar...

  • Använder ni någon form av effektmotstånd för att få fläkten att gå tystare, t.ex. Noctuas ULN?

  • Är fläkten voltstyrd eller pulsbreddsstyd (PWM)?

Använd Fan Xpert i ASUS AI suite för att styra fläktarna och håller ni på att undervolta fläkten - ha förståelse för vad man gör...

Permalänk
Medlem

Det sitter en adapter som heter ulta low noise 900rpm. vid flera omstarter så har den hoppat igång men är det inte bättre att ta bort adaptern och köra direkt utan adapter? jag bryr mig inte så mycke om det ''låter'' lite.

Denna tråd tar nog aldrig slut...

Fick memory management efter 2 timmar använding av datorn.

Körde ett memtest med båda minnena (2st corsair 4gb) sitter på platserna 2 och 4.

BILD: http://www.ladda-upp.se/bilder/cujellceuxlag/

Antar att det är bäst att ta bort ett minne och sedan memtesta igen? vad händer om det visar errors på båda, kan man returnera och få nya då?

Tack för hjälpen förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Det sitter en adapter som heter ulta low noise 900rpm. vid flera omstarter så har den hoppat igång men är det inte bättre att ta bort adaptern och köra direkt utan adapter? jag bryr mig inte så mycke om det ''låter'' lite.

Det är väl ungefär vad alla i denna tråden har sagt åt dig att göra från början, så det kanske vore ett val...

Skrivet av Glutt0:

Antar att det är bäst att ta bort ett minne och sedan memtesta igen? vad händer om det visar errors på båda, kan man returnera och få nya då?

Du kan testa med bara en sticka i åt gången ja. Om problemen fortfarande uppstår så har du full rätt att lämna tillbaka dem till återförsäljaren. Vill du vara helt 100, testa med stickorna i en annan dator, eller ta hjälp av någon kunnig vän för att kolla inställningarna i BIOS för RAM. Tycker inte du ska göra det själv med tanke på tidigare resultat...

Visa signatur

3600X - Asus B450i - G.Skill 32GB Trident Z 3600MHz - MSI 5700XT Mech OC - Fractal Define Nano S - Samsung 970 EVO 500 GB - Corsair SF600 Platinum - Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.se/bilder/hpvzifgikvqsvv/ testat i ca 1h 30min utan problem.

http://www.ladda-upp.se/bilder/bfsdznizpjlqsj/ 2sekunder.

Bara att skicka tillbaka?