Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Bahnhof har meddelat att mitt pris kommer öka med 90:-/mån och hänvisar till att ”Open Universe” höjer sina avgifter. Kollade lite hastigt på tjänsteportalen för min adress, och där finns nu många andra leverantörer som har bättre pris. Återstår att se om alla andra följer med på prisökningen med samma hänvisning. Annars är en årlig tusenlapp en tusenlapp.

Samma för oss dock handlade det om en ökning på 149:- (från 299:-). Dock bekräftade Open Universe att de hade höjt sina priser men inte med hur mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

Så jag bytte ju leverantör till sist, men en sak som förvånar är att hastigheten med vpn igång har ökat till minst det dubbla. Märkligt.

Den nya ISP:n hade kanske helt enkelt bättre peering med VPN-tjänsten eller den ISP som tjänsten använder sig av, alternativt att Bahnhofs länk mot dem möjligen var överbelastad.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fick också detta efter 2-3mån som kund att deras underleverantör skulle höja sitt pris, och därför skulle även mitt pris gå upp 120:- plötsligt. Detta skulle bara träda i kraft av sig själv utan godkännande från min sida. För att INTE acceptera var jag tvungen att sitta i telefonkö en halvtimma.
Lackade ur rejält för jag tycker det är smutsiga affärsmetoder. Jag tecknade Bahnhof pga lojalitet med deras grymma arbete för yttrandefrihet och frihet på internet. Nu har de visat en ny sida, och raserat mitt förtroendet vilket är skittrist.

Kan tänka mig att många äldre, stressade barnfamiljer och annat missar såna här saker eller inte orkar ta itu med det. Det ska sittas i telefonköer och tjatas å gnatas å man ska kunna sina rättigheter med mera för att hänga med i svängarna.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad man ska ha för leverantör. Ownit höjde precis priset på 250/250 från 399:- till 519:- (helt galet) så jag letar efter alternativ. Hade Telenor tidigare där jag var kund i ca 20 år men dom bryr sig inte om sina gamla kunder, bara lockpriser för nytt folk.
Har haft funderingar på Bahnhof som man hört gott om men om dom också smyghöjer så vad väljer man då?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Låter i tråden som att alla verkar få detta efter några månader som kund. Någon hade även ringt Open Universe som nekat till att de höjt sitt pris.

Det Bahnhof kör med är alltså ett falskt lockpris.

"269kr första 3mån, därefter 399kr" o dyl kan man läsa hos andra operatörer. Men Bahnhof drar alltså en bluff och skriver "269kr i månaden.". Sen efter 3mån skickar de ut ett automatgenererat mail, hittar på en ursäkt, och höjer priset med 30% automatiskt.

Permalänk
Skrivet av snraway:

Låter i tråden som att alla verkar få detta efter några månader som kund. Någon hade även ringt Open Universe som nekat till att de höjt sitt pris.

Det Bahnhof kör med är alltså ett falskt lockpris.

"269kr första 3mån, därefter 399kr" o dyl kan man läsa hos andra operatörer. Men Bahnhof drar alltså en bluff och skriver "269kr i månaden.". Sen efter 3mån skickar de ut ett automatgenererat mail, hittar på en ursäkt, och höjer priset med 30% automatiskt.

Om det var mig du syftade på som kontrollerat med min nätoperatör att de inte höjt sitt pris, så var det inte Open Universe, bara för tydlighets skull. Det stämmer säkert i vissa fall att nätoperatören höjer sina avgifter, men Bahnhof verkar köra med den ursäkten oavsett om det stämmer eller inte. Håller med om att man skulle kunna kalla det för lockpriser.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Det Bahnhof kör med är alltså ett falskt lockpris.

"269kr första 3mån, därefter 399kr" o dyl kan man läsa hos andra operatörer. Men Bahnhof drar alltså en bluff och skriver "269kr i månaden.". Sen efter 3mån skickar de ut ett automatgenererat mail, hittar på en ursäkt, och höjer priset med 30% automatiskt.

Vet inte om det är fallet att det är så automatiskt. De höjer priserna till och från men det händer även om man varit kund väldigt länge. Skulle vara intressant att se om folk kollar tillbaks i dokumentation för att se om det finns mönster för prishöjning X antal månader efter ny tjänst.

Tror det de gör inte är något unikt alls när det gäller leverantörer, varenda ISP jag haft inom mitt stadsnät har periodvis kommit med prishöjningar och ofta sen sjunkit i pris igen snart efter. Det har inte varit unikt för Bahnhof alls, kanske är så att leverantörerna har kontrakt med de som driver nätet och som sen måste förnyas periodvis och då går pris upp. Kan även vara så att när de har en period med dålig ekonomi så försöker de smyga in en höjning för att göra det lite bättre eller nått.

Realistiskt så enda sättet att få leverantörer att sluta med det här skulle kräva att de tvingas genom lag ändringar, känns som rätt hopplöst som det är just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Kontaktade Open Universe för att ta reda på hur det låg till och jag hade fel, de höjer faktiskt priset i Maj 2024 som Bahnhof uppgav. Rätt ska vara rätt. Innan dess har de däremot inte höjt priset sedan 2016. Här är hela svaret:

------------------------------------
Hej,

Det stämmer att Open Universe genomför en produkt och prisjustering i maj 2024, information om förändringen delgavs tjänsteleverantörer och nätägare före årsskiftet.

