Permalänk

Råd om nytt ljudkort

Jag bytte nyligen upp mig till en 4770k och Haswell. Något som dock inte gick in i detta nya bygge var mitt gamla ljudkkort.
(X-fi Xtreme Music, om jag minns rätt)
Jag tycker helt enkelt att det integrerade alternativet som följde med moderkortet inte riktigt håller måttet. Först och främst så är max-ljudnivån satt irriterande lågt. Mina trytande kunskaper inom audio området har i vilket fall lett mig hit

Kort och gott.
- Jag använder sedan tidigare ett par Sennheiser HD555 (headphones) och uppgraderar kanske till något maffigare senare i år.
- Fokus ligger på spel.
- Jag vet verkligen inte hur mycket jag bör lägga men max ligger på 1500kr.

Jag skulle uppskatta några rekommendationer och lite resonemang då jag känner mig ganska vilsen.

Tack i förväg för svar.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten hade jag köpt en Asus Xonar Essence.

Permalänk

tack för förslaget. Skulle gärna vilja veta lite mer om varför du rekommenderar just det kortet. Vad är t.ex. skillnaden mellan Essence det nyare Phoebius i samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

tack för förslaget. Skulle gärna vilja veta lite mer om varför du rekommenderar just det kortet. Vad är t.ex. skillnaden mellan Essence det nyare Phoebius i samma prisklass?

Tänkte lite fel, menade såklart Phoebius.

Permalänk
Medlem

I budgetklassen har du annars Xonar D1 som jag tycker är ett ganska trevligt kort, inget för audiofilen kanske men det är en bra skjuts uppåt från det integrerade ljudkortet i spel t ex

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tittat runt lite mer och i nuläget är jag mest inställd på antingen ett Asus Xonar Essence STX eller den något billigare Creative Sound Blaster Zx. Hela detta området med ljudkort och externa hörlursförstärkare är en komplett djungel för mig. Är creatives alternativ något att fundera över?

Fördjupar mig gärna lite om någon kan linka några bra resurser för att lära mig lite extra!