väljer mellan 4 möss, vilken skulle ni valt?

Permalänk
Medlem

väljer mellan 4 möss, vilken skulle ni valt?

Ja som titeln säger är jag ute efter en skön gamingmus som passar mina långa o hyfsat smala fingrar.

Jag kommer främst spela fps men vill att musen även ska funka till mmo.

Efter sökande på bl a det här forumet, har jag kommit fram till att någon utav dessa 4 skulle passa bra:

qpad 5k,
rat 7,
corsair m60,
edge 3200.

Jag är nyfiken på vilken av dessa ni skulle valt! (och varför)

Om ni vill föreslå en annan mus än en av de ovanstående, så gör gärna det men säg då gärna också vad som gör den bättre än någon av de fyra.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: i5 2500 3,4 GHz | GPU: XFX HD6870 1GB | Ram: Corsair 8GB | HDD: SEAGATE 500GB |
PSU: CM 460W | MB: Gigabyte P67A-D3-B3 Socket 1155, P67, ATX

Permalänk
Medlem

Edge 3200 har jag för mig att den har kass mjukvara. Gillar inte RAT mössen, och corsair ser inte så skön ut imo. Så Qpad 5K gogogo

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

ok nu spelar jag inte så mycket men använder själv denna.
Logitech MX Revolution ok inte senaste.. men skön i handen och precision.

Permalänk

I've got a MX Revolution, two to be precise (don't ask) but as good as they might be, I'd suggest going for something weighted. I just think the sturdiness of a weighted mouse is the best shit ever.

Visa signatur

Please mind my terrible Swedish. I'm a Brit and I haven't been in Sweden for long.

Permalänk
Avstängd

ifall om jag var du skulle jag valt alternativ 5, att gå till någon butik för att känna dessa möss.

Permalänk

Sitter med en Ace 3200 atm. den funkar för det den är designad för, att flytta en muspekare.
Den har gjort det den ska hittills, men autoinställningen som ska känna av hur långt bort musmattan är och ställa in sig efter det är kass.
Kalibrerar på en musmatta och den funkar knappt, men tar jag bort musmattan och kör på bordet funkar det galant, kalibrerar jag på bordet och kör på musmatta funkar det.

Jag skulle rösta på 5k, jag själv vill ha en eftersom att alla de möss jag prövat har varit för små, fingrarna ligger på bordet och släpar efter, do not want.
Och 5k ska vara den "största" på marknaden och passa folk som vill ligga med fingrarna lite utåt och avslappnat, eller generellt de som har stora händer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jag skulle iaf valt bort RAT-musen. Man kan tro att man kan få dem sköna precis som man vill, men icke. De är ganska obehagliga att hålla i hur man än ställer in dem tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phlextro:

väljer mellan 4 möss, vilken skulle ni valt?

Utan ha testat dom möss som TS föreslog så kan jag varmt rekommendera Logitech MX518/G400. Enkel & hållbar design, lång hållbarhet (hade MX518 i över 6 år och den fungerar fortfarande, dock så är den utbytt till uppföljaren dvs G400). MX518/G400 har heller ingen mouseacceleration vilket är underbart särskilt i krävande FPS-spel.

Men, detta är av mina egna erfarenheter utav denna mus/möss, men finns många andra inklusive mig själv som inget annat kan hålla med om att hållbarheten är slående bra särskilt på MX518.

Nu är jag ingen person som är anställd hos Logitech även fast det kanske låter som det, men kan bara utav mina egna erfarenheter samt det jag har läst om denne mus/möss att rekommendera till folk.

Givetvis så spelar den största faktorn in, vad för mus passar just dig?

Alla har olika preferenser, och man kan inte utgå att just denna är bäst över allt annat
då det är beroende till person & person.

Samma sak gäller Tangentbord,Hörlurar,Datorskärmar osv.

Gör som en del föregående talare har sagt, pröva dig fram och känn & kolla på vad som passar just dig.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

ska börja med att säga, tack för alla svar!

