Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja manual mode ska du köra.
Och har du vcore på över 1.4v nu så rekommenderar jag starkt att du sänker illa kvickt, 1.4v är vad vi brukar säga är max, om man inte har rejält bra kylning och/eller bara ska köra några testrundor. För 24/7 bör man hålla sig runt eller under 1.35v och under 80°.

Jag kör min 2500k i 4.7GHz @1.390v som mest och får då relativt höga temps med intelburntest.
Bortåt 85°, men jag kör ju inte så intensiva "program" så ofta, ett par rundor BF3 brukar landa på max 68°.

Glömde att skriva att dessa blider var tagna ur google. Inte mina.

Min fråga är ju vart ser jag Vcore i UEFI?

Är det CPU-Z som gäller för att kunna se VCORE i Windows?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wollepwn:

Så här ser det ut för mig i Ai Tweaker ( Har gammalt Bios ) Ända jag kan minnas att jag ser är CPU Voltage
http://static.techspot.com/articles-info/380/images/Asus/UEFI...

Menar du att det skall se ut så här? Är det detta VCORE du menar?
http://archive.benchmarkreviews.com/images/articles/Intel-X79...

Skrivet av Falcon:

Ja manual mode ska du köra.
Och har du vcore på över 1.4v nu så rekommenderar jag starkt att du sänker illa kvickt, 1.4v är vad vi brukar säga är max, om man inte har rejält bra kylning och/eller bara ska köra några testrundor. För 24/7 bör man hålla sig runt eller under 1.35v och under 80°.

Jag kör min 2500k i 4.7GHz @1.390v som mest och får då relativt höga temps med intelburntest.
Bortåt 85°, men jag kör ju inte så intensiva "program" så ofta, ett par rundor BF3 brukar landa på max 68°.

NEJ DET ÄR INTE VCORE! Det är uppenbarligen något helt annat då det står Vcore ovanför.

Jag säger att ViD är fel spänning att titta på i OS.
Du använder fel program i Windows för att titta efter om Spänningen har ändrats.
Står det ViD i Windows så är det HELT ointressant.

Lyssna inte på Falcon då han inte läser på dina bilder ordentligt.
CPU VCCSA är något helt annat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

NEJ DET ÄR INTE VCORE! Det är uppenbarligen något helt annat då det står Vcore ovanför.

Jag säger att ViD är fel spänning att titta på i OS.
Du använder fel program i Windows för att titta efter om Spänningen har ändrats.
Står det ViD i Windows så är det HELT ointressant.

Lyssna inte på Falcon då han inte läser på dina bilder ordentligt.
CPU VCCSA är något helt annat.

Har nog lyckats lista ut att man kan se Core Voltage i Cpu-z ? Är det rätt att förlita sig på den?
Skall strunta i VID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lyssna inte på Falcon då han inte läser på dina bilder ordentligt.
CPU VCCSA är något helt annat.

ehm, jag kan överklocka och vet en hel del om det, har min 2500k @ 4.7GHz med ok temps och spänning.

Ok om jag läste fel, men nog står det väl ändå CPU Vcore voltage 1.430 på bilden??
CPU VCORE Manual voltage 1.410.
http://archive.benchmarkreviews.com/images/articles/Intel-X79...

VCCSA har jag inte nämnt överhuvudtaget(!), jag gav honom ett generellt tips att hålla sig under 1.4.

Och mest korrekt VCore read tycker jag man får av CPU-Z.
Kör prime95 och håll koll på Vcore samt temperaturer med t.ex Realtemp, simple as that.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Falcon:

ehm, jag kan överklocka och vet en hel del om det, har min 2500k @ 4.7GHz med ok temps och spänning.

Ok om jag läste fel, men nog står det väl ändå CPU Vcore voltage 1.430 på bilden??
CPU VCORE Manual voltage 1.410.
http://archive.benchmarkreviews.com/images/articles/Intel-X79...

VCCSA har jag inte nämnt överhuvudtaget(!), jag gav honom ett generellt tips att hålla sig under 1.4.

Och mest korrekt VCore read tycker jag man får av CPU-Z.
Kör prime95 och håll koll på Vcore samt temperaturer med t.ex Realtemp, simple as that.

