Permalänk
Medlem

30" monitor, frågor och funderingar.

Hej

Funderar på ny skärm och känner att jag vill ha en skärm som är kring 30".
Just nu äger jag en Samsung 244T och den går som en klocka(peppar peppar)
jag tycker dock att upplösningen kunde vara högre samt att skärmen kunde
vara några tum större. Har även en iMac 27" och tycker inte att det är så våldsam
skillnad mellan 24" och 27" 16x9.

Dock så verkar utbudet på större skärmar ha minskat hittar inte så många modeller,
känns som om det bara är Dell och LG som har modeller. har kikat på lite korea-
skärmar men dem verkar inte bli så mkt billigare än dem man köper i sverige.

Vad säger ni som har 30" skärmar?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att tillverkarna håller på att gå över till 4k skärmar i premiumklassen och det är därför det inte hänt nått med 30" klassen, men det har ju dykt upp 4k i premiumklassen nu och det är väl bara att vänta på att de går ner till rimliga priser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade en Benq 24" 1080p led skärm. Gick över till en Crossover 30" 2600x1600 (korea skärm). Herregud vilken otrolig skillnad.

Jag kommer aldrig någonsin kunna använda en 1080p skärm igen vid datorn. Att bara surfa runt på internet blir en bättre upplevelse. Jag skulle rekommendera 1600p skärmar till alla. Kanske inte om man endast spelar fps spel och måste ha 120hz+ och 1ms.

Måste tillägga att när jag var hos min kusin och satt vid hans dator så frågade jag. Varför har du så låg upplösning? Jag var helt seriös då. Han svarade jag har redan på högsta. Jag kunde inte tro mina ögon. Han har min gamla 1080p skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Hade en Benq 24" 1080p led skärm. Gick över till en Crossover 30" 2600x1600 (korea skärm). Herregud vilken otrolig skillnad.

Jag kommer aldrig någonsin kunna använda en 1080p skärm igen vid datorn. Att bara surfa runt på internet blir en bättre upplevelse. Jag skulle rekommendera 1600p skärmar till alla. Kanske inte om man endast spelar fps spel och måste ha 120hz+ och 1ms.

Måste tillägga att när jag var hos min kusin och satt vid hans dator så frågade jag. Varför har du så låg upplösning? Jag var helt seriös då. Han svarade jag har redan på högsta. Jag kunde inte tro mina ögon. Han har min gamla 1080p skärm.

Det är BenQ-skärmen som är rena skiten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det är BenQ-skärmen som är rena skiten.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut det var den. Men nu pratar jag mera om skillnaden från 1920x1080 till 2600x1600.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nzt:

Absolut det var den. Men du pratar jag mera om skillnaden från 1920x1080 till 2600x1600.

En jävla skillnad kan jag säga.

30 tum är hur värt som helst om man har pengar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Absolut det var den. Men du pratar jag mera om skillnaden från 1920x1080 till 2600x1600.

Jo jag vet, men bara att jämföra en BenQ mot nästan vad som helst ger en wow-känsla.
Hur är pixeltätheten på din 30"?
Jag kör själv en 27" med 2560x1440, tycker den är underbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nixeus VUE 30 har dykt upp, kan vara intressant om man hittar någonstans att köpa den.

http://www.amazon.com/Nixeus-Vue-2560x1600-WQXGA-Monitor/dp/B...
http://www.nixeus.com/products-page/pcmonitor/nixeus-vue-30-i...

NZT, vad betalar man för en Crossover?
Edit: Hittat.
http://www.ebay.com/bhp/crossover-30-monitor

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

En jävla skillnad kan jag säga.

30 tum är hur värt som helst om man har pengar.

Aa verkligen. Skulle väldigt gärna vilja ha 3 st. Problemet är att jag måste köpa 3 titan/780 också då för att kunna ha någorlunda höga inställningar i spelen.
I framtiden kanske : )

Skrivet av Skuggan74:

Jo jag vet, men bara att jämföra en BenQ mot nästan vad som helst ger en wow-känsla.
Hur är pixeltätheten på din 30"?
Jag kör själv en 27" med 2560x1440, tycker den är underbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt nöjd. Kan inte påstå att jag har känt att det skulle behövas högre pixel täthet men självklart så skulle jag inte tacka nej till en 4k skärm.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Hur är Crossover´n den har väl bara Dual link Dvi men är det bättre och ha DisplayPort?
behöver då inga extra funktioner på skärmen vill bara använda den som ren skärm utan
extra ingångar, högtalare och usb.

Det här med input lag blir väl värre om man har flera ingångar men crossovern verkar
bra på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Aa verkligen. Skulle väldigt gärna vilja ha 3 st. Problemet är att jag måste köpa 3 titan/780 också då för att kunna ha någorlunda höga inställningar i spelen.
I framtiden kanske : )

Vänta in Volta-serien från NVidia, Titan har alldeles för klen minnesbandbredd. Det sägs att Volta ska få runt 4x Titans minnesbandbredd. Så 2016 är det dags att skaffa 4k skärmar, då lär priset på dom normaliserats oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Aa verkligen. Skulle väldigt gärna vilja ha 3 st. Problemet är att jag måste köpa 3 titan/780 också då för att kunna ha någorlunda höga inställningar i spelen.
I framtiden kanske : )

Väldigt nöjd. Kan inte påstå att jag har känt att det skulle behövas högre pixel täthet men självklart så skulle jag inte tacka nej till en 4k skärm.

Hade jag bara hittat någon 30" som passade mina krav hade jag köpt en direkt, istället fick det bli en 27". Hoppas dom är mer tillgängliga om ett par år när det är dags att byta igen.

Permalänk
Medlem

Verkar som om alla skärmar har LG panel. Samsung hade väl en 30" skärm för några år sedan, hur ser det ut i dag har dem inga 30are överhuvudtaget.

Lutar åt Crossover BLACK TUNE 30X DRIVER IPS med LED och tunn, dock är den inte så speciellt billig. ligger ju kring 5 känns ganska vågat med såna summor om den skulle rasa efter ett tag.

Hittade även Achieva QH300-IPSMS Den har också IPS och LED men känns mycket bulkigare.

är det någon som har testat eller äger någon av dessa skärmar.