Förlänga livstiden på en HDD

Permalänk
Medlem

Förlänga livstiden på en HDD

Har ett flertal äldre mekaniska hårddiskar som var dag i över 6 års tid fungerat som lagringshårddiskar där filer flyttats fram o tillbaka, ja ni vet hur det är.

en av dessa lägger ofta av nu förtiden och försvinner helt enkelt från min översikt av hårddiskar. Anledning är ju helt enkelt att den börjar lägga av.

men en fråga som många (inklusive jag) ofta undrar:
Går det att på nått sätt förlänga livlängden på dessa?

Permalänk
Medlem

Du måste veta vad som är problemet först. Är det kontrollerkortet så kan bättre ventilation fungera för att få ner tempen. Är det kullagren som håller på att gå så kan du tvinga disken att aldrig varva ner, så centrifugalkraften stabiliserar plattorna. Men då blir disken varmare och kullagret slits konstant eftersom disken aldrig går in i viloläge. Om det är läshuvudet som har svårt att komma bort från parkerat läge(hard parking) så gör du mer eller mindre samma sak. Stänger av viloläge. Var ett känt WD Green problem. Minns inte riktigt men tror man updaterade firmwaren via dos och satte idle time till 300s. Och att då stängde den av idle. Men minns inte så bra där.

Men som alltid är det dags att ta backup och byta disken om den börjar krångla.

Jag har iofs vart med om det blivit problem med både PSU samt moderkortets styrkretsar efter några år. För att kolla det felet börja med att byta sata port till en som inte använder samma delar i chippset eller ett annat. T.ex kör den på sata3 testa sata2 kör den på marvell vilket många moderkort har för att få fler portat. Testa inbygda intel eller amd antar jag. Vad har du för moderkort?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du måste veta vad som är problemet först. Är det kontrollerkortet så kan bättre ventilation fungera för att få ner tempen. Är det kullagren som håller på att gå så kan du tvinga disken att aldrig varva ner, så centrifugalkraften stabiliserar plattorna. Men då blir disken varmare och kullagret slits konstant eftersom disken aldrig går in i viloläge. Om det är läshuvudet som har svårt att komma bort från parkerat läge(hard parking) så gör du mer eller mindre samma sak. Stänger av viloläge. Var ett känt WD Green problem. Minns inte riktigt men tror man updaterade firmwaren via dos och satte idle time till 300s. Och att då stängde den av idle. Men minns inte så bra där.

Men som alltid är det dags att ta backup och byta disken om den börjar krångla.

Jag har iofs vart med om det blivit problem med både PSU samt moderkortets styrkretsar efter några år. För att kolla det felet börja med att byta sata port till en som inte använder samma delar i chippset eller ett annat. T.ex kör den på sata3 testa sata2 kör den på marvell vilket många moderkort har för att få fler portat. Testa inbygda intel eller amd antar jag. Vad har du för moderkort?

har ett p8p67-moderkort. och har satt på sata2 sen från första början. men har Western Digital diskar så det där med viloläget har jag aldrig tänkt på faktiskt, skall testa det med desamma.

Du svarade i övrigt på vad du egentligen blev tillfrågad för vet inte varför den lägger av i nuläget. men nu har jag en del att testa iaf. tack ska du ha

Permalänk
Medlem

Första revisionen av P67 chipet, hade ett latent fel på SATA2-portarna, kan det vara ditt problem?
(Det gjordes en stor utbyteskampanj av intel och MB-tillverkarna.)

I vilket fall, gör backup direkt, om du har något viktigt på den trilskande disken!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Första revisionen av P67 chipet, hade ett latent fel på SATA2-portarna, kan det vara ditt problem?
(Det gjordes en stor utbyteskampanj av intel och MB-tillverkarna.)

I vilket fall, gör backup direkt, om du har något viktigt på den trilskande disken!

Fo3

ändå haft hårddiskarna till moderkortet i två års tid utan att den lägger av så här. Kanske fått en fullt fungerande produkt
Men backup är redan gjord sen jag först märkte att den faktiskt stängde av sig titt som tätt.

Oftast att den slutat fungera är ju när jag ska in på den efter att jag inte använt den på ett tag.
Ändrade iaf så att hårddisken inte skulle gå i vänteläge vilket den första kommentaren i tråden föreslog. Har haft datorn under natten och den är fortfarande igång och snurrar

Får se hur länge den klarar sig igång

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”