Jo men han har markerat VCCSA och texten på rutan som visar spänningen 1.4 som du hänvisar till har även rubriken VCCSA.

Som sagt. Läs ordentligt.

Skrivet av Wollepwn:

Har nog lyckats lista ut att man kan se Core Voltage i Cpu-z ? Är det rätt att förlita sig på den?
Skall strunta i VID.

Det är bästa möjliga stället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Som sagt. Läs ordentligt.

Det samma.

Titta på bilden, igen, den visar väl klart och tydligt en VCORE voltage om 1.430, eller hur?
Det kan du icke förneka? Om du förnekar det, skaffa bättre glasögon eller större skärm!

Det var detta jag reagerade på och gav då ett generellt tips till killen att hålla sig absolut under 1.4, eftersom han uppenbarligen inte är helt hemma på detta med O/C ännu.

Jag nämner inte VCCSA en ända gång i mitt inlägg, utan pratar hela tiden om VCORE, så det är bara du som får det till det du vill och förvirrar för nybörjare.
Bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det samma.

Titta på bilden, igen, den visar väl klart och tydligt en VCORE voltage om 1.430, eller hur?
Det kan du icke förneka? Om du förnekar det, skaffa bättre glasögon eller större skärm!

Det var detta jag reagerade på och gav då ett generellt tips till killen att hålla sig absolut under 1.4, eftersom han uppenbarligen inte är helt hemma på detta med O/C ännu.

Jag nämner inte VCCSA en ända gång i mitt inlägg, utan pratar hela tiden om VCORE, så det är bara du som får det till det du vill och förvirrar för nybörjare.
Bra jobbat.

Om alla läser att jag skrev tidigare om att dessa bilder vara bara för att påpeka ifall detta var rätt ställen att läsa på och att bilderna ej var mina.
Så vi stryker detta fel från mig.

Har läst mig till att hålla mig under 1,38V Så nu blir det att klocka lite får se vad resultatet blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det samma.

Titta på bilden, igen, den visar väl klart och tydligt en VCORE voltage om 1.430, eller hur?

Just detta jag är lite förundrad över. För i mitt ufei ( gammalt som gatan ) så finns inte det där med Vcore. Bilden jag länka till har det så jag undrar ifall det kan vara en extra inställning som kommit med nyare Bios uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollepwn:

Bilden jag länka till har det så jag undrar ifall det kan vara en extra inställning som kommit med nyare Bios uppdatering?

Kan det absolut vara, vilken version har du nu?

Den senaste BIOS-mjukvaran som finns hos Asus är från 22/11 2012 och är version 3602.
Om andra med samma moderkort har alternativ som du inte har så beror det högst sannolikt på att du har en gammal BIOS.

Tror att du har EZ-flash på det där moderkortet va?
Isåfall behöver du en USB-sticka formaterad i FAT, packa upp filen från Asus hemsida till stickan.
In i BIOS, EZ-flash, update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kan det absolut vara, vilken version har du nu?

Den senaste BIOS-mjukvaran som finns hos Asus är från 22/11 2012 och är version 3602.
Om andra med samma moderkort har alternativ som du inte har så beror det högst sannolikt på att du har en gammal BIOS.

Tror att du har EZ-flash på det där moderkortet va?
Isåfall behöver du en USB-sticka formaterad i FAT, packa upp filen från Asus hemsida till stickan.
In i BIOS, EZ-flash, update.

Jag har Sabertooth P67 med "1305 BIOS" så det är ju ganska gammalt. Men det skrivs så mycket på nätet om att man inte skall uppdatera Bios ifall man inte har något problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollepwn:

Jag har Sabertooth P67 med "1305 BIOS" så det är ju ganska gammalt. Men det skrivs så mycket på nätet om att man inte skall uppdatera Bios ifall man inte har något problem..

Uppdaterar du så kan du ju ev få de där alternativen?
Jag har precis uppdaterat mitt BIOS till senaste, trots att jag inte hade problem.