Den senaste förändringen Open Universe genomförde på prisbild och hastigheter, genomfördes 2016. Justeringen genomförs för att möta önskemål från kunder och nya förutsättningar på marknaden samt även en generell högre kostnadsmassa mot hur det såg ut 2016.

Open Universe är en av de sista aktörerna på marknaden som tar bort asymmetriska tjänster. När det gäller prisjusteringen mot anslutna tjänsteleverantörer så har Open Universe prisjusterat de lägre hastigheterna i nivå med KPI och sänkt priserna för de högre hastigheterna med i vissa fall över 30%. Tjänsteleverantörerna ansvarar och bestämmer därefter själva vilken prisbild de sätter på respektive tjänst/hastighet ut mot slutkund. Som slutkund har du alltid möjlighet att byta till en annan leverantör, på portalen https://www.openuniverse.se/oppetnat kan du jämföra de olika tjänsteleverantörernas erbjudanden.

Med vänliga hälsningar/Regards

Open Universe AB
------------------------------------

Tycker fortfarande det är lite märkligt att så många fått denna plötsliga prishöjning lite utspritt under senaste året och ofta strax efter de nytecknat. Men kanske har alla härinne olika stadsnät och byter abbonemang ungefär samtidigt (Black Friday och dyl).
Att Bahnhof automathöjjer priset kraftigt utan aktivt medgivande får dock stå kvar som skapligt osnyggt.

Permalänk
Medlem

Om ni tycker att det gått utför för Bahnhof på sistone har jag dåliga nyheter. Det kan bli en helt annat nivå av botten med den här VDn som var central i att sänka Viaplay.

https://www.di.se/analys/too-soon-for-anders-jensens-borscome...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Bahnhof har meddelat att mitt pris kommer öka med 90:-/mån och hänvisar till att ”Open Universe” höjer sina avgifter. Kollade lite hastigt på tjänsteportalen för min adress, och där finns nu många andra leverantörer som har bättre pris. Återstår att se om alla andra följer med på prisökningen med samma hänvisning. Annars är en årlig tusenlapp en tusenlapp.

Betalar idag 549:- för Bahnhof 500/500, medan de tar 529:- av nya kunder (ordinarie pris).

Kan få samma tjänst för 449:- ordinarie pris av annan leverantör, dock kostar då fast IP 39:- /mån (fortfarande gratis med Bahnhof), men det är ändå billigare än både mitt smyghöjda Bahnhof-pris och deras pris för nya kunder.

Visst, det är inga stora skillnader men det är ändå att kasta pengar i sjön att betala mer än man behöver.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Betalar idag 549:- för Bahnhof 500/500, medan de tar 529:- av nya kunder (ordinarie pris).

Kan få samma tjänst för 449:- ordinarie pris av annan leverantör, dock kostar då fast IP 39:- /mån (fortfarande gratis med Bahnhof), men det är ändå billigare än både mitt smyghöjda Bahnhof-pris och deras pris för nya kunder.

Visst, det är inga stora skillnader men det är ändå att kasta pengar i sjön att betala mer än man behöver.

Varje gång ordinarie pris sjunkit så är det bara prata med deras support (chatten har funkat bra för mig) för att få det nya priset.

Irriterande att man måste göra det, men det går iaf att fixa om du nu inte sitter på bunden tid så klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Min kommun verkar tröttnat, Stadsnätet hos oss kommer i April o Maj ta in o sköta delen mot ISP själv, så Zitius får lämna.

Skall bli intressant se om priserna ändras efter det, just nu är de likartade samt alla blir dyrare samtidigt, inkl Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Min kommun verkar tröttnat, Stadsnätet hos oss kommer i April o Maj ta in o sköta delen mot ISP själv, så Zitius får lämna.

Skall bli intressant se om priserna ändras efter det, just nu är de likartade samt alla blir dyrare samtidigt, inkl Bahnhof.

Definitivt spännande. Återrapportera gärna när det gått ett tag (så att de hunnit komma igång ordentligt och en full migrering faktiskt skett).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Detta skulle bara träda i kraft av sig själv utan godkännande från min sida. För att INTE acceptera var jag tvungen att sitta i telefonkö en halvtimma.
Lackade ur rejält för jag tycker det är smutsiga affärsmetoder. Jag tecknade Bahnhof pga lojalitet med deras grymma arbete för yttrandefrihet och frihet på internet. Nu har de visat en ny sida, och raserat mitt förtroendet vilket är skittrist.

Bahnhof ska väl gå att säga upp via mail om jag inte minns fel, tror jag har sagt upp mitt bahnhof via mail minst en gång iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Betalar idag 549:- för Bahnhof 500/500, medan de tar 529:- av nya kunder (ordinarie pris).

Kan få samma tjänst för 449:- ordinarie pris av annan leverantör, dock kostar då fast IP 39:- /mån (fortfarande gratis med Bahnhof), men det är ändå billigare än både mitt smyghöjda Bahnhof-pris och deras pris för nya kunder.

Visst, det är inga stora skillnader men det är ändå att kasta pengar i sjön att betala mer än man behöver.

Skrivet av RaidSoft:

Varje gång ordinarie pris sjunkit så är det bara prata med deras support (chatten har funkat bra för mig) för att få det nya priset.

Irriterande att man måste göra det, men det går iaf att fixa om du nu inte sitter på bunden tid så klart.

ni kan oxå dra iväg ett mail
"Kundnr: blablablbla
hej vill ha det nya billigare priset, tack."

har gjort det många många gånger hos både bahnhof och bredband2, tar ibland upp till 7 dagar innan dem svarar och ändrar