Koppla in 7.1 Hemmabiosystem till Datorn?

Permalänk
Medlem

Koppla in 7.1 Hemmabiosystem till Datorn?

Hej, jag hade funderingar på att köpa till ett hemmabiosystem till TV'n samt koppla in för PS3, men det jag undrar över är om jag kan koppla in hemmabiosystemet till min dator, antar att jag behöver köpa nytt ljudkort om man ska få det att fungera och tänkte kanske i så fall på Asus Xonar Phoebus om den är okej eller om det finns ett bättre alternativ? Antar att det skulle gå att koppla med optiskt ljudkabel, men är det någon speciell optiskt ljudkabel då ingången ser som rundad ut? Eller om det är någon annan utrustning utöver man behöver för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem

Har du inget hdmi på datorn då,ljudkort är lite onödigt då man knappt kommer utnyttja det,man kopplar ju ändå med digitalkabel och optiskt eller hdmi har man ju i moderbordet/graffekortet.
Angående val av hemmabio är det kanske inte det mest prisvärda man kan spendera pengar på oftast bättre att köpa lösa delar med receiver osv istället,blir enklare sen om du ska uppgradera högtalare osv i framtiden.

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort pajjade nyligen så har bara köpt ett enklare kort nu, men den har HDMI, men får man ut bra ljudkvalite med HDMI samt att det blir 5.1/7.1? skulle det bli stor skillnad på ljudet om jag byter upp grafikkortet eller har det ingent betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemming:

Mitt grafikkort pajjade nyligen så har bara köpt ett enklare kort nu, men den har HDMI, men får man ut bra ljudkvalite med HDMI samt att det blir 5.1/7.1? skulle det bli stor skillnad på ljudet om jag byter upp grafikkortet eller har det ingent betydelse?

HDMI är digitalt så det blir ingen skillnad i ljudkvalitet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Borde inte detta fungera? HDMI från datorn till receivern, sedan HDMI från receiver till skärmen?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Borde inte detta fungera? HDMI från datorn till receivern, sedan HDMI från receiver till skärmen?

Hade vart väldigt praktiskt om detta fungerar, kanske blir att avvakta med ljudkort så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Borde inte detta fungera? HDMI från datorn till receivern, sedan HDMI från receiver till skärmen?

Jo, det fungerar. Det man får ändra om det inte sker av sig själv, är att ändra ljudehet från 'speakers (etc)' till 'HDMI'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemming:

Mitt grafikkort pajjade nyligen så har bara köpt ett enklare kort nu, men den har HDMI, men får man ut bra ljudkvalite med HDMI samt att det blir 5.1/7.1? skulle det bli stor skillnad på ljudet om jag byter upp grafikkortet eller har det ingent betydelse?

Kör du HDMI och inte några längre längder (15-20m + kan ge problem, men då finns repeaters) kommer väl signalen fram så är det inga problem. Var lite osäker på exakt hur många kanalers ljud som skickas men det verkade vara 8 kanalers ljud för HDMI 1-1.2 och åtminstånde 14 kanaler (Dolby TrueHD) för 1.3. Så ska väll inte vara problem med för dig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Kör du HDMI och inte några längre längder (15-20m + kan ge problem, men då finns repeaters) kommer väl signalen fram så är det inga problem. Var lite osäker på exakt hur många kanalers ljud som skickas men det verkade vara 8 kanalers ljud för HDMI 1-1.2 och åtminstånde 14 kanaler (Dolby TrueHD) för 1.3. Så ska väll inte vara problem med för dig då?

Det behövs ingen längre längd, men vad menas med HDMI 1-1.2, 1.3? är det vilken typ av kabel eller HDMI uttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemming:

Det behövs ingen längre längd, men vad menas med HDMI 1-1.2, 1.3? är det vilken typ av kabel eller HDMI uttaget?

Det är en nyare version av hdmi oftast med lite nya finesser.
Googla annars istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemming:

Hej, jag hade funderingar på att köpa till ett hemmabiosystem till TV'n samt koppla in för PS3, men det jag undrar över är om jag kan koppla in hemmabiosystemet till min dator, antar att jag behöver köpa nytt ljudkort om man ska få det att fungera och tänkte kanske i så fall på Asus Xonar Phoebus om den är okej eller om det finns ett bättre alternativ? Antar att det skulle gå att koppla med optiskt ljudkabel, men är det någon speciell optiskt ljudkabel då ingången ser som rundad ut? Eller om det är någon annan utrustning utöver man behöver för att få det att fungera?

Extra ljudkort behöver du inte. Det behöver du om du inte vill skicka digitalt ljud, dvs ljudkortet gör avkodningen t.ex. till 7.1 och sedan "bara" att skicka till högtalare. Receivern tar den digitala ljudsignalen från datorn och kodar av den, vilket den bör vara bättre på att göra än ett "fjuttigt" ljudkort. Inget brus heller på så sätt. Se även till att datorn skickar signalen ren, som den är och inte försöker lägga till effekter etc som man annars kan ha på.