" Fixa inte det som fungerar " är lite förlegat, BIOS uppdateringar idag är säkra, så länge du inte får strömavbrott.
Uppdatera nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Uppdaterar du så kan du ju ev få de där alternativen?
Jag har precis uppdaterat mitt BIOS till senaste, trots att jag inte hade problem.

" Fixa inte det som fungerar " är lite förlegat, BIOS uppdateringar idag är säkra, så länge du inte får strömavbrott.
Uppdatera nu.

Kanske man borde ta och uppdatera då. Men kan man gå från gode gammalt bios till så nytt utan att ta några mellanlandningar?
Har i min läsning stött på att man skall göra så istället för att gå ett stort skutt.. Eller är det förlegad nojja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollepwn:

Kanske man borde ta och uppdatera då. Men kan man gå från gode gammalt bios till så nytt utan att ta några mellanlandningar?
Har i min läsning stött på att man skall göra så istället för att gå ett stort skutt.. Eller är det förlegad nojja?

Du ska kunna köra den senaste, oavsett hur gammal den du har nu är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du ska kunna köra den senaste, oavsett hur gammal den du har nu är.

Okej kanske tar och uppdaterar bios i morgon.

När man kör Prime95 skall man låta datorn vara ifred då eller gör det något att man surfar och donar på som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollepwn:

När man kör Prime95 skall man låta datorn vara ifred då eller gör det något att man surfar och donar på som vanligt?

Surfa och lättare saker går att göra, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Surfa och lättare saker går att göra, inga problem.

Gick smidigt att uppdatera bios till senaste. Tyckte mig ha läst att man skulle uppdatera bios 2 ggr för att vara säker men gick bara att göra en gång.
Gjorde en Cmos direkt efter bios uppdatering

Den där Vcore grejen som visades på bilden i ett av mina tidigare inlägg dök ej upp i och med denna nya uppdatering.
Så det måste vara från någon annan Asus Uefi.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Har lite problem med min överklockning.

Datorn finns i min signatur.

Har satt mutli till x40 och vcore till offset +0.005.

Körde 30min prime och tempen gick upp till 85 grader med en Vcore på 1.36v

Har jag missat någonting med vcoren för att den blir så hög vid 4Ghz oc? Och är det inte lite höga temps för mitt system? :/ Har 2 120mm fläkt fram 1 back och 1 på sidan för grafikkortet. samt standard fläkten på kylaren.

EDIT: Då jag tyckte det va lite väl höga temps bestämde jag mig för att rengöra datorn och sätta på ny kylpasta på cpun. Det visade sig att jag inte hade tillräckligt med kylpasta och Hyper 212+ har ju "springor" på kylplattan så man kan inte köra med "ett riskorn/ärta i mitten" verkar det som.

Efter att ha bytt kylpasta och rengjort datorn får jag fortfarande 85 grader. Är det ny kylare som gäller kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Hejsan!

Har lite problem med min överklockning.

Datorn finns i min signatur.

Har satt mutli till x40 och vcore till offset +0.005.

Körde 30min prime och tempen gick upp till 85 grader med en Vcore på 1.36v

Har jag missat någonting med vcoren för att den blir så hög vid 4Ghz oc? Och är det inte lite höga temps för mitt system? :/ Har 2 120mm fläkt fram 1 back och 1 på sidan för grafikkortet. samt standard fläkten på kylaren.

EDIT: Då jag tyckte det va lite väl höga temps bestämde jag mig för att rengöra datorn och sätta på ny kylpasta på cpun. Det visade sig att jag inte hade tillräckligt med kylpasta och Hyper 212+ har ju "springor" på kylplattan så man kan inte köra med "ett riskorn/ärta i mitten" verkar det som.

Efter att ha bytt kylpasta och rengjort datorn får jag fortfarande 85 grader. Är det ny kylare som gäller kanske?

1.36v verkar en aning högt för 4GHz.
Temperaturen, för att vara 1.36v, verkar dock helt normal.

Antingen höjer du multipeln till 45+ eller sänker vcore och står kvar på x40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

1.36v verkar en aning högt för 4GHz.
Temperaturen, för att vara 1.36v, verkar dock helt normal.

Antingen höjer du multipeln till 45+ eller sänker vcore och står kvar på x40.