Skrivet av Alle22:

ifall om jag var du skulle jag valt alternativ 5, att gå till någon butik för att känna dessa möss.

absolut! det ska jag ju självklart göra och det blir nog även det avgörande faktorn när det väl gäller.

okej, det verkar som att rat 7 eller edge 3200 inte är det bästa valet.

g400 är det många som rekommenderar, och det var även en mus som jag först hade tankarna på, dock när jag testade min kompis g400 så tyckte jag inte alls att den var skön o lira med. det är nog mig det är fel på, inte musen

vad är eran uppfattning av om corsair m60?

Visa signatur

CPU: i5 2500 3,4 GHz | GPU: XFX HD6870 1GB | Ram: Corsair 8GB | HDD: SEAGATE 500GB |
PSU: CM 460W | MB: Gigabyte P67A-D3-B3 Socket 1155, P67, ATX

Permalänk
Skrivet av phlextro:

Ja som titeln säger är jag ute efter en skön gamingmus som passar mina långa o hyfsat smala fingrar.

Jag kommer främst spela fps men vill att musen även ska funka till mmo.

Efter sökande på bl a det här forumet, har jag kommit fram till att någon utav dessa 4 skulle passa bra:

qpad 5k,
rat 7,
corsair m60,
edge 3200.

Jag är nyfiken på vilken av dessa ni skulle valt! (och varför)

Om ni vill föreslå en annan mus än en av de ovanstående, så gör gärna det men säg då gärna också vad som gör den bättre än någon av de fyra.

Tack på förhand!

rat 7

Permalänk
Medlem

Corsair M60 utan att tveka en sekund!

Den har precis lagom vikt enligt mig, rätt sorts knappar som krävs för en mus. Plus att den har en "sniper" knapp som ändrar din dpi till önskad inställning när du håller in knappen och när du släpper den så får du tebax din vanliga dpi.
Den ligger perfekt i min hand, men eftersom vi alla är olika så kan jag självklart inte säga hur det är för dig.
Kvaliteten i musen är över förväntan enligt mig och du får 2års garanti från Corsair själva från dagen du köper musen

Jag hade en Edge mus innan och kan säga att den inte är värd sitt pris för fem öre! dom lovar en massa men lever inte riktigt upp till det. En Rat är som folk säger inte ett alternativ om du vill ha en mus som är bra den är möjligen rolig och ser annorlunda ut men den är inte så bra.

Visa signatur

Det är inte jag som är konstig, det är du som är normal!

Permalänk
Medlem

Av dem skulle jag personligen utan tvekan valt Qpad 5K.
Detta pga passformen och att konfigureringsmöjligheterna är rätt stora.

Men som andra säger, så är det bara du själv som kan avgöra vilken mus som känns bäst för dig och då är det bara att ge dig iväg till någon butik och prova. Att musen känns bra i handen är det absolut viktigaste. Känns den obekväm så spelar det ingen roll hur fancy den är i övrigt, du lär sluta använda den ändå efter ett tag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Razer DeathAdder!

Permalänk
Skrivet av To33e:

Utan ha testat dom möss som TS föreslog så kan jag varmt rekommendera Logitech MX518/G400. Enkel & hållbar design, lång hållbarhet (hade MX518 i över 6 år och den fungerar fortfarande, dock så är den utbytt till uppföljaren dvs G400). MX518/G400 har heller ingen mouseacceleration vilket är underbart särskilt i krävande FPS-spel.

Men, detta är av mina egna erfarenheter utav denna mus/möss, men finns många andra inklusive mig själv som inget annat kan hålla med om att hållbarheten är slående bra särskilt på MX518.

Nu är jag ingen person som är anställd hos Logitech även fast det kanske låter som det, men kan bara utav mina egna erfarenheter samt det jag har läst om denne mus/möss att rekommendera till folk.

Givetvis så spelar den största faktorn in, vad för mus passar just dig?

Alla har olika preferenser, och man kan inte utgå att just denna är bäst över allt annat
då det är beroende till person & person.

Samma sak gäller Tangentbord,Hörlurar,Datorskärmar osv.

Gör som en del föregående talare har sagt, pröva dig fram och känn & kolla på vad som passar just dig.

