Permalänk

Ny dator startar inte!

En polare köpte ett sk. uppgraderingspaket samt ett nytt grafikkort till en gammal burk som han ska använda som lite allt i allo dator.
Han har monterat ihop allt men datorn startar inte upp utan startar bara om sig om, och om igen.
Så nu va han förbi med den till mig och bad mig fixa det, och jag har kollat igenom allt verkligen, och allt verkar sitta korrekt monterat.

Så jag förstår inte riktigt vad som kan vara problemet längre?

Mina erfarenheter är inte speciellt imponerande, men har byggt ca. 12-15 datorer själv de senaste ~10 åren, och aldrig haft några problem.

Komponenterna som sitter i:
(Kommer uppdatera så snart jag får mera exakt information när han slutar jobbet).
Moderkortet är ett: MSI B75MA-P45 Model nr. MS-7798
Processorn är en: Intel® LGA1155 Core i5-3470
Grafikkortet är: MSI 650TI Boost
RAM minnen: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB x2
HDD'n är en vanlig 320gb sata disk.

All hjälp är väldigt uppskattat!
Tackar på förhand!

Permalänk

Nätagget...märke, ålder?

//Danne

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kommer du in i BIOS? Använde ni ESD armband när ni monterade? Testa uteslutnings metoden, dvs ta ut en del och testa dig fram.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Antagligen nätaggregatet som är för svagt

Permalänk

Vet inte riktigt vad det är för aggregat i datorn, "Silver power 620W" är det jag lyckats hitta på själva aggregatet.

Och nej, kommer inte fram till BIOS, händer inget på skärmen när man startar upp heller liksom. Den tuggar igång typ 5 sekunder innan den "dör" i någon sekund och startas upp igen.

Permalänk

Har du möjlighet att testa annat agg så gör det, precis så betedde sig en dator jag hade för ett par år sedan.....och då var det agget som gett upp

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Skrivet av Flexymannen:

Har du möjlighet att testa annat agg så gör det, precis så betedde sig en dator jag hade för ett par år sedan.....och då var det agget som gett upp

Ska fixa fram ett nytt aggregat och testa det på Söndag kväll/måndag. Allt jag testat nu verkar tyda på agget.

Tackar samtliga för feedback och hjälp, det är uppskattat!
Bumpar tråden på nytt på måndag om det inte funkar. Hittar någon denna tråd med ett liknande problem och jag inte återkommit så räkna med att detta löste mitt problem!

Peace!

Permalänk

Om felet inte skulle vara nättaggget skulle du kunna kolla distansbrickorna i fall han har monterat dem fel på något sätt.
Skulle jag vara dig skulle jag pröva utanför burken & sätta upp en snabb rigg utanför bara för att testa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dennisg87:

Om felet inte skulle vara nättaggget skulle du kunna kolla distansbrickorna i fall han har monterat dem fel på något sätt.
Skulle jag vara dig skulle jag pröva utanför burken & sätta upp en snabb rigg utanför bara för att testa.

exakt!!! fel placerad distans på moderkortet kan ge kortslutning och dessa fenomen kan ske (då du har tur) kolla detta kolla åxå att du instalerade processorn riktigt. vet inte vilken cpu du har men amd har taggar som kan om du gjort fel böjas. även intel har taggar på moderkortet vilket åxå kan böjas....

Minnerna du har kan vara fel på testa med ett minne i stöten.

testa med det inbygda grafikkortet endast om ditt moderkort har detta

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Skrivet av thompi8:

exakt!!! fel placerad distans på moderkortet kan ge kortslutning och dessa fenomen kan ske (då du har tur) kolla detta kolla åxå att du instalerade processorn riktigt. vet inte vilken cpu du har men amd har taggar som kan om du gjort fel böjas. även intel har taggar på moderkortet vilket åxå kan böjas....

Minnerna du har kan vara fel på testa med ett minne i stöten.

testa med det inbygda grafikkortet endast om ditt moderkort har detta

Jo det är en ganska bra sätt att börja på samt att du kanske kör en rigg så istället för chassit.
Men detta är ett bra sätt att börja på.
Hoppas du hittar felet.

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni satt i extraströmmen till CPU:n, alltså den fyra eller åttapins som bör finnas från nätagget till mobot?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

En dag när jag har tråkigt så tror jag att jag ska kika igenom de senaste 50 trådarna (borde vara typ 2 veckor tillbaka) och lista alla tänkbara alternativ samt vad man kan göra och vad som kan vara bra att berätta för andra. Känns som om det skapas typ 2-3 sådana här trådar om dagen

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2