Jaha där ser man! Tack för svaret!

För att sänka Vcoren måste jag sätta offset på minus eller ska jag gå över till manuell vcore?

Permalänk
Medlem

Hej
Jag överklockade min CPU redan i våras till 4,3 GHz utan några problem med Vcore på 1.23. Nu har jag fått ett nytt chassi så jag ville se hur temperaturen skillde sig men nu så droppar hastigheten i mellanår från 4.3 till 3.5 för att senare gå tillbaka till 4.3. Någon som har en aning av vad dessa "droppar" kan bero på?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

När jag hade avslutat testet fick jag felmeddelandet "ATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file." men kunde inte hitta något relevant i den filen. Någon som vet vad felet kan vara?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Tjena
skulle behöva lite hjälp från er.

Har en fundering, jag har ett ASUS P8P67-M grafikkort, och jag lyckas inte hitta knappen
Adjust CPU Ratio in OS så att jag kan börja ändra min CPU Ratio.
Min CPU Ratio står nu på <Auto> och går ej att ändra.
Det är en Intel Core i5 2500k @ 3.30Ghz jag är sugen på att överklocka.

Vet någon hur jag går tillväga?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRuse:

Tjena
skulle behöva lite hjälp från er.

Har en fundering, jag har ett ASUS P8P67-M grafikkort, och jag lyckas inte hitta knappen
Adjust CPU Ratio in OS så att jag kan börja ändra min CPU Ratio.
Min CPU Ratio står nu på <Auto> och går ej att ändra.
Det är en Intel Core i5 2500k @ 3.30Ghz jag är sugen på att överklocka.

Vet någon hur jag går tillväga?

Tack på förhand

Så som jag har förstått det måste man tyvärr ha ett moderkort med z67 eller z77 för att kunna överklocka

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

När jag hade avslutat testet fick jag felmeddelandet "ATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file." men kunde inte hitta något relevant i den filen. Någon som vet vad felet kan vara?

Höj volten.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Vad menas med stabilt vid uppstart egentligen? Vid start av datorn? Hur beter den sig när den är instabil?'

Vill inte sänka min "offset" mer utan att veta detta.

Jag hittar inte heller core current limit på mitt moderkort ett Asrock Extreme4. Är jag blind/dum i huvudet eller både och?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

även jag...

så, efter att kört min 2500K oklockat sedan köp, så verkar det vara dags med tanke på BF4.

Satt multiple på 44, och alla cores på 44 i turbo mode. Allt annat auto, vad tror ni om detta? Volten verkar ok tycker jag, ska jag behöva pilla med manuellt eller vad tror ni?

idle

Load

//Rickie

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Står intel turbo boost enabled på min men jag hittar inget värde att ändra.
Vill bara bouncea med nån och se om jag verkligen ska skippa "vi klockar högre" steget då jag inte kan ändra min turbo boost?
Msi z77 m-power, 3770k

Excuse the noob-ness på denna fråga (är jätte ny till oc) men kan man säga att over-all målet med OC är basially: högsta multiplier med lägsta Vcore (givet att allt är stabilt i volt, temp och stresstest ofc)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Harnace:

Har en stabil OC på min CPU, men har ett problem - Volten verkar aldrig gå ner i idle utan den är på samma som vid load. Hur ska man gå till väga med detta? Tacksam för svar!

Du ska inte använda en såkallad "fixed voltage" som matar samma värde hela tiden utan använda "offset voltage" istället som då gör att cpu:n när den klockar ner sig sänker sin vcore.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt ny till de här med överklocking men verkar ha fått in en stabil klock på min i5 2500k på 4.5 GHZ.

En lite sak jag funderar över är att mina volt för vcore går upp till 1.38v fast jag har satt 1.35v som mest i BIOS. Är detta ett problem?

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av atWa:

Jag är väldigt ny till de här med överklocking men verkar ha fått in en stabil klock på min i5 2500k på 4.5 GHZ.

En lite sak jag funderar över är att mina volt för vcore går upp till 1.38v fast jag har satt 1.35v som mest i BIOS. Är detta ett problem?

Detta är normalt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop