Ungsbaka kortslutet gtx 460?

Permalänk
Medlem

Ungsbaka kortslutet gtx 460?

Jag hade ett fungerande gtx 460 zotac men det kortslöt sig så jag undrar om metoden ''ungsbaka'' funkar på sådana fel.

Tack

Permalänk
Medlem

Det beror ju på om kortet inte startar för att det är en kortslutning, eller om något tagit skada av sagda kortslutning. I det senare fallet hjälper det inte. Det är ju gratis att prova. Kör på 50-60 grader i någon timme.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Räcker knappast med en bakning för att fixa trasiga komponenter.
Och "Det kortslöt sig" ? helt själv ? utan hjälp ?

Permalänk

att baka ett grafikort lär ju inte fungera i 50-60 grader.. anledningen är ju att bakningen ska laga kalllödningar och glapp/bristningar i lödtennet och då räcker inte 50-60 grader på långa vägar .. själv bakade jag i 220grader i 6-8 minuter med allt bortmonterat från kortet.. gjorde små kulor av aluminiumfolie som jag la under kortet i varje hörn..tänk på att lägga kortet rätt så att inte komponenterna ramlar ur kortet när lödtennet smälter... vissa fungerar det för, andra inte...detta är bara en sista utväg att testa om man ändå gett upp kortet och det är papperskorgen som väntar för kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det beror ju på om kortet inte startar för att det är en kortslutning, eller om något tagit skada av sagda kortslutning. I det senare fallet hjälper det inte. Det är ju gratis att prova. Kör på 50-60 grader i någon timme.

Nja, du måste upp över 180 grader, jag skulle rekommendera att man lägger det i 200-225 grader i 5-10 minuter.
Alltså man gör detta för att laga trasiga tennledningar alt. få ut bubblor i tennet som agerar som motstånd.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Ja du, nu vet jag ju inte hur det funkar för 460, men kan säga att jag ungsbakat mina två grafikkort, visserligen 8800 gt, i ugnen en respektive tre gånger

EDIT. Och de funkar finfint

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Kortslutning innebär väl att kretsar får spänningar som de inte klarar av och går sönder (brinner upp), därav borde inte ungsbakning hjälpa. Inte 100% på detta...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Nja, du måste upp över 180 grader, jag skulle rekommendera att man lägger det i 200-225 grader i 5-10 minuter.
Alltså man gör detta för att laga trasiga tennledningar alt. få ut bubblor i tennet som agerar som motstånd.

Jag trodde att anledningen var att han ville torka kortet då jag antog att han spillt något på det Ska du smälta löddtennet måste du självklart upp på högre nivå, men då bör man ju som sagt montera av plastdetaljer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Hur vet du att kortslutning ägt rum? Om det faktiskt handlar om kortslutning så ser iaf inte jag hur en bakning ska hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Kortslutning innebär väl att kretsar får spänningar som de inte klarar av och går sönder (brinner upp), därav borde inte ungsbakning hjälpa. Inte 100% på detta...

Nja, kortslutning innebär att det uppstår en direktkoppling mellan två punkter som antingen ska vara helt isolerade från varandra, eller att strömmen ska gå via andra komponenter. Det är inte garanterat att en kortslutning resulterar i skadade komponenter, men med så kännsliga grejer som grafikkort är risken stor.

Edit: För övrigt är jag fundersa om TS verkligen menar att en kortslutning uppstod. Det kortsluts inte direkt av sig själv.

Permalänk
Medlem

Ungsbaka är ett riktigt bra alternativ. Pröva det och köp nytt om det gick åt skogen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Dr.Oetkers nya pizzor för ugnsbakning. Relativt billiga och förvånansvärt goda för att vara färdigpizza!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Skadar ju aldrig att prova. Montera bort kylaren och släng in kortet i 9 min på 200C

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av Tanso:

Ungsbaka är ett riktigt bra alternativ. Pröva det och köp nytt om det gick åt skogen.

WTF, pentium 4 och crossfire 7970? Spelar du på den maskinen? isf vad får du för fps?

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla tips och sånt. Först kan jag säga att jag råkade komma med dreamhack bandet på grafikkortet tror jag.

Men om det är dött så kan jag ju ''baka'' det det är ju gratis som några sa. Tack!

Permalänk
Medlem

Viktigt!
När du bakat färdigt, låt den stå kvar i ugnen i ~5 min så tennet hinner stelna igen, sen ta ut och låt stå i ~5 min till innan du börja pilla tillbaka kylaren mm.

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackord:

Viktigt!
När du bakat färdigt, låt den stå kvar i ugnen i ~5 min så tennet hinner stelna igen, sen ta ut och låt stå i ~5 min till innan du börja pilla tillbaka kylaren mm.

Okej bra att veta.
Kanske gör det ikväll.
Nu har jag ett GTS 250 512mb men jag spelar bara minecraft och css så det ska funka fint ändå.
Men 460 är snyggare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nja, kortslutning innebär att det uppstår en direktkoppling mellan två punkter som antingen ska vara helt isolerade från varandra, eller att strömmen ska gå via andra komponenter. Det är inte garanterat att en kortslutning resulterar i skadade komponenter, men med så kännsliga grejer som grafikkort är risken stor.

Edit: För övrigt är jag fundersa om TS verkligen menar att en kortslutning uppstod. Det kortsluts inte direkt av sig själv.

Jo jag menade självklart i de fallen då sakerna faktiskt går sönder, kortslutningar sker konstant men i minimala mängder

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Jo jag menade självklart i de fallen då sakerna faktiskt går sönder, kortslutningar sker konstant men i minimala mängder

Nej de kan du inte påstå att det gör. Lite beroende på vad du har för isolator så kanske ett par elektroner kan bege sig ut i det men du kan inte direkt påstå att där går en ström. En kortslutning är när två punkter får en direktkoppling mellan varandra, dvs något ledande material ansluter dem så att där kan gå en ström. Men bara för att en kortslutning uppstår så behöver inte något gå sönder.

Tex om du gör en hemmagjord ficklampa, kopplar ett batteri till en knapp, till en lampa och sedan tillbaka till batteriet. Då kan du skapa en kortslutning förbi knappen så att strömen går direkt till lampan. Inget kommer gå sönder men du kan inte stänga av lampan längre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt rekommendera att baka kortet, det är inte bara något du själv kommer gilla utan även dina vänner. Vem tackar inte ja till lite kaffe och grafikkort?

Om du är osäker på hur du ska göra kan jag starkt rekommendera denhär boken. Det var med den jag lärde mig baka allt från Ati Rage PRO 8MB till mitt nuvarande HD5850.

Var bara tvungen

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!