Håller med att Logitech MX518 är riktigt skön ny går under namnet Logitech G400 som ovan säger

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Åh jag vill ha en 5k jag kände på den när jag var i en butik en gång och herregud det var som att dom har gjort formen efter min hand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack återigen för svaren!

Som det ser ut nu står det mellan qpad 5k och corsair m60.

Vilken det blir bestämmer jag när jag har känt på dem i nån butik.

Det leder fram till min nästa fråga: Vet någon nån butik som har någon av dessa möss i växjötrakten? Var nere på teknikmagasinet igår men man fick inte prova möss där.

Ha det bra,
Phlextro

Visa signatur

CPU: i5 2500 3,4 GHz | GPU: XFX HD6870 1GB | Ram: Corsair 8GB | HDD: SEAGATE 500GB |
PSU: CM 460W | MB: Gigabyte P67A-D3-B3 Socket 1155, P67, ATX

Permalänk

Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Jag skulle defenitivt sagt R.A.T. 7.
Har haft en sådan sedan den Amerikanska Releasen för drygt 2 år sedan, och den fungerar fortfarande lika bra.
Oerhört bekväm tycker jag eftersom jag ställt in den till en form som passar mig. Snygg tycker jag i alla fall, och sen så
är den riktigt tung för att vara en mus. Hela stommen är i metall vilket visserligen gör den väldigt robust, men
tyngden är väl det störa pluset där. Precisionen har jag aldrig haft problem med, utan jag tycker den fungerar klockrent, och
något jag numera undermedvetet alltid använder i spel är den lilla röda knappen på sidan av musen som kallas Precision Aim.
Får musen att gå långsammare genom att sänka DPI till valfri nivå när den är intryckt. Riktigt värt.

Stabil, bra och välpresterande mus i mina ögon.

Nog för att 5k och grejer också är rbra och stabila grejer, och jag ser att m60 också har en precison aim-knapp och en metallram som jag antar gör den tung (Möss som knappt väger något är värdelösa IMO) så saknar de det estetiska som R.A.T. har Nejdå, du gör som du vill, men R.A.T. 7 är också bra grejer.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Jag skulle röstat på Qpads 5k. Har kört med mx518, g500 och intellimouse 3.0. och med mina kvinnligt sized händer så har jag alltid haft lite problem med ovannämnda. fick dock provat en polares 5k och fyfan vilken skön mus. Min hand låg som smäck på den och den var inte alls tung plus den gled mycket bättre än mina andra möss på min tyg musmatta.

OM du har tillgång till en affär där du kan prova så kommer du känna vad jag pratar om!

Lycka till.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Avstängd

G400 nya rev utan prediktion, Death adder, kinzu och Zowie är dom mössen som är bäst.

Permalänk
Medlem

Om du har långa finger borde Corsair M60 passa bra. Har själv den, men skulle inte skada att ha aningen längre fingrar än vad jag har.
Men är ju lite olika om man har hela handen på musen, eller om man bara håller i den med fingrarna.
Men som sagt så är de helt klart säkrast att testa de möss man är intresserad av i någon butik.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk

har Qpad 5k och Rat 7 framför mig och testar i battlefield 3 Rat 7an är helt klart bättre sensor än Qpad 5k men skönhets mässigt att hålla i så är det qpad!! Nu avvaktar jag enbart för en musmatta för rat 7 har tyvärr känslig för vissa underlag min icemat gilla den tyvärr inge vidare. Och direkt på datorbordet så blir det bättre men inte hundra. När man gör en snabbrörelse så hänger den inte med ibland. men första känslan på rat 7 kändes lite annorlunda men att sätta en han på en qpad 5k var som gjutet för handen !

hittar man en bra musmatta till rat 7 så tror jag helt klart den är den bästa musen för 3D spel. alla gillar olika möss så är det beror ales på vad man har för mus innan eller vad man är van vid.

Permalänk
Medlem

Om du kollar på QPAD5k kan du även kanske kolla på Mionix Naos 5000, sanslöst skön om du använder palm